Now Tør Konstatering

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Well, historien, som jeg husker den, er vel noget i retning af, at gamle Slowhand i 1970 var på tour i USA og hos Shobud Music i Nashville fandt "a rack full of old 50s Strats" til salg for 100 dollars stykket. Han købte seks af dem, som han tog med hjem. Derpå forærede han én til Pete Townshend, én til Steve winwood (som var én af den, som havde inspireret Clapton til at skifte fra Gibson til Fender) og én til George Harrison. Ud af stumper fra de tre sidste byggede han så Blackie.

Historien går så, at Clapton senere samme år fandt en venstrehåndet Stratocaster i Orange Music i London, som han købte og ville forære Hendrix, der dog døde, inden han nåede at få den.

Eric har ofte talt om sagen. Han gør det f.eks. omkring halvandet minut inde i dette klip:

https://m.youtube.com/watch?v=5BSpuyq0dxo

Han strejfer også emnet her:

https://m.youtube.com/watch?v=HNpS23xTyCM

En mulig forklaring på pickupperne kunne jo være, at de allerede var skiftet i én af de tre "donor-guitarer", før Clapton købte dem. Men så er det jo i givet fald interessant, at han netop har valgt disse fremfor de 50'er-pickupper, man må formode, har siddet i de andre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

NTK: halvt inde i en grundig opsætning af et (billigt) Floyd Rose-system husker jeg kun alt for godt, hvorfor det kun var min første guitar, der havde sådan en djævel. (Ud over en kort senere flirt med en Charvel).

Han har bare af at blive glad for den guitar :)

Ptessing
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Now Tør Konstatering

Indlæg af Ptessing »

NTK:
Jeg så et 14-15 år gammelt billede af mig selv. Hvad skægget angår, er jeg gået fra Blackface til Silverface.
Når jeg begynder at få hår på ryggen, bliver jeg vel også en Silverback ...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

NTK:

I dag er det præcis 50 år siden, at verdens to bedste koncerter blev spillet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

Den ene, gætter jeg på, er Jimi Hendrix, Winterland, San Francisco, CA.

Den anden, Johnny Cash, Centennial Concert Hall, Winnipeg, MB, Canada?
Last edited by Odgaard 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Jimi Hendrix spillede i dagene 10/11/12. oktober 1968 seks koncerter på Winterland Arena i San Fransisco - to koncerter hver aften. Og ifølge min ydmyge mening markerer især de to koncerter den første aften peaket af mandens live-optrædener. Lige fra han åbner ballet - første nummer, første koncert - med den fuldstændigt fantastiske version af "Are You Experienced?", som bl.a. kan høres på favorit-live-albummet "The Jimi Hendrix Concerts"...  så er linjen ligesom lagt! I min - sikkert snævertsynede - optik er dette meget, meget tæt på det ypperligste kunst, der nogensinde er begået via elektrisk guitar, ironisk nok ved nærmest at tilgå den som en synthsizer... :cool:

Johny Cash´ koncert samme dag, omend garanteret glimrende, skal jeg ikke kunne redegøre for. ;)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

NTK: Rør i den her størrelse er søde

https://www.dba.dk/guitarforstaerker-ge ... 049514009/

Jeg overvejer en ny form for juleudsmykning af hjemmet i år :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

- Fordi de er lidt tykkere/mere "julemandsagtige" i forhold til f.eks. et ECC83?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

Helt korrekt! Formen er tydeligvis mere "nisset" end et ECC83 :D Er de ikke også lavere end den hverdags-udsmyknings-agtige ECC83?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at hvis man kappede sugestudsen - “nissehuen” om du vil - af et ECC83, så er det nogenlunde det samme. After all, er det jo sådan blot et ECC83 “plus et halvt”, proppet i ét hylster.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

NTK: Det kan godt være, at det dér Gibson “Tuned Tap” halløj fungerer i en Gibson. Jeg skal ikke kunne sige det, da jeg ikke har prøvet det i en sådan. Men forsøger man at adaptere princippet til en lidt mere virkelighedsnær, omend (logisk nok) dog humbucker-befængt guitar, bliver det dælme godt nok noget underligt noget...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

NTK:

Man kan lige så godt gå hele vejen.

Lidt længere forklaring:

Jeg så i aftes en stump krydsfinér hjemme i værkstedet. Så fik jeg lyst til at bygge et højtalerkabinet. Men jeg har ikke træ nok.

Derfor: søgning på fornuftigt og okay-pænt krydsfiner = 600,-
Læg dertil jackstik, lidt kabel, håndtag, skruer osv.

Og så ender det med at være dyrere end at købe det billigste kabinet fra Tubetown. (nok cirka 1.100 ved ankomst mindst og uden tolex eller frontgrill)

Og så kan jeg lige så godt smide 2.200 for det der 1x12 kabinet, jeg har kigget på alt for længe - https://www.tube-town.net/ttstore/TTC-S ... :7114.html

Alt sammen bare pga. et stykke krydsfinér :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Smittefar »

Det.er.en.smuk.historie <3
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

NTK: beamblocker er en ting, jeg har svært ved at argumentere imod efter at have prøvet det for første gang.

Er det rent nostalgi og spare-iver, der gør, at funktionen ikke er en del af de fleste kabinetdesigns?
Last edited by Odgaard 4 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Tør Konstatering

Indlæg af Smittefar »

Den her ferie virker slidt, jeg vil gerne have den byttet til en ny

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

NTK: Sådan en ‘53 Tweed Deluxe lyder faktisk meget fedt gennem to 4x12’ ere... :cool:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Tør Konstatering

Indlæg af Smittefar »

Det tror jeg gerne [emoji16]

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

- Yeah, just add roadies... ;)

Det sjove, men måske alligevel ikke så underlige er, at sådan 5C3-Deluxe, som vel nærmest er indbegrebet af “slasket bund i rigelige mængder” i høj grad er afhængig af den originale alnico-Jensen’s spinkle bund og sit lille kabinet for at lyde fedt. Endnu en gang må man sande, at højttaleren (samt ikke mindst kabinettet!) udgør minimum halvdelen af en given forstærkers lyd og karakter.

Jeg prøvede at sætte den til mit “trusty and tried” 2x12-kabinet, der til trods for nylig konvertering til åben bagside, ikke er helt fri for en let tendens i retning af “boominess”. I kombination med mit kælderrum, som et stykke henad vejen deler disse kvaliteter en anelse, fungerede det slet ikke med “Deluxe-slaskeren”. Men den fasthed i bunden, som et (eller rettere to - for at få impedansen til at passe) lukket 4x12 besidder - så kører det s.. ret fornuftigt... ;)
Last edited by Sasha 4 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

Det lyder som et glimrende setup!

En total sidebemærkning omkring hvad der har indvirkning på forstærkerens lyd:
Jeg spillede for nyligt nogle numre, hvor kabinettet stod oven på en trækasse bygget af tynd krydsfinér. Kassen havde cirka størrelse af et 4x12 kabinet og var sådan let svejende som udgangspunkt. Noget værre tyndt bras med andre ord.
Nu kan der jo have spillet andre ting ind, som jeg ikke har styr på, men jeg har aldrig oplevet min forstærker spille så lavt og dovent før. Sidste år spillede vi selv samme sted, hvor forhøjningen var en solid trækasse, og der havde vi ikke problemerne. Men den blævreboks lod til at modvirke højtalerens vibrationer.

Endnu en grund til at tilføje et kabinet mere til setuppet i stedet. Så er man da fri for blævreboks :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Det må være fordi, du ikke bruger det dér Hitachi-højttalerledning.

Oh, well... ;) ;) ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen