Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Hvis du virkelig ikke kan få dem i AAA flamed quilted regnbuefarvet træ, vil jeg sige sort :)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Jeg ville helt klart vælge guld.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Der lader til at være en svag overvægt for ibenholt med guld lige i hælene. Jeg køber resten af ibenholtskruerne hjem, så man kan lave en fuld sammenligning.

Det er meget sjovt, at ingen siger rosewood/palisander. Det er rosewood gribebræt, så de skruer burde jo matche. Men der findes mange slags rosewood (vistnok endnu flere, end der findes slags palisander), og de her skruer er bare lidt for lyse.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Jeg tænker også, ibenholt matcher stemmeskruernes sorte "hætter" bedst.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Ja, jeg er ikke ubetinget fan af de der sorte hætter, men det var den eneste mulighed, hvis man skulle have nogen låsende stemmeskruer, der virkede som en drop-in replacement.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q. Hvordan renser jer lodde nørder jeres spidser på lodde dimsen. Jeg plejer at varme spidsen op og tøre den af den svamp som hører med til loddestationen. Men det er ikke nok mere. Så hvad gør i. jeg tvivler på at spidsen allerede er slidt på min selvom jeg lodder jævnligt med ikke ofte.Jeg føler ikke den bliver ordentlig varm mere hvis i forstår.
Sorte strater lyder bare bedst..

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

Pluto skrev: Q. Hvordan renser jer lodde nørder jeres spidser på lodde dimsen. Jeg plejer at varme spidsen op og tøre den af den svamp som hører med til loddestationen. Men det er ikke nok mere. Så hvad gør i. jeg tvivler på at spidsen allerede er slidt på min selvom jeg lodder jævnligt med ikke ofte.Jeg føler ikke den bliver ordentlig varm mere hvis i forstår.
Kan du ikke smelte tinnet længere?
Jeg plejer blot at tænde for lodekolben, smelte lidt tind på spidsen af den og så rengøre spidsen af lodddekolben på svampen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

JSThomsen skrev:
Pluto skrev: Q. Hvordan renser jer lodde nørder jeres spidser på lodde dimsen. Jeg plejer at varme spidsen op og tøre den af den svamp som hører med til loddestationen. Men det er ikke nok mere. Så hvad gør i. jeg tvivler på at spidsen allerede er slidt på min selvom jeg lodder jævnligt med ikke ofte.Jeg føler ikke den bliver ordentlig varm mere hvis i forstår.
Kan du ikke smelte tinnet længere?
Jeg plejer blot at tænde for lodekolben, smelte lidt tind på spidsen af den og så rengøre spidsen af lodddekolben på svampen.
Samme her. Og så skifter jeg selvfølgelig spidsen, når dagen kommer, hvor den vitterligt bliver for ulidelig at lodde med...

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Jeg syntes jeg har varmet den længe op og tørret af med svampen. Jeg prøver da bare igen. Ellers har jeg en ny spids jeg kan komme på, men kan ikke forestille mig jeg har loddet mere med denne ialt, end f.eks Søren gør  på en gennemsnitlig lodde dag hjemme ved ham.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Er der nogen der er bedre til at finde ting end mig og som keder sig måtte i gerne finde et sted hvor jeg kan finde et sort pick up frame/ringe sæt hvor bridge ringe skal være 1/2 inch som er 1,27 cm højt. Dem jeg har fundet er lavere
Sorte strater lyder bare bedst..

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

Q: Er der nogen der ved hvor denne bog kan købes?
Det handler om: "Vox Amplifiers - The JMI years" af Jim Elyea.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Pluto skrev: Jeg syntes jeg har varmet den længe op og tørret af med svampen. Jeg prøver da bare igen. Ellers har jeg en ny spids jeg kan komme på, men kan ikke forestille mig jeg har loddet mere med denne ialt, end f.eks Søren gør  på en gennemsnitlig lodde dag hjemme ved ham.
Spidser kan blive hurtigt trætte, hvis kolben får lov at stå længe tændt på høj temperatur. Små spidser dør hurtigere end kraftige spidser.
Har du skiftet loddetin for nylig?

Det er vigtigt at smelte lidt tin på spidsen, inden du prøver at lodde på noget. Det giver meget bedre varmeoverførsel. Det er umådeligt svært at lodde med en 'ren' loddespids.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Jeg bruger jo sjældent min loddekolbe ret længe af gangen bortset fra da jeg loddede pups i min strat. Loddetinet er noget jeg har fra helt tilbage i 80erne. Rimelig stor rulle som jeg nok kan have resten af livet ,hvis jeg ikke går i totalt nørde lodderi mode. :-) Har lige loddet mine ny voksede pick uper i min les paul igen og det gik fint, men syntes stadig der sidder en del tin på spisen selvom jeg gjorde meget for at få den ren. nå til mit behov går det nok og jeg har 3 nye spider til at ligge.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

JSThomsen skrev: Q: Er der nogen der ved hvor denne bog kan købes?
Det handler om: "Vox Amplifiers - The JMI years" af Jim Elyea.
Der er et par eksemplarer på amazon.com.

Men det lader til, at man nok er nødt til at skulle have den hjem fra USA...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Jeg bruger jo sjældent min loddekolbe ret længe af gangen bortset fra da jeg loddede pups i min strat. Loddetinet er noget jeg har fra helt tilbage i 80erne. Rimelig stor rulle som jeg nok kan have resten af livet ,hvis jeg ikke går i totalt nørde lodderi mode. :-) Har lige loddet mine ny voksede pick uper i min les paul igen og det gik fint, men syntes stadig der sidder en del tin på spisen selvom jeg gjorde meget for at få den ren. nå til mit behov går det nok og jeg har 3 nye spider til at ligge.
Prøv lige at skifte spidsen og se, om ikke det hjælper...

En sand lodde-Ninja bruger jo i øvrigt destilleret vand på svampen, da kalkbelægninger på spidsen ikke ligefrem virker befordrende på dens ydeevne... ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q. Hvis man ny bestiller nogen humbuckers til sin pølle og den måske bliver en smule til den bright side, kan man evt ikke finjusterer en smule med andre potmetre. Nu er så vidt vides en lp født med et 500kohm pot. Hvis det nu bliver aktuelt skal man så smide et potmeter i med højere kohm f.eks 550 k eller med lavere for at få det lidt brighte væk. Og lad os sige at potmetrerne måler det de er sat til som udgangspunkt. ?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Q. Hvis man ny bestiller nogen humbuckers til sin pølle og den måske bliver en smule til den bright side, kan man evt ikke finjusterer en smule med andre potmetre. Nu er så vidt vides en lp født med et 500kohm pot. Hvis det nu bliver aktuelt skal man så smide et potmeter i med højere kohm f.eks 550 k eller med lavere for at få det lidt brighte væk. Og lad os sige at potmetrerne måler det de er sat til som udgangspunkt. ?
Mjah, mjoh...

Jeg synes nu, at min erfaring er, at denne "tagen det brighte væk", hvis man forsøger at gøre det med en lavere (ikke højere) potmeter-værdi, får sådan et umiskendeligt karaktertræk i retning af "dyne foran højttaleren" - nærmere end "jeg skruer lidt ned for diskant-knappen". Men prøv det da...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Jeg mener at have læst, at Gibson bruger 300k potentiometre i deres guitarer.
Nogle skriver dog 300k til volume og 500k til tone.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Nu ved jeg ikke om det er tilfældet før de kommer hjem. ja jeg skal da først have bestilt og jeg tror de er lige mig. det var sådan mere et teoretisk spørgsmål hvis nu de var lidt for brighte.

Odgård jeg mener der sidder 500k i min nye 57re men skal da lige have tjekket igen.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Spoler man ind til ca. 25:55, kan man her høre forskellen mellem 250K og 500K i den samme guitar med de samme pickupper:



Der er også i det ovenstående et par eksempler med nogle Bare Knuckles-pickupper, hvis nogen skulle interessere sig for den slags...

Har man af uforklarlige årsager hang til perversiteter som gamle Gibson´er; ditto forstærkere; halvgnavne g...   - øh, "ældre" mænd, der rent faktisk ved lidt om dét, de taler om, tager sig den tid, som den slags ting tager, og som ikke lader hverken Statler, Waldorf, Schwennesen eller Alwan meget tilbage at ønske, og man samtidig ikke "er så meget til en over-poppet form", skal man absolut ikke snyde sig selv for at tjekke flere af Doug and Pat´s klip ud...  ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen