Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Indlæg af Peter C »

Hejsa,

Jeg er absolut ny omkring spejlreflekskameraer, men jeg kunne bare godt tænke mig et fedt kamera til at tage billeder af f.eks. mine instrumenter. Hvad skal jeg kigge efter?

Nyt som brugt. :)


Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="kraen"]Nogle flere penge[/quote]

+1

Og så blev jeg frarådet, da jeg skulle købe spejlreflektkamera, at købe brugt, da sådan ét indeholder noget meget følsom teknik, som kan have taget skade ved tab, osv., uden man umiddelbart kan se det.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Indlæg af Peter C »

Øv, men så må jeg spare noget mere op..

Hvor meget skal man smide for sådan et?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Indlæg af Sasha »

Og lad nu være med at investere i et fint/flot/smart/dyrt/hyped kamera af sidste nye skrig med en helvedes masse p...smarte features og så forsyne det med den billigste skod-optik, der nu bliver penge til overs til! Selv om denne model er ofte set, er det næppe den korteste vej til gode billeder. Næst efter fotografisk talent hos "piloten" er en god optik nok øverst på prioritetslisten, når det kommer til nødvendigheder for at opnå de begærede fine fotos. Salve kameraet figurerer egentlig forholdsvist langt nede på denne liste...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Indlæg af kraen »

[quote="Peter C"]Øv, men så må jeg spare noget mere op..

Hvor meget skal man smide for sådan et?[/quote]

Jeg vil anbefale at gå efter Canon 600D eller Nikon D5100, som er "start"-modellerne og som i øvrigt er ganske fine kameraer til prisen. Der skal du have ca. 5.000 kr. op af lommen for huset alene.

Derudover vil jeg anbefale at købe et objektiv seperat - kit-objektiverne er noget billigt plastic-skrammel (især hvis der er tale om 18-55mm). Du får meget mere for pengene ved selv at sammensætte en pakke med kamera og f.eks. 18-105 eller 18-200mm - og du kan måske også kigge på Tamron og Sigma objektiver. Men i alt skal du nok regne med at skulle punge ud med 8.000 kr. for både kamera og objektiv.

Det vigtigste er sådan set, at du går ned i en butik og prøver at holde kameraet i hånden for at se, hvordan ergonomien er.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville ikke være så bekymret for at købe brugt - jeg købte et brugt 20D (af Kræns storebror) og det fejlede absolut intet - De lidt dyrere huse er lavet til at holde. Min far havde et Canon 1000D, og det kamera fejler sgu ikke noget - Jeg kan godt mærke, mit 60D er meget bedre, men 1000D var/er absolut brugbart.

Hvis det skal være rigtig billigt og nyt, så ville jeg kigge på et 1100D (1000D er vist udgået) sammen med en Tamron 17-50 mm f/2.8 - så er du fornuftigt kørende. Men så er vi igen oppe i ca. 5500 :(

Nu skriver du, at du gerne vil tage lækre billeder af guitarer - og til det mener jeg grundlæggende, at man slet ikke behøver et spejlreflekskamera. Et kompaktkamera med hæderlig optik, et bordstativ og evt. en ekstern blitz vil fint kunne klare opgaven - og det vil kunne gøres meget billigere.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spejlreflekskamera til omkring 1500 kroner

Indlæg af JGreen »

Problemet med at købe brugt er at lukkeren på spejlrefleks kameraerne går i stykker efter 100k-200k skud, og får du det eksempelvis fra en fotograf, er det formentlig godt deroppe af. At få skiftet lukkeren koster nemt 2-3000kr, så man skal lige holde øje med antal billeder det har taget hvis man køber brugt.

At købe objektiver brugt er tilgengæld helt fint, og der er ofte en smule at spare. Til Canon serien kan alle objektiver efter 1990 (mener jeg det er), bruges direkte uden converter på de nye kameraer. Det er temlig genialt, for der er mulighed for at få et fedt lysfølsomt objektiv til 500kr som ellers ikke ville være til at betale for penge.

Det kommer meget an på om du rent faktisk har tænkt dig at sætte dig ordentligt ind i sagerne og lære hvordan man bruger et spejltrefleks kamera. Hvis du bare kører den på P kan du lige så godt nappe et godt kompakt kamera såsom Canon G12, der sikkert også kan findes til fornuftige penge brugt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen