Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg er igang med et originalmusik projekt, sammen med en sangerinde, hvor ideen er at vi skriver skidtet selv, indspiller nogle demoer, for herefter at tage dem i øvelokalet med musikere og spiller dem - med henblik på at indspille en rigtig ep inden for en nær fremtid.

Jeg har rodet en del med indspilning det sidste års tid, og særligt programmering. Mit grej er et tascam lydkort, cubase LE4, og de plugins der følger med eller kan downloades gratis (særligt Kjærhus er jeg glad for) - jeg ved godt at trommerne ikke lyder særligt fedt, men jeg pusler så småt med tanken om at investere lidt i det - igen tænker jeg at det "bare er en demo". Alligevel kan jeg ikke dy mig for at prøve at få det til at lyde så godt som muligt. Derfor spørger jeg til råds herinde - jeg mener at huske at en del af jer er ret skrappe til det med hjemmestudie.

Hav i tankerne at vokalen/lyrikken bare er en skitse - sangerinden er igang med at skrive den færdige tekst. Meget af dette er bare vrøvl for at få melodien på plads.

Alle inputs er velkomne, både tanker om arrangement og mix.

<!-- m --><a class="postlink" href="https://dl.dropbox.com/u/4046534/music/ ... 534/music/ ... master.m4a</a><!-- m -->
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af andkrup »

fungerer fint på dette lytteapparat: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.raikko.de/en/products/mobile ... cts/mobile ... eaker.html</a><!-- m -->.

umiddelbare tanker uden filter:

- alt virker godt separeret, det er let at høre de enkelte instrumenter. godt til band-demo
- måske en smule for meget guitar i omkvæd - eller osse er den bare for spændstig i et frekvensområde der ligger for tæt på/konkurrerer med vokalen (sagt med føromtalte lytteaggregat in mente)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]
Alle inputs er velkomne[/quote]

Min gode ven, Magnus, som er journalist, har lært mig, at man altid skal bruge "sandwich-metoden" = Først noget godt, så noget mindre godt, for til sidst at slutte af med noget godt igen ... problemet her er bare, at der kun er én god ting, så jeg ved ikke, om den skal ligge først eller sidst? ...

Nummeret i sig selv:
Det lyder sgu ærlig talt noget bedaget. Lidt som en "album-filler" på et Alannah Myles-album, der ikke skulle være kommet i handlen - heller ikke i 1990.

Produktion/mix:
Selve vokalen er OK, men dels har din sangerinde ikke ligefrem verdens mest unikke stemme, og dels er vi igen tilbage i de tidlige 90'ere - det ville klæde hende med noget "kant". Om det så skal komme fra hende selv, eller om det skal "justeres ind" på knapperne, skal jeg ikke kunne sige, men i 2012 er en snas rumklang ikke nok til, at få en OK sangerinde til at lyde som en million.
Guitaren: Lyder som et standard-plug-in, på et multieffekt-board, og er i øvrigt mixet aaaaalt for lavt, og så er der noget med arrangementet af guitaren - jeg har hørt nummeret igennem nogle gange nu, og kan godt følge den "røde tråd", men ved de første gennemlytninger virkede det som om, guitaren bare faldt tilfældt ind og ud. Og måske er det bare mig, men når man vrider en ordentlig, vred powerakkord af, så skal den sgu også ligge helt ude i pappet. Og det samme med ...
Trommerne: Mja, med programmerede trommer er det svært at få dynamik med ind i lydbilledet, så jeg håber, at når I får en rigtig, ægte trommeslager med, at han (M/K) forstår princippet i dynamik. Du har helt sikkert arbejdet på de trommer her, men uanset, så er man aldrig i tvivl om, at de er indspillet på et midi-keyboard, med noget utilstrækkelig software lige bagved.
Bassen: ... en basguitar havde været minimum. Havde den måske så endda været hægtet til et basanlæg, endnu bedre. Mic'et op, og så kunne det næsten ikke gå galt.
Teksten: Tja, det afhænger selvfølgelig temmelig meget af, hvilken målgruppe, man vil ramme. Jeg synes personligt den er så klichéfyldt, at jeg får ondt, men det synes jeg også med en hulens masse andet, der er i rotation rundt omkring, så det skal I ikke tage for gode varer. Er målet radio-airplay, så behøves der såmænd ikke gøres ret meget mere ud af det, end at fjerne de mest åbenlyse gentagelser.

Og nu til bunden af sandwich'en, hvor der skal komme noget godt: Det dér programmerede "dibbededibbedabbe" i introen (og som vist ligger under resten af nummeret) er lige i øjet! Muligvis ikke særligt hverken nyskabende eller højpandet, men til gengæld den eneste grund til, at jeg gad dels lytte på nummeret igen (og igen), og dels derfor, jeg tog mig tid til at forfatte nærværende smørre.

MEN TRO MIG ... det er med lige så "bævende hjerte", at jeg skriver, hvad jeg gør her, for hård kritik har det med at vende tilbage. Jeg lægger også ting op her, når jeg har noget at fremvise, og håber også altid på, at folk bare er in-love-with-it med det samme, og frygter en lignende medfart. Men jeg håber du forstår hvad jeg mener, og ikke lader dig slå ud af det. Det er trods alt kun småting, som du kan tage til efterretning, eller være ligeglad med :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af SeniorFisker »

Jeg er ikke indspilnings eller mixe guru så jeg kommenterer kun ud fra en alm. Lytte position

Faktisk synes jeg at tekst er ok sammenlignet med hvad der ellers udgives
Måske nogle Klicheer - ja - men det er der jo i fleste sange - det er med til gi lytteren nogen han/ hun kan genkende

Jeg kan godt lide sangerindens lidt "nasale" udtryk - det giver sådan en lidt mystisk stemning
Som passer godt med power akkorderne
Og Jeg kan godt lide sammensætningen med det der ping pong i baggrunden og så guitaren

det vil helt klart pynte med ægte personer bag gryderne og bassen

Men generelt er mit indtryk positivt


Seniorfisker

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af Rasmus »

Hej Rask.

Jeg må desværre give Mikkel ret i hans holdning til sangen generelt.

Jeg kan huske at have hørt versionen med din egen vokal, og jeg synes faktisk det her er hverken værre eller bedre.

Måske er tonearten ikke rigtig? Jeg synes jeg oplever de der kvinder være svære at gennemskue. Ihvertfald de uskolede af slagsen. Nogen sangere er skide gode til at sige, jeg klinger bedst omkring F over nøglehuls C'et og så en oktav op, mens med andre må man prøve at rykke sangene alle mulige steder hen for at finde det sted der fungerer bedst!

Udover det så hænger hun i sin time og det virker som hun står og læser teksten op, og det føles som om hun står og læser op.
Det kan godt være det er en vrøvle tekstfor at få en skitse op at køre, men i min optik er time og frasering langt vigtigere end teksten.
Jeg lagde også mærke til at melodien er meget 1.slags baseret. Ihvertfald i versene. Det er meget lige på. Måske er der for meget tekst?
Jeg synes guitarlyden er for heavy, selvom jeg godt ved du kan li' det. :)

Det er fedt du får lavet noget, men siden sidst virker det ikke som om at der er sket det helt store andet end at der er kommet en ny vokal på? Og mixet er måske pudset af? Jeg ville måske bare prøve at komme videre i processen og lave nogle mindre detaljerede skitser.

m.h.t mix, så kunne du med fordel automatisere en del. F.eks lade masterfaderen starte på -2db, så du har noget headroom at give af til sidst. Vokalen forsvinder også i slutningen af nummeret, når alle instrumenter spiller. Det kan også sagtens være noget EQ der spiller ind. Men hvis tonearten f.eks er forkert, så kan det være svært at få vokalen til at stå klart i mixet.

Det er mine umiddelbare indtryk, jeg håber som Mikkel at du ikke tager det for ilde op!

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af Pickles »

Jeg synes, at pre-chorus skal være mere opbyggende. Fx noget guitar eller synth bagved, der stiger i volume eller intensitet eller sådan noget. Så tror jeg omkvædet vil få mere skrald på.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"][quote="GuitaRasmus"]
Alle inputs er velkomne[/quote]

Min gode ven, Magnus, som er journalist, har lært mig, at man altid skal bruge "sandwich-metoden" = Først noget godt, så noget mindre godt, for til sidst at slutte af med noget godt igen ... problemet her er bare, at der kun er én god ting, så jeg ved ikke, om den skal ligge først eller sidst? ...

Nummeret i sig selv:
Det lyder sgu ærlig talt noget bedaget. Lidt som en "album-filler" på et Alannah Myles-album, der ikke skulle være kommet i handlen - heller ikke i 1990.

Produktion/mix:
Selve vokalen er OK, men dels har din sangerinde ikke ligefrem verdens mest unikke stemme, og dels er vi igen tilbage i de tidlige 90'ere - det ville klæde hende med noget "kant". Om det så skal komme fra hende selv, eller om det skal "justeres ind" på knapperne, skal jeg ikke kunne sige, men i 2012 er en snas rumklang ikke nok til, at få en OK sangerinde til at lyde som en million.
Guitaren: Lyder som et standard-plug-in, på et multieffekt-board, og er i øvrigt mixet aaaaalt for lavt, og så er der noget med arrangementet af guitaren - jeg har hørt nummeret igennem nogle gange nu, og kan godt følge den "røde tråd", men ved de første gennemlytninger virkede det som om, guitaren bare faldt tilfældt ind og ud. Og måske er det bare mig, men når man vrider en ordentlig, vred powerakkord af, så skal den sgu også ligge helt ude i pappet. Og det samme med ...
Trommerne: Mja, med programmerede trommer er det svært at få dynamik med ind i lydbilledet, så jeg håber, at når I får en rigtig, ægte trommeslager med, at han (M/K) forstår princippet i dynamik. Du har helt sikkert arbejdet på de trommer her, men uanset, så er man aldrig i tvivl om, at de er indspillet på et midi-keyboard, med noget utilstrækkelig software lige bagved.
Bassen: ... en basguitar havde været minimum. Havde den måske så endda været hægtet til et basanlæg, endnu bedre. Mic'et op, og så kunne det næsten ikke gå galt.
Teksten: Tja, det afhænger selvfølgelig temmelig meget af, hvilken målgruppe, man vil ramme. Jeg synes personligt den er så klichéfyldt, at jeg får ondt, men det synes jeg også med en hulens masse andet, der er i rotation rundt omkring, så det skal I ikke tage for gode varer. Er målet radio-airplay, så behøves der såmænd ikke gøres ret meget mere ud af det, end at fjerne de mest åbenlyse gentagelser.

Og nu til bunden af sandwich'en, hvor der skal komme noget godt: Det dér programmerede "dibbededibbedabbe" i introen (og som vist ligger under resten af nummeret) er lige i øjet! Muligvis ikke særligt hverken nyskabende eller højpandet, men til gengæld den eneste grund til, at jeg gad dels lytte på nummeret igen (og igen), og dels derfor, jeg tog mig tid til at forfatte nærværende smørre.

MEN TRO MIG ... det er med lige så "bævende hjerte", at jeg skriver, hvad jeg gør her, for hård kritik har det med at vende tilbage. Jeg lægger også ting op her, når jeg har noget at fremvise, og håber også altid på, at folk bare er in-love-with-it med det samme, og frygter en lignende medfart. Men jeg håber du forstår hvad jeg mener, og ikke lader dig slå ud af det. Det er trods alt kun småting, som du kan tage til efterretning, eller være ligeglad med :) [/quote]

Godt forsøgt - jeg sætter stor pris på dit forsøg på diplomati, men når nummeret, arrangementet, mixet og vokalen sutter, så er det vist ikke bare "småting". ;)

Ingen grund til at undskylde kritikken - man må tage det sure med det søde. Jeg lærer intet af at blive klappet på ryggen. :)

Mht. selve nummeret, så er det noget jeg kæmper med i dén grad - at ALT jeg skriver ender med at lyde 80'er/tidlig 90'eragtigt. Dammit. Hvad hulen skal man gøre? Eller skal man bare acceptere at det er sådan man skriver? Eller ligger "bedagetheden" snarere i arrangementet?

Rasmus; Sorry, det er faktisk først gået op for mig nu, at jeg har lagt dette nummer op. Jeg havde fuldstændigt svedt det ud. Du har ret, der er dog kommet nyt omkvæd, vokal og nyt mix på.

Tak fordi I tager jer tid til at lytte og kommentere. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Med bævende hjerte - feedback på mix ønskes

Indlæg af Morten M »

Du kan få sangen mere frem til sidst ved at eq omkring 600-1200hz på guitar.
Den bedste måde at få et mix til at virke er, når det bliver spillet så det 'kommer ud af højttalerne'. Sangen svæver rytmisk ift den øvrige musik. Sangen skal være mere tight, hvis du skal have en chance for at lave et bedre mix IMHO
Sangerinden har har 'godt tømmer' i stemmen btw. Men hva med at lokke hende til at smide nogle fancy vokaltricks ind hist eller her eller skuespil eller så'n.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen