Inspiration til undervisningsforløb

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Telemaster »

Kære freaks

Jeg er stødt på en rigtig sjov, faglig udfordring, som jeg tænker, at flere af jer også vil have fornøjelse af at tygge på. Hvis I har kommentarer af den ene eller den anden art, hører jeg meget gerne fra jer!

I mit arbejde som skolelærer har jeg, over nogle år, brugt et hjemmestrikket undervisningsforløb på mellemtrinet - dvs. 4., 5. og 6. klasse i musik. Idéen har følgende to faglige mål:

1. Eleverne skal lære at lytte fordomsfrit til musik - at opleve musikken uden at forholde sig til, om de kan lide den. Lære at udtrykke sig om musik - hvilken stemning er der i musikken, hvilke associationer får man, hvilke instrumenter optræder osv.

Note: Det er min klare oplevelse, at børn i særdeleshed og mennesker i almindelighed har en tendens til meget hurtigt at tage stilling til æstetiske udtryk; her musik. Man forholder sig hurtigt til, om man kan lide, hvad man hører, og når det først er sket, afskærer man sig fra at opleve musikken med friske ører. Det hænger sikkert sammen med, at man nu om stunder bliver udsat for en horribel mængde af indtryk hele tiden, navnlig som barn - de digitale medier er alle vegne, og det er ganske enkelt nødvendigt for et barn i dag at sortere imellem de mange indtryk, hvilket man så også bliver rigtig god til - desværre bare på bekostning af fordybelsen og evnen til fordomsfrit at lytte til "nye" ting. Når jeg fx i en musiktime lader mine elever høre en sang, der er mere end 10 år gammel, er de meget hurtige til at grine, fordi det lyder "mærkeligt", som de typisk siger. Ind til videre er det lykkedes mig i alle de klasser, jeg har brugt forløbet, at få eleverne til at sænke paraderne og lytte uden at tage stilling - men det kræver en del forarbejde og indledende snak. Herefter er der som regel en del af eleverne, der ligefrem begynder at holde af musikken - det er da dejligt, men er sådan set ikke pointen. Det giver mig bare et praj om, at eksperimentet virker, fordi de ved første afspilning typisk bare griner og fjoller, fordi musikken lyder fremmedartet eller anderledes end det, de normalt hører på The Voice osv.

2. Eleverne skal få en forståelse af den rytmiske musik (mere specifikt rock og beslægtede genrer) i en historisk sammenhæng.

NOTE: Det er min tese, at viden om musik kan give lytteren en anderledes oplevelse - at viden om musik gør lytteren i stand til i højere grad at forstå og værdsætte forskellige former for musik. Jeg siger ikke, at det altid forholder sig sådan, for jeg er sikker på, at det modsatte også gør sig gældende. Det kræver nok bare, at man er i stand til at lytte fordomsfrit, og det kan man ikke tage for givet, at børn i skolealderen er (jf. første note). Mere konkret kan det forstås sådan, at moderne Top 20-musik jo hviler på et fundament af musik fra tidligere tider. Kan man høre musikhistorien i ny musik? Kan man trække tråde frem og tilbage gennem historien ved at lytte til nyere og ældre musik? Spørgsmålene er retoriske, for jeg er personligt ikke i tvivl: Svaret er ja :-)

Og nu til sagens kerne; musikken. Forløbet strækker sig fra 1930'erne og frem til i dag. Man kunne argumentere for, at man skal længere tilbage i historiens folkemusik og kompositionsmusik for at få et mere fuldstændigt billede, men som underviser er man jo nødt til at træffe nogle valg. Mit skæringspunkt ligger omkring det tidspunkt, hvor det blev muligt at udødeliggøre musik på plade - jeg fortæller også eleverne om tiden op til, men selve musikoplevelsen starter i midten af 1930'erne. Ligesom det historiske perspektiv skal begrænses, må også udbuddet af musik udvælges ret nøje. Således har jeg altså valgt at fokusere på "rock" som samlende begreb - med forgreninger før og efter 1960'erne til bl.a. blues, country, heavy metal, soul, pop osv.

Grundlæggende organiserer jeg undervisningen i årtier - jeg starter med 1930'erne med en del snak og diskussion om samtidens historiske særpræg, inden vi lytter til musik. Det er fx interesant at vide lidt om det musikalske miljø, tidens amerikanske musik kommer fra (afrikansk folkemusik parret med europæisk folkemusik parret med de nye amerikanske traditioner udsat for de forhåndenværende, evt. hjemmelavede instrumenter osv.) Det samme gælder for de kommende årtier frem til i dag, men efterhånden som vi nærmer os nutiden, fylder det historiske perspektiv mindre og mindre.

Udvælgelsen af musik er det, jeg vil bede om jeres hjælp til. Jeg har ikke brug for hundredevis af forslag til de forskellige årtier, men snarere nogle få, velvalgte bud, der virkelig lyder som den tid, de skal repræsentere. Det er ret enkelt i 1930'erne, hvor udbuddet er relativt begrænset, al den stund at en pladespiller langt fra er hvermandseje, og at udbredelsen af studier her er noget spinklere end senere. Det samme kan i nogen grad siges om de to fælgende årtier, men fra 1960'erne og frem til i dag blver det pludselig rigtig svært. Fra 1930'erne kan man, med en hel del god vilje, nøjes med at spille en enkelt sang eller to, og på den måde formidle et nogenlunde dækkende indtryk at tidens toneklang, så at sige. Prøv lige at vælge én sang, der skal repræsentere 1960'ernes rytmiske musik - nej, vel? Udbuddet er her eksploderet i et væld af genrer og undergenrer, der er ganske uoverskueligt. Kan man nøjes med at vælge 10 sange? Næ. Jeg kan på stående fod nævne mindst 10 sange, bare med Jimi Hendrix, der efter min mening vanskeligt lader sig ignorere - og så har vi ikke talt om Stones, Beatles, Beach Boys, Dylan osv. Nå, men det er altså udfordringen - nævn de vigtigste sange fra årtierne 1930 og op til i dag. For overblikkets skyld noterer jeg herunder de sange, jeg ind til videre har brugt meget.

1930'erne: Robert Johnson/Sweet Home Chicago (ind i mellem har jeg også brugt andre eksempler på tidlig delta blues, men egentlig synes jeg, et enkelt nummer her er tilstrækkeligt)

1940'erne: Hank Williams/Move it on over (her kunne man måske lade jazz eller swing spille en rolle - Glenn Miller, Duke Ellington?)

1950'erne: Elvis Presley/Heartbreak Hotel, Chuck Berry/Johnny B. Goode, Little Richard/Good Golly Miss Molly, Johnny Cash/Folsom Prison Blues (Buddy Holly, Jerry Lee Lewis og en håndfuld mere har også været med her, men jeg forsøger at begænse mig en smule, hvor det kan lade sig gøre)

1960'erne: The Beatles (jeg har brugt et hav af forskellige sange, men der er så mange at væge imellem, at jeg aldrig rigtig kan bestemme mig. Jeg vil gerne bruge tre stk - en af de første, en fra midten af karienren og endelig en fra slutningen - hjælp?) The Rolling Stones/Satisfaction/Sympathy for the Devil, Bob Dylan/Blowin' in the wind/Like a rollin' stone, Jimi Hendrix/Crosstown Traffic/Bold as love, Otis Redding/Hard to handle, The Who/My Generation, The Beach Boys/Wouldn't it be nice/Good vibrations, The Kinks/You Really Got Me/Lola, Derek and the Dominos/Layla

1970'erne: Deep Purple/Smoke on the water, Led Zeppelin (samme problem som Beatles), Queen (som jeg hader, men som er meget tidstypiske), Thin Lizzy/Whiskey in the jar, Gasolin'/Rabalderstræde/Det bedste til mig og mine venner, Stevie Wonder/Superstition, Bruce Springsteen/Born to run/The River, AC/DC/Highwy to Hell, The Sex Pistols/Anarchy in the UK.

1980'erne: Her taber jeg sgu tråden lidt, ligesom musikbranchen åbenbart gør det, høhø... ;-) Jeg kan egentlig godt finde en stak numre, jeg kan lide, men hvordan de lige passer i sammenhængen, kan jeg være noget i tvivl om - nå, men det kan jo også være en pointe. Anyway, here goes: Michael Jackson/Dirty Diana, Whitney Houston/How will I know, Cyndi Lauper/Time after time, Bryan Adams/Summer of '69, Tina Turner/Private dancer, INXS/Need you tonight, Bruce Springsteen/Cover Me, Guns'n'Roses/Sweet Child o'mine. Måske skal hele puddelheavytingen også repræsenteres her for at give et mere fair billede, men jeg er vist ikke godt nok hjemme i genren til at vælge de(n) rigtige sang(e).

1990'erne: Nirvana/Smells like teen spirit, Pearl Jam/Alive, Oasis/Wonderwall/Supersonic, Blur/Girls & Boys, Radiohead/Paranoid Android, Red Hot Chili Peppers/Give it away, R.E.M./Man on the Moon. Her har jeg svært ved at finde musikeksempler, der både har tidstypiske træk og egenskaber, der gør dem relevante i dag - noget, jeg har tilstræbt med de andre årtier - hjælp? Jeg har bevidst fravalgt hele den elektroniske bølge, der nok især i dette årti vinder bredt indpas og forgrener sig i mange undergenrer - det må evt. foregå i et andet undervisningsforløb.

2000-2010 og 2010-i dag: Her er jeg sgu ret blank. Hvad pokker vælger man? Min tvivl kan skyldes flere ting - de to vigtigste er nok, at jeg ikke personligt er ret interesseret i nyere musik, og at tiden endnu ikke er så meget på afstand, at man reelt kan overskue at sætte den i historisk sammenhæng. Om et velegnet musieksempel kan man sige, at det skal være relativt let at høre fortidens inspiration i det. Igen - hjælp! :-)

Jeg håber, at I har lyst til at lege med og kan se det sjove i eksperimentet - det kan jeg i hvert fald selv. Det ville være rart at høre jeres tanker og idéer, navnlig om valg af musik, men også andre strøtanker og løse indfald kan måske bruges. På forhånd tak! :-)
So many assholes, so few bullets

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af kraen »

1930: Robert Johnson - Crossroad Blues, Muddy Waters - Hoochie Coochie Man

1940: Glenn Miller - In the Mood, Cole Porter - Let's Do It

1950: Buddy Holly - That'll Be the Day/Everyday

1960: Beatles - It Won't Be Long/Drive My Car/I Want You (She's So Heavy), The Who - Substitute, Herman's Hermits - No Milk Today, Heinz - Just Like Eddie

1970: Led Zeppelin - Good Times Bad Times, Queen - The Prophet's Song/Death on Two Legs, Deep Purple - Highway Star, Van Halen - Eruption/Unchained (som godt nok er fra 80'erne)

1980: Michael Jackson - Beat It/Thriller (ledsaget af musikvideoerne), Toto - Endless/Angel Don't Cry/Stop Loving You

1990: Dizzy Mizz Lizzy - Waterline/Barbedwired Baby's Dream, Kashmir - Leather Crane

2000: KT Tunstall - Black Horse and the Cherry Tree, Queens of the Stone Age - First It Giveth

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af sørendybdal »

Jeg har kørt lignende forløb både i 10. klasse på efterskolen og i mine aktuelle 1.g-klasser. Her har jeg bl.a. brugt:

1930-40´erne: (blues): Robert Johnson: Crossroads/Sweet home Chicago, (country): Jimmie Rodgers: Waiting for a train, (swing): Duke Ellington: It don´t mean a thing ..., (rhythm&blues): Louis Jordan: Choo choo ch´ boogie.
1950´erne: (rock ´n´ roll): Bill Haley: Rock around the clock, Elvis Presley: Hound dog, Chuck Berry: Roll over Beethoven.
1960´erne: (folk): Bob Dylan: A hard rain´s gonna fall vs. Subterranean homesick blues, (British Invasion): Beatles: She loves you, Taxman, ('acid rock'): Jimi Hendrix: Spanish castle magic, Beatles: Lucy in the sky ..., Cream: Crossroads (sammenligne med Robert Johnson).
1970´erne: (art/prog rock): Pink Floyd: Echoes, (heavy rock): Black Sabbath: Iron man, Led Zep: Black dog, (soul/funk): Stevie Wonder: Superstition, (disco): Gloria Gaynor: I will survive, (punk): Sex Pistols: God save the queen, Ramones: Sheena is a punk rocker.
1980´erne: (visuel pop): A-HA: Take on me, (popikoner/ 'pop som totalkoncept'): Michael Jackson: Bad, (hip hop/samplekultur): Run DMC: Walk this way, (heavy metal vs. hair metal): Metallica: Battery vs. Bon Jovi: Livin´ on a prayer.
1990´erne: (under overskriften 'mangfoldighed og undergenrer'): Nirvana: Breed, Oasis: Don´t look back in anger, Björk: Jóga, Radiohead: Paranoid android, Portishead: Mysterons, Prodigy: Firestarter.
2000 og frem: (under overskriften 'det gælder om at stikke ud fra mængden'): System of a Down: "BYOB", Lady Gaga: "Pokerface", The white Stripes: "Seven nation army", Agnes Obel: "Riverside".

Soundanalyse (60´er lyd vs. 80´er lyd - da forskellene er ret markante):
Come together - Beatles vs. Michael Jackson
(Edit: Ja, ja, Michael Jacksons udgave er fra ´95, men der er både gated rumklang på lilletrommen, slapbas og andre 80´er ting ...).
James Brown: Cold sweat vs. Michael Jackson: Bad

Jeg har arbejdet meget med at 'putte ting i kasser' (genrer/stilarter), selv om det nogle gange kan være svært (specielt med nyere musik), da eleverne føler tryghed ved at kunne sætte en etiket på bands og numre, men også gjort meget ud af at fortælle, at genre og stil er flydende begreber, der konstant ændrer betydning. Og så har jeg samme problem som dig, Telemester: Jeg har også svært ved at skære ind til benet, for der er jo så mange betydningsfulde numre. Men efterhånden er jeg kommet dertil, hvor man bare må udelade nogle genrer/stilarter, som man kan inddrage, hvis eleverne spørger ...
Jeg har udarbejdet et oversigtsskema over årtier og stilarter, som jeg bruger. Det vil jeg gerne dele, hvis det kunne være interessant.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Telemaster »

Gode input fra begge, tak! Skemaet vil jeg da meget gerne se - vil du sende det til klausgm SNABELA gmail.com?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af sørendybdal »

Jep, du får skemaet på en mail, så snart jeg har fået det fisket ud af vores intranet (badum-tisch) ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af thomasrytter »

Cool, og tak for inspiration. Jeg laver selv noget lignende med mine elever, og det er jo meget godt, at få nogle friske input.

Et eksempel på et nutidigt nummer, der trækker tråde tilbage, kunne måske være noget Green Day, fx. Det umiddelbare link tænker jeg er, at det funktionsmæssigt ofte lægger det sig op af blues'ens 1,4,5 funktioner og også tit holder sig indenfor 8/12-takters bokse.

Ved ikke om den holder 100% vand, har ikke gennemtænkt det - du fik bare lige mit første og bedste skud fra hoften ;)

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af nerøs »

i 80erne kunne det måske komme noget som
Europe: Halfway to heaven, Rock The Night, måske the final Countdown.
Ja de har kom godt nok først i 90erne :-)
Scorpions: no pain no gain crazy world (Alien nation )

så skulle der da være mulgihed for at pudel del var opfyldt ;-)

fra 00erne kunne jo komme noget af det er der jo dúné med eks Dry lips , 80 years, go go valentian. heirless of valentine, the world is were we are heating.


MEN hvorfor havde jeg ikke en musik lære som dig / jer... det kunne da havde være top fedt :-)

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af nerøs »

iøvrigt kunne noget linken park måske også være en mulgi hed her kan jeg dog kun lige huske: in the end og den føre vis også til i 00erne ;-)

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Flyveøglen »

Fed ide.

Jeg synes det kunne være sjovt at få eleverne til at stille de forskellige genre op i et stamtræ. Bare for at se om de kan høre de forbindelser der er imellem de enkelte stilarter og perioder. Jeg er klar over at der er nogle ting der er opstået sideløbende, men jeg synes alligevel det kunne give et godt billede på musikkens udvikling fra skramlende Eric Johnson til nutidige metalbands.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af thomasrytter »

Mon ikke du mener Robert Johnson ;)

Kom i øvrigt lige i tanke om dette link, der vist har været postet herinde før: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.mapofmetal.com">www.mapofmetal.com</a><!-- w -->

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Rasmus »

Jeg ville ønske du havde været min lærer i 4- klasse møller!

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Telemaster »

[quote="Rasmus"]Jeg ville ønske du havde været min lærer i 4- klasse møller![/quote]

Du er velkommen til at være med onsdag eftermiddag i 6.u's musiktime - hvis du bare smutter ind sammen med de andre, når det ringer ind, er der sgu ingen der opdager noget :-D
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af GodSpeedDK »

Ja, det var sgu også noget andet, da jeg i sin tid havde fru Andersen til musik, og i løbet af 10 års skolegang havde én musiktime, der ikke gik med afsyngning af Højskolesangbogen - og dén time gik med at indøve "Drømte mig en drøm" 20x unisont på xylofon.

Jeg håber dine elever sætter pris på, hvor meget du (og I andre skolelærere, der har meldt ind her) går op i det. Det er meget prisværdigt :thumbup:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Telemaster »

[quote="GodSpeedDK"]Ja, det var sgu også noget andet, da jeg i sin tid havde fru Andersen til musik, og i løbet af 10 års skolegang havde én musiktime, der ikke gik med afsyngning af Højskolesangbogen - og dén time gik med at indøve "Drømte mig en drøm" 20x unisont på xylofon.

Jeg håber dine elever sætter pris på, hvor meget du (og I andre skolelærere, der har meldt ind her) går op i det. Det er meget prisværdigt :thumbup:[/quote]

Det kan jeg forsikre dig om, at de ikke gør ;-) Men tak!
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Telemaster"][quote="GodSpeedDK"]Ja, det var sgu også noget andet, da jeg i sin tid havde fru Andersen til musik, og i løbet af 10 års skolegang havde én musiktime, der ikke gik med afsyngning af Højskolesangbogen - og dén time gik med at indøve "Drømte mig en drøm" 20x unisont på xylofon.

Jeg håber dine elever sætter pris på, hvor meget du (og I andre skolelærere, der har meldt ind her) går op i det. Det er meget prisværdigt :thumbup:[/quote]

Det kan jeg forsikre dig om, at de ikke gør ;-) Men tak![/quote]

Ungdommen nu til dags ... tsk tsk tsk :roll:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Loomer »

Luk dem inde i et mørkt, koldt rum og tving dem til at høre Khanate's "Things Viral" igennem fra start til slut.

De kan ligeså godt lære fra starten af, at livet er hårdt, koldt og uretfærdigt, alle hader dig rent instinktivt og al eksistens er blot en unødigt langsom dødsmarch ind i glemslen.

Skestork Ultra
Smoke On The Water
Indlæg: 82
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Skestork Ultra »

Loomer har jo sådan set ret, men det kommer der nok desværre aldrig noget godt ud af.

Et kompromis kunne være at hive noget Joy Division, noget The Cure eller (hvis de for alvor er bange for mørke) noget Depeche Mode ind fra 80'erne.
Hos Joy Division er Love Will Tear Us Apart selvfølgelig oplagt, men Transmission og Dead Souls kunne også virke fint (Bandet gik selvfølgelig ret eftertrykkeligt i opløsning i 1980, så de gælder måske ikke helt som 80'er - 80'erne havde dog nok haft en noget anden lyd, hvis de ikke havde været der).
Hos The Cure er hele Pornography og hele Disintegration perfekte plader - Men hvis man skulle vælge et enkelt nummer, ville Hanging Garden fra Pornography være et godt bud på noget kendetegnende for en strømning i 80'erne.
Depeche Mode - Det er vel mest bare at finde et nummer fra Violator, som man kan lide - Eksempelvis Personal Jesus eller Enjoy the Silence. Her er vi helt ude i slutningen af 80'erne (vi er sådan set i '90), men igen er bandet helt kendetegnende for en bevægelse fra 80'erne, som blev båret videre ind i 90'erne.

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af kraen »

Talking Heads - This Must Be the Place fra 1982

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af Loomer »

[quote="kraen"]Talking Heads - This Must Be the Place fra 1982[/quote]

Åh gud ja. Det nummer er om ikke andet bare så fantastisk at alle bør høre og elske det!

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Inspiration til undervisningsforløb

Indlæg af K-P »

Jeg synes lidt, at der mangler noget psykedelisk rock under 1960'erne, som f.eks. Jefferson Airplane - White Rabbit eller The Doors - Break On Through (To The Other Side), der begge er fra 1967. Eventuelt kunne du også bruge Beatles - Tomorrow Never Knows
Cogito sumere potum alterum

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen