Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Nej jeg har ikke prøvet lige den dc 30 ,men det gør jeg imorgen.Jeg kan nå at springe fra endnu.
Sorte strater lyder bare bedst..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Sasha"]Det normale at bruge til en humbucker er vel to 500K-potmetre? Men jeg tror ikke, at de bliver særligt nemme at finde i en version, som kan bruges til de dér "rulle-potmetre" i en Jazzmaster...[/quote]
Bum bum bum, Så fik jeg lavet plads i guitaren til pickuppen og den er loddet så kontrollerne virker som jeg vil have det til.
Eneste anke er at der intet top fra den nye pickup, det var der i øvrigt heller ikke før, da kontrollerne blev brugt til neck-pickuppen.

Q : Det kan vel reddes med nye potmetre ?
Q2 : Hvilke potmetre er gode til denne pickup ? evt et link ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Har du det dér 50K tone-potmeter sat til? Hvis ja, så prøv lige at pille det fra...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

Q:
Jeg har en Sunface på vej med posten. En med de dersens NKT275 germanium tranny's.

Problemet er så at jeg ikke helt kan greje om jeg kan bruge min Voodoo Lab PP2+, som har isolerede udtag til at fodre den med strøm, da pedalen jo har omvendt polaritet.

Her er hvad Analogman selv skriver:
We do not like to add a power jack to these pedals, as using a power supply is a compromise with a fuzz. The germanium versions are reverse polarity, so sharing a power source with another pedal will blow out the power source. It blows because the normal pedal's negative ground flows through the patch cord shield to the positive ground of the fuzzface, shorting out the power supply. Positive 9V in the fuzzface is connected to ground through your patch cords. Using a single power cable from the Voodoo Lab or other isolated power supplies is safe though. If you get a power jack but use the internal battery, there are no problems or compromises at all.

Det er det jeg har markeret med fed der forvirrer mig.

Hvis ikke jeg kan bruge min strømforsyning, kan jeg så bruge sådan en dims her:
http://www.thegigrig.com/acatalog/CA_Vi ... eries.html

Her er hvad Analogman skriver om den:
TheGigRig virtual battery should solve oscillation problems, along with isolating the power so you can use any power supply with our positive ground pedals. The VBATT also solves ground loop problems which occur when you use a daisy chain or the same power with more than one pedal.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Ja, de mener blot, at du ikke må daisy chaine til andre pedaler fra samme udtag. Hvis du kører een ledning fra din PP2 direkte til din Sun Face skulle alt være fint (dog skal du lige have styr på polariteten).
Modded guitars were crap right out of the factory

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

Også fra Analogmans hjemmeside omkring polariteten på kablet:
We do not require using a reverse polarity plug on any of our pedals. Use normal center negative boss type power supply wiring, even if it's a germanium sunface. This does NOT mean you can share power with another pedal though.

Selve pedalen har ikke udtag til strømforsyning, men jeg har sådan et kabel til min strømforsyning med en batteriklips på. Så burde polariteten vel være i orden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Nej, så længe du bare bruger en strømforsyning med isolerede udgange, er der ingen problemer.

Sagen er, at sådan en klassisk PNP-germanium fuzz kører på minus 9 volt. I praksis betyder det, at strømforsyningens plus-side er lagt til stel. I dine "almindelige" pedaler, som kører på plus 9 volt, er strømforsyningens minus-side lagt til stel. Hvis man pedaler, som er polariseret modsat sat til samme strømforsyning UDEN isolerede udtag, sker der så dét, at man kortslutter strømforsyningen, når man forbinder pedalernes stel via signalkablet. Men som sagt: Med en strømforsyning, der har isolerede udtag, undgår man problemet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="DarkoPage"]Også fra Analogmans hjemmeside omkring polariteten på kablet:
We do not require using a reverse polarity plug on any of our pedals. Use normal center negative boss type power supply wiring, even if it's a germanium sunface. This does NOT mean you can share power with another pedal though.

Selve pedalen har ikke udtag til strømforsyning, men jeg har sådan et kabel til min strømforsyning med en batteriklips på. Så burde polariteten vel være i orden.[/quote]

Ja (stadig forudsat, at strømforsyningen har isolerede udtag).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"][quote="DarkoPage"]Også fra Analogmans hjemmeside omkring polariteten på kablet:
We do not require using a reverse polarity plug on any of our pedals. Use normal center negative boss type power supply wiring, even if it's a germanium sunface. This does NOT mean you can share power with another pedal though.

Selve pedalen har ikke udtag til strømforsyning, men jeg har sådan et kabel til min strømforsyning med en batteriklips på. Så burde polariteten vel være i orden.[/quote]

Ja (stadig forudsat, at strømforsyningen har isolerede udtag).[/quote]

Det har den jo så, sådan en Voodoo fætter, så alt burde jo være fryd og gammen. Jeg ville bare lige være på den sikre side, inden jeg futtede noget af.

Så er spørgsmået jo bare om den evt. lyder federe med brunstensbatterier... :dance: Er der nogen der har erfaringer med det, eller er vi ude i flueknepperi i 10. potens?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Det er ikke noget, jeg har esperimeteret det vilde med. Men ellers må man jo lave et lille "trylle-kabel" til at sætte mellem din strømforsyning og pedalen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Det er ikke noget, jeg har esperimeteret det vilde med. Men ellers må man jo lave et lille "trylle-kabel" til at sætte mellem din strømforsyning og pedalen... :-)[/quote]

Tryllekabel? Jeg er lutter øre. Så man kan vælge mellem batteri og strømforsyning?

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

[quote="DarkoPage"][quote="Sasha"][quote="DarkoPage"]Også fra Analogmans hjemmeside omkring polariteten på kablet:
We do not require using a reverse polarity plug on any of our pedals. Use normal center negative boss type power supply wiring, even if it's a germanium sunface. This does NOT mean you can share power with another pedal though.

Selve pedalen har ikke udtag til strømforsyning, men jeg har sådan et kabel til min strømforsyning med en batteriklips på. Så burde polariteten vel være i orden.[/quote]

Ja (stadig forudsat, at strømforsyningen har isolerede udtag).[/quote]

Det har den jo så, sådan en Voodoo fætter, så alt burde jo være fryd og gammen. Jeg ville bare lige være på den sikre side, inden jeg futtede noget af.

Så er spørgsmået jo bare om den evt. lyder federe med brunstensbatterier... :dance: Er der nogen der har erfaringer med det, eller er vi ude i flueknepperi i 10. potens?[/quote]

Jeg har en fulltone '69, der også har germaniumtransistorer (har jeg ladet mig fortælle), og den lyder altså markant federe med et batteri, der har nogle timer på bagen, end med strømforsyning - synes jeg.

Jeg har tidligere brugt den med en almindelig Cioks Big John, der er tilsluttet med et strømkabel med omvendt polaritet. Det virker fint, men der må så ikke være andre pedaler tilsluttet samme strømforsyning. Batteriet lyder bare bedre. Og jeg er altså ikke den der analretentive Eric Johnson-type, men der er tydelig forskel.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="DarkoPage"][quote="Sasha"]Det er ikke noget, jeg har esperimeteret det vilde med. Men ellers må man jo lave et lille "trylle-kabel" til at sætte mellem din strømforsyning og pedalen... :-)[/quote]

Tryllekabel? Jeg er lutter øre. Så man kan vælge mellem batteri og strømforsyning?[/quote]

Arh, jeg tænkte mere et stykke ledning, som får din pedal til at tro, at den har et brunstensbatteri (evt. et halvslidt ét) spændt for, selv om det i virkeligheden er en strømforsyning...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"][quote="DarkoPage"][quote="Sasha"]Det er ikke noget, jeg har esperimeteret det vilde med. Men ellers må man jo lave et lille "trylle-kabel" til at sætte mellem din strømforsyning og pedalen... :-)[/quote]

Tryllekabel? Jeg er lutter øre. Så man kan vælge mellem batteri og strømforsyning?[/quote]

Arh, jeg tænkte mere et stykke ledning, som får din pedal til at tro, at den har et brunstensbatteri (evt. et halvslidt ét) spændt for, selv om det i virkeligheden er en strømforsyning...[/quote]

Nu er sådan en Voodoo Lab strømforsyning jo lavet med 2 udtag der kan sættes til "SAG", så man med et potmeter kan vælge hvor meget strøm der kommer ud til pedalen, som også gerne skulle kunne simulere et halvdødt batteri, så mon ikke det kan gøre tricket?

Men jeg er altså stadig lidt i tvivl om jeg tør sætte fuzz'en til strømforsyningen sammen med andre pedaler, selvom den har isolerede udtag. Vil selve kassen, som jo er positiv polaritet, ikke være forbundet til de andre pedaler, som har negativ polaritet "i kassen", gennem selve patchkablet?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Nej. Så længe din strømforsyning bare har isolerede outputs, er der ingen problemer! Pedalernes stel definerer så at sige "nul". Om elektronikken indeni pedalerne så ligger 9 volt over eller under dette nul, behøver du ikke bekymre dig om, så længe du blot bruger en strømforsyning med isolerede udgange. Så skulle den ged da vist snart være barberet..?

Og det kan sagtens tænkes, at din Voodoo Lab-fætter allerede er udstyret med sådan lidt "illusionist-gejl"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Så skulle den ged da vist snart være barberet..?[/quote]

Billede

Jeg takker mange gange for de gode og hurtige svar!

Pedalen er lige hoppet ind af døren, så der skal ikke spildes mere tid ved computeren.

Rumpole
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rumpole »

Hvis man har en forstærker med US-strøm (110v), og vil ændre den så den kan køre direkte over i vores net, er det så nok at skifte output-transformeren ? Eller er der andre ting i "systemet" som skal skiftes også ?

Det drejer sig om en Fender Champ fra 78. Ville være fedt at slipppe for den mursten af en strøm-converter. Og Heyboer laver billige 4-8 ohm´s OT, og så kan jeg også sætte den til mine andre kabinetter i 8 ohm.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

- Øøøøhhh...?

Jeg vil da på det kraftigste anbefale dig i dén sammenhæng at interessere dig for nettransformatoren istedet for udgangstransformatoren. Sidstnævnte har intet at gøre med spændingen, der kommer ud af stikkontakten.

Det eneste, der skal til, for at "ombygge" din forstærker til 230 volt, er en passende nettransformator. Dét får dog ikke din forstærker til at kunne arbejde med forskellige impedanser. I så fald skal der en ny udgangstransformator til. Men så kan man måske spørge sig selv om, hvorvidt det er det værd at skifte begge (dyre) transformatorer i forstærkeren? Måske var det bedre at se sig om efter en forstærker, der i original form kan det, du efterspørger?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rumpole
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rumpole »

[quote="Sasha"]- Øøøøhhh...?

Jeg vil da på det kraftigste anbefale dig i dén sammenhæng at interessere dig for nettransformatoren istedet for udgangstransformatoren. Sidstnævnte har intet at gøre med spændingen, der kommer ud af stikkontakten.[/quote]

:) Jeg kan så ikke sige "det var det jeg mente".
Men altså den de kalder "power transformer" ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Ja. Se lige sidste opdatering af mit sidste indlæg...

Men hvorfor ikke bare købe en lille - ja, du har den måske allerede - 230->110 volts "omformer" i bunden af kabinettet på din Champ? Så slipper du for "en løs mursten"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen