Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af DarkoPage »

Hey freaks!

Mit balleband har lige fået vores første bryllupsgig, og udover det sædvanlige balle vi plejer at spille, er vi lidt i tvivl om hvad der er nogle "must-play" sange til brylluper.

Det første vi selvfølgelig har tænkt på er "brudevalsen", men da vi hverken har strygere eller andet tingeltangel med, ved vi ikke helt hvordan vi skal udføre den... Hvis vi overhovedet skal spille den selv. Er der nogle alternative versioner eller er det okay at ha' den med på en CD eller lignende?

Derudover skal der spilles noget lidt mere afdæmpet musik under maden. Vi tænker noget jazz af en art. Da vi ikke selv begiver os ud på de breddegrader, og heller ikke har planer om at begynde på det, skal vi nok ha' noget med på en CD. Så spørgsmålet er om der nogle af jer der har en god playliste til noget "spisemusik", som I måske selv tager med ud?

Er der andet bryllupsrelateret vi ikke har tænkt på?

På forhånd, tak!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af Rasmus »

Akkompagnement til sange skrevet på oldnordiske melodier! :)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Rasmus"]Akkompagnement til sange skrevet på oldnordiske melodier! :) [/quote]

Jeg er ikke helt med? Hvad tænker du på? :)

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af Michael Vajhøj »

At folk forventer I kan spille med på alle de sange som de har lavet/købt... :)

Brudeparret har vel booket jer pga det i normalt spiller, så må de jo acceptere at det er det musik i spiller til dansen - ellers skulle de jo have hyret nogle andre...
RoadHigh.dk

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Michael Vajhøj"]At folk forventer I kan spille med på alle de sange som de har lavet/købt... :)

Brudeparret har vel booket jer pga det i normalt spiller, så må de jo acceptere at det er det musik i spiller til dansen - ellers skulle de jo have hyret nogle andre...[/quote]

Spot on!

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af K-P »

[quote="Rasmus"]Akkompagnement til sange skrevet på oldnordiske melodier! :) [/quote]

Der er vel kun "Drømte mig en drøm i nat", der stadigvæk er bevaret.
Cogito sumere potum alterum

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Michael Vajhøj"]
Brudeparret har vel booket jer pga det i normalt spiller, så må de jo acceptere at det er det musik i spiller til dansen - ellers skulle de jo have hyret nogle andre...[/quote]

Jeg tror heller ikke at de forventer andet, og vi havde heller ikke tænkt os at spille andet (måske udover brudevalsen, men det bliver som sagt nok på CD), men der er et par måneder endnu til det, så vi kan sagtens nå at lære et par nye sange, hvilket vi i forvejen havde tænkt os, så jeg ville bare høre om der er nogle sange man bare MÅ have med til et bryllup.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af Smittefar »

Vi plejer at spille brudevalsen, hvor guitaren spiller melodistemmen, og keys lægger flyder akkorder under - bas og trommer sørger for, at det er en vals :)

På trods af, at "Kys Bruden" i virkeligheden er højst upassende at spille til et bryllup, går den altid rent hjem :)
Modded guitars were crap right out of the factory

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af DarkoPage »

Jeg tror måske I misforstår mig lidt "Rasmus" og "Michael Vajhøj"... Vi SKAL spille det vi normalt spiller, hvilket er sange jeg vil kategorisere som populære skråle-med-sange indenfor rock-/popgenren AKA balle.
Vi skal ikke til at prøve at være en jazztrio eller et tyrolerorkester.

Det kunne godt være jeg skulle koge mine spørgsmål ned:

- Er der nogle sange (rock-/popsange) der egner sig specielt godt til brylluper? Eksempelvis har vi lige nu White Wedding af Billy Idol på setlisten (det var lige den eneste jeg kunne komme i tanke om, og der behøver selvfølgelig ikke at være noget med "bryllup" i titlen eller teksten.

- Har i, eller kender i, en god playliste med noget "spisemusik" (gerne noget stille jazz), da der skal spilles noget stille musik under maden?
Og nej... Vi gør ikke i det normalt, så hvorfor skal kunden have mere end det de har betalt for, tænker I måske... Men man kan vel godt prøve at hjælpe lidt til og levere en god service til "kunden", selvom det ikke lige er noget vi har på vores normale program.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Smittefar"]På trods af, at "Kys Bruden" i virkeligheden er højst upassende at spille til et bryllup, går den altid rent hjem :) [/quote]

Yes! Det er lige præcis det jeg tænker på! Tak!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af Rasmus »

[quote="DarkoPage"]Jeg tror måske I misforstår mig lidt "Rasmus" og "Michael Vajhøj"... Vi SKAL spille det vi normalt spiller, hvilket er sange jeg vil kategorisere som populære skråle-med-sange indenfor rock-/popgenren AKA balle.
Vi skal ikke til at prøve at være en jazztrio eller et tyrolerorkester.

Det kunne godt være jeg skulle koge mine spørgsmål ned:

- Er der nogle sange (rock-/popsange) der egner sig specielt godt til brylluper? Eksempelvis har vi lige nu White Wedding af Billy Idol på setlisten (det var lige den eneste jeg kunne komme i tanke om, og der behøver selvfølgelig ikke at være noget med "bryllup" i titlen eller teksten.

- Har i, eller kender i, en god playliste med noget "spisemusik" (gerne noget stille jazz), da der skal spilles noget stille musik under maden?
Og nej... Vi gør ikke i det normalt, så hvorfor skal kunden have mere end det de har betalt for, tænker I måske... Men man kan vel godt prøve at hjælpe lidt til og levere en god service til "kunden", selvom det ikke lige er noget vi har på vores normale program.[/quote]

Ah, jeg misforstod bare og troede også I skulle være der under spisningen. Når vi spiller bryllupper er det helt den samme sætliste som til de fleste andre fester, medmindre der er ønsket noget specifikt.

I aften skal jeg med bassisten også spille under maden. Hvilket jeg gætter på bliver at spille max 10min pr. time, p.g.a indslag og taler.

Der laver vi singing dinner med 2 akkustiske guitarer og spiller nogle helt low-key numre med Clapton, Harrison, Dylan, Prince, Kim Larsen mfl.

Der er ikke nogen grund til at tro at et bryllup er noget helt specielt. De har jo garanteret ikke hørt jer før? Min erfaring siger mig at efter brudevalsen vil folk bare danse ligesom til alle andre fester.

Brudevalsen kan man godt spille, men jeg vil egentlig allerhelst være fri. Jeg har gjort det en del gange, men en CD med den fuldt orkestrerede udgave funker bare bedst! Det er sandsynligvis også det brudeparret har øvet til. Det plejer man jo bare at aftale med dem, og så plejer de faktisk selv at have den med på CD eller ipod. Men ellers er det jo nemt lige at købe den på itunes til 8kr og så har man den til genbrug.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af Smittefar »

En ting, der er vigtig at vide til bryllupper er, at man altid skal forvente at tidsplanen skrider. Jeg har mere end een gang snakket med et brudepar på forhånd, der regnede med, at middagen var overstået klokken 22.30 og så var den reelt først færdig klokken 23.45. Det er jo som bekendt en vigtig tradition at brudevalsen SKAL spilles før midnat, så hvis ikke der er stillet op på forhånd, skal man have den med på mp3, så man kan afspille den over PA'et. Jeg har været nødt til at smække et PA op på 12 minutter, fordi vi ikke kunne komme ind i lokalet før middagen var færdig, og den sluttede først kvart i tolv. Klokken 23.59 ringede brudevalsen fint ud over vores PA. Bandet var så først klar til at gå på 0.45. Det var en fin fest, men der var lige lidt rigelig stress der.

Jeg har stadig til gode at opleve, at brudeparret hellere vil have brudevalsen fra CD/MP3 end fremført af bandet.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vores første bryllupsgig... Hvad spiller man?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Smittefar"]
Jeg har stadig til gode at opleve, at brudeparret hellere vil have brudevalsen fra CD/MP3 end fremført af bandet.[/quote]

Jeg oplevede det så sent som det sidste jeg bryllup jeg selv var til som gæst. Men til gengæld oplevede jeg også i går at de ligefrem bad om at vi spillede den.

Men det er jo nok en af dem man bare skal kunne hvis man gerne vil gøre sig i balle-branchen. :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen