Now Tør Konstatering

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Knuddi »

Sasha skrev:
Rasmus skrev: Fedt Søren! 
Den ser meget fin ud.
Tak-tak-tak!

Som antydet ovenfor, synes jeg også, at det blev "a charming little amp" - ikke mindst p.g.a. dens fede udseende.

Desværre gik der ikke lang tid, før den havnede "på bænken" igen, da den ellers så tilfredse ejermand måtte melde, at den under den første øver, han havde slæbt den med til, var begyndt at skratte højlydt.

Jamen, for skid da også!

Da den så landede hos mig, sporede dét faktum, at dens tonekontroller - udover det periodiske, usystematiske skrat - skrattede voldsomt, når man drejede dem, mig i retning af en lækkende kondensator. Det viste sig også, at der lå 20-30 Volt på tonekontrollernes potmetre, hvor der burde være præcis nul Volt. Lidt hurtig forskning i årsagen til dette afslørede, at jeg tilsyneladende var blevet ramt af samme dårlige produktionsserie af 250 picoFarads "silver mica" kondensatorer, solgt fra Banzai i Tyskland, som giver anledning til panderynker her:

http://gear-freak.dk/forum/thread-20-po ... l#pid64509

Nå, men heldigvis var det da hurtigt udbedret (med en anden type kondensator i samme værdi), da først fejlen blev fundet. Forstærkeren spiller atter fint og er så småt på vej hjem igen.
Jeg har faktisk oplevet det ikke mindre en to gange siden. Jeg har droppet at bruge silver mica, hvis de er udsat for den mindste smule DC forspænding. Flere kilder på det store internet, mener at denne type kondensatorer uafvendeligt vil ende med at lække pga. migration af sølvet, hvis de er DC forspændt. Så den typiske placering i tonekontroldelen i en guitar forstærker kalder ikke ligefrem på en Silvermica i min bog. :-(

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Hm, der ser man...

Jeg vil så sige, at jeg gennem de sidste ca. 20 år har brugt i spandevis af disse kondensatorer og aldrig haft et eneste problem med dem før dette enestående tilfælde. Så mens jeg da ikke pure skal kunne afvise din påstand om, at de dør (af alderdom?), er det altså ikke et problem, jeg personligt kan nikke genkendende til. Jeg kan heller ikke mindes at have hørt andre nævne det før nu. Så jeg hælder altså nok stadig i retning af, at der er tale om en problematisk produktionsserie af lige netop dette firmas 250 pF-variant. Men ellers kan man jo blot bruge f.eks. styroflex-kondensatorer istedet, der er ganske glimrende til de samme formål, som man typisk ville anvende sølvkondensatorer til...

Hvem er disse "kilder på internettet" ? Og skulle du eventuelt ligge inde med et link til deres forhåbentlig velbegrundede og -dokumenterede påstande om denne såkaldte sølv-migration?
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Knuddi »

zSasha skrev: Hm, der ser man...

Jeg vil så sige, at jeg gennem de sidste ca. 20 år har brugt i spandevis af disse kondensatorer og aldrig haft et eneste problem med dem før dette enestående tilfælde. Så mens jeg da ikke pure skal kunne afvise din påstand om, at de dør (af alderdom?), er det altså ikke et problem, jeg personligt kan nikke genkendende til. Jeg kan heller ikke mindes at have hørt andre nævne det før nu. Så jeg hælder altså nok stadig i retning af, at der er tale om en problematisk produktionsserie af lige netop dette firmas 250 pF-variant. Men ellers kan man jo blot bruge f.eks. styroflex-kondensatorer istedet, der er ganske glimrende til de samme formål, som man typisk ville anvende sølvkondensatorer til...

Hvem er disse "kilder på internettet" ? Og skulle du eventuelt ligge inde med et link til deres forhåbentlig velbegrundede og -dokumenterede påstande om denne såkaldte sølv-migration?
Jeg har også brugt en del Silver Mica gennem tiden, men da jeg stødte ind i problemet første gang og skiftede fra én fejlende kondensator til en ny der ligeledes fejlede, smed jeg resten af batchen ud. Jeg købte nogle nye fra en anden leverandør end Banzai - kan ikke lige huske hvilken, og af disse har jeg haft 2 fejlende 250pF kondensatorer.

Internet kilderne har jeg desværre ikke gemt links til, men ved en hurtig "Googling" fandt jeg disse:
Aiken Amps :
Silver mica capacitors aren't without their problems, however, as they seem to have a high failure rate in the field, generally in the form of leaking DC.  If used in a tone stack, for instance, they can make all the pots sound "scratchy" due to the presence of a DC voltage across them from a leaky silver mica treble capacitor.





Antiqueradios.com (Leigh):
The so-called "silver mica disease" is actually an electroplating process which occurs most commonly in capacitors with a high imposed potential. A minute current starts to flow through surface contamination, dirt, etc. This current carries silver ions, just as would occur in a silver electroplating process. Eventually enough ions migrate to form an electrical connection, which is a short circuit. 


However, this conductor has a miniscule cross-section, and instantly opens like a fuse as soon as fault current begins to flow. Then you're back to leakage current and plating action until the gap is bridged and the cycle repeats. This closing and opening of the silver bridge can happen quite rapidly, and cause noise when it occurs. 


This phenomenon can occur in any silvered mica capacitor, although it is much more likely in open ones such as those found molded into the bottom of IF transformers. In these the bridge occurs between the capacitor on the primary side and the one on the secondary, which are physically adjacent. The primary cap has B+ on both electrodes, while the one on the secondary has ground potential (approximately) on both sides.

[font='Lucida Grande', 'Trebuchet MS', Helvetica, Arial, sans-serif]Tube DIY Asylum (Joe Roberts)[/font]
All silver mica caps will get leaky with applied DC. Silver migration around (and even through) dielectrics is slow but sure.


They can sound really good but they will start passing DC eventually.


Mica and tin or aluminum foil caps are better choices for coupling.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Tak for dit svar.

Som tidligere nævnt, kan jeg dog ikke rigtigt nikke genkendende til det. Mens jeg som sagt kun har oplevet dette éne eksempel på en defekt sølvkondensator, har jeg dælme set mange eksempler på gamle foliekondensatorer (Mica Caps), som er begyndt at lække DC. Så mens det garanteret er korrekt, at "Silver mica capacitors aren't without their problems", kan det samme altså også med rette hævdes om mange - hvis ikke alle? - andre typer af kondensatorer. Men ellers skulle det da også være ét af meget få eksempler her i tilværelsen, hvor der ikke var fordele og ulemper ved forskellige bud på en given sag.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Kallum »

Så er det international HAHAHA DET VAR EN APRILSNAR dag..

Hvis der er nogen i den anledning der har lyst til at få eller uddele et par på hovedet, så lad os mødes ved Føtex i østerbrocentret kl. 19 og tæve nogen uskyldige.

Det er ok i dag, så længe man bagefter forklarer folk at det er en aprilsnar

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Stevi »

Kallum skrev: Så er det international HAHAHA DET VAR EN APRILSNAR dag..

Hvis der er nogen i den anledning der har lyst til at få eller uddele et par på hovedet, så lad os mødes ved Føtex i østerbrocentret kl. 19 og tæve nogen uskyldige.

Det er ok i dag, så længe man bagefter forklarer folk at det er en aprilsnar
Ok, jeg var der kl. 19. Hvor fanden blev du af?!

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Kallum »

Jeg så at de havde tilbud på frosne ærter, så det var jeg lige inde i butikken og tjekke ud. Var væk i max. 10 minutter

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Odgaard »

Hvor gør rør og højtaler (og resten) bare en forskel.


[video=youtube][/video]

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Snake Boots »

Hørt! 

Jeg har på det seneste haft gang i en lignende, dog langt mere uorganiseret, test med to gamle og en ny Deluxe Reverb. 

Af det som er let at skifte gør især højtalere en ufattelig forskel. Men den højtaler som kan lyde fantastisk i den ene situation, kan være noget værre hø i en situation, der er bare lidt anderledes. Min erfaring er, at de gamle højtalere - og her tænker jeg især på jensen - bare lyder meget bedre: mere delikat, mindre hypet, mere balanceret, mere '3D' osv. men kun til et vist punkt - altså lydniveau - hvorefter de begynder at lyde temmelig skidt. Og de fungerer ofte bedre på indspilninger end live, hvor de let kommer til kort mht. punch og bund og let kan lyde decideret tynde og fesne. Oh well..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Har så for nyligt været involveret i at - formedelst mange tusinde kroner - at skifte alt. Og jeg mener virkelig ALT i en reissue-Deluxe Reverb, som på nogen mulig måde kan opgraderes, til "det bedste af det bedste". Jeg havde godt nok rystet på hovedet af projektet på forhånd, men ejermanden insisterede. Men forstærkeren fik nu alligevel stadig ikke et ben til jorden ved siden af bare en halvgammel "Deluxe Reverb II" fra starten af 80'erne, når det gjaldt ting som "dybde og varme i lyden"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

NTK: I et åbent 2x12 Tube Town-kabinet lyder Weber 1265 (keramisk) og Weber 12F150 (keramisk) praktisk talt ens.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Plexi »

Ian Bairnson og en LP P90. Så kan guitartone og licks ikke blive så meget bedre efter min mening :-) 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

NTK: Det var ikke meget, Prince nåede at få spillet på sin nybyggede Gus G1. Han havde også en Gus-bas under opsejling...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

NTK: Sometimes it snows in april.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Snake Boots »

Sasha skrev: Men forstærkeren fik nu alligevel stadig ikke et ben til jorden ved siden af bare en halvgammel "Deluxe Reverb II" fra starten af 80'erne, når det gjaldt ting som "dybde og varme i lyden"...
Men hvad pokker skyldes det så? Transformerne? Kabinettet (træet)? Kan man på nogen måde komme svaret nærmere end blot det generiske 'en helhed som er større end summen af delene' eller måske værre endnu 'mojo'? :-) 

Vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Snake Boots skrev:
Sasha skrev: Men forstærkeren fik nu alligevel stadig ikke et ben til jorden ved siden af bare en halvgammel "Deluxe Reverb II" fra starten af 80'erne, når det gjaldt ting som "dybde og varme i lyden"...
Men hvad pokker skyldes det så? Transformerne? Kabinettet (træet)? Kan man på nogen måde komme svaret nærmere end blot det generiske 'en helhed som er større end summen af delene' eller måske værre endnu 'mojo'? :-) 

Vh
Nu skal man nok i hvert fald starte med at gøre sig det klart, at der i det pågældende tilfælde på ingen måde er tale om en "apples to apples" sammenligning, da der er mange og betragtelige forskelle mellem de to involverede kredsløb.

Dernæst har jeg personligt lidt en opfattelse af, at de Mercury-transformatorer - især udgangstransformatoren - som ejermanden - trods mine velmente råd i anden retning havde valgt at investere anselige summer i (de er ca. tre gange så dyre som de fleste alternativer), måske nok er bedre til "Hifi-korrekt" gengivelse fremfor "støvet vintage-lyd". Det er ikke noget, jeg på nogen måde kan bevise. Der er udelukkende tale om mavefornemmelse på baggrund af denne erfaring med denne Fender og så et par tidligere eksempler i Marshalls. Støver man lidt rundt på nettet, kan jeg dog se, at jeg ikke er den eneste i verden, som har tænkt denne tanke.

Endelig er kassen, som du selv ganske rigtigt nævner, i sådan en reissue-Fender jo lavet af én af de allestedsnærværende varianter af "tygget rugbrød", hvilket bestemt ikke får noget i denne verden til at lyde bedre. Men vi prøvede i forsøget på at lave en trods alt mere fair sammenligning mellem de to forstærkere også at sætte reissue-fætteren, der var bestykket med Weber's bud på "den originale Jensen", til gennem højttaleren i Deluxe II´eren (en Celestion Gold). Bedre, men absolut ikke hele forklaringen...   Jeg ved i øvrigt ikke sådan lige på stående fod, hvilket materiale sådan et "II-kabinet" er lavet af..?

Når alt dette er sagt, så er der s.. somme tider mere mellem himmel og jord, end man sådan lige kan forklare... ;)
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Snake Boots »

Tak for beretningen! Ved du hvorfor rumklangen lyder så forskelligt i forskellige eksemplarer af blackface og silverface forstærkere? Der er den der ene ud af fire eksamplarer hvor det bare lyder fantastisk - og så er der de fire andre, hvor det egentlig lyder lidt halvsløjt hvis man lytter for meget efter hvordan efterklagen egentlig lyder. Som i lidt forvrænget og/eller umusikalsk/lidt megafonagtigt. Jeg har aldrig fattet hvorfor der er stå stor forskel. Til gengæld er det min (spinkle) erfaring, at stand alone reverb tanks IKKE har helt samme variation. Jo, de er forskellige og tager ved på lidt forskellig vis - men de har ikke den der lidt harske, megafon-ting som 4/5 rumklange i bf/sf forstærkere har. Mærkelig nok har jeg hørt langt flest bf forstærkere med en ikke-imponerende rumklang, hvor sf modellerne har været langt mere konsistente og bedre hvad rumklang angår. Er det noget du kan genkende? Det er muligt, at det kun er tilfældigheder, men indtil jeg har grund til at tro andet, vil jeg mene, at jeg aner et mønster.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Sasha »

Narh, nu er "tørfisken" her jo ikke ligefrem jordens største rumklangs-connaisseur. Så jeg er nok i virkeligheden ikke den rette at spørge til råds om lige netop dette.

Men der er nok ingen tvivl om, at der kan være store variationer fra eksemplar til eksemplar i en så mekanisk ting som selve rumklangsfjederen. Jeg kunne forestille mig, at hvis man bare hængte dem op og bankede på dem med skruetrækker eller lignende, så ville man kunne høre forskel på deres direkte "akustiske" lyd. Når dette så bliver forstærket...  ja, så kan man jo ligesom sige sig selv. at disse forskelle kun bliver endnu mere udtalte.

Men der er da bestemt også ting i selve kredsløbet, som kan have en finger med i spillet. Det er nok især driver-kredsløbet, som er interessant i den sammenhæng. Faktisk er der jo tale om et lille single end-udgangstrin (du kan i princippet sagtens sætte en højttaler til "Reverb Send" og få lyd ud - måske i størrelsesordenen 1/2 watt eller noget i den stil. Det vil næppe lyde ret godt, da der er et kraftigt bas-cut på dette signal. Men lyd trods alt...), som er bygget op af de to parallelkoblede triode-halvdele i et ECC81/12AT7-rør. Dette rør har en max. spænding, som er angivet til 300 Volt.

Kigger man f.eks. på diagrammet for en klassisk AB763 Super Reverb (Blackface):

http://www.thevintagesound.com/ffg/sche ... _schem.gif

kan man se, at der ifølge diarammet ligger 450 volt på driver-rørets to anoder. Katodespændingen, som kan fratrækkes fra dette, for at komme frem til, hvilken spændingsbelastning røret "mærker", er så angivet til 8,4 Volt. Men det er stadig mere end 140 Volt eller ca. 47% for meget!

Derfor er det absolut ikke noget sjældent syn, at dette driverrør til rumklangen er voldsomt slidt i sådan en Fender-forstærker. Og det er bestemt ikke noget, som bidrager til "renere og pænere" rumklang.

Nu fik Fender mange "gode" idéer, da de gik i gang med at "opgradere" deres forstærkere i begyndelsen af Silverface-periodens levetid. Én af dem var, at de sagde: "OK - vi ved godt, at vi overbelaster driverrøret med overspænding. Men når nu vi er i gang, hvorfor skulle vi så ikke også overbelaste det ved at afsætte for høj effekt i det (= indstille det til "for varm bias") ?" Så det gjorde de!

På det ovenstående AB763-diagram kan du se, at der på driverrørets katode er en 2200 ohms modstand i parallel med en 25 uF kondensator. Men kigger du på dette senere (silverface-)diagram:

http://elektrotanya.com/PREVIEWS/634632 ... .pdf_1.png

kan du se, at vi nu kun har en 470 ohms modstand (= væsentlig "varmere" indstilling af røret), hvilket er sådan lige "til den friske side" - ikke mindst med et øje på, at vi jo altså stadig også kører med en betragtelig overspænding på røret, hvis man ønsker, at dette rør skal have et nogenlunde lykkeligt liv.

Som tidligere nævnt er jeg ikke den helt store kender af rumklang og de finere detaljer omkring det. Men der er ingen tvivl om, at disse ting også har en klanglig betydning. Jeg vil dog sige, at med afsæt i det ovennævnte plejer jeg altid (hvis ikke folk direkte insiterer på det modsatte)i forbindelse med renovering af Silverface- og "II" Fendere at ændre netop disse detaljer til den mere "forsigtige" Blackface-opsætning, som med "kun" overspænding på rørene er rigelig "frisk" til mit behov. Og i mine ydmyge ører lyder det altså fint. Og jeg har da ikke haft nogen, der har klaget over det endnu. Til gengæld har jeg set flere eksempler på, at folks forstærkere er gået ned (og med en typisk Fender´s fåtallige sikringer, kan der være rigtigt langt ned) midt i et job, fordi det nu var dét tidspunkt, at driverrøret fik nok og bestemte sig for at kortslutte eller lignende festligheder...


Edit: Til gengæld kan vi så også på det sene diagram se, at Fender i modsætning til tidligere har sat en 560 pF kondensator mellem anoder og katoder på driverrøret. Det ruller noget top af dét signal, som sendes til rumklangsenheden. Og dét kan garanteret også høres...

Så alt i alt skal jeg ikke kunne sige helt sikkert, hvorfor tingene forholder sig, som dine ører fortæller dig, at de gør. Men jeg har da efter bedste evne forsøgt at sætte fingeren på et par relevante punkter.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Kladen »

Vi havde en sækkepibe spiller med i øveren i går...

Shit sækkepiber spiller højt :s

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Tør Konstatering

Indlæg af Snake Boots »

WOW, kanon med rumklangsredegørelsen! Kommer lige til at tage lidt tid for mig at absorbere!! :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen