Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Tjah, hvis det er noget, du selv har klampet sammen ude på høvlebænken af koreanske halvfabrikata-stumper, er den næppe mange basseøre værd. Hvis det er Fender´s Customshop, som med overlæg har lavet en halvskidt lakering - de finder jo på så mange underlige ting i dén retning - er den nok noget mere værd (for den rette køber).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Peter C »

Ahh ja.

Det er en Fender Telecaster fra 1978. :-)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

Måske 10k afhængig af stand og hvor original den står. case osv

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jackie van Hippie »

Her er et par stykker:
Hvad er fordelen ved locking tuners frem for almindelige stemmeskruer?
Hvad gør de midterste 4 skruer på en strat bro? (dem under strengene) Og hvordan kan det være at de er der på nogle modeller og ikke på andre?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="Jackie van Hippie"]Her er et par stykker:
Hvad er fordelen ved locking tuners frem for almindelige stemmeskruer?
Hvad gør de midterste 4 skruer på en strat bro? (dem under strengene) Og hvordan kan det være at de er der på nogle modeller og ikke på andre?[/quote]

Låsemekanikker låser strengen i skaftet på mekanikken, så der er så lidt streng bag sadlen der kan fjedre og give sig som muligt = Mere stabil stemning.

De 6 skruer er på Vintage vibratosystemer, men de to yderste kan sagtens holde til trækket. Jeg plejer at løsne dem i midten så de ikke rører bundpladen, og stramme de to yderste så de lige akkurat gør.

Dem med kun to "skruer" er lavet så de har så lidt friktion som muligt = Mere stabil stemning.

Jeg har lige prøvet en Jeff Beck Signature Strat i Odense. Den har to-punkts vibrato, låsemekanikker og en dertil rullesaddel. Du kan dykke den så armen rammer slagpladen, slippe den igen, og den stemmer stadig...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Vil så blot lige spæde til, at det ifølge min ydmyge erfaring sjældent er omkring stemmeskruerne, man skal lede efter de største syndere, når det kommer til problemer med at holde stemningen. Ét eksempel (ud af mange) på dette er, at jeg har en Strat med låsbare stemmeskruer. Og den holder stemning nøjagtigt lige så fint som mine andre Strat´er uden stemmeskruer - hverken mere eller mindre. Det samme gælder for de fleste andre guitarer, jeg har prøvet med låsbare stemmeskruer.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

[quote="Sasha"](...)Og den holder stemning nøjagtigt lige så fint som mine andre Strat´er uden stemmeskruer - hverken mere eller mindre.[/quote]

Ens strat uden stemmeskruer holder vel næppe nogen som helst stemning?? ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Den er stemt fra fabrikken. Og det bliver den så ved med at være... :-)

Nej, der skulle selvfølgelig have stået "uden låsbare stemmeskruer".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Q : Kan jeg bruge "Plasti-kote poluyrethane" satinlak på bagsiden af min guitarhalse ? Det drejer sig om Straten og Jazzmasteren. De har den "klistrede" polylak som jeg er træt af. Jeg har haft et par teler med satinlak på halsen og det er i min verden meget bedre end "klisterlakken".
Jeg er klar over at jeg skal køre fint sandpapir på halsene inden lakering.

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

@SwampThing - Lad dog være med at lakere din hals. Det er jo 1000 gange mere behageligt at spille på en ulakeret hals.

NQ: Hvor finder man nogenlunde billige brændbare CD'er her i landet, for at kunne betale med EAN nummer? De eneste rigtig billige butikker jeg kan finde, er i tyskland eller Sverige.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af AnotherDan »

Hva mener du Daniel, betale med EAN nummer?
EAN er jo bare en standard for stregkoder.
Bah

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

Jeg skal betale med EAN nummer som er det vi plejer med når vi køber ting fra mit arbejde. Jeg arbejder på en SFO og det plejer ikke at være et problem når vi betaler på den måde. Hverken hos Wupti, hos Bilka el lign. Jegf tror lidt det svarer til et CVR nr

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Dannyboy"]@SwampThing - Lad dog være med at lakere din hals. Det er jo 1000 gange mere behageligt at spille på en ulakeret hals.
[/quote]
Det er skam også med i overvejelserne,
jeg skal bare have købt noget lemonoil hvis jeg går den vej.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

Q: Hvor fanden kommer alt det snot fra? Jeg føler at jeg skal til at måle det snot, der er kommet ud af mig det seneste døgn, i liter.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="FunkyValle"]Q: Hvor fanden kommer alt det snot fra? Jeg føler at jeg skal til at måle det snot, der er kommet ud af mig det seneste døgn, i liter.[/quote]

A: <!-- m --><a class="postlink" href="http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/h ... enskaben/h ... nottet-fra</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

Q: Hvad koster en god tamburin? Jeg ved virkelig intet om, hvad jeg skal kigge efter, og hvor meget jeg skal til lommerne efter, for at få én af en hæderlig kvalitet. Vil den her f.eks. kunne virke overbevisende på indspilninger, og til live-brug?: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/haandpercussi ... ndpercussi ... a2-ab.html</a><!-- m -->
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

[quote="GodSpeedDK"]Q: Hvad koster en god tamburin? Jeg ved virkelig intet om, hvad jeg skal kigge efter, og hvor meget jeg skal til lommerne efter, for at få én af en hæderlig kvalitet. Vil den her f.eks. kunne virke overbevisende på indspilninger, og til live-brug?: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/haandpercussi ... ndpercussi ... a2-ab.html</a><!-- m -->[/quote]
Ja..

Men tag ud og prøv nogle forskellige, så meget koster en tamburin heller ikke..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="fortytwo"]så meget koster en tamburin heller ikke..[/quote]

Det var dét, jeg var i tvivl om. Om man kan få noget hæderligt for et par hundrede kroner, eller om der også er gået feinschmecker i dén del instrumentbranchen.

Jeg må ud og prøve mig frem, så, når det ikke er en formue, man skal spare op først :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Anonym »

[quote="GodSpeedDK"]

Det var dét, jeg var i tvivl om. Om man kan få noget hæderligt for et par hundrede kroner, eller om der også er gået feinschmecker i dén del instrumentbranchen.

[/quote]

De gamle har meget mere sustain og mojo. Find en brugt en, der har været ejet af et Hare Krishna-medlem. Så er de dejligt tilspillede og vintage-lydende.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Man ønsker sig jo netop ikke sustain i en tambourin - den skal jo netop være tør og kontant :P
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen