Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Jeg mener, det kræver noget specialværktøj, som StewMac sikkert har i forkromet og dyr udgave. Men det er nogle år siden, jeg kiggede på det.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

For mig ville sandsynligheden være 0 (jeg ville helt sikkert få nogen andre til det, uagtet at jeg måske godt kunne få det til at lykkes, hvis jeg brugte 5-10 timer på det). Jeg kender andre, hvor jeg er sikker på, sandsynligheden er 10.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg ville nok også gå til en fagmand i dét tilfælde...

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Fandens. Nå, der var jo også en grund til, at den var billig i anskaffelse.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Opfølgende spørgsmål: Har I et eventuelt bud på, hvem i nærheden af Aarhus der kunne være behjælpelig med at foretage ovenstående reparation?
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jeg ville enten gå til Victor Smith gennem Akustikken eller til Jens “Rulleguitar” i Hadsten...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Jeg har kun gode erfaringer med Rulleguitar.

Ptessing
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Ptessing »

Q: Kan jeg få sendt koden? Jeg vil til at bruge pc igen og dermed komme mere på gearfreak. Jeg kan ikke huske koden, jeg loggede på for meeeeget længe siden via tapatalk på iPhone og jeg synes ikke det fungerer særlig godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ptessing
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Ptessing »

Q: Kan jeg få sendt koden? Jeg vil til at bruge pc igen og dermed komme mere på gearfreak. Jeg kan ikke huske koden, jeg loggede på for meeeeget længe siden via tapatalk på iPhone og jeg synes ikke det fungerer særlig godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Prøv at skrive direkte til kræn - Han er den eneste, der har moderatorrettigheder nok til at gå ind og ændre den enkelte bruger.

Du kan også requeste et nyt password. Man har vist hørt om, at det godt kan tage lidt tid på det her site, men det kommer.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q - Nu har jeg jo købt sådan en fin Marshall 1962 Bluesbreaker og skulle lige se hvilke rør der sad i.
Det er så Tad6l6gc-str1244 hvis det siger nogen noget. Jeg troede faktisk den var født med 5881 rør men
kan google at de næsten er ens ,dog er 6l6 30w og 5881 23w. Hvis jeg nu en dag ville skifte kan man så
med lidt bias købe 5881 og nu aner jeg ikke hvad den største forskel er i typerne. Men den siger faktisk ok nu, men den komprimerer meget når man smider lidt drive foran. ?
Til orientering er den fra midt 90erne. Ved at den første der kom i 89 var med Kt66 rør og alle siden hen skulle være med 5881 rør.
Last edited by Pluto 5 years ago, edited 1 time in total.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Q - Nu har jeg jo købt sådan en fin Marshall 1962 Bluesbreaker og skulle lige se hvilke rør der sad i.
Det er så Tad6l6gc-str1244 hvis det siger nogen noget. Jeg troede faktisk den var født med 5881 rør men
kan google at de næsten er ens ,dog er 6l6 30w og 5881 23w. Hvis jeg nu en dag ville skifte kan man så
med lidt bias købe 5881 og nu aner jeg ikke hvad den største forskel er i typerne. Men den siger faktisk ok nu, men den komprimerer meget når man smider lidt drive foran. ?
Til orientering er den fra midt 90erne. Ved at den første der kom i 89 var med Kt66 rør og alle siden hen skulle være med 5881 rør.
Kondolerer.

Nu har jeg set adskillige forskellige varianter af 6L6 (dog aldrig KT66) - herunder forskellige typer TAD 6L6, der var "rebranded" som "Marshall 5881", monteret som standard-udgangsrør i reissue Marshall Bluesbreaker/JTM45. Så det ville jeg personligt ikke hænge mig så meget i. Jeg er ret sikker på, at Marshall på ethvert givent tidspunkt i løbet af disse forstærkeres levetid har monteret, "hvad de kunne få i fornuftige mængder og i en kvalitet (ikke et ord om lyd i dén sammenhæng!), der gjorde, at deres forstærkere rimeligvis kunne overleve garantiperioden uden nødvendige rørskift". De fleste reissue Marshall Bluesbreaker/JTM45, jeg har haft næsen i, lader dog til at have forladt fabrikken med russiske (sovtek) 5881´ere i. Jeg har aldrig lagt skjul på, at dette er ét af de dårligst-lydende udgangsrør, jeg umiddelbart kan mindes at have hørt. Så personligt ville jeg prise mig lykkelig over, at min forstærker ikke var udstyret med disse. Disse rør findes i øvrigt også som adskillige "rebrands", hvor de bliver kaldt "6L6". De nyere Tung Sol reissue-5881 er i mine ører et bedre bud på sagen end de førnævnte Sovteks. Så hvis man pinedød vil prøve 5881´ere i sådan en Marshall og ikke vil gå efter NOS-eksemplarer af amerikanske 5881/6L6WGB, ville jeg nok gå efter disse. Spændingerne i sådan en reissue Bluesbreaker er heldigvis lave nok til, at man kan slippe afsted med det.

Allerhelst ville jeg nok gå efter KT66´ere. Men de koster en del mere. Og før man overhovedet begynder at spekulere i den retning, skal man starte med at sikre sig, at der rent fysisk er plads til dem i combo-kabinettet, da de jo er temmeligt meget større end div. bud på 6L6. Jeg har været ude for, at man i en reissue-JTM45 var nødt til at save lidt i listen, der holder bagpladen, for at de kunne komme ind. Og jeg tror ikke, at der er mere plads i en Bluesbreaker. Så tjek, tjek, tjek...  Mit næste valg i rækkefølgen på prioritetslisten ville så være TAD´s 6L6 WGC.

Hvis dine nuværende rør komprimerer for tidligt, ville jeg bestemt starte med at få tjekket, om de bare nogenlunde måler, som de skal. Ellers konkluderer man på et falskt grundlag. Det kan også være, at forstærkerens bias-indstilling står helt i skoven osv. osv. Det er altid en god idé at sikre sig, at tingene kører, som det er meningen...  f.eks. kan halvsløje forforstærkerrør (og 116 andre ting) også sagtens medføre lignende symptomer.
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Kan man hvis der er plads og med lidt bias uden videre bare smide kt66 i istedet.? Så vidt vides var den første reissue født led kt66 så man skulle mene der var plads. Men jeg syntes umiddelbart den lyder som en Marshall men selvfølgelig ikke som min gamle superlead, som jo også er en anden type. Syntes IMO
At bb lyder fedt også, og det gjorde min gamle superlead også barbare for sindssygt højt. Sidste job jeg spillede var det nærmest for højt bare den var skruet 2 mm op. Og det var i en Harley Davidson klub.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Kan man hvis der er plads og med lidt bias uden videre bare smide kt66 i istedet.? Så vidt vides var den første reissue født led kt66 så man skulle mene der var plads. Men jeg syntes umiddelbart den lyder som en Marshall men selvfølgelig ikke som min gamle superlead, som jo også er en anden type. Syntes IMO
At bb lyder fedt også, og det gjorde min gamle superlead også barbare for sindssygt højt. Sidste job jeg spillede var det nærmest for højt bare den var skruet 2 mm op. Og det var i en Harley Davidson klub.
Jeg har aldrig - som i ALDRIG! - hørt om en reissue Marshall Bluesbreaker (eller reissue JTM45), der kom fra fabrikken med KT66 monteret som originale udgangsrør. Det ville også undre mig i voldsom grad, da KT66 på dét tidspunkt, hvor disse forstærkere kom på markedet omkring 1990, ikke havde været produceret i Herrens mange år og derfor kun var tilgængelige som NOS-eksemplarer i den tungere del af prisskalaen. Dette minder bestemt ikke om noget, som Marshall på noget tidspunkt i deres levetid kunne finde på at basere en helt ny serie af forstærkere på. Så jeg er ret sikker på, at der med "de første Bluesbreakere" må menes de originale fra midten af 1960´erne, som ganske rigtigt var forsynet med KT66´ere, men som samtidig også havde et større og dybere kabinet.

Men HVIS der rent fysisk er plads til det i kabinettet, kan man sagtens bruge KT66 i disse forstærkere. Man kunne i samme ombæring passende lige fikse lidt op på "børnesygdommene", som Marshall jo heller ikke har udeladt i disse forstærkere - det ville i givet fald  også være noget nær det det eneste eksempel på dette i hele deres historie... :rolleyes:
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Q: kan man kortvarigt udskifte 6V6 rør enkeltvis i en forstærker for at isolere kilden til, at en forstærker lyder som om, den er ved at blive kvalt?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Q: kan man kortvarigt udskifte 6V6 rør enkeltvis i en forstærker for at isolere kilden til, at en forstærker lyder som om, den er ved at blive kvalt?
Hvilken forstærker drejer det sig om?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Nu var det vist lidt noget vrøvl jeg skrev ( har lige googlet). De org. bb fra 60erne var født med kt 66. De første reisue fra 89-99 var født med 6l6 rør som min også er, og den er så vidt vides fra midt 90erne. BB r2 fra 99 og frem er med 5881 rør. Så jeg holder mig bare til 6l6 rør og finder nogle okay på et tidspunkt.
Evt. Tungsol som jeg kan se Sasha anbefaler og som får ok anmeldelser ellers.
Sorte strater lyder bare bedst..

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Sasha skrev:
Lasse H skrev: Q: kan man kortvarigt udskifte 6V6 rør enkeltvis i en forstærker for at isolere kilden til, at en forstærker lyder som om, den er ved at blive kvalt?
Hvilken forstærker drejer det sig om?
Mesa Lonestar

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Nu var det vist lidt noget vrøvl jeg skrev ( har lige googlet). De org. bb fra 60erne var født med kt 66. De første reisue fra 89-99 var født med 6l6 rør som min også er, og den er så vidt vides fra midt 90erne. BB r2 fra 99 og frem er med 5881 rør. Så jeg holder mig bare til 6l6 rør og finder nogle okay på et tidspunkt.
Evt. Tungsol som jeg kan se Sasha anbefaler og som får ok anmeldelser ellers.
Narh, her synes jeg nu, at jeg bliver taget til indtægt for noget, som jeg ikke har sagt. Dét, jeg skrev, var, at hvis man insisterer på, at der SKAL stå "5881" på den nyproducerede variant af et 6L6-rør, man propper i sin forstærker, så ville Tung Sol´s bud på sagen nok være mit bedste bud - i hvert fald bedre end de allestedsnærværende Sovtek 5881´ere (findes med mange forskellige navne stemplet på). Jeg brugte f.eks. selv efter den kommende ejers ønske Tung Sol´s 5881´ere i denne "Mini Bluesbreaker":

https://gear-freak.dk/forum/thread-264- ... l#pid68531

Og uden at have sammenlignet med div. alternativer, syntes jeg umiddelbart, at de lød okay.

Det er muligt, at det ikke fremgik helt tydeligt i mit forrige indlæg. Men min personlige prioritering - så længe vi holder NOS-rør ude af billedet - ville have én eller anden variant af KT66 på førstepladsen og dernæst TAD 6L6WGC. Men jeg skal på ingen måde prale af at at have personlig erfaring med samtlige 6L6-varianter på markedet - herunder f.eks. Tung Sol´s 6L6.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev:
Sasha skrev:
Lasse H skrev: Q: kan man kortvarigt udskifte 6V6 rør enkeltvis i en forstærker for at isolere kilden til, at en forstærker lyder som om, den er ved at blive kvalt?
Hvilken forstærker drejer det sig om?
Mesa Lonestar
Hmm...  6V6 i en Mesa Lone Star?

Man kunne sige mange farverige ting om Mesa´s "one size fits all" indgangsvinkel til bias i disse forstærkere, hvori spændingen varierer, alt efter om man aktiverer to eller fire udgangsrør, bruger rør- eller diode-ensretning, kører dem på Tweed- eller Full-Power. Men at sætte 6V6-rør, der er "rated" til max. 350 volt på anode samt især skærmgitter, i en forstærker, som - selvfølgelig lidt afhængig af , hvilken af de ovennævnte driftsmåder, man vælger - friskt lægger 450-470 Volt på udgangsrørene...   Ja, det får du altså ikke mig til at kalde noget oplagt bud på en direkte vej til langt og lykkeligt rørliv.

Man KAN til nød sætte JJ 6V6-rør, da de som de eneste er "rated" til 500 Volt på både anode og skærmgitter. Men det var også det eneste af slagsen, jeg ville turde at forsøge det med. Selv med NOS-eksemplarer af 6V6 ville jeg ikke gå højere end de ca. 420 Volt, der eksempelvis ligger på dem i klassiske Fender Deluxe Reverb m.fl.

Og jeg tør slet ikke begynde at gætte på, hvordan JJ 6V6 (eller andre 6V6´ere for dens sags skyld) går i spænd med Mesa´s "preset" bias til henholdsvis EL34 eller 6L6, som sådan en Lone Star mig bekendt er designet til. Så HVIS jeg skulle kaste mig ud i forsøget med at montere JJ 6V6 i forstærkeren, ville jeg absolut kun turde at "snige" mig ind på sagen under kontrollerede forhold i "værkstedet", hvor jeg kunne kontrollere div. strøm- og spændingsforhold, mens jeg med hjælp fra en variabel transformator langsomt skruede spændingen op, til det svarede til at sætte forstærkeren direkte til stikkontakten.

Sagt lidt anderledes: Jeg ville personligt ikke begynde at "gamble" i blinde med at sætte 6V6 i denne forstærker. Hvad andre vælger at gøre, er naturligvis helt deres egen sag...
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen