Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Jeg troede, at "herringbone" refererede til de sildeben, som dekorerer kanten på grandækket? Men er da ikke absolut sikker i, at det ikke også referer til noget andet...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Arh, nu er bracing'en - altså afstivningen af dækkets inderside - på begge modeller udført i den såkaldte "X-bracing", som Martin i sin tid opfandt. Så sildebensmønster kommer vist ikke rigtigt på banen i dén sammenhæng. På HD-28 har man så høvlet noget af tykkelsen på midten af disse "stivere", sådan at de bliver lettere og dermed tillader toppen at svinge mere frit, hvilket igen skulle give mere og mere "levende" lyd.

Edit: "Krydsede" vist lige med Lasse. Men budskabet var vist nogenlunde det samme...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Tak for svaret for jeg kunne umiddelbart se at de var samme størreslse. Jeg gad faktisk godt Hd 28. Jeg prøvede en for et par år siden og det er nok den bedst lydende og fed at spille på til under 20k dengang IMO.
Sorte strater lyder bare bedst..

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

Q1: Hvor får man repareret højtalere?

NN: Den ene Goodmans enhed i mit nyerhvervede Laney kabinet har udviklet skratten efter at forstærkeren har været oppe at koge. Det viste sig bagefter, da jeg åbnede kabinettet, at kablet mellem højtalerne (det er et 2*12) var klippet over, så det var kun den ene højtaler der spillede. Det kunne den selvfølgelig ikke holde til. Note to self...

Jeg har konstateret, at det må være det internettet kalder "voice coil rub" (i mangel på bedre dansk forklaring), da jeg kan høre at den ligesom "skraber" når man bevæger cone'en (membranen?) forsigtigt frem og tilbage med fingrene. Dog ikke så voldsomt, synes jeg. Højtaleren skratter også ved alle toner og ved alle lydstyrker og ikke kun ved nogle toner eller når man spiller højt.

Q2: Er der nogle der har prøvet dette og kan det redes uden at "recone"? Jeg vil gerne beholde højtaleren så original som muligt.

Jeg har f.eks. fundet frem til dette på Webers hjemmeside der forklarer hvordan man muligvis kan gøre uden en "recone":

I recently purchased a '62 Brown Princeton which has a noticeable speaker buzz. I determined the problem is probably a warped voice coil or something in the gap, because I can push in on the cone and hear a rubbing noise as the cone moves. The speaker is an Oxford, dated '62. Should I buy a replacement speaker, have the original reconed, or ?

David, congratulations on the purchase. Nice amp. The noise is definitely a rub, either from, as you suggested, a warped (from overheating) voice coil, or flakes of paper or other material stuck in the gap between the voice coil and pole or front plate hole. There is a way to correct that if it isn't too severe. I'll detail it here, then you can make the decision whether to try it or not. The result is that you correct the problem without reconing the speaker, thus preserving the value of the original speaker. First, since you will be performing this operation without demagnetizing the magnet, make sure your work area is very clean and you have plenty of light. Lay the speaker on its back with the cone facing up and with a scalpel, carefully cut out the dustcap, leaving about 1/16" of dustcap where it is glued to the cone. This is important because the voice coil wires pass through this point and you want to make sure you don't cut them. Next, use a vacuum cleaner or clean, dry pressurized air to suck or blow the dust and other debris out of the gap. If you hold the speaker upside down with the cone facing downward it will probably help getting the dust and debris out. Next, take a 3x5 index card and cut it into a strip that is the correct length so that you can form it into a circle and stick it down into the gap between the inside of the voice coil and the outside of the pole. This will help form the voice coil back into a circle. Next, lay the speaker back down on its back. Take a Q-tip or small paint brush and dip it into a bottle of acetone (finger nail polish remover). Spread a small amount of this acetone on a couple of the rings of the spider, which is the brownish/yellow corrugated disk attached to the backside of the cone at the base of the basket. Next, place a jar lid or other disk on the cone where the dustcap was and let the speaker set overnight. The lid or disk will prevent dust from getting into the gap overnight, and the acetone causes the spider to relax and reposition slightly, thus repositioning the voice coil. The next day, remove the lid and the index card strip and see if you still have a rub. If you do, try the acetone again, same procedure. If, after a couple of tries, it seems hopeless, then professional reconing is the only resolve. I think it's worth trying though, to preserve the value of the original speaker. If it works, contact me with the size of the dustcap and I'll send you one to replace the one you cut out and instructions on how to replace it. As far as using the speaker, if you plan to use it regularly, at high volumes, I would suggest packing the original away and install a replacement speaker. Many speakers would work well in that amp, such as a Mojo MP10R, a Naylor 10, a Kendrick 10, or a WeberVST P10Q. If you want some british tone, you might check out Celestion's new Silver series or WeberVST's Blue Pup and Silver Ten.

Jeg tør dog ikke begynde at skære i den selv.

Der er også et par forskellige råd her: http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=260240


Vis indlægget.


Vis indlægget.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

DarkoPage skrev: Q1: Hvor får man repareret højtalere?

NN: Den ene Goodmans enhed i mit nyerhvervede Laney kabinet har udviklet skratten efter at forstærkeren har været oppe at koge. Det viste sig bagefter, da jeg åbnede kabinettet, at kablet mellem højtalerne (det er et 2*12) var klippet over, så det var kun den ene højtaler der spillede. Det kunne den selvfølgelig ikke holde til. Note to self...

Jeg har konstateret, at det må være det internettet kalder "voice coil rub" (i mangel på bedre dansk forklaring), da jeg kan høre at den ligesom "skraber" når man bevæger cone'en (membranen?) forsigtigt frem og tilbage med fingrene. Dog ikke så voldsomt, synes jeg. Højtaleren skratter også ved alle toner og ved alle lydstyrker og ikke kun ved nogle toner eller når man spiller højt.

Q2: Er der nogle der har prøvet dette og kan det redes uden at "recone"? Jeg vil gerne beholde højtaleren så original som muligt.

Jeg har f.eks. fundet frem til dette på Webers hjemmeside der forklarer hvordan man muligvis kan gøre uden en "recone":

I recently purchased a '62 Brown Princeton which has a noticeable speaker buzz. I determined the problem is probably a warped voice coil or something in the gap, because I can push in on the cone and hear a rubbing noise as the cone moves. The speaker is an Oxford, dated '62. Should I buy a replacement speaker, have the original reconed, or ?

David, congratulations on the purchase. Nice amp. The noise is definitely a rub, either from, as you suggested, a warped (from overheating) voice coil, or flakes of paper or other material stuck in the gap between the voice coil and pole or front plate hole. There is a way to correct that if it isn't too severe. I'll detail it here, then you can make the decision whether to try it or not. The result is that you correct the problem without reconing the speaker, thus preserving the value of the original speaker. First, since you will be performing this operation without demagnetizing the magnet, make sure your work area is very clean and you have plenty of light. Lay the speaker on its back with the cone facing up and with a scalpel, carefully cut out the dustcap, leaving about 1/16" of dustcap where it is glued to the cone. This is important because the voice coil wires pass through this point and you want to make sure you don't cut them. Next, use a vacuum cleaner or clean, dry pressurized air to suck or blow the dust and other debris out of the gap. If you hold the speaker upside down with the cone facing downward it will probably help getting the dust and debris out. Next, take a 3x5 index card and cut it into a strip that is the correct length so that you can form it into a circle and stick it down into the gap between the inside of the voice coil and the outside of the pole. This will help form the voice coil back into a circle. Next, lay the speaker back down on its back. Take a Q-tip or small paint brush and dip it into a bottle of acetone (finger nail polish remover). Spread a small amount of this acetone on a couple of the rings of the spider, which is the brownish/yellow corrugated disk attached to the backside of the cone at the base of the basket. Next, place a jar lid or other disk on the cone where the dustcap was and let the speaker set overnight. The lid or disk will prevent dust from getting into the gap overnight, and the acetone causes the spider to relax and reposition slightly, thus repositioning the voice coil. The next day, remove the lid and the index card strip and see if you still have a rub. If you do, try the acetone again, same procedure. If, after a couple of tries, it seems hopeless, then professional reconing is the only resolve. I think it's worth trying though, to preserve the value of the original speaker. If it works, contact me with the size of the dustcap and I'll send you one to replace the one you cut out and instructions on how to replace it. As far as using the speaker, if you plan to use it regularly, at high volumes, I would suggest packing the original away and install a replacement speaker. Many speakers would work well in that amp, such as a Mojo MP10R, a Naylor 10, a Kendrick 10, or a WeberVST P10Q. If you want some british tone, you might check out Celestion's new Silver series or WeberVST's Blue Pup and Silver Ten.

Jeg tør dog ikke begynde at skære i den selv.

Der er også et par forskellige råd her: http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=260240
Er den omtalte Goodman-højttaler så helt fantastisk og unik, at en udskiftning - eventuelt til en identisk enhed - er aldeles ude af billedet? Ellers tror jeg nok, at jeg personligt ville gå i den retning...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Hvis man kunne tage sig sammen og få muldvarpen op, og fik købt en Martin Hd 28. Hvilken slags pick up er at foretrække. Jeg mener jeg havde noget Fishman i min forhenværende Gibson Sj 200 og det var vist ok. Men er der noget andet der er at foretrække. ?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Det her skulle være the shit http://www.kksound.com/products/quantumtrinity.php

Men den her er der også rigtig mange, der er glade for http://www.4sound.dk/shop/pickuper-akus ... s/m80.html
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Hvis man kunne tage sig sammen og få muldvarpen op, og fik købt en Martin Hd 28. Hvilken slags pick up er at foretrække. Jeg mener jeg havde noget Fishman i min forhenværende Gibson Sj 200 og det var vist ok. Men er der noget andet der er at foretrække. ?
Men før du nu i blinde ræser ud og køber en HD28, kan jeg kun anbefale dig at tjekke stort set samtligt tænkelige alternativer ud - også gerne forskellige eksemplarer af en HD28. Jeg har f.eks. måttet erkende, at jeg "bor" et helt andet sted i Martins sortiment, end min logik ellers ville lede mig i retning af. Og så har vi slet ikke talt om andre mærker endnu...

Noget lignende kan i øvrigt siges om pickup-systemer. Jeg tror, at hvis jeg var på vej i retning af Martin, og mit fokus var en guitar med et velfungerende pickup-system, så ville jeg kigge lidt på de modeller, som har sådan et Fishman F-1 Aura-system indbygget. De demonstrationer, jeg har hørt i levende live, har været temmelig overbevisende
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Hej Søren det er klart jeg vil prøve en hd28 inden jeg køber. Jeg er også lidt vild med gibson hummingbird, så sådan en vil jeg også prøve. Men lige pt er jeg ret lun på Hd 28 mest fordi jeg husker dem jeg har prøvet som ret fantastiske til det jeg vil bruge sådan en til. Men det er klart hvis jeg køber en ny akustisk så skal det være en jeg vil have resten af min "karriere". Jeg har en Takamine En10c som jeg købte ny for nok 15år siden og den spiller endnu ,men den er ved at være lidt træt både i båndene og har fået en del knubs bl,a af at spille til slagsmål på den hedengagne Hedensted Kro.Men den spiller da endnu. men kort og godt vil jeg gerne have en spritny fornuftig ca. 20k akustisk guitar fordi jeg syntes jeg fortjener det. Men du må da gerne komme med lidt alternativer til Hd 28.
Men det skal være i den størrelse da f.eks min gamle Gibson Sj 200 føltes alt for stor til mig selvom den lød fantastisk. Jeg er jo ikke vild stor selv. Lidt ligesom da jeg havde en Es 335 som lød fedt .men føltes enorm for min spæde drengekrop.:-)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Stort set alle producenterne laver fede Dreadnoughts i det prisleje - Jeg synes Martin kan noget helt specielt i deres overtoneregister, som jeg er helt og aldeles pjattet med.

Jeg havde jo i øvrigt min tråd med preamp og D.I. til akustisk - måske du også kunne finde lidt inspiration der. http://gear-freak.dk/forum/thread-3320.html

Du skal også overveje, om du skal bruge pickupsystemet i situationer, hvor det er en mulighed at bruge en ekstern mikrofon - enten på stativ eller på svanehals som min DPA 4099g.

Her er et lydklip fra både min DPA mic og en sE Electronics sE5 (1000 kroner i 4sound) placeret foran guitaren http://www.4sound.dk/forum/forum_posts.asp?TID=175948
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Smittefar skrev: Stort set alle producenterne laver fede Dreadnoughts i det prisleje - Jeg synes Martin kan noget helt specielt i deres overtoneregister, som jeg er helt og aldeles pjattet med.

Jeg havde jo i øvrigt min tråd med preamp og D.I. til akustisk - måske du også kunne finde lidt inspiration der. http://gear-freak.dk/forum/thread-3320.html

Du skal også overveje, om du skal bruge pickupsystemet i situationer, hvor det er en mulighed at bruge en ekstern mikrofon - enten på stativ eller på svanehals som min DPA 4099g.

Her er et lydklip fra både min DPA mic og en sE Electronics sE5 (1000 kroner i 4sound) placeret foran guitaren http://www.4sound.dk/forum/forum_posts.asp?TID=175948

Jeg mindes også den hd28 jeg prøvede for få år siden som virkelig super og det er defor det er den vej jeg kigger. Det der med ekstern microfon er udelukket da jeg ikke orker det. Det skal være plug and play hvis du forstår. Det fishman der var i min sj 200 var simpelt. så simpelt at man ikke engang var volume kontrol på. Det må der godt være på den nye. Ellers muter jeg med min Tuner. Men det kunne være fedt lige fin justerer når man står med lortet

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Det er helt cool - Jeg er som der står i tråden også ret glad for min B-Band http://www.4sound.dk/shop/pickuper-akus ... -a12n.html - Den har en volumenkontrol lige inden for i lydhullet, men ellers ingen kontroller.

Men hvis det virkelig skal være nemt og plug-n-play - så ville jeg stadig kigge meget på den der LR-baggs M80, jeg foreslog højere oppe. Den giver lidt mere af guitarens lyd end en standard piezo.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Nu er den tråd du linker til kun med eksterne microfoner ,så jeg kan umiddelbart ikke bruge det til så meget. Men jeg kan se en Hd28 er en fattigmands guitar ved siden af din. den er godt flot.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Denne her må da være et fornuftig bud vil jeg tro.

http://www.4sound.dk/shop/pickuper-akus ... 23-mm.html
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Hej Søren det er klart jeg vil prøve en hd28 inden jeg køber. Jeg er også lidt vild med gibson hummingbird, så sådan en vil jeg også prøve. Men lige pt er jeg ret lun på Hd 28 mest fordi jeg husker dem jeg har prøvet som ret fantastiske til det jeg vil bruge sådan en til. Men det er klart hvis jeg køber en ny akustisk så skal det være en jeg vil have resten af min "karriere". Jeg har en Takamine En10c som jeg købte ny for nok 15år siden og den spiller endnu ,men den er ved at være lidt træt både i båndene og har fået en del knubs bl,a af at spille til slagsmål på den hedengagne Hedensted Kro.Men den spiller da endnu. men kort og godt vil jeg gerne have en spritny fornuftig ca. 20k akustisk guitar fordi jeg syntes jeg fortjener det. Men du må da gerne komme med lidt alternativer til Hd 28.
Men det skal være i den størrelse da f.eks min gamle Gibson Sj 200 føltes alt for stor til mig selvom  den lød fantastisk. Jeg er jo ikke vild stor selv. Lidt ligesom da jeg havde en Es 335 som lød fedt .men føltes enorm for min spæde drengekrop.:-)
Jamen, hvis vi skal finde en Martin til "små drenge", kan jeg på det varmeste anbefale dig at tage et smut forbi Akustikken og prøve (blandt mange andre - de har garanteret også en HD28 stående) dén 000-18 Retro, de har stående. Jeg var til en Martin-clinic for nylig. Og ud af den pæne stak Martins, de havde med, var den klart vinderen. Den er i øvrigt også udstyret med det førnævnte Aura-pickupsystem.

Her kunne jeg underholde længe om, hvordan det i de senere år er gået op for mig, at jeg er en "mahogni-mand", når det kommer til akustiske guitarer, da jeg er mere til "varme" end til "hifi" osv. osv. (000-18´eren har mahogni krop) Men det eneste, der rigtigt giver mening at tale om her, er jo som altid at råde dig til at prøve den selv. Men tro mig: Hvos det ikke var fordi, at jeg åbenbart synes, at det for tiden er federe at bruge mine penge på ting som bilmekanikere og tandlæger, havde jeg nok hjembragt denne Martin...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Det skal jo være guitarer til os små drenge også :-) . jeg syntes sku ikke jeg kan finde den 00018 retro på Akustikkens hjemmeside ,men hvad koster den ?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

NTK. selvom man er gammel kan man godt være lille
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Det skal jo være guitarer til os små drenge også :-) . jeg syntes sku ikke jeg kan finde den 00018 retro på Akustikkens hjemmeside ,men hvad koster den ?
Det er jo dét. Men 000-størrelsen er (så vidt jeg ved) jo også kun lige ét hak ned i størrelse fra en Dreadnought som f.eks. en HD28. Det er samme størrelse, som jo f.eks. passer Eric Clapton fint... :)

Og jeg kunne heller ikke finde den på hjemmesiden forleden. Men med mindre den er solgt inden for de sidste par dage, har de den i forretningen. Jeg mener, at den som udgangspunkt koster "et par og tyve tusinde". Men i og med at dét eksemplar, de har stående, jo har været brugt som demo ved et par clinics, kan det da være, at man kan få lidt afslag på dén konto..?

Edit:

Det er denne guitar som denne, vi taler om:

https://www.martinguitar.com/new/item/3 ... retro.html
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen