Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af FunkyValle »

Jeg er generelt enig med Henrik Marstal i denne artikel:
http://politiken.dk/debat/profiler/mars ... r-i-tiden/

Det er lidt ligesom med gamle guitarer. Dem, der overlever er gode. Alt lortet er allerede glemt!
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg er også fuldstændig enig. Jeg er så også én af dem han efterspørger, der aktivt, og helt bevidst, går på opdagelse efter ny musik hele tiden, og dermed ofte (men bestemt ikke altid!) bliver positivt overrasket over hvor meget fed/nyskabende/original/god gedigen musik, der bliver lavet derude, i alle genrer, når man graver et niveau eller to dybere, end hvad man umiddelbart bliver præsenteret for.

Jeg dykker dog også gladeligt ned i min egen "guldalder", 90'erne, med jævne mellemrum, men det er netop primært af nostalgiske grunde, og fordi der selvfølgelig også i det årti blev skrevet en masse god musik :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af munch_30 »

Spændende læsning der giver stof til eftertanke. Tak for henvisningen.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af Sasha »

Det bliver så spændende at se hvor meget og i givet fald hvilket musik fra i dag, der stadig om 40-45 år står som skelsættende milepæle i musikhistorien...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"]Det bliver så spændende at se hvor meget og i givet fald hvilket musik fra i dag, der stadig om 40-45 år står som skelsættende milepæle i musikhistorien...[/quote]

Det er altså også et fåtal fra slut 60'erne der gør det, kontra hvor meget musik der faktisk udkom på det tidspunkt..

Han har jo ret i, at vi jo har en tendens til at glemme, hvor meget lort der faktisk udkommer..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af Loomer »

Jeg er nitten mulliarder procent enig.

Her er desuden et ret morsomt eksempel på folk der sidder fast i nostalgi:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ultimate-guitar.com/news/ent ... m/news/ent ... _2012.html</a><!-- m -->

Seriøst, jeg ikke ord hvor stor en fucking taber ham her er.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af Morten M »

[quote="fortytwo"]Det er altså også et fåtal fra slut 60'erne der gør det, kontra hvor meget musik der faktisk udkom på det tidspunkt..

Han har jo ret i, at vi jo har en tendens til at glemme, hvor meget lort der faktisk udkommer..[/quote]
Efter at have lyttet igennem bagkataloget fra 60erne af Ritchie Blackmore og Lonnie Mack, er jeg ret enig dén udtalelse.
En ting der ikke blev nævnt i artiklen er, antallet af katalognumre for udgivelser faldt med 2-3% årligt frem til en gang 90erne. Nu er det stigende igen. Mangfoldigheden er i fremgang.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"][quote="Sasha"]Det bliver så spændende at se hvor meget og i givet fald hvilket musik fra i dag, der stadig om 40-45 år står som skelsættende milepæle i musikhistorien...[/quote]

Det er altså også et fåtal fra slut 60'erne der gør det, kontra hvor meget musik der faktisk udkom på det tidspunkt..

Han har jo ret i, at vi jo har en tendens til at glemme, hvor meget lort der faktisk udkommer..[/quote]

Jeg har på ingen måde sagt, at du har uret!

At jeg så personlig godt kan have en udokumenteret mavefornemmelse af, at en procentvise andel af "træffere" til tider har været højere end lige for tiden, kan andre jo være ligeglade med...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af FunkyValle »

[quote="Sasha"]

At jeg så personlig godt kan have en udokumenteret mavefornemmelse af, at en procentvise andel af "træffere" til tider har været højere end lige for tiden, kan andre jo være ligeglade med...[/quote]

Jeg tror nu, at en stor del af "træfferne" for tiden ligger indenfor stilarter, der ikke umiddelbart appelerer til os gammeldags musikere med analoge guitarer og analoge forstærkere. I 60'erne var en stor del af revolutionen, at man udforskede netop de elektrisk forstærkede analoge instrumenter (primært guitar), hvor man i dag udforsker nogle andre dele af instrumentspektret.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af IkkeMig »

Det er jo en håbløs diskussion, for hvordan vurderer man, om musikken er bedre eller dårligere? I mine ører vil det altid være et spørgsmål om smag, og med min smag kan jeg kun sige: Musikken var bedre i gamle dage!

Så kan det godt være, at en eller anden akademisk diskussion om hvordan man måler om musik er god siger det modsatte, men så må jeg jo omformulere mig til: Jeg synes, musikken var bedre i gamle dage!

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af Barf »

Rigtig spændende debatindlæg (for en gangs skyld fristes man til at sige), og jeg er til dels også enig med manden, men det er sådan set underordnet. Har man ikke læst det endnu, vil jeg anbefale lige at bruge fem minutter på det.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg er overrasket over at det nogensinde har været til diskussion. Ja, de spiller ikke særlig meget god musik i radioen, men er der noget nyt i det? Den gode musik er den vi kan huske, men alt det dårlige folk elskede har vi glemt.

Desuden bliver der udgivet meget musik af meget høj kvalitet nu til dags. Folk lytter bare ikke efter det; i hvert fald ikke hvis de ikke vil anerkende det.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Påstand: Musikken var ikke bedre i gamle dage!!!

Indlæg af Starcaster »

Jeg tror man skal skelne imellem de musikinteresserede og de musikforbrugende: Os der er musikinteresserede har nok i de fleste tilfælde "startet et sted" og så langsomt "gradueret" op igennem graderne. Mit eksempel kunne være Beatles-> Creedence ->Doors->John Lennon->U2->Gn'R->AC/DC -> Anthrax ->RHCP->Nirvana->Pearl Jam->Rage Against TM->Radiohead->Suede-> osv. fra ca. 13 årig til 20årig. Først derefter begyndte jeg seriøst at "opsøge" ny musik, da det jo ikke længere blev spillet i radio og på musik TV. Det vil sige at man starter i det der er populærmusik i teenageårene, men efterhånden som man bliver mere kritisk og ørerne mere nuancerede, tager man nettet i brug eller, i gamle dage musikbiblioteket, for at udbrede sin horisont. Dem som hører til gruppen af forbrugere vil sikkert være henrykte over TV2 og firser-aften med Whigfield og Dr. Bombay. Lige som mine forældre elsker Rock Med Rynker, hvor de kan genhøre deres ungdom. :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen