Impedans og Hotplate

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Impedans og Hotplate

Indlæg af mos »

Her lige et par spørgsmål om THD Hotplate og tilslutning af flere kabinetter.
Jeg har en Super Reverb som jeg af og til bruger sammen med en Leslie 16 (som i virkeligheden nok er en leslie 18) når jeg måler på de interne højtalere (4x8ohm i parallel) måler de 2,7 ohm som jo er lige efter bogen, mit Leslie kabinets højtaler er på 8 ohm og måler 6,1 ohm også lige efter bogen, når jeg så kobler leslie kabinettet til Super Reverbens ekstra udtag (parallel) skulle det betyde at jeg belaster forstærkeren med noget der ligner ca. 1.9 ohm beregnet, hvilket også passer fint med det jeg kan måle ”in the virklighut” på 2,1 ohm.

Så langt så godt, det kan her fint lade sig gøre at mikse 2 kabinetter med forskellig impedans og samtidig holde sig endog meget fint indenfor det tilladte, jeg ved så ikke om det har nogen betydning for hvor meget effekt hvert kabinet trækker?? Men det fungerer fint :D

Så er det jo sådan at sådan at disse forstærkere spiller lidt vel højt når de skal yde tilpas til at lyde godt så jeg vil gerne have en attenuator satg ind mellem forstærker og højtalere, til dette brug skal bruges en 2 ohms Hotplate, jeg vil fortsat gerne kunne bruge min Leslie sammen med Super Reverben og der er da også 2 output på Hotplaten men er der nogen der ved hvorledes de 2 output er forbundet?? og på hvilken måde det har betydning for hvordan det belaster forstærkeren? Har det overhovedet nogen betydning hvad man putter i bare det er en højtaler?? :?
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af Sasha »

Jah, det er jo et godt spørgsmål...

De to outputs på en Hotplate er parallelkoblede.

Jeg kan ikke helt forstå, at DC-modstanden på Super Reverb´ens højttalere ikke er mindre end 2,7 ohm. Men det er nu sikkert OK.

En Hotplate opfører sig sådan, at når du sætter den til 0 db dæmpning, er den helt ude af billedet. Og med denne indstilling er belastningen altså nøjagtigt, som hvis du satte højttalerne direkte til forstærkeren. På max. dæmpning "mærker" forstærkeren udelukkende Hotplate´n. Og ved de mellemliggende indstillinger er det så en mellemting, hvor Hotplate´ns interne belastningsmodstand "overtager" mere og mere, jo mere du dæmper signalet.

Og hvis du parallelkobler forstærkerens højttalere, som har en samlet impedans på 2 ohm, med en ekstern 8 ohms enhed, vil de interne højttalere tilrane sig langt mere effekt end 8 ohms enheden. Men om det enedelig lydtryk passer sammen, afhænger jo også i høj grad af de respektive enheders følsomhed.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af mos »

Hmm ja et spørgsmål kommer sjældent alene :-) modstanden på de 2.7 ohm for de 4 x8 ohms enheder i parallel forstår jeg nu heller ikke helt,hver enhed måler 7,7 ohm og det skulle således give en samlet modstand under de 2 ohm men det gør det altså bare ikke, når enhederne bliver forbundet så måler den samlede modstand 2,7 ohm? jeg kan ikke spore dårlige forbindelser mm. men der må jo ske et eller andet når det bliver koplet sammen med kablerne, jeg har dobbelt tjekket med 2 forskellige mulitimetre og det ser jo ganske fornuftigt ud når jeg måler direkte på enhederne, og måler jeg på andre kabinetter som skulle have en modstand på 16 ohm så måler jeg ca. 13.5 ohm og det er jo som det skal være så ?????????

På spørgsmålet om 2 kabinetter til Hotplaten så stillede jeg også spørgsmålet direkte til THD som svarede.

That'll be fine, except the 8 0hm speaker will only "see" 20 percent of the power because of its higher resistance.

Men som du skriver så er der også enhedernes følsomhed som sikkert spiller en ikke uvæsentlig rolle i det samlede regnestykke, så konklusionen må vel være at:
det kan man godt men om det virker i praksis er en helt anden sag, fortsættelse følger:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af Sasha »

Jah, det lyder som en rimelig konklusion at drage...

Man kunne også sammenfatte det lidt kortere til det mere mundrette: Forstærkeren er pisseligeglad, om du sætter en 2 ohms Hotplate ind eller ej. :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af mos »

Ja! men ikke naboen og de 4 trætte morfædre som jeg spiller med hver mandag:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af Sasha »

Hvilket minder mig om:

Jeg roder lidt med forstærker for en orgelmand her i nærheden, som har sådan en "beefed up" Leslie: Via et aktivt delefilter har han en 100 watts rør-top på det øverste horn." Diskanten behøver jo ikke så meget effekt". Og så er det meget fedt at have rigtig rør-forvrængning på. Til bund-rotoren har han så en 1000 watts forstærker, sådan at han "også rent faktisk kan høre sig selv i en live-situation".

Jeg er sikker på, at hvis du spørger ham pænt, kan du godt få lov til at låne dette setup til at forsøge at blæse lidt liv i de dér morfædre igen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af Smittefar »

2-2.7 ohm er nede i det o(h)mråde, hvor jeg vil tillade mig at spørge til målemetoden, hvis man måler noget, der ikke helt stemmer med teorien.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Hvilket minder mig om:

Jeg roder lidt med forstærker for en orgelmand her i nærheden, som har sådan en "beefed up" Leslie: Via et aktivt delefilter har han en 100 watts rør-top på det øverste horn. Diskanten behøver jo ikke så meget effekt. Og så er det meget fedt at have rigtig rør-forvrængning på. Til bund-rotoren har han så en 1000 watts forstærker, sådan at han "også rent faktisk kan høre sig selv i en live-situation".

Jeg er sikker på, at hvis du spørger ham pænt, kan du godt få lov til at låne dette setup til at forsøge at blæse lidt liv i de dér morfædre igen... :-)[/quote]

Palle?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Impedans og Hotplate

Indlæg af Sasha »

Nej. Lars.

Men det er da rigtigt, at Palle bor lige her rundt om hjørnet. Lars bor ude i Lille Løjenkær (this is true, ladies and gentlemen!)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen