Now Tør Konstatering

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Smittefar »

Holy moly   :D
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Kallum »

Batterierne er der for at forvarme rørene, nøjagtig som et fyr i en dieselbil. Hvis man kigger på frontpanelet, vil man kunne se at "Treble" knappen er udskiftet med et æggeur, som således er med til at sørge for at forstærkeren er varm når man skal spille.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Smittefar »

NU giver det mening - tak for det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

NTK:

Har bygget min første forstærker, som er bevidst beskyttet imod dræbersnegle.

Jeg vælger at tro på, at det er en god ting...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

Sasha skrev: NTK:

Har bygget min første forstærker, som er bevidst beskyttet imod dræbersnegle.

Jeg vælger at tro på, at det er en god ting...
....en køkkenhaveforstærker? Ja den niche skal vel også dækkes :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Ja, det lægger sig i direkte og logisk forlængelse af, at enhver idiot jo ved, at alle fede pedaler indeholder en stump skærebræt - og at dem, de sælger i Løvbjerg, er bedre end Ikeas...  ;)  

Nej, scenen er: Klokken er en halv time før lukketid. Hvordan skaffer man lige en stump selvklæbende kobberfolie til afskærmning af bagpladen på en combo her i downtown Skanderborg? En hurtig google´ing afslørede den for mig ganske nye oplysning, at det helt store hit til sikring af havekrukker imod dræbersnegle åbenbart er at sætte en strimmel kobbertape rundt i kanten af krukken. Nu er det lokale havecenter, så vidt jeg ved, selvfølgelig ikke så langt fremme på det funky beat, at de har noget så nymodens som en hjemmeside. Men jeg tog chancen, kørte derud og fremsatte min forespørgsel. Den flinke, ældre grønfingrede dame bag disken så en anelse bebrejdende på mig - nærmest som om, at jeg var gået ind hos en bager og spurgt, om de havde nogle af de dersens rundstykker - og fandt beredvilligt en rulle af dette haveejerens svar på WD40.

Jamen, hvor heldig kan man være?

Så nu skal jeg i gang med en lille Jørgen Klevin-workshop her til aften. Så må vi se, om ikke det også virker til at holde højimpedante kredsløbs svar på dræbersneglen, brum, fra døren. I should think so. Jeg ser et stort uopdyrket salgspotentiale her, når det kommer til fremtidigt reklamemateriale for guitarforstærkere...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Knuddi »

Sasha skrev: Ja, det lægger sig i direkte og logisk forlængelse af, at enhver idiot jo ved, at alle fede pedaler indeholder en stump skærebræt - og at dem, de sælger i Løvbjerg, er bedre end Ikeas...  ;)  

Nej, scenen er: Klokken er en halv time før lukketid. Hvordan skaffer man lige en stump selvklæbende kobberfolie til afskærmning af bagpladen på en combo her i downtown Skanderborg? En hurtig google´ing afslørede den for mig ganske nye oplysning, at det helt store hit til sikring af havekrukker imod dræbersnegle åbenbart er at sætte en strimmel kobbertape rundt i kanten af krukken. Nu er det lokale havecenter, så vidt jeg ved, selvfølgelig ikke så langt fremme på det funky beat, at de har noget så nymodens som en hjemmeside. Men jeg tog chancen, kørte derud og fremsatte min forespørgsel. Den flinke, ældre grønfingrede dame bag disken så en anelse bebrejdende på mig - nærmest som om, at jeg var gået ind hos en bager og spurgt, om de havde nogle af de dersens rundstykker - og fandt beredvilligt en rulle af dette haveejerens svar på WD40.

Jamen, hvor heldig kan man være?

Så nu skal jeg i gang med en lille Jørgen Klevin-workshop her til aften. Så må vi se, om ikke det også virker til at holde højimpedante kredsløbs svar på dræbersneglen, brum, fra døren. I should think so. Jeg ser et stort uopdyrket salgspotentiale her, når det kommer til fremtidigt reklamemateriale for guitarforstærkere...
Mærkeligt sted at finde kobbertape :-) 
Hvor bredt er det, og hvad måtte du betale den rare dame for tapen? Det koster jo anseelige summer hos diverse elektronik forretninger.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Knuddi skrev:
Sasha skrev: Ja, det lægger sig i direkte og logisk forlængelse af, at enhver idiot jo ved, at alle fede pedaler indeholder en stump skærebræt - og at dem, de sælger i Løvbjerg, er bedre end Ikeas...  ;)  

Nej, scenen er: Klokken er en halv time før lukketid. Hvordan skaffer man lige en stump selvklæbende kobberfolie til afskærmning af bagpladen på en combo her i downtown Skanderborg? En hurtig google´ing afslørede den for mig ganske nye oplysning, at det helt store hit til sikring af havekrukker imod dræbersnegle åbenbart er at sætte en strimmel kobbertape rundt i kanten af krukken. Nu er det lokale havecenter, så vidt jeg ved, selvfølgelig ikke så langt fremme på det funky beat, at de har noget så nymodens som en hjemmeside. Men jeg tog chancen, kørte derud og fremsatte min forespørgsel. Den flinke, ældre grønfingrede dame bag disken så en anelse bebrejdende på mig - nærmest som om, at jeg var gået ind hos en bager og spurgt, om de havde nogle af de dersens rundstykker - og fandt beredvilligt en rulle af dette haveejerens svar på WD40.

Jamen, hvor heldig kan man være?

Så nu skal jeg i gang med en lille Jørgen Klevin-workshop her til aften. Så må vi se, om ikke det også virker til at holde højimpedante kredsløbs svar på dræbersneglen, brum, fra døren. I should think so. Jeg ser et stort uopdyrket salgspotentiale her, når det kommer til fremtidigt reklamemateriale for guitarforstærkere...
Mærkeligt sted at finde kobbertape :-) 
Hvor bredt er det, og hvad måtte du betale den rare dame for tapen? Det koster jo anseelige summer hos diverse elektronik forretninger.
Sådan lige på øjemål 3,5-4 cm.

80 kroner for en rulle med fire meter. Om det er dyrt eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men skulle man have det sendt fra én eller anden fin guitarforretning i udlandet, ville bare forsendelsen da hurtigt løbe op i det samme.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

....og så ville det heller ikke være beskyttet mod dræbersnegle :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: ....og så ville det heller ikke være beskyttet mod dræbersnegle :)
Så sandt, så sandt...

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Kladen »

... Selleribøf har bare INTET med bøf at gøre...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Smittefar »

Aint that the truth
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af FunkyValle »

Sasha skrev:
Sådan lige på øjemål 3,5-4 cm.

80 kroner for en rulle med fire meter. Om det er dyrt eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men skulle man have det sendt fra én eller anden fin guitarforretning i udlandet, ville bare forsendelsen da hurtigt løbe op i det samme.
Jeg lavede lige et lynhurtigt pristjek og i Bauhaus får man en rulle på 4 cm x 5 meter for 99,95. Det er umiddelbart den billigste kvadratmeterpris af de første hits online ... ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Damn!

Dét skulle jeg have vidst!

Med i regnskabet skal i det konkrete tilfælde så nok indregnes transporten Skanderborg-Århus tur/retur. Nu har jeg ikke lige regnet på tallene. Men jeg kunne forestille mig, at selv om jeg kører i en relativt brændstoføkonomisk bil, så kunne det godt være den afgørende faktor, som fik tingene til at tippe i Skanderborg Havecenters favør... ;)

Men hvis andre står med samme behov og har Bauhaus som nabo, var det da absolut værd at tage med!
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af FunkyValle »

Sasha skrev: Damn!

Dét skulle jeg have vidst!

Med i regnskabet skal i det konkrete tilfælde så nok indregnes transporten Skanderborg-Århus tur/retur. Nu har jeg ikke lige regnet på tallene. Men jeg kunne forestille mig, at selv om jeg kører i en relativt brændstoføkonomisk bil, så kunne det godt være den afgørende faktor, som fik tingene til at tippe i Skanderborg Havecenters favør... ;)

Men hvis andre står med samme behov og har Bauhaus som nabo, var det da absolut værd at tage med!
Ja, hvis man ikke lige har Bauhaus som nabo, men et havecenter i stedet, så skal det være anseelige mængder kobbertape, der skal indkøbes for at hente besparelsen hjem. ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Skulle du have lyst til at kunne prale af at have set, hvordan sådan en dræbersnegle-sikring ser ud, før din nabo, kan du klikke her:

https://picasaweb.google.com/117055294410182563619/Lommeslagskib02?authkey=Gv1sRgCNiOj7Lcl5KZ0AE#6262450205184457810

Det er så vist også dræbersnegle, det sikrer mest imod. I forhold til det først tænkte formål, brum, gælder vist nærmere princippet om, at det er svært at klippe hår af en skaldet.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev: Nu kan jeg nok sagtens leve uden rumklang. Men hvor kan man købe den dér gode lyd i fingrene?

Og er det en pedal, man køber og sætter mellem guitar og forstærker, eller..?
Sasha skrev: Skulle du have lyst til at kunne prale af at have set, hvordan sådan en dræbersnegle-sikring ser ud, før din nabo, kan du klikke her:

https://picasaweb.google.com/117055294410182563619/Lommeslagskib02?authkey=Gv1sRgCNiOj7Lcl5KZ0AE#6262450205184457810

Det er så vist også dræbersnegle, det sikrer mest imod. I forhold til det først tænkte formål, brum, gælder vist nærmere princippet om, at det er svært at klippe hår af en skaldet.
Flot amp! Jeg gætter på du har krøllet den sønder og sammen til et tagboard kredsløb fremfor point-to-point? 

Synd du har frakoblet "convience outlettet" på bagsiden. ; ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev: Flot amp! Jeg gætter på du har krøllet den sønder og sammen til et tagboard kredsløb fremfor point-to-point? 

Synd du har frakoblet "convience outlettet" på bagsiden. ; ;)
Tak for de pæne ord! :)

Og ja, du har ret i, at man vist roligt kan påstå, at der er "krøllet" i den. Faktisk er der kun kassen, chassiset, de fleste af rørsoklerne, input-bøsningerne samt knapperne tilbage fra den originale forstærker.

Forhistorien er, at min gode ven Jan gennem nogle år havde haft denne Excelsior Deluxe fra 1959. Jeg skal ikke prale af at kende meget til den. Men den lød ikke ligefrem voldsomt imponerende. Og der var konstant knas med den. Samtidig var den med sine 12-14 watt via to 6V6´ere med "katode-bias" i underkanten rent effektmæssigt til Jans behov. Og du har ret i, at den oprindeligt var opbygget med denne her karakteristiske japanske "Teisco-style" variant af point to point. Sådan her så den ud, da jeg først så den. Der har så yderligere været én eller anden lodde-onkel i gang med den. Det er de færreste ting, som bliver kønnere af dét:

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 3470702834

Så i direkte sammenligning synes jeg nu godt, at jeg kan være resultatet bekendt:

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 3816888946

Jan havde gennem nogle år haft en Bassman-top, som jeg af flere omgange har ombygget en hel del på. Den bruger han med et lukket 2x12. Men han ville gerne have en combo, der kunne noget af det samme, blot som en mindre combo. Så det var hans egen idé at "ofre" hans Excelsior.

Nu bruger han næsten altid den kanal på Bassman-toppen, der ligger tættest på en Tweed Bassman/Marshall JTM45. Og da Excelsior´en allerede havde et layout med fire inputs og seks kontroller, var det jo så oplagt at se, om det kunne lade sig gøre at bygge noget, der ligner det klassiske Tweed Bassman/JTM45-kredsløb ind i de forhåndenværende rammer. Og selv om jeg er stor fan af "ægte" point to point-wiring (dog knap så meget i den "japanske" udførelse), stod det ret klart, at skulle man bygge "en dobbelt så stor forstærker på samme plads", måtte opbygningen blive den velkendte med at have komponenterne på et board. At the end of the day - så er det jo dét, som det meste af verden kalder "point to point", ikke sandt? ;)   I virkeligheden egner de afstukne rammer, hvor rørene sidder modsat kontrollerne, sig i virkeligheden heller ikke ret godt til "ægte" point to point-wiring, da man uundgåeligt får nogle uheldige, lange kabeltræk mellem for- og bagside.

Et "dogme" var det også at anvende så mange forhåndenværende søm som muligt. Jan havde fra det tidligere Bassman-projekt en fin, original udgangstransformator liggende. Og jeg havde en nettransformator til en reissue Marshall JTM45 liggende (Det er ikke nettransformatorens skyld, at de lyder skidt!), der lige med nød og næppe var plads til. I og med at Jan gerne ville bruge 5881/6L6WGB rør i den, passede denne nettransformator fint til formålet, da disse rør ikke er vilde med spændinger meget over 420 Volt. Med denne transformator og et GZ34 kører vi med ca. 400 volt. Fint, fint, fint.

WGS ET65-højttaleren var også én, som Jan havde liggende. Jeg kendte ikke meget til den på forhånd. Men jeg må erkende, at jeg lige umiddelbart synes, at den lyder rigtigt fint i denne sammenhæng. Udvalget af højttaler indsnævredes jo noget, når den både skulle være på nok i hvert fald 50 watt og så 4 Ohm, der er den eneste impendans, som den originale Bassman-udgangstransformator kan håndtere. Og så koster de jo ikke en formue.

Og ellers er der jo ikke så frygteligt meget at fortælle, udover at det er et forholdsvis lige-ud-ad-landevejen "take" på noget Tweed Bassman/JTM45-agtig uden nogen former for "voodoo-komponenter" eller "snake oil" involveret. Det mest eksotiske er vist de to Philips-forforstærkerrør. Resten er blot gode, gedigne standard-komponenter. Og jeg synes i lighed med de par folk, som har prøvet den - ejermanden inklusive - at den lyder rigtig fedt.

Og du har ret i, at jeg droppede "convenience" udgangen på bagsiden, som én eller anden på et tidspunkt har klampet i. Der er trods alt grænser for, hvor lystige omkringdriblinger med el-sikkerheden, jeg vil stå model til. Som du kan se her:

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 3224327778

havde den tidligere en step down-transformator siddende i bunden. Og dét virvar af ikke-trækaflastede ledninger frem og tilbage, death caps, manglende sikringer og direkte adgang til berøring af netspænding, som det involverede, var altså ikke for sarte sjæle. Så det måtte lade livet, før én eller anden sagesløs gjorde det. Til gengæld har den så fået et "covenience outlet", der gør det muligt for Jan at bruge den sammen med hans 2x12 kabinet:

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 1732254914

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 7197365762

En nifty detalje ved dette er, at det samtidig også sørger for stelforbindelsen til "dræbersnegle-sikringen". Så smart, så smart... ;)

Men alt i alt en fin lille "bunden opgave", som om ikke andet forøgede brugsværdien af denne "´59 Bassman" betragteligt. Jeg var faktisk helt ked af at skulle sende den ud ad døren igen... ;)
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Rasmus »

Fedt Søren! 
Den ser meget fin ud.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev: Fedt Søren! 
Den ser meget fin ud.
Tak-tak-tak!

Som antydet ovenfor, synes jeg også, at det blev "a charming little amp" - ikke mindst p.g.a. dens fede udseende.

Desværre gik der ikke lang tid, før den havnede "på bænken" igen, da den ellers så tilfredse ejermand måtte melde, at den under den første øver, han havde slæbt den med til, var begyndt at skratte højlydt.

Jamen, for skid da også!

Da den så landede hos mig, sporede dét faktum, at dens tonekontroller - udover det periodiske, usystematiske skrat - skrattede voldsomt, når man drejede dem, mig i retning af en lækkende kondensator. Det viste sig også, at der lå 20-30 Volt på tonekontrollernes potmetre, hvor der burde være præcis nul Volt. Lidt hurtig forskning i årsagen til dette afslørede, at jeg tilsyneladende var blevet ramt af samme dårlige produktionsserie af 250 picoFarads "silver mica" kondensatorer, solgt fra Banzai i Tyskland, som giver anledning til panderynker her:

http://gear-freak.dk/forum/thread-20-po ... l#pid64509

Nå, men heldigvis var det da hurtigt udbedret (med en anden type kondensator i samme værdi), da først fejlen blev fundet. Forstærkeren spiller atter fint og er så småt på vej hjem igen.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen