Minidisc'ens afløser? Ny optager

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Nicolai »

Hej

Jeg frygter, at min Minidisc, som jeg har lavet optagelser af koncerter med er ved at stå af :( Derfor søger jeg en ny optageenhed, som kan/skal erstatte den. Jeg ved bare ikke, hvad der er det bedste til publikumsoptagelser i dag?

Min MD er ca 10 x 10 X 4 cm., så den har været nem at få med ind ;)

Jeg ønsker at gemme alle "råoptagelserne" til evig tid, så jeg ved ikke, om en harddisk er løsningen? Det gode ved MDen har været, at jeg har "kildediskene" OG masterene på min computers HD.

Optagekvaliteten skal være i top (meget gerne i .flac). Mikrofonen skal være ekstern, således at man kan opgradere lydkvaliteten hen af vejen.

Hvad findes der?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Sasha »

Det er jo ikke lovligt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]Det er jo ikke lovligt.[/quote]

+ 1

Sasha har fat i noget der.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Telemaster »

[quote="Lasse H"][quote="Sasha"]Det er jo ikke lovligt.[/quote]

+ 1

Sasha har fat i noget der.[/quote]

Det kommer ganske an på, hvad man optager. I mange tilfælde har I ret, men det er altså ikke per definition ulovligt at optage lyd.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af fortytwo »

Går ulovligheden ikke også mere på, hvad man gør med optagelsen bagefter..?
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Telemaster »

[quote="fortytwo"]Går ulovligheden ikke også mere på, hvad man gør med optagelsen bagefter..?[/quote]

Det er i hvert fald på det punkt, man har et større moralsk valg, synes jeg.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Nicolai »

Nu bruger jeg udelukkende optagelserne som minder, så jeg ville sætte pris på lidt hjælp ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af andkrup »

uanset hvad hardware du ender med, ku arkiveringsproblematikken måske løses med noget cloudstorage?



...men cloud storage er jo egentligt bare en forskydning af ansvaret for vedligeholdelsen af harddisken til et privat firma - jeg ved ikke om det er noget du tør stole på :)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af GodSpeedDK »

Hvis du er ude efter en billig løsning, så har vi sådan én her i bandet, til at optage øvere med: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/haandholdte-o ... ndholdte-o ... order.html</a><!-- m -->

Den optager i en ganske fin (stereo-) kvalitet, i .mp3 eller .wav, ned på et micro-SD-kort.Den har også mulighed for ekstern mikrofon, hvis man er til den slags - men de indbyggede mikrofoner er ganske glimrende, så det er næppe nødvendigt, når vi alligevel taler om er scenarie, hvor du står nede blandt publikum og optager.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Kallum »

Jeg har en walkman fra 1987 du kan køwe for en 5-600 spir. Vintage og alt det der crap, 100% analog og med indbygget mic og udgang til hovedtlf.

Det kan være jeg kan overtales til at bytte den væk for en Orange OR120 fra 1972 hvis du skulle ha sådan en svend liggende og flyde.

Mvh. Kauto Rispeklem

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Jackie van Hippie »

Hvorfor ikke bare købe pladen bagefter?
Ellers er det jo bare at skaffe en god lasso, fange bandet efter koncerten og spærre dem inde i kælderen, så har du den bedst mulige lydkvalitet derhjemme :D
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Loomer »

Jeg har lige fået en Zoom H1 til at optage mit eget band i øveren. Det er sgu en fin lille dims!

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Nicolai »

[quote="GodSpeedDK"]Hvis du er ude efter en billig løsning, så har vi sådan én her i bandet, til at optage øvere med: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/haandholdte-o ... ndholdte-o ... order.html</a><!-- m -->

Den optager i en ganske fin (stereo-) kvalitet, i .mp3 eller .wav, ned på et micro-SD-kort.Den har også mulighed for ekstern mikrofon, hvis man er til den slags - men de indbyggede mikrofoner er ganske glimrende, så det er næppe nødvendigt, når vi alligevel taler om er scenarie, hvor du står nede blandt publikum og optager.[/quote]

Hvordan er holdbarheden af sådan en fætter? Det lader ikke til, den er særligt robust?
Kan man sætte mikrofonerne fast på tøjet på en eller anden måde (skulle gerne have optageren i lommen, så jeg vækker så lidt opsigt som muligt. Er der en "Hold"-fuktion, så optagelsen ikke afbrydes ved et uheld?

Jeg har en sone ECM 719-mikrofon, som er ret gald for (mikrojack- tror jeg, det er), kan den sættes til Zoon H1?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Nicolai"]
Hvordan er holdbarheden af sådan en fætter? Det lader ikke til, den er særligt robust?[/quote]

Tja ... robust er jo en relativ størrelse. Jeg ville nok lige tjekke den igennem, hvis jeg tabte den på ned i en kompostkværn, men ellers skulle der vist ikke være problemer. Skal jeg sammenligne med noget vi allesammen kender, så er den bestemt mere i Nokia 3210-territoriet, end ovre ved de smartere telefoner.


[quote="Nicolai"]
Er der en "Hold"-fuktion, så optagelsen ikke afbrydes ved et uheld?
[/quote]

Tjek.

[quote="Nicolai"]
Kan man sætte mikrofonerne fast på tøjet på en eller anden måde (skulle gerne have optageren i lommen, så jeg vækker så lidt opsigt som muligt. [/quote]

Der er ingen eksterne mikrofoner med. Men det har du jo selv ...

[quote="Nicolai"]
Jeg har en sone ECM 719-mikrofon, som er ret gald for (mikrojack- tror jeg, det er), kan den sættes til Zoon H1?[/quote]

Jeg googlede den lige, og den kan sagtens bruges.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Morten M »

[quote="Loomer"]Jeg har lige fået en Zoom H1 til at optage mit eget band i øveren. Det er sgu en fin lille dims![/quote]
...og jeg har fået en Q3, så kan man også optage mooning + våde bøvser tillige :D
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Nicolai »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Nicolai"]
Hvordan er holdbarheden af sådan en fætter? Det lader ikke til, den er særligt robust?[/quote]

Tja ... robust er jo en relativ størrelse. Jeg ville nok lige tjekke den igennem, hvis jeg tabte den på ned i en kompostkværn, men ellers skulle der vist ikke være problemer. Skal jeg sammenligne med noget vi allesammen kender, så er den bestemt mere i Nokia 3210-territoriet, end ovre ved de smartere telefoner.


[quote="Nicolai"]
Er der en "Hold"-fuktion, så optagelsen ikke afbrydes ved et uheld?
[/quote]

Tjek.

[quote="Nicolai"]
Kan man sætte mikrofonerne fast på tøjet på en eller anden måde (skulle gerne have optageren i lommen, så jeg vækker så lidt opsigt som muligt. [/quote]

Der er ingen eksterne mikrofoner med. Men det har du jo selv ...

[quote="Nicolai"]
Jeg har en sone ECM 719-mikrofon, som er ret gald for (mikrojack- tror jeg, det er), kan den sættes til Zoon H1?[/quote]

Jeg googlede den lige, og den kan sagtens bruges.[/quote]


Så er det næste jo: er der nogle andre mærker, der er bedre end zoom i den prisklasse? Og skal det så være Zoom H1, H2N eller H4n?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Sasha »

Det er da utroligt, at det skal være nødvendigt at skjule mikrofonerne, hvis disse optagelser er lovlige, som det antydes tidligere i tråden? Man må undres...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Morten M »

En af mine venner har en Zoom H1, som han bruger til at optage sine kompositioner. Det var nemt arbejde til hans optagelser.
Min makker i mit faste band har en 4 kanals zoom(aner ikke modelnavnet), og han kan ikke finde ud af at overføre filerne til sin laptop - og er generelt utilfreds på den konto.
Jeg sidder pt og laver basgange til lydsiden fra min Q3 og er i det hele taget bare imponeret over lydkvaliteten i øvrigt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"]Det er da utroligt, at det skal være nødvendigt at skjule mikrofonerne, hvis disse optagelser er lovlige, som det antydes tidligere i tråden? Man må undres...[/quote]
Ja - man plejer at spørge om lov først.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Minidisc'ens afløser? Ny optager

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Nicolai"]
Så er det næste jo: er der nogle andre mærker, der er bedre end zoom i den prisklasse? Og skal det så være Zoom H1, H2N eller H4n?[/quote]

Pas. Jeg har kun first hand-erfaringer med H1'eren. Men da jeg købte den undersøgte jeg markedet, og min (stærkt udokumenterede og internetanmeldelsebaserede) konklusion var, at man sagtens kunne få noget bedre, men ikke uden at to- eller tredoble budgettet. Der kan dog være kommet andet til i mellemtiden ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen