Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Martin"]Jeg bruger som regel imusic.dk. Stort udvalg og fornuftige priser.[/quote]

Ja de har den ,men de er generelt 40-50kr dyrere pr. cd, for alle de andre cder jeg lige har bestilt ved cdon.Til orientering ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af sørendybdal »

[quote="Pluto"][quote="Martin"]Jeg bruger som regel imusic.dk. Stort udvalg og fornuftige priser.[/quote]

Ja de har den ,men de er generelt 40-50kr dyrere pr. cd, for alle de andre cder jeg lige har bestilt ved cdon.Til orientering ;) [/quote]

Du ku også prøve cdwow.com. De har nogle rigtigt fornuftige priser på det meste. Til gengæld kan du komme til at vente lidt på din(e) var(er), alt efter, hvor de importerer fra.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Det er Rory Gallagher -Defender jeg skal have fat i og det er det sidste studie album han lavede i 87.Alle de gamle har de.
Sorte strater lyder bare bedst..

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

Q: kan man få de runde dutter/fødder der Sidder på fender guitarkasser, i løssalg?

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

Spørgsmål: Hvilke andre steder end Tube-Town findes der, der gør i forstærker-kabinetter? Jeg tænker på både chassis til selve forstærkeren og kabinet til top og højttalere....

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Turtle"]Spørgsmål: Hvilke andre steder end Tube-Town findes der, der gør i forstærker-kabinetter? Jeg tænker på både chassis til selve forstærkeren og kabinet til top og højttalere....[/quote]

A- f.eks tubeampdoctor /tad. Har ikke selv handlet der ,men kender drimod tubetowns kabineter og de er da gode


<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tubeampdoctor.com/catalog.ph ... catalog.ph ... J68GY,YQj0</a><!-- m -->
Sorte strater lyder bare bedst..

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Pluto"][quote="Turtle"]Spørgsmål: Hvilke andre steder end Tube-Town findes der, der gør i forstærker-kabinetter? Jeg tænker på både chassis til selve forstærkeren og kabinet til top og højttalere....[/quote]

A- f.eks tubeampdoctor /tad. Har ikke selv handlet der ,men kender drimod tubetowns kabineter og de er da gode


<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tubeampdoctor.com/catalog.ph ... catalog.ph ... J68GY,YQj0</a><!-- m -->[/quote]

Dem havde jeg glemt - har før købt rør ved dem, men kunne ikke huske, at de havde den slags også. Og jo, Tube-Town laver fine ting, men de har ikke lige noget, der passer til det, jeg skal have lavet...

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Jeg sidder og er i gang med at lave en musikaflevering, hvor jeg skal lave en funktionsharmonisk analyse. Det er tale om "En yndig frydefuld sommertid". Sangen går i F og er generelt nem at analysere. Men der er en sekvens, der hedder F/a C Cm | Gm C A/c# | Dm G C/3 F |
Og den A/c# akkord kan jeg simpelthen ikke gennemskue, hvilken funktion har. I forhold til kvintcirklen er den dominant til D, som er dominant til G, som er dominant til C, der er dominanten til F, men den A/c# fører ikke rigtig nogen steder hen. Er der nogen, der har et bud på, hvor det går galt i min tankerække?
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Den er da dominant til den Dm, der kommer umiddelbart efter - og den følges op af G C F, så det ligner da bare et dominantfald - (jeg aner i øvrigt ikke rigtig noget om funktionsharmonik)

Men for mig ser det da ud til, at Cm akkorden markerer et toneartsskift og at A/c# markerer, at nu vender vi tilbage til noget, vi kender.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Hvordan kan den både være dominant til D og Dm?
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kimling »

Fordi dominanten altid skal være en Dur-akkord :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

I see! Det giver bedre mening nu.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af sørendybdal »

Og hvis du rigtigt vil imponere din lærer, så skriver du lige et tretal under de funktioner, der har tertsen i bassen (F/a, A/c# og C3 (!? Går ud fra, at det må være en C/e, eftersom der kommer en F-dur bagefter).
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Hvilken ende er Plus og minus på sådan en jack hun fætter.hvis i gider at skrive fra huld ingangen og bagud så er det fedt.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... ore/produc ... --PCB.html</a><!-- m -->
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

[quote="sørendybdal"]Og hvis du rigtigt vil imponere din lærer, så skriver du lige et tretal under de funktioner, der har tertsen i bassen (F/a, A/c# og C3 (!? Går ud fra, at det må være en C/e, eftersom der kommer en F-dur bagefter).[/quote]

Er det ikke kun ved trinanalyse, at man gør det?
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Pluto"]Hvilken ende er Plus og minus på sådan en jack hun fætter.hvis i gider at skrive fra huld ingangen og bagud så er det fedt.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... ore/produc ... --PCB.html</a><!-- m -->[/quote]

Og hvorfor er der fire ben på en mono hun jack?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Set fra hullet er "første trin" minus/stel. Og terminalen længst væk så altså plus.

Grunden til de fire terminaler er, at der er inbygget en kontakt i bøsningen. Hvis du kigger godt på sagen, kan du se, at så længe der ikke er sat et stik i, dannes der en kontakt mellem terminalerne to og to. Dette bruges f.eks. til at lægge en forstærkers indgang til stel, når der ikke er sat et stik i. Når du så sætter et stik i, brydes denne kontakt. Den éne terminal har så kontakt til stikket, mens den anden ikke har. Så når du skal lodde din (højttaler?) ledning på, er det selvfølgelig ret vigtigt, at du får den loddet på den rigtige terminal - altså dén, som har forbindelse til stikket.

Heldigvis giver det mere mening i praksis end på skrift. Så sæt dig ned med en bøsning og et stik. Når du sætter stikket i, skulle du ret tydeligt kunne se det ovennævnte udspille sig for næsen af dig.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kimling »

[quote="K-P"]I see! Det giver bedre mening nu.[/quote]

Og at Dominanten også er en Dur-akkord i molskalaen, selvom 5. trin heri er en mol-akkord, er fordi man efterstræber ledetone-effekten i dominant-akkorden.
Hvis vi tager Dm som eksempel er 5. trins akkorden heri Am (A C E). Det vi jo netop gerne vil have er et halvtonetrin fra dominantens terts til Tonikas grundtone, altså hæver vi C til C# og får A (A C# E).
Og hvis du indsætter C# i stedet fo C i din Dm-skala får du: TADAAAAAA den harmoniske molskala

Okay, gav det overhovedet mening for andre end mig selv?
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af sørendybdal »

[/quote]

Er det ikke kun ved trinanalyse, at man gør det?[/quote]

Der er vist forskellige måder at gøre tingene på, men det er nok smartest at gøre, som I har lært for ikke at forvirre den stakkels lærer
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Barf »

Men dominanten til en mol-akkord SKAL da ikke være dur. Den er det oftest, men man kan velsagtens have en molakkord, som stadig er dominant, eller husker jeg forkert?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen