Tarteletlomme i Vestjylland

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Anonym »

Jo - det er ganske vist ...

"- Forskellene på, hvad man spiser, er i høj grad historistiske og kulturelt betingede. For eksempel har vi tidligere fundet ud af, at der i Sønderjylland er en klar tysk tradition i form af kål og pølser. Tarteletter bliver spist længere nord på - der er en slags tarteletlomme i Vestjylland, forklarer analysechef i FDB, Lars Aarup."


Din landsdel sladrer om din aftensmad

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Smittefar »

Hvis de så bare kunne beholde alle deres tartelletter i 'lommen' - men nej de skal partout spredes over det ganske land som ørredsæd over et vandhul.

Det der sushilort må i øvrigt godt flytte vestover for min skyld - eller østover - I do not care - bare det flytter.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Kimling »

[quote="Smittefar"]Hvis de så bare kunne beholde alle deres tartelletter i 'lommen' - men nej de skal partout spredes over det ganske land som ørredsæd over et vandhul.

Det der sushilort må i øvrigt godt flytte vestover for min skyld - eller østover - I do not care - bare det flytter.[/quote]

Nu snakker du fandme pænt om tartelletter! :angry-cussingblack:
Og nej, du skal ikke sende de klamme rå fisk herover. Sushi (og sild, for den sags skyld) burde deporteres til en øde ø
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af K-P »

[quote="Kimling"][quote="Smittefar"]Hvis de så bare kunne beholde alle deres tartelletter i 'lommen' - men nej de skal partout spredes over det ganske land som ørredsæd over et vandhul.

Det der sushilort må i øvrigt godt flytte vestover for min skyld - eller østover - I do not care - bare det flytter.[/quote]

Nu snakker du fandme pænt om tartelletter! :angry-cussingblack:
Og nej, du skal ikke sende de klamme rå fisk herover. Sushi (og sild, for den sags skyld) burde deporteres til en øde ø[/quote]

Bornholm f.eks.
Cogito sumere potum alterum

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af IkkeMig »

Det er da derfor, jeg er emigreret til Struer - jeg er vild med tarteletter :)

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Michael Vajhøj »

Tarteletter ER kongeæde!!! 'nuff sáid...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af GodSpeedDK »

Hørt!
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af sørendybdal »

Hmmm, måske er det derfor jeg aldrig kommer til at føle mig integreret herovre. Jeg elsker tarteletter, men har faktisk aldrig selv lavet det, efter jeg flyttede til Holstebro.
I øvrigt kan jeg oplyse, at det er årsag til store kødannelser og tumult i kantinen på gymnasiet, jeg arbejder på, når der bliver serveret tarteletter om fredagen. Adskillige af mine kollegaer er dybt afhængige ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Sasha »

[quote="Kimling"][quote="Smittefar"]Hvis de så bare kunne beholde alle deres tartelletter i 'lommen' - men nej de skal partout spredes over det ganske land som ørredsæd over et vandhul.

Det der sushilort må i øvrigt godt flytte vestover for min skyld - eller østover - I do not care - bare det flytter.[/quote]

Nu snakker du fandme pænt om tartelletter! :angry-cussingblack:
Og nej, du skal ikke sende de klamme rå fisk herover. Sushi (og sild, for den sags skyld) burde deporteres til en øde ø[/quote]

Hov, hov, hov!

Ikke slå en marineret (eller anden form for) sild i hartkorn med Sushi!

Tak!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Swampthing »

Tartelletter er bare tyk hønsekødssuppe i wienerbrød.
Det er noget værre hundeæde.
Så hellere et mørt stykke oksekød, godt med saltet fedtkant på.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Snake Boots »

Der er lokal tarteletlomme her i hustanden.. og det er langt fra Vestjylland.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]

Hov, hov, hov!

Ikke slå en marineret (eller anden form for) sild i hartkorn med Sushi!

Tak!

:-)[/quote]

Sålænge at de blot bliver på et stykke rugbrød gerne med en snaps til, men faneme ikke i et rundstykke, som det jo ses i currywurstlommen.

Sild og sushi er tilgengæld ikke altid to forskellige ting. Ikke en kombi, der ligefrem kalder på mine smagsløg...

Skestork Ultra
Smoke On The Water
Indlæg: 82
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Skestork Ultra »

Hvor kommer hadet mod sild fra? Sild er da ganske forrygende - Røgede, stegte eller marinerede, men altid med snaps. Det eneste egentlige problem med sushi er, at det smager ganske fælt, hvis man laver det med sild...
Hvad vestjyder og sushi angår, så kender jeg en vestjyde, som har forsøgt at løse problemet på sin helt egen og ganske frastødende måde - Hun vil gerne være lidt damebladsagtig og spise sushi, men hun kan ikke lide fisk. Så er gode råd dyre, men ikke for en rigtig vestjyde, som ikke lader gode dyr blive rådne - Hun laver simpelthen sushi med pølser... Jeps - Svin i tarm i ris i tang - Med sake til.

Jeg har tidligere haft det svært med tarteletter. Så indså jeg, at man kan lave dem med røget sild, og så var det pludselig en rigtig god idé. Bag nogle mindre tarteletter end normalt og lav sovsen på en mælk, som er kogt op med skindet fra et par røgede sild og en pæn portion sennepskorn (husk at fjerne sildeskindene, inden mælken hældes i sovsen). Kødet fra sildene, lidt sauterede løg, lidt hakkede kapers og en gang skivede radiser i sovsen lige inden servering og et skud kogt rødbede i små tern på toppen... Bhang, sagde sildetarteletten så - Bhang!

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af rustie »

spanddauer med kylling ? jeg tror også dobbelt calzone med spagetti og kødsovs er et hit derovre vestpå

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Skestork Ultra"]Hvor kommer hadet mod sild fra? Sild er da ganske forrygende - Røgede, stegte eller marinerede, men altid med snaps. Det eneste egentlige problem med sushi er, at det smager ganske fælt, hvis man laver det med sild...
Hvad vestjyder og sushi angår, så kender jeg en vestjyde, som har forsøgt at løse problemet på sin helt egen og ganske frastødende måde - Hun vil gerne være lidt damebladsagtig og spise sushi, men hun kan ikke lide fisk. Så er gode råd dyre, men ikke for en rigtig vestjyde, som ikke lader gode dyr blive rådne - Hun laver simpelthen sushi med pølser... Jeps - Svin i tarm i ris i tang - Med sake til.

Jeg har tidligere haft det svært med tarteletter. Så indså jeg, at man kan lave dem med røget sild, og så var det pludselig en rigtig god idé. Bag nogle mindre tarteletter end normalt og lav sovsen på en mælk, som er kogt op med skindet fra et par røgede sild og en pæn portion sennepskorn (husk at fjerne sildeskindene, inden mælken hældes i sovsen). Kødet fra sildene, lidt sauterede løg, lidt hakkede kapers og en gang skivede radiser i sovsen lige inden servering og et skud kogt rødbede i små tern på toppen... Bhang, sagde sildetarteletten så - Bhang![/quote]

Du får simpelthen skrevet SÅ mange forkerte ting, i det indlæg ...

Tarteletter kan (og bør!) indtages på to måder: Med høns i asparges, eller med stuvede grønærter og gulerødder, tilsat skinke tern. EOD.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"][quote="Sasha"]

Hov, hov, hov!

Ikke slå en marineret (eller anden form for) sild i hartkorn med Sushi!

Tak!

:-)[/quote]

Sålænge at de blot bliver på et stykke rugbrød gerne med en snaps til, men faneme ikke i et rundstykke, som det jo ses i currywurstlommen.

Sild og sushi er tilgengæld ikke altid to forskellige ting. Ikke en kombi, der ligefrem kalder på mine smagsløg...[/quote]

Nej-nej! Det var skam ingen mishagsytring imod sild! Nu, hvor jeg læser det igen, kan jeg godt se, at det kunne tolkes sådan. Måske er det bare mig, der er gammeldags eller tilpas jysk? Men jeg foretrækker nu fisk i forarbejdet form, må jeg tilstå. Jeg har så endnu til gode at prøve rundstykke med sild. Meeeen, jeg ved nu heller ikke helt hvor tillokkende, jeg lige synes, at det lyder... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af IkkeMig »

[quote="rustie"]jeg tror også dobbelt calzone med spagetti og kødsovs er et hit derovre vestpå[/quote]

Så er jeg vist ikke fuldt integreret endnu - jeg ved ikke engang, hvad det betyder...

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Turtle"][quote="rustie"]jeg tror også dobbelt calzone med spagetti og kødsovs er et hit derovre vestpå[/quote]

Så er jeg vist ikke fuldt integreret endnu - jeg ved ikke engang, hvad det betyder...[/quote]

Måske er det strandet her på Fyn? Der findes i hvert fald ikke ét pizzeria på hele øen, der ikke har denne besynderlige 2-i-1-løsning på menukortet :|

Og for at besvare din undren, Turtle: Det er sådan set bare, hvad det lyder som - indbagt spaghetti Bolognese ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af Smittefar »

and what's not to like? Spaghetti Bolognese er godt, og alle kan lide indbagt - Måske skulle man prøve tarteletter med bolognese - det kunne være det blev et hit.

Den der sildetartelet - Det lyder godt nok helt og aldeles perverst og klamt - på den dragende måde - jeg må finde en måde, hvorpå jeg kan prøve det en dag :)
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tarteletlomme i Vestjylland

Indlæg af IkkeMig »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Turtle"][quote="rustie"]jeg tror også dobbelt calzone med spagetti og kødsovs er et hit derovre vestpå[/quote]

Så er jeg vist ikke fuldt integreret endnu - jeg ved ikke engang, hvad det betyder...[/quote]

Måske er det strandet her på Fyn? Der findes i hvert fald ikke ét pizzeria på hele øen, der ikke har denne besynderlige 2-i-1-løsning på menukortet :|

Og for at besvare din undren, Turtle: Det er sådan set bare, hvad det lyder som - indbagt spaghetti Bolognese ...[/quote]

Aha. Der kan man bare se. Jeg har lige konsulteret pizza-listerne her i byen og 2 af dem har noget, der ligner. Det er bare de avancerede navne, vi smider væk. Et enkelt sted havde den endda navnet "København" det siger lidt om, hvad vi mener om den slags avancerede madvarer :lol: Kun ét sted blandt de 5 pizzeriaer her i byen fremgår navnet "Calzone" (Jeg kendte det heller ikke på forhånd) og det dækker over en variant af det, resten af stederne kalder "indbagt pizza".

I skal ikke komme her med jeres fremmedord.

For øvrigt bemærkede jeg så i min research, at der ikke er et eneste sted på just-eat, der bringer tarteletter ud her i byen. Det må der ellers være en fremtid i - det tror jeg, at jeg vil foreslå dem...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen