A clockwork orange

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

A clockwork orange

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg elsker at være sent oppe i mine ferier (gerne til en 4-5 stykker), og så blev der lige tilfældigvis vist denne film i tossekassen igår, så jeg besluttede mig for at det var for pinligt at jeg aldrig har fået set dette såkaldte stykke kultur, så jeg bevæbnede mig med en flaske cola og gik i krig. Og jeg må blankt indrømme, at selvom jeg gik ind til den med åbent sind, synes jeg at det er noget skrald. Jeg forstår den måske ikke. Måske er jeg bare ikke nået den status, som kultiveret filmkunstelsker, at jeg får noget ud af den. Men igen, så har jeg også set Eyes wide shut nogle gange, og forstår heller ikke den. Jeg sad tilbage med en følelse af at mange scener var ufrivilligt komiske, og blot et stykke værktøj, så Kubrick fik udlevet sin trang til at vise vold, sex og nøgenhed.

Er det mig der ikke har forstand på film? Er den virkeligt så interessant? Diskutér - gerne en forklaring.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Izzy »

Eyes wide shut er også uforståeligt for mig. A clockwork orange er noget fedt, fordi den er en "fremtidsfilm". Jeg syntes den er fed, men den er ved at være gammel og kedelig i forhold til de film i vores dage.
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Izzy »

Og forresten, så har jeg egentlig ikke forstået hvorfor Godfather er så populær... jeg kan følge med i handlingen men jeg kan ikke sige at den er en af de bedste film jeg har set..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Jacob »

[quote="GuitaRasmus"]Jeg elsker at være sent oppe i mine ferier (gerne til en 4-5 stykker), og så blev der lige tilfældigvis vist denne film i tossekassen igår, så jeg besluttede mig for at det var for pinligt at jeg aldrig har fået set dette såkaldte stykke kultur, så jeg bevæbnede mig med en flaske cola og gik i krig. Og jeg må blankt indrømme, at selvom jeg gik ind til den med åbent sind, synes jeg at det er noget skrald. Jeg forstår den måske ikke. Måske er jeg bare ikke nået den status, som kultiveret filmkunstelsker, at jeg får noget ud af den. Men igen, så har jeg også set Eyes wide shut nogle gange, og forstår heller ikke den. Jeg sad tilbage med en følelse af at mange scener var ufrivilligt komiske, og blot et stykke værktøj, så Kubrick fik udlevet sin trang til at vise vold, sex og nøgenhed.

Er det mig der ikke har forstand på film? Er den virkeligt så interessant? Diskutér - gerne en forklaring.[/quote]

Jeg må erklære mig dybt enig i den her.. Ligegyldigt hvilken tilgang mig og mine venner gik ind til den film med, fik vi ikke andet ud af den, end væmmelse og forundring.. :eh:

Hvis der er nogen der har "svaret": Enlighten me, please!

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af drmaawenz »

[quote="Jacob"][quote="GuitaRasmus"]Jeg elsker at være sent oppe i mine ferier (gerne til en 4-5 stykker), og så blev der lige tilfældigvis vist denne film i tossekassen igår, så jeg besluttede mig for at det var for pinligt at jeg aldrig har fået set dette såkaldte stykke kultur, så jeg bevæbnede mig med en flaske cola og gik i krig. Og jeg må blankt indrømme, at selvom jeg gik ind til den med åbent sind, synes jeg at det er noget skrald. Jeg forstår den måske ikke. Måske er jeg bare ikke nået den status, som kultiveret filmkunstelsker, at jeg får noget ud af den. Men igen, så har jeg også set Eyes wide shut nogle gange, og forstår heller ikke den. Jeg sad tilbage med en følelse af at mange scener var ufrivilligt komiske, og blot et stykke værktøj, så Kubrick fik udlevet sin trang til at vise vold, sex og nøgenhed.

Er det mig der ikke har forstand på film? Er den virkeligt så interessant? Diskutér - gerne en forklaring.[/quote]

Jeg må erklære mig dybt enig i den her.. Ligegyldigt hvilken tilgang mig og mine venner gik ind til den film med, fik vi ikke andet ud af den, end væmmelse og forundring.. :eh:

Hvis der er nogen der har "svaret": Enlighten me, please![/quote]

Om en film er god eller dårlig er vel helt op til den enkelte. ;)

Det sjove ved Kurbrick (IMO), er at han som instruktør dropper alt hvad der er af mellemregninger, og lader det være op til tilskueren selv at skabe disse (modsat de fleste nyere amerikanske film). Hvis det er for at blive underholdt er det den helt forkerte film man ser, idet filmene kræver en løbende stillingtagen og engagement hos tilskueren.

Nu er det nogen tid siden jeg sidst så "a clockwork orange", men det gennemgående tema (IMO) er at, retfærdigheden oftest bliver brugt som undskyldning for hævn - hvor denne oftest er dysproportional med forbrydelsen. "Retfærdigheden"/hævnen mod Alex belyses fra flere vinkler: Bandens, samfundets, familiens og ofrenes.

Det komiske (hvis jeg forstår Rasmus ret) ligger i slutningen hvor Alex (uden selv at vide det), er blevet brugt som brik i politikerens hævn over den samfundskritiske forfatter (et af Alex's ofre), som både ryger i spjældet og får krænket sin retsfølelse via Alex's benådning.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Sasha »

Ja, kan vi ikke lige få nogle "ordentlige" film, hvor "the good guys" vitterligt er gode og selvfølgelig får babe´n i enden, og hvor "the bad guys" er nogle ind i helvede utiltalende typer, som man på ingen måde kan fatte den mindste sympati for? Alt det dér nuance-pis, hvad skal vi med dét?

:-)

Og nu vi er i gang: Så sørg da for f.... lige for, at der er noget thuh-bang i, så vi ikke falder i søvn, tak!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af drmaawenz »

[quote="Sasha"]Ja, kan vi ikke lige få nogle "ordentlige" film, hvor "the good guys" vitterligt er gode og selvfølgelig får babe´n i enden, og hvor "the bad guys" er nogle ind i helvede utiltalende typer, som man på ingen måde kan fatte den mindste sympati for? Alt det dér nuance-pis, hvad skal vi med dét?

:-)

Og nu vi er i gang: Så sørg da for f.... lige for, at der er noget thuh-bang i, så vi ikke falder i søvn, tak![/quote]
Hmm... man bør så også lige vælge en film hvor instruktøren har givet de gode cowboys hvide hatte, og skurkene sorte hatte, ellers kan det godt blive ret forvirrende. ;)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Ja, kan vi ikke lige få nogle "ordentlige" film, hvor "the good guys" vitterligt er gode og selvfølgelig får babe´n i enden, og hvor "the bad guys" er nogle ind i helvede utiltalende typer, som man på ingen måde kan fatte den mindste sympati for? Alt det dér nuance-pis, hvad skal vi med dét?

:-)

Og nu vi er i gang: Så sørg da for f.... lige for, at der er noget thuh-bang i, så vi ikke falder i søvn, tak![/quote]

Det ville klæde dig, ikke automatisk at antage at jeg er en lallende idiot, ude af stand til at se noget dybere end "paradise hotel" og "kapring på åbent hav". Derimod ville det være fedt hvis du gad forklare mig hvorfor den er god, og måske endda værd at se igen med nyt perspektiv?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Sasha »

Hej Rasmus.

Det antog jeg såmænd heller på nogen måde!

Nu er det nok 15-20 år siden, jeg sidst har set "A Clockwork Orange", så jeg vil ikke gå ind i en konkret diskussion om denne film. Eyes Wide Shut har jeg dog set inden for de sidste ti år. Og som jeg husker den, er det jo ikke decideret den actionmættede handling, man vælger at se den for, men derimod en sanselig rejse ind i et surrealistisk univers, hvor vores tiltagende nypuritanske moralisme måske ikke er den éneste bestemmende faktor, der afgør vores handlinger? Og blot Kubriks uovertrufne evne til at opbygge "universer" i kraft af sine billeder, hensætter jo en mand, der beskæftiger sig med billeder til daglig, i henrykkelse. Men hvis vi skal ind i konkrete diskussioner om de enkelte film, skal jeg vist lige se dem igen, før jeg er helt på omgangshøjde.

Men OK - jeg syntes f.eks. også, at "Det hvide bånd" var en fed film, mens dem, jeg så den sammen med, følte at en sort/hvid-film - hvis sparsomme handling i astadigt tempo udspiller sig i løbet af 2½ time i en lille landsby i sydtyskland i 1913, hvorpå vi aldrig får den endelige forklaring - var noget nær det mest kedelige, de havde set siden "Lawrence of Arabia" (grundlæggende en fire timer lang film om en mand, der ridder rundt ude i ørkenen, og hvis højdepunkt af dramatik består i, da han viser en anden mand et trick med en tændstik, som indebærer, at han brænder fingeren, men holder masken)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af K-P »

Jeg har det også lidt sådan med Full Metal Jacket. Den er egentlig meget fed, men efter at have set den et par gange, er det stadigvæk ikke rigtig gået op for mig, hvad meningen er med den.
Cogito sumere potum alterum

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Jacob »

[quote="drmaawenz"][quote="Jacob"][quote="GuitaRasmus"]Jeg elsker at være sent oppe i mine ferier (gerne til en 4-5 stykker), og så blev der lige tilfældigvis vist denne film i tossekassen igår, så jeg besluttede mig for at det var for pinligt at jeg aldrig har fået set dette såkaldte stykke kultur, så jeg bevæbnede mig med en flaske cola og gik i krig. Og jeg må blankt indrømme, at selvom jeg gik ind til den med åbent sind, synes jeg at det er noget skrald. Jeg forstår den måske ikke. Måske er jeg bare ikke nået den status, som kultiveret filmkunstelsker, at jeg får noget ud af den. Men igen, så har jeg også set Eyes wide shut nogle gange, og forstår heller ikke den. Jeg sad tilbage med en følelse af at mange scener var ufrivilligt komiske, og blot et stykke værktøj, så Kubrick fik udlevet sin trang til at vise vold, sex og nøgenhed.

Er det mig der ikke har forstand på film? Er den virkeligt så interessant? Diskutér - gerne en forklaring.[/quote]

Jeg må erklære mig dybt enig i den her.. Ligegyldigt hvilken tilgang mig og mine venner gik ind til den film med, fik vi ikke andet ud af den, end væmmelse og forundring.. :eh:

Hvis der er nogen der har "svaret": Enlighten me, please![/quote]

Om en film er god eller dårlig er vel helt op til den enkelte. ;)

Det sjove ved Kurbrick (IMO), er at han som instruktør dropper alt hvad der er af mellemregninger, og lader det være op til tilskueren selv at skabe disse (modsat de fleste nyere amerikanske film). Hvis det er for at blive underholdt er det den helt forkerte film man ser, idet filmene kræver en løbende stillingtagen og engagement hos tilskueren.

[/quote]

Aha.. Jeg tror jeg forstår nu.

Jeg kan i hvert fald nikke genkendende til det med løbende stillingtagen og engagement. Mine kammerater og jeg brugte nemlig lang tid på at diskutere filmen efterfølgende, så hvis man ser på filmen som et kunstværk (i mangel af bedre udtryk) og ikke bare en film, så giver filmen mere mening for mig, i den forstand at den forstand at den provokerer én til at tage stilling til en masse situationer undervejs.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="K-P"]Jeg har det også lidt sådan med Full Metal Jacket. Den er egentlig meget fed, men efter at have set den et par gange, er det stadigvæk ikke rigtig gået op for mig, hvad meningen er med den.[/quote]

Jeg mener da ellers at Full Metal Jacket er den Kubrick film der er nemmest at gå til. Den slutter jo med en understregning af hele filmens idé, i form af Mickey Mouse sangen.

Må som Kubrick fan sige, at jeg er ked af at du ikke fik noget ud af filmen. Jeg vil så dertil sige, at meget af det Kubrick gjorde måske ikke holder idag. Hans film er meget visuelle, og det er nok det primære jeg får ud af hans film.

Jeg vil dog erklærer mig dybt uenig med din påstand at den skulle være "ufrivilligt morsom". Jeg synes den er oplagt morsom. Idéen er jo lidt at de tager så let på vold, det er en forskruet fremtids vision.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af K-P »

[quote="VilhelmNielsen"][quote="K-P"]Jeg har det også lidt sådan med Full Metal Jacket. Den er egentlig meget fed, men efter at have set den et par gange, er det stadigvæk ikke rigtig gået op for mig, hvad meningen er med den.[/quote]

Jeg mener da ellers at Full Metal Jacket er den Kubrick film der er nemmest at gå til. Den slutter jo med en understregning af hele filmens idé, i form af Mickey Mouse sangen.

[/quote]

Jamen, jeg er enig i din antagelse af FMJ. Jeg kan blot nikke genkendende til, at det måske er et gennemgående element i alle Kubrik-film, at de ikke er så "åbenlyse" som så mange andre.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="K-P"][quote="VilhelmNielsen"][quote="K-P"]Jeg har det også lidt sådan med Full Metal Jacket. Den er egentlig meget fed, men efter at have set den et par gange, er det stadigvæk ikke rigtig gået op for mig, hvad meningen er med den.[/quote]

Jeg mener da ellers at Full Metal Jacket er den Kubrick film der er nemmest at gå til. Den slutter jo med en understregning af hele filmens idé, i form af Mickey Mouse sangen.

[/quote]

Jamen, jeg er enig i din antagelse af FMJ. Jeg kan blot nikke genkendende til, at det måske er et gennemgående element i alle Kubrik-film, at de ikke er så "åbenlyse" som så mange andre.[/quote]

Det vil jeg give dig helt ret i.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af GodSpeedDK »

@GuitaRasmus: Tja, du har jo egentlig fået "forklaringen", men jeg kan da bare igen slå fast, at ja, Kubrick's film skal ses med de meget intellektuelle briller på, og at man skal sætte sig til skærmen med en meget anderledes tilgang, end til "Kapring På Åbent Hav". Og når det så er sagt, så orker jeg det næsten heller ikke.

"Full Metal Jacket" er super fed, ikke mindst fordi den fungere glimrende som ganske almindelig action-knallert også, hvis man ikke magter at tænke dybe tanker, "Rumrejsen år 2001" er virkelig et visuelt mesterværk, der sagtens kan ses blot for billederne og underlægningsmusikken. Men derfra står jeg også lidt af på Stanley Kubrick. "A Clockwork Orange" syntes jeg, da jeg så den for mange, mange år siden, var fed, men egentlig mest fordi den var så underlig - så jeg den idag ville jeg nok kede mig bravt. "Eyes Wide Shut" har jeg forsøgt mig med to gange, og begge gange gav jeg op. Det går bare aaaaalt for langsomt. Ikke at jeg kun kan lide film med Jackie Chan og Bruce Willis, men filmmediet er bare ikke dét jeg tyer til, når jeg skal være intellektuel :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Sasha »

Hvad tyer du så til...?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Skestork Ultra
Smoke On The Water
Indlæg: 82
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Skestork Ultra »

[quote="GuitaRasmus"]Jeg sad tilbage med en følelse af at mange scener var ufrivilligt komiske, og blot et stykke værktøj, så Kubrick fik udlevet sin trang til at vise vold, sex og nøgenhed.
[/quote]

Det bør nok nævnes, at Jeg går rundt og synes A Clockwork Orange er en ganske solid film, så jeg er måske forudindtaget. Samtidig er det efterhånden længe siden, jeg sidst har set den.

Jeg mener en kritik af Clockwork for at være for voldsfikseret er som at kritisere en postkasse for at være for rød. Som jeg ser filmen, arbejder den netop med volden som et ufravigeligt livsvilkår, som det moderne menneske umuligt kan undslippe. Alle samfundets institutioner er gennemsyret af vold (I Clockwork er det, som jeg husker det, konkret skolen, politiet, fængselssystemet og mellemmenneskelige relationer, som er under kritik). At volden æstetiseres i ekstremt høj grad i Clockwork gør volden til noget fremmet (med Bertolt Brecht; "Verfremmdung"), hvorved vi som seere får mulighed for at tage rationel stilling. Havde voldsscenerne ikke foregået i slowmotion med Beethoven som underlægningsmusik, ville Clockwork i min optik blive voldsforherligende snarere end voldskritisk, som jeg synes eksempelvis Tarantino's film tangerer (dog ikke et ondt ord om Tarantino - Han er på mange måder også en spændende filmskaber).

Det kunne godt være, jeg skulle se den igen, så jeg kunne komme med en lidt mindre overordnet og mere intelligent redegørelse for nogen af filmens styrker.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Hvad tyer du så til...?

:-)[/quote]

Tja ... det ved jeg faktisk ikke. Nok mere TV-programmer, dokumentarer, og sådan noget. Eller kunstudstillinger; det får jeg desværre bare alt for sjældent taget mig sammen til. Og samtaler - desværre er det oftest i forbindelse med alkoholindtag, og så har det intellektuelle niveau det med at falde drastisk, som aftenen skrider frem :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af Sasha »

Men i egne ører synes man garanteret, at man bliver klogere og klogere, som aftenen går...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: A clockwork orange

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Men i egne ører synes man garanteret, at man bliver klogere og klogere, som aftenen går...[/quote]

Det er faktisk utroligt hvad man kan nå at løse af politiske hårdknuder og filosofiske spørgsmål, på sådan en aften, blot ved at gå uhæmmet til rødvinen. Desværre går virkelighedens barske realiteter som regel ret hurtigt op for én, når rusen lægger sig, og så er man lige vidt igen ... :crazy:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen