Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

Kære gearfreaks!

Inden for en efterhånden overskuelig fremtid skal jeg udgive et album med nyt originalmateriale. Når den tid kommer, vil jeg naturligvis benytte mig af Internettets gratis muligheder for at sprede det glade budskab, men hvor gør man bedst det? Sidst jeg forsøgte mig med den slags, var Myspace stadig relevant, men sådan ligger landet vist ikke længere. Jeg er tilbøjelig til bare at holde mig til en bandprofil på facebook og måske en youtube-kanal og en hjemmeside til projektet, men er der andre væsentlige muligheder, jeg overser? Hvad har fx Bandbase at tilbyde, som jeg ikke kan få andre steder, og er der andre steder, det giver mening at være aktiv? For mit eget overbliks skyld vil jeg gerne holde det lidt enkelt, så jeg ikke skal holde styr på et hav af websteder, der skal bruges energi på.

Med håb om læssevis af relevant info og ditto hjernedøde, men underholdende, indslag,
Your friendly neighbourhood Telemaster

PS. Og ja - selvfølgelig skal gear-freak spammes sønder og sammen, når tiden kommer :-)
So many assholes, so few bullets

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Det kommer jo lidt an på hvad dine ambitioner med markedsføringen er. Hvis du vil prøve at nå op på de 100.000 plays på en uge, så skal du nok have andre til at reklamere for dig (f.eks. at folk deler på facen). Der skal du have et eller andet spændende folk bare skal se, eller måske bare en fed video, hvis du synes at din musik bare holder 100% :) Ellers må du jo op med albuerne og lave et eller andet viralt. Af hjemmesider Soundcloud også en god en af slagsen!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Telemaster"]Kære gearfreaks!

Inden for en efterhånden overskuelig fremtid skal jeg udgive et album med nyt originalmateriale. Når den tid kommer, vil jeg naturligvis benytte mig af Internettets gratis muligheder for at sprede det glade budskab, men hvor gør man bedst det? Sidst jeg forsøgte mig med den slags, var Myspace stadig relevant, men sådan ligger landet vist ikke længere. Jeg er tilbøjelig til bare at holde mig til en bandprofil på facebook og måske en youtube-kanal og en hjemmeside til projektet, men er der andre væsentlige muligheder, jeg overser? Hvad har fx Bandbase at tilbyde, som jeg ikke kan få andre steder, og er der andre steder, det giver mening at være aktiv? For mit eget overbliks skyld vil jeg gerne holde det lidt enkelt, så jeg ikke skal holde styr på et hav af websteder, der skal bruges energi på.

Med håb om læssevis af relevant info og ditto hjernedøde, men underholdende, indslag,
Your friendly neighbourhood Telemaster

PS. Og ja - selvfølgelig skal gear-freak spammes sønder og sammen, når tiden kommer :-)[/quote]

Bandbase har den fordel, at andre brugere og, hvis man er heldig, folkene bag sitet, kan anmelde musikken. Og disse anmeldelser kan man så bruge i sin videre markedsføring.

Desuden er der masser af musik-blogs, både danske og udenlandske, der gerne tager ny musik ind, og anmelder, promoverer, osv. Forudsat de bryder sig om det, naturligvis, og i den forbindelse er det en god idé at researche lidt, og udvælge nogle der normalt beskæftiger sig med samme genrer.

Ellers tror jeg Facebook er dét, de unge vil ha' :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af fortytwo »

Bare du husker at skrive, hvor den er optaget henne, i liner notes'ne, meget vigtig detalje.. ;-)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Izzy »

Gi' den gas med rigtig promovering kan få en som Kidd blive berømt. Det de andre foreslår er nok også det jeg vil prøve uden at have så meget erfaring andet end facebook og youtube
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="Kaptajn Kropp"]Det kommer jo lidt an på hvad dine ambitioner med markedsføringen er. Hvis du vil prøve at nå op på de 100.000 plays på en uge, så skal du nok have andre til at reklamere for dig (f.eks. at folk deler på facen). Der skal du have et eller andet spændende folk bare skal se, eller måske bare en fed video, hvis du synes at din musik bare holder 100% :) Ellers må du jo op med albuerne og lave et eller andet viralt. Af hjemmesider Soundcloud også en god en af slagsen![/quote]

Ambitionerne er... hmm, beskedne :-) Mit mål er, at musikken bliver eksponeret i et sådant omfang, at den har mulighed for at forløse sit potentiale. Altså airplay på national radio, omtale i landsdækkende, skrevne medier og måske mindre tv-optrædender. Det tror jeg ikke, er urealistisk.

Jeg glemte at sige, at det også er meningen, at en professionel promoter skal arbejde med projektet, så det bliver ikke mig alene :-) Idéen med youtube og facebook er jo netop, at musikken selv arbejder, når den først er derude - folk deler og linker osv.

Et par ord om Soundcloud? Hvordan udmærker den side sig?
So many assholes, so few bullets

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Fedt! Så er det jo "bare" at finde på noget, folk bare skal dele med sine venner! :)

Soundcloud er god fordi du kan linke til din musik via en player istedet for et link til en player, som vi har gjort her f.eks. <!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/musik.h ... ik.html</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Telemaster"]Kære gearfreaks!

Inden for en efterhånden overskuelig fremtid skal jeg udgive et album med nyt originalmateriale. Når den tid kommer, vil jeg naturligvis benytte mig af Internettets gratis muligheder for at sprede det glade budskab, men hvor gør man bedst det? Sidst jeg forsøgte mig med den slags, var Myspace stadig relevant, men sådan ligger landet vist ikke længere. Jeg er tilbøjelig til bare at holde mig til en bandprofil på facebook og måske en youtube-kanal og en hjemmeside til projektet, men er der andre væsentlige muligheder, jeg overser? Hvad har fx Bandbase at tilbyde, som jeg ikke kan få andre steder, og er der andre steder, det giver mening at være aktiv? For mit eget overbliks skyld vil jeg gerne holde det lidt enkelt, så jeg ikke skal holde styr på et hav af websteder, der skal bruges energi på.

Med håb om læssevis af relevant info og ditto hjernedøde, men underholdende, indslag,
Your friendly neighbourhood Telemaster

PS. Og ja - selvfølgelig skal gear-freak spammes sønder og sammen, når tiden kommer :-)[/quote]

Bandbase har den fordel, at andre brugere og, hvis man er heldig, folkene bag sitet, kan anmelde musikken. Og disse anmeldelser kan man så bruge i sin videre markedsføring.

Desuden er der masser af musik-blogs, både danske og udenlandske, der gerne tager ny musik ind, og anmelder, promoverer, osv. Forudsat de bryder sig om det, naturligvis, og i den forbindelse er det en god idé at researche lidt, og udvælge nogle der normalt beskæftiger sig med samme genrer.

Ellers tror jeg Facebook er dét, de unge vil ha' :) [/quote]

Aha. Jeg har sådan en forudindtaget fornemmelse af, at bandbase fungerer bedst, hvis man selv er aktiv på sitet, men det er måske forkert? Jeg ved nemlig ikke, om jeg orker opdatere indhold og vedligeholde og pleje netværk mere end et enkelt sted - og så forestiller jeg mig, at det største udbytte vil være på facebook.

Findes der mon en liste eller oversigt over danske musikblogs? De udenlandske er ikke så relevante, da teksterne er på dansk :-)
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="fortytwo"]Bare du husker at skrive, hvor den er optaget henne, i liner notes'ne, meget vigtig detalje.. ;-)[/quote]

Det siger sig selv - så mangler jeg bare at finde ud af, hvad stedet hedder ;-)
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="Izzy"]Gi' den gas med rigtig promovering kan få en som Kidd blive berømt. Det de andre foreslår er nok også det jeg vil prøve uden at have så meget erfaring andet end facebook og youtube[/quote]

Berømthed er nu ikke som sådan noget succeskriterium, så mindre kan også gøre det :-) Men jeg vil da gerne have musikken ud til flest muligt, og hvis der endda kunne komme penge i kassen til at udgive et album mere om et par år, ville jeg være tilfreds.
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="Kaptajn Kropp"]Fedt! Så er det jo "bare" at finde på noget, folk bare skal dele med sine venner! :)

Soundcloud er god fordi du kan linke til din musik via en player istedet for et link til en player, som vi har gjort her f.eks. <!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/musik.h ... ik.html</a><!-- m -->[/quote]

Jeg har sådan set fundet på noget, folk kan dele - vi har bare ikke lavet det endnu. Vi overvejer at lave et par musikvideoer, så mit kønne ydre kan generere et betragteligt mersalg :-D Arh, ok... Men vi har løse idéer til to musikvideoer. I øvrigt overvejer jeg noget i retning af at spille alle albummets sange akustisk solo for et kamera i øvelokalet og smide det hele på nettet. Om det er interessant nok, ved jeg sgu ikke rigtig, men det er da sådan noget, jeg ville blive glad for, hvis andre gjorde.
So many assholes, so few bullets

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af nerøs »

hvad med kariere kanonen på P3.... det er der da en del der har fået hjælp af

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="nerøs"]hvad med kariere kanonen på P3.... det er der da en del der har fået hjælp af[/quote]

Nåja, dem havde jeg sguda fuldstændig glemt :-) Jeg har på fornemmelsen, at musikken falder lidt ved siden af Karrierekanonens profil, men der sker jo ikke noget ved at sende dem en skive - godt set og tak! :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Telemaster"] ... men det er da sådan noget, jeg ville blive glad for, hvis andre gjorde.[/quote]

Hvis du holder den tanke lidt endnu ... tygger på den ... smager på den ... så tror jeg du har en stor del af svarene på dine spørgsmål lige dér :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Telemaster"] ... men det er da sådan noget, jeg ville blive glad for, hvis andre gjorde.[/quote]

Hvis du holder den tanke lidt endnu ... tygger på den ... smager på den ... så tror jeg du har en stor del af svarene på dine spørgsmål lige dér :) [/quote]

Nu har jeg prøevt at forstå ovenstående i snart et døgn, og jeg er stadig ikke sikker på, hvad du mener :-) Er din pointe mon bare, at jeg skal reklamere for produktet på en måde, jeg selv ville falde for, hvis andre gjorde det? For så er vi nogenlunde enige, men det giver mig ikke megen viden om forskellige websteders egenskaber, tilslutning og udbredelse :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Youtube lader til at være effektivt nu til dags (Kidd, Ulige Numre, etc.).

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Telemaster"]Er din pointe mon bare, at jeg skal reklamere for produktet på en måde, jeg selv ville falde for, hvis andre gjorde det?[/quote]

Bingo :)

Og her tænker jeg også på måden, du reklamerer. F.eks. på Facebook er det en god idé at finde en balance mellem usynlig og irriterende, som du selv finder passende. Det efterlader kun et dårligt indtryk, hvis man spammer sine venner med sin musik flere gange dagligt. Og så kan du også overveje med dig selv, om der er tidspunkter på døgnet/ugen, hvor det er bedre at poste, end andre - på hvilke tidspunkter har du selv tid og overskud til at klikke på dine venner links, osv., og på hvilke tidspunkter scroller du bare ned over siden?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan reklamerer man for sin nye plade på nettet?

Indlæg af Telemaster »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Telemaster"]Er din pointe mon bare, at jeg skal reklamere for produktet på en måde, jeg selv ville falde for, hvis andre gjorde det?[/quote]

Bingo :)

Og her tænker jeg også på måden, du reklamerer. F.eks. på Facebook er det en god idé at finde en balance mellem usynlig og irriterende, som du selv finder passende. Det efterlader kun et dårligt indtryk, hvis man spammer sine venner med sin musik flere gange dagligt. Og så kan du også overveje med dig selv, om der er tidspunkter på døgnet/ugen, hvor det er bedre at poste, end andre - på hvilke tidspunkter har du selv tid og overskud til at klikke på dine venner links, osv., og på hvilke tidspunkter scroller du bare ned over siden?[/quote]

Ålrejt, så er jeg med :-) Jeg håber og tror, at musikken i høj grad selv vil gøre arbejdet, så jeg ikke skal være en pine i røven for alle dem, der støtter projektet. Gode pointer!
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen