Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Sasha skrev:
Pluto skrev: Nu var det vist lidt noget vrøvl jeg skrev ( har lige googlet). De org. bb fra 60erne var født med kt 66. De første reisue fra 89-99 var født med 6l6 rør som min også er, og den er så vidt vides fra midt 90erne. BB r2 fra 99 og frem er med 5881 rør. Så jeg holder mig bare til 6l6 rør og finder nogle okay på et tidspunkt.
Evt. Tungsol som jeg kan se Sasha anbefaler og som får ok anmeldelser ellers.
Narh, her synes jeg nu, at jeg bliver taget til indtægt for noget, som jeg ikke har sagt. Dét, jeg skrev, var, at hvis man insisterer på, at der SKAL stå "5881" på den nyproducerede variant af et 6L6-rør, man propper i sin forstærker, så ville Tung Sol´s bud på sagen nok være mit bedste bud - i hvert fald bedre end de allestedsnærværende Sovtek 5881´ere (findes med mange forskellige navne stemplet på). Jeg brugte f.eks. selv efter den kommende ejers ønske Tung Sol´s 5881´ere i denne "Mini Bluesbreaker":

https://gear-freak.dk/forum/thread-264- ... l#pid68531

Og uden at have sammenlignet med div. alternativer, syntes jeg umiddelbart, at de lød okay.

Det er muligt, at det ikke fremgik helt tydeligt i mit forrige indlæg. Men min personlige prioritering - så længe vi holder NOS-rør ude af billedet - ville have én eller anden variant af KT66 på førstepladsen og dernæst TAD 6L6WGC. Men jeg skal på ingen måde prale af at at have personlig erfaring med samtlige 6L6-varianter på markedet - herunder f.eks. Tung Sol´s 6L6.


Jeg kan forstå du ikke er den store fan af Marshall bb reissue sådan generelt. Nu har jeg aldrig selv prøvet og hørt en org. men jeg syntes den lyder rigtig godt, men jeg bruger også lidt pedaler. Men hvis jeg nu finder på at finde andre rør her i denne kommende vinter, gjorde det jo ikke noget at vandt lidt mere hvis det er muligt. Kan se disse Tad 6l6wgc ikke koster en herregård så det bliver nok dem jeg prøver. Kan man iøvrigt selv bias justere sådan en karl hvis man har det rigtige udstyr ?? Har sådan et volt meter med alle mulige symboler på. Ved godt man skal passe på nallerne når man roder med røramps.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Sasha skrev:
Lasse H skrev:
Sasha skrev:
Lasse H skrev: Q: kan man kortvarigt udskifte 6V6 rør enkeltvis i en forstærker for at isolere kilden til, at en forstærker lyder som om, den er ved at blive kvalt?
Hvilken forstærker drejer det sig om?
Mesa Lonestar
Hmm...  6V6 i en Mesa Lone Star?

Man kunne sige mange farverige ting om Mesa´s "one size fits all" indgangsvinkel til bias i disse forstærkere, hvori spændingen varierer, alt efter om man aktiverer to eller fire udgangsrør, bruger rør- eller diode-ensretning, kører dem på Tweed- eller Full-Power. Men at sætte 6V6-rør, der er "rated" til max. 350 volt på anode samt især skærmgitter, i en forstærker, som - selvfølgelig lidt afhængig af , hvilken af de ovennævnte driftsmåder, man vælger - friskt lægger 450-470 Volt på udgangsrørene...   Ja, det får du altså ikke mig til at kalde noget oplagt bud på en direkte vej til langt og lykkeligt rørliv.

Man KAN til nød sætte JJ 6V6-rør, da de som de eneste er "rated" til 500 Volt på både anode og skærmgitter. Men det var også det eneste af slagsen, jeg ville turde at forsøge det med. Selv med NOS-eksemplarer af 6V6 ville jeg ikke gå højere end de ca. 420 Volt, der eksempelvis ligger på dem i klassiske Fender Deluxe Reverb m.fl.

Og jeg tør slet ikke begynde at gætte på, hvordan JJ 6V6 (eller andre 6V6´ere for dens sags skyld) går i spænd med Mesa´s "preset" bias til henholdsvis EL34 eller 6L6, som sådan en Lone Star mig bekendt er designet til. Så HVIS jeg skulle kaste mig ud i forsøget med at montere JJ 6V6 i forstærkeren, ville jeg absolut kun turde at "snige" mig ind på sagen under kontrollerede forhold i "værkstedet", hvor jeg kunne kontrollere div. strøm- og spændingsforhold, mens jeg med hjælp fra en variabel transformator langsomt skruede spændingen op, til det svarede til at sætte forstærkeren direkte til stikkontakten.

Sagt lidt anderledes: Jeg ville personligt ikke begynde at "gamble" i blinde med at sætte 6V6 i denne forstærker. Hvad andre vælger at gøre, er naturligvis helt deres egen sag...
Det var selvfølgelig ikke lige et svar på det, jeg spurgte om, men selvfølgelig helt sikkert brugbar viden. Nu har jeg ikke selv monteret 6V6 rør i, og står også overfor at skifte dem til 6L6, men med henblik på salg. Du får dog nok forklaret mig så, hvorfor det formodentligt er endt med, at forstærkeren nu lyder som om, den er ved at blive kvalt. Er selvfølgelig ikke 100% sikker på, at det er udgangsrørene, men forforstærkerrørene er det i hvert fald ikke. Mit spørgsmål gik egentligt på, om jeg som en del af  udredningen kunne udskiftet udgangsrørene et efter et, men dit svar lægger jo op til, at de alle skal skiftes uanset, så det gør jeg.

Var TAD’s 6L6’ere iøvrigt ikke et godt bud?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev:
Det var selvfølgelig ikke lige et svar på det, jeg spurgte om, men selvfølgelig helt sikkert brugbar viden. Nu har jeg ikke selv monteret 6V6 rør i, og står også overfor at skifte dem til 6L6, men med henblik på salg. Du får dog nok forklaret mig så, hvorfor det formodentligt er endt med, at forstærkeren nu lyder som om, den er ved at blive kvalt. Er selvfølgelig ikke 100% sikker på, at det er udgangsrørene, men forforstærkerrørene er det i hvert fald ikke. Mit spørgsmål gik egentligt på, om jeg som en del af  udredningen kunne udskiftet udgangsrørene et efter et, men dit svar lægger jo op til, at de alle skal skiftes uanset, så det gør jeg.

Var TAD’s 6L6’ere iøvrigt ikke et godt bud?
I get your point... ;)  

Men jeg håber, at det trods alt skinnede igennem, at jeg personligt ikke ville kaste mig ud i at "gamble" rundt med at skifte rør "i blinde" i disse forstærkere - især ikke 6V6-rør, som typisk ikke er de forekommende spændinger voksne - uden én eller anden form for monitor på div. spændings- og strømforhold. Selvfølgelig kan man til en vis grad styre efter, at hvis indmaden i de pågældende rør bliver rødglødende, eller gnisterne springer lystigt i rørenes indre (eller andre steder!) - ja, så er der nok ét eller andet, som ikke kører helt optimalt. Men jeg ville personligt ikke have nerver til det. Især ikke da Mesa jo heller ikke ligefrem med løs hånd har strøet sikringer ud over deres forstærkere.

Jeg synes, at det lyder som en langt mere holdbar plan at montere 6L6´ere i den. Og TAD´s 6L6WGC ville i mine øjne være et godt bud, selv om jeg desværre må sige, at det lader til, at det somme tider halter lidt m.h.t. matchning´en (moderne dansk er et herligt sprog), når man køber et sæt. Men finder man nogle, der matcher fornuftigt, er det i mine ører det bedste nyproducerede 6L6.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev:
Jeg kan forstå du ikke er den store fan af Marshall bb reissue sådan generelt. Nu har jeg aldrig selv prøvet og hørt en org. men jeg syntes den lyder rigtig godt, men jeg bruger også lidt pedaler. Men hvis jeg nu finder på at finde andre rør her i denne kommende vinter, gjorde det jo ikke noget at vandt lidt mere hvis det er muligt. Kan se disse Tad 6l6wgc ikke koster en herregård så det bliver nok dem jeg prøver. Kan man iøvrigt selv bias justere sådan en karl hvis man har det rigtige udstyr ?? Har sådan et volt meter med alle mulige symboler på. Ved godt man skal passe på nallerne når man roder med røramps.
Narh, jeg har vist aldrig lagt det helt store skjul på, at jeg nok synes, at Marshall´s forstærkere fra de sidste 30-35 år efterlader en hel del tilbage at ønske. Så det behøver vi såmænd ikke vade mere rundt i her. Hvis andre synes, at de lyder fedt, må de selvfølgelig hjertens gerne dét: Det er deres penge og deres ører - ikke mine... ;)  

Jeg vil ikke anbefale, at man forsøger at begive sig i kast med at bias-justere sin forstærker uden at have 110% styr på, hvordan man gør, og kun bevæbnet med et multimeter med "alle mulige symboler på"... :shy:  

Det kan godt lade sig gøre. Men det er lidt bøvlet, og det er livsfarligt! Here´s how:

Start med at tjekke, om der står restspænding på (alle!) elektrolytkondensatorerne. Det er det første, man altid gør, før man jager snitterne i en forstærker! Overflødigt at sige, at dette foregår med netstikket trukket ud af stikkontakten!

Herefter fjerner du lusene mellem udgangsrørenes katoder og stel. Istedet lodder du så for hvert rør en 1 Ohm 1% modstand ind mellem katode og stel.

Via Ohms lov (U = R x I som kan omskrives til I = U/R) kan man nu måle katodestrømmen ved at måle spændingsfaldet over disse modstande. Fordelen ved at bruge en 1 Ohms modstand er, at spændingsfaldet over denne modstand målt i millivolt direkte svarer til katodestrømmen i milliAmpere.

Før det overhovedet giver nogen mening, er du nødt til at måle rørenes anodespænding. Den vil typisk ligge på ca. 400 Volt i disse forstærkere - lidt lavt i forhold til typiske Marshall-forshold, men rigeligt til at tage livet af dig! Denne måles naturligvis mellem rørenes anoder og stel. Det kan være fint at måle denne med de gamle rør i - bare for at have en idé om, "hvor vi er henne".

Med forstærkeren på standby, indstiller du nu forstærkerens bias-potmeter, så forspændingen på rørenes styregitre er mest muligt negativ. Tjek gerne, at du har denne forspænding på begge udgangsrørs styregitre.

Slå forstærkeren fra standby til "operate". Hold en vågen finger i nærheden af power-knappen! Hvis rørenes indmad bliver rødglødende, gnister springer, dødslyde eller kraftig brummen optræder i højttaleren, så SLUK for skidtet! Ét eller andet er galt...

Forhåbentlig bliver det ikke nødvendigt. Så måler du spændingsfaldet over de førnævnte modstande. Sæt dit multimeter til 200 mV-området til denne måling. Det er typisk det "laveste" DC-spændingsområde. Med bias-potmeteret indstillet til "koldest mulig", vil dette spændingsfald være meget lille - måske helt på 0 mV.

Skru derefter langsomt op for bias-potmeteret, mens du måler spændingsfaldet. Skru i første omgang op, så du målet måske 25-30 mA  mellem hvert udgangsrørs katode og sted - forhåbentlig er de to rør hæderligt matchede, så du får nogenlunde samme måling for begge rør.

Nu skal vi så til at finde ud af hvor meget strøm, vi vil sende gennem rørene. Og her kan det hurtigt blive små-religiøst, da der ikke findes nogen klippefast regel. Med 6L6 og EL34 plejer jeg personligt at styre efter 60-65% af max. tilladt anodeeffekt. For et 6L6GC er denne 30 watt.

Ved 400 Volts anodespænding giver dette altså - igen ifølge Ohms lov: 30W/400V = 75 mA

60% af dette er så: 0,6 x 75 = 45 mA

65%: 0,65 x 75 = 48,8 mA

Men nu skal vi jo så lige huske, at det ikke er anodestrømmen, men derimod katodestrømmen, vi måler! Og denne består af anodestrøm + skærmgitterstrøm. Så vi er nødt til at modregne skærmgitterstrømmen. Denne kan vi finde ved at måle spændingsfaldet over udgangsrørenes skærmgittermodstande - i en Bluesbreaker er disse på 470 Ohm (tjek gerne på forhånd, at de holder værdi. Futter et udgangsrør af i en forstærker, er disse i farezonen og "sejler" derved nemt i værdi).

Måler man f.eks. et spændingsfald over disse på 1,5 Volt (Pas på! Her dribler du for alvor rundt med højspænding, når du måler dette!) over hver af disse modstande, får vi igen via Ohms Lov: 1,5V/470R = 3,20  mA

Denne værdi skal du så modregne i det ovenstående regnestykke. Så hvis du styrer efter 60% afsat anodeeffekt, skal du altså måle 45mA + 3,20 mA = 48,2 mA katodestrøm, hvilket igen svarer til et spændingsfald på 48,2 milliVolt over en 1 Ohms målemodstand.

Styrer du derimod efter 65% af max. tilladt anodeeffekt, skal du selvfølgelig lægge de 3,20 mA (eller hvad du nu måtte måle af skærmgitterstrøm i DINE rør) til de førnævnte 48,8 mA: 48,8mA + 3,20 mA = 52 mA

Det kan så forhåbentlig lykkes at finde en indstilling af bias-potmeteret, hvor begge rør falder inden for dette spænd (mellem 48,2 og 52 mA).

Tjek igen din faktuelle anodespænding, idet den vil variere i takt med, hvordan biaspotmeteret er indstillet, da dette jo dikterer, hvor hårdt vi belaster forstærkerens strømforsyning.

Lad forstærkeren stå et kvarters tid, tjek målingerne undervejs, regn efter  og finjuster efter behov...

Fjern måleinstrumenter og "prygl" forstærkeren godt igennem - gerne i et mørkt rum, hvor du kan se, om der danner sig orange-glødende pletter på rørenes anoder.

Gør der ikke det, så sluk forstærkeren, træk netstikket ud og lad den køle af.

I princippet er du så færdig. Personligt ville jeg dog pille de to målemodstande ud igen og montere de originale "lus" igen. Jeg bryder mig ikke om at have så et par utilsigtede "sikringer" monteret i min forstærker. Husk - igen, igen, igen - at tjekke elektrolytkondensatorerne for restspænding, før du rører noget!


Der findes også en lidt nemmere, men endnu farligere metode. Men den må du lige have til gode...

Du kunne også bare komme her forbi, hvis det er. Det er meget nemmere, hvis man har en bias-tester ;)
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

..nogle gange er den mest effektive måde at stoppe folk i at gøre "det" en beskrivelse af, hvordan "det" gøres :D

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Sasha skrev:
Lasse H skrev:
Det var selvfølgelig ikke lige et svar på det, jeg spurgte om, men selvfølgelig helt sikkert brugbar viden. Nu har jeg ikke selv monteret 6V6 rør i, og står også overfor at skifte dem til 6L6, men med henblik på salg. Du får dog nok forklaret mig så, hvorfor det formodentligt er endt med, at forstærkeren nu lyder som om, den er ved at blive kvalt. Er selvfølgelig ikke 100% sikker på, at det er udgangsrørene, men forforstærkerrørene er det i hvert fald ikke. Mit spørgsmål gik egentligt på, om jeg som en del af  udredningen kunne udskiftet udgangsrørene et efter et, men dit svar lægger jo op til, at de alle skal skiftes uanset, så det gør jeg.

Var TAD’s 6L6’ere iøvrigt ikke et godt bud?

I get your point... ;)  

Men jeg håber, at det trods alt skinnede igennem, at jeg personligt ikke ville kaste mig ud i at "gamble" rundt med at skifte rør "i blinde" i disse forstærkere - især ikke 6V6-rør, som typisk ikke er de forekommende spændinger voksne - uden én eller anden form for monitor på div. spændings- og strømforhold. Selvfølgelig kan man til en vis grad styre efter, at hvis indmaden i de pågældende rør bliver rødglødende, eller gnisterne springer lystigt i rørenes indre (eller andre steder!) - ja, så er der nok ét eller andet, som ikke kører helt optimalt. Men jeg ville personligt ikke have nerver til det. Især ikke da Mesa jo heller ikke ligefrem med løs hånd har strøet sikringer ud over deres forstærkere.

Jeg synes, at det lyder som en langt mere holdbar plan at montere 6L6´ere i den. Og TAD´s 6L6WGC ville i mine øjne være et godt bud, selv om jeg desværre må sige, at det lader til, at det somme tider halter lidt m.h.t. matchning´en (moderne dansk er et herligt sprog), når man køber et sæt. Men finder man nogle, der matcher fornuftigt, er det i mine ører det bedste nyproducerede 6L6.
Super. Tak! Og i udgangspunktet vil “Mesa Boogie” have, at jeg bare skal smide de nye rør i, og så er det, det, ikke?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev:
Sasha skrev:
Lasse H skrev:
Det var selvfølgelig ikke lige et svar på det, jeg spurgte om, men selvfølgelig helt sikkert brugbar viden. Nu har jeg ikke selv monteret 6V6 rør i, og står også overfor at skifte dem til 6L6, men med henblik på salg. Du får dog nok forklaret mig så, hvorfor det formodentligt er endt med, at forstærkeren nu lyder som om, den er ved at blive kvalt. Er selvfølgelig ikke 100% sikker på, at det er udgangsrørene, men forforstærkerrørene er det i hvert fald ikke. Mit spørgsmål gik egentligt på, om jeg som en del af  udredningen kunne udskiftet udgangsrørene et efter et, men dit svar lægger jo op til, at de alle skal skiftes uanset, så det gør jeg.

Var TAD’s 6L6’ere iøvrigt ikke et godt bud?

I get your point... ;)  

Men jeg håber, at det trods alt skinnede igennem, at jeg personligt ikke ville kaste mig ud i at "gamble" rundt med at skifte rør "i blinde" i disse forstærkere - især ikke 6V6-rør, som typisk ikke er de forekommende spændinger voksne - uden én eller anden form for monitor på div. spændings- og strømforhold. Selvfølgelig kan man til en vis grad styre efter, at hvis indmaden i de pågældende rør bliver rødglødende, eller gnisterne springer lystigt i rørenes indre (eller andre steder!) - ja, så er der nok ét eller andet, som ikke kører helt optimalt. Men jeg ville personligt ikke have nerver til det. Især ikke da Mesa jo heller ikke ligefrem med løs hånd har strøet sikringer ud over deres forstærkere.

Jeg synes, at det lyder som en langt mere holdbar plan at montere 6L6´ere i den. Og TAD´s 6L6WGC ville i mine øjne være et godt bud, selv om jeg desværre må sige, at det lader til, at det somme tider halter lidt m.h.t. matchning´en (moderne dansk er et herligt sprog), når man køber et sæt. Men finder man nogle, der matcher fornuftigt, er det i mine ører det bedste nyproducerede 6L6.
Super. Tak! Og i udgangspunktet vil “Mesa Boogie” have, at jeg bare skal smide de nye rør i, og så er det, det, ikke?
Narh, er normal "Mesa-logik" ikke sædvanligvis: Du betaler ågerpriser for kinøjser-rør, som vi (Mesa) har sat vores stempel på og "udvalgt, så den forindstillede bias i vores forstærkere passer" (i virkelighedens verden betyder det som oftest, at "vi sælger rør, som vi garanterer for, med den forindstillede bias i forstærkere kører så p...koldt, at der i hvert fald aldrig bliver problemer med, at rørene kører for varmt)? Dem kan du så blot putte i forstærkeren uden at bekymre dig om andet, end at de nok ikke ligefrem kører, så de lydmæssigt yder deres bedste.

Var det min forstærker, ville jeg gribe sagen an som i enhver anden forstærker: Vælge nogle gode rør (næppe Mesas åger-rør) og så tilpasse bias i forstærkeren efter dem, selv om det kan være sin sag med de mange drifts- og spændingsmuligheder, som Mesa har forsynet disse forstærkere med.
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Sasha skrev:
Lasse H skrev:
Sasha skrev:
Lasse H skrev:
Det var selvfølgelig ikke lige et svar på det, jeg spurgte om, men selvfølgelig helt sikkert brugbar viden. Nu har jeg ikke selv monteret 6V6 rør i, og står også overfor at skifte dem til 6L6, men med henblik på salg. Du får dog nok forklaret mig så, hvorfor det formodentligt er endt med, at forstærkeren nu lyder som om, den er ved at blive kvalt. Er selvfølgelig ikke 100% sikker på, at det er udgangsrørene, men forforstærkerrørene er det i hvert fald ikke. Mit spørgsmål gik egentligt på, om jeg som en del af  udredningen kunne udskiftet udgangsrørene et efter et, men dit svar lægger jo op til, at de alle skal skiftes uanset, så det gør jeg.

Var TAD’s 6L6’ere iøvrigt ikke et godt bud?

I get your point... ;)  

Men jeg håber, at det trods alt skinnede igennem, at jeg personligt ikke ville kaste mig ud i at "gamble" rundt med at skifte rør "i blinde" i disse forstærkere - især ikke 6V6-rør, som typisk ikke er de forekommende spændinger voksne - uden én eller anden form for monitor på div. spændings- og strømforhold. Selvfølgelig kan man til en vis grad styre efter, at hvis indmaden i de pågældende rør bliver rødglødende, eller gnisterne springer lystigt i rørenes indre (eller andre steder!) - ja, så er der nok ét eller andet, som ikke kører helt optimalt. Men jeg ville personligt ikke have nerver til det. Især ikke da Mesa jo heller ikke ligefrem med løs hånd har strøet sikringer ud over deres forstærkere.

Jeg synes, at det lyder som en langt mere holdbar plan at montere 6L6´ere i den. Og TAD´s 6L6WGC ville i mine øjne være et godt bud, selv om jeg desværre må sige, at det lader til, at det somme tider halter lidt m.h.t. matchning´en (moderne dansk er et herligt sprog), når man køber et sæt. Men finder man nogle, der matcher fornuftigt, er det i mine ører det bedste nyproducerede 6L6.
Super. Tak! Og i udgangspunktet vil “Mesa Boogie” have, at jeg bare skal smide de nye rør i, og så er det, det, ikke?
Narh, er normal "Mesa-logik" ikke sædvanligvis: Du betaler ågerpriser for kinøjser-rør, som vi (Mesa) har sat vores stempel på og "udvalgt, så den forindstillede bias i vores forstærkere passer" (i virkelighedens verden betyder det som oftest, at "vi sælger rør, som vi garanterer for, med den forindstillede bias i forstærkere kører så p...koldt, at der i hvert fald aldrig bliver problemer med, at rørene kører for varmt)? Dem kan du så blot putte i forstærkeren uden at bekymre dig om andet, end at de nok ikke ligefrem kører, så de lydmæssigt yder deres bedste.

Var det min forstærker, ville jeg gribe sagen an som i enhver anden forstærker: Vælge nogle gode rør (næppe Mesas åger-rør) og så tilpasse bias i forstærkeren efter dem, selv om det kan være sin sag med de mange drifts- og spændingsmuligheder, som Mesa har forsynet disse forstærkere med.
 Ok, men ville det ikke kræve, at den blev modificeret så?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Nu er det måske et temperamentsspørgsmål, hvor meget der skal til, før man vil bruge betegnelsen "modifikation". Men indgrebet beløber sig til eventuelt lige at lodde en modstand i parallel over én af de eksisterende modstande i bias-kredsløbet. Dét, man så ikke på forhånd kan vide, før man har målt på sagerne og forsøgt at tage bestik af situationen, er selvfølgelig, hvilken værdi denne modstand skal have.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Ok. Min forestillingsevne strakte sig kun til, at der nok skulle loddes en variabel modstand ind.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Ok. Min forestillingsevne strakte sig kun til, at der nok skulle loddes en variabel modstand ind.
Jamen, det ville da bestemt også være en bekvemmelighed i forhold til at kunne justere bias. Og er man stålsat nok på idéen om, at man f....galeme VIL have sådan et potmeter i sin Mesa, så man kan justere dens bias trinløst, kan det såmænd sikkert også godt lade sig gøre på den éne eller anden måde. Men jeg ved blot, at jeg - da jeg sidst havde næsen i sådan en Lonestar for et par år siden - "chickened out" fra denne løsning ved tanken om at skulle have forstærkerens indmad splittet fuldstændigt ad for at tilkæmpe mig adgang til printpladens underside. Jeg syntes på ingen måde, at målet i dette tilfælde helligede midlet. Så jeg holdt mig til den ovenfor beskrevne forretningsgang, som virker glimrende i praksis, omend det da selvfølgelig godt lige kan tage et par forsøg, før man rammer den rigtige værdi på parallelmodstanden.

Jeg kunne egentlig også godt forestille mig, at det i virkeligheden er en kønnere og "mindre" modifikation, end det ville være at mokke et potmeter i. Men som sagt: Jeg har ikke bruget megen mental energi på at spekulere over, hvordan jeg ville montere et potmeter i sådan en forstærker. Så det kan da godt være, at det med lidt omtanke ville kunne lade sig gøre at lave pænt..? ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen