band med egne sange og jobs

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af Pluto »

Jeg er enig med alle i at man ikke kan sammenligne org kontra kopi musik.Det jeg mener er at selvfølgelig kan man godt spille et job eller 2 uden løn og med endda med underskud.
problemet er så hvis samme spillested vil have jer igen ,forventer de stadig i spiller gratis for det gjorde i jo sidste gang.Jo jeg spiller skam heller ikke for pengenes skyld og tør slet ikke regne min timeløn ud
,med alt det udstyr og alle de timer man øver(øvning er jo ikke kun for musikkens skyld-Ligeså meget for det sociale).

Da jeg var ung lavede vi selv vores koncerter og lejede lokaler og sørgede for øl m.m.Det tjente vi da en god skilling på af og til.

Men jo det er svært at spille org. musik og jeg bøjer og nejer mig i respekt for jer.

Ja det kunne være man skulle igang igen ,med at få skrevet et eller andet(gider ikke dansktop)

Men sørg da i det mindste for at spillestederne kun forlanger i spiller gratis en gang .
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Pluto"]

Men sørg da i det mindste for at spillestederne kun forlanger i spiller gratis en gang .[/quote]

Hvor sørgelig den konstatering så end er, så er virkeligheden desværre bare, at man heller ikke anden eller tredje gang kan tage noget for det. Det er faktisk lige før vi er ude i, at først når du har andet eller tredje hit på P3, kan du begynde at lufte tanken om at få en taxabon, til turen hjem.

Men ingen regel uden undtagelse! Vi spillede i sidste måned på Nord-Als Musikfestival, og alene på vores glatte ansigter og en halvsløj demo, fik vi 5K for 50 min. originalmusik på den mindste scene. Ja, vi skulle faktisk udfylde i ansøgningen, hvor meget vi ville have for det, og hvem ved - måske havde de også antaget os, hvis vi havde skrevet 10K?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af andkrup »

det er en spændende opfording, fordi der ligger en helvedes masse bag :)

man kan tænke lidt over hvorfor man spiller den slags musik man gør. Selvfølgeligt skal man gøre sin egen ting, men det kan jo være at det er så snæver en musik, at det vil være de samme 30-40 mennesker i det omåde man nu er aktiv i.

Det er ok til en koncert hvert halvår (eller deromkring ymmv).

Måske skulle man ændre format og lave sangene i en anden lidt lettere tilgængelig stil. Som sagt skal man gøre sin egen ting og hvis man mener at man ikke kan tilnærme sig et bredere publikum uden at gøre vold på ens kunsteriske integritet (det som man jo er opdraget til er en dødssynd -'sellout' uha!), ja så kan man jo ikke klage over at det er svært at finde jobs. Der er utallige eksempler på hvordan bands har gjort deres ting i flere år før de brød igennem, og jeg mener ikke at man skal prostituere den lille skrøbelige sultende kunstnerånd man nærer ved sit bryst, men hvis man har valget mellem at komponere en sang så den lyder lidt mere mainstream eller lidt mere underlig, så bør man osse tage de konsekvenser der er for det valg man laver.

Lidt mere ømtåleligt, men grunden til at man ikke kan få så mange spillejobs kan jo osse være den simple grund at man bare ikke er god nok (på etellerandet område, musikalsk, pr-mæssigt, indspilningsteknisk, online, hvadvedjeg). Music Think Tank har et ret fedt råd; "Don't Suck!" - det kan være utroligt svært at indse når man gør det, men hvis man kan, gir' det en muligheden for at rette op og blive bedre, eller hyre nogle mennesker der kan det man ikke er særligt god til.
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="andkrup"]det er en spændende opfording, fordi der ligger en helvedes masse bag :)

man kan tænke lidt over hvorfor man spiller den slags musik man gør. Selvfølgeligt skal man gøre sin egen ting, men det kan jo være at det er så snæver en musik, at det vil være de samme 30-40 mennesker i det omåde man nu er aktiv i.

Det er ok til en koncert hvert halvår (eller deromkring ymmv).

Måske skulle man ændre format og lave sangene i en anden lidt lettere tilgængelig stil. Som sagt skal man gøre sin egen ting og hvis man mener at man ikke kan tilnærme sig et bredere publikum uden at gøre vold på ens kunsteriske integritet (det som man jo er opdraget til er en dødssynd -'sellout' uha!), ja så kan man jo ikke klage over at det er svært at finde jobs. Der er utallige eksempler på hvordan bands har gjort deres ting i flere år før de brød igennem, og jeg mener ikke at man skal prostituere den lille skrøbelige sultende kunstnerånd man nærer ved sit bryst, men hvis man har valget mellem at komponere en sang så den lyder lidt mere mainstream eller lidt mere underlig, så bør man osse tage de konsekvenser der er for det valg man laver.

Lidt mere ømtåleligt, men grunden til at man ikke kan få så mange spillejobs kan jo osse være den simple grund at man bare ikke er god nok (på etellerandet område, musikalsk, pr-mæssigt, indspilningsteknisk, online, hvadvedjeg). Music Think Tank har et ret fedt råd; "Don't Suck!" - det kan være utroligt svært at indse når man gør det, men hvis man kan, gir' det en muligheden for at rette op og blive bedre, eller hyre nogle mennesker der kan det man ikke er særligt god til.[/quote]

Men stadigvæk ... var det så nemt, med dine få råd her, bare sådan lige at blive international rockstar overnight, så var der nok flere der gjorde det ...

I mit band skriver vi sange som vi selv godt kan lide. Men vi har hele tiden for øje, at vi gerne vil have andre til at høre sangene også. Og jo flere, jo bedre, så det er vel hvad man kalder (forsøg på) mainstream? Jeg vil ikke sige, vi går benhårdt efter et P3-hit, men hvis vi er fem mennesker der er ovenud begejstrede for det vi laver, trods meget forskellig baggrund, så må der være andre der gider høre på det også. Jeg skriver en del af musikken, og alle teksterne, og min kunstneriske integritet rækker ikke længere, end at jeg altid er lydhør overfor, hvad andre mener. Igen, det er ikke dét, der ligger til hinder for, at vi kan komme ud til steder, der ligefrem vil betale for os - hvis ellers "kulturen" var til det.

"Don't Suck!" - igen synes jeg vi har fat i den lange ende. Vi er ikke verdensmestre i musik (men hvem er dét?), men til gengæld er vi opmærksomme på ikke at forsøge at fremføre noget, vi ikke magter. Og når alt kommer til alt, så er det jo heller ikke teknikken (instrumentalt eller sangskrivningsmæssigt), det kommer an på, hvis man vil "frem i verden" - tag en hvilken som helst top-10-/airplayliste, og det vil blive bekræftet. Tricket er, at spille de kort man har fået, på den rigtige måde.

Hæmskoen for mit band lige nu, er at få skrabet nogle moneys sammen til en ny demo, der kan retfærdiggøre bandets nuværende "niveau", men selv når det er i hus, er jeg bange for vi bliver skuffede, hvis vi tror vores lykke er gjort.

Hvad angår netværk, opsøgende arbejde, osv. så er der måske noget at hente for os dér. Men det er satme svært at tvinge folk til at kunne lide ens ting. Vi har, udover MySpace og BandBase, også en Facebook-fan-gruppe, og i dag kunne jeg konstatere, at der den sidste uge har været 6 besøgende, 0 opslag, 0 nye fans, 0 alting ... og hvad gør man så? Spammer man sine fans, til de slår skjul-funktionen til?? "Venner" på MySpace og BandBase giver jeg ikke meget for - hvor tit er man selv inde og holde øje med, hvad ens "venner" har gang i?

Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så er der kun den lange, seje vej, som der altid har været. Og overfloden af muligheder for "upcoming-bands" har kun gjort det værre, for nu er man da sikker på at forsvinde i mængden. Og derfor min opfordring tidligere, til at starte en band-database her på kanalen, så vi i det mindste kan starte ud i et afgrænset forum.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

FrederikØ
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af FrederikØ »

[quote="GodSpeedDK"] Og derfor min opfordring tidligere, til at starte en band-database her på kanalen, så vi i det mindste kan starte ud i et afgrænset forum.[/quote]
Det er fandme en god idé! Vil helt klart melde mig og mit band på den hvis der kommer noget!
Marshall stack! Dressed in black!

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af Morten M »

Kan nikke genkendende til Pluto's erfaring om, spiller man gratis følger den dårlige behandling næsten automatisk med (var personligt vidne til hans band blev bollet noget så eftertrykkeligt i røven med en kæmpesalami dyppet i frisk chillisaft fordi det var - gratis). Men synes der er forskel på om det er originalt materiale eller covers. Af en eller anden årsag er det næsten altid gået godt for mig med at spille gratis, når det har været hjemmekomponeret. Måske er der forskel på arrangører således forstået at er de interesseret i originalt materiale, ved de også, der er tale om noget unikt og behandlerne musikerne ligeså.

Mht hyren synes jeg ikke man skal spille gratis, hvis der er tale om der er tale om arrangement, hvor arrangøren betaler moms. Finder det forkert at bidrage gratis til andres erhvervsvirksomhed.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af Swampthing »

[quote="FrederikØ"][quote="GodSpeedDK"] Og derfor min opfordring tidligere, til at starte en band-database her på kanalen, så vi i det mindste kan starte ud i et afgrænset forum.[/quote]
Det er fandme en god idé! Vil helt klart melde mig og mit band på den hvis der kommer noget![/quote]

+1

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af Barf »

[quote="Swampthing"][quote="FrederikØ"][quote="GodSpeedDK"] Og derfor min opfordring tidligere, til at starte en band-database her på kanalen, så vi i det mindste kan starte ud i et afgrænset forum.[/quote]
Det er fandme en god idé! Vil helt klart melde mig og mit band på den hvis der kommer noget![/quote]

+1[/quote]

+2. Jeg skriver det lige til Kræn inde under "forslag og forbedringer"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Barf"]

+2. Jeg skriver det lige til Kræn inde under "forslag og forbedringer"[/quote]

Han er vist allerede på sagen :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af Barf »

Aha, men nu har jeg skrevet det til ham igen så, man kan aldrig prikke for meget til Kræn :)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

band med egne sange og jobs

Indlæg af kraen »

[quote="Barf"]Aha, men nu har jeg skrevet det til ham igen så, man kan aldrig prikke for meget til Kræn :) [/quote]

Det er du ikke den eneste, der har fundet ud af.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af Anonym »

[quote="kraen"][quote="Barf"]Aha, men nu har jeg skrevet det til ham igen så, man kan aldrig prikke for meget til Kræn :) [/quote]

Det er du ikke den eneste, der har fundet ud af.

Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Er det ikke noget lignende som GuitaRasmus og co. arbejder på?

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: band med egne sange og jobs

Indlæg af AnotherDan »

Jeg troede det var en kalender markedsført mod musikere?
Bah

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen