Klassiske riffs i 00´erne?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af sørendybdal »

På Roskilde spillede Jack White (selvfølgelig) "Seven nation army" som sidste ekstranummer, og jeg og mine to fætre talte om, at det vel egentlig er ét af de eneste HELT klassiske og legendariske guitarriffs der indtil videre er skrevet efter 2000. Altså ét som om 40 år stadig vil blive spillet på alle rockværtshuse og plage livet af alle ansatte i guitarforretninger. Vi snakker samme status som "Smoke on the water" og "Enter sandman". Men er der andre?

"No one knows" kunne være et bud, men den har bare ikke været lige så bredt et hit ...

Fyr løs med bud ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af VilhelmNielsen »

The Strokes har en del. Reptilia er nok den indlysende.

Urup
Johnny B. Goode
Indlæg: 187
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Urup »

Mit bud er New Born af Muse. Det bliver en klassisk "no stairway" i musikbutikkerne i fremtiden!

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af IkkeMig »

Det eneste, der er nævnt endnu, som jeg overhovedet kender er Seven Nation Army - hvis det skal blive en klassiker skal de fleste vel kende det inklusive en ignorant som mig...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Smittefar »

[quote="Turtle"]Det eneste, der er nævnt endnu, som jeg overhovedet kender er Seven Nation Army - hvis det skal blive en klassiker skal de fleste vel kende det inklusive en ignorant som mig...[/quote]

+1
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Smittefar"][quote="Turtle"]Det eneste, der er nævnt endnu, som jeg overhovedet kender er Seven Nation Army - hvis det skal blive en klassiker skal de fleste vel kende det inklusive en ignorant som mig...[/quote]

+1[/quote]

Det bliver nok også svært at toppe den. Den er jo både blevet adopteret af fodboldtilhængere og de tosser, der tror de kan få koncerterne til at starte før tid på Roskilde Festivalen.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af K-P »

Make It Wit Chu af QOTSA kunne måske godt snige sig lidt derhen af, men det er sgu svært at toppe Seven Nation Army.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Sasha »

[quote="sørendybdal"]...Altså ét som om 40 år stadig vil blive spillet på alle rockværtshuse...
[/quote]

Da vil de stadig kun spille Sweet Home Alabama.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Smittefar"][quote="Turtle"]Det eneste, der er nævnt endnu, som jeg overhovedet kender er Seven Nation Army - hvis det skal blive en klassiker skal de fleste vel kende det inklusive en ignorant som mig...[/quote]

+1[/quote]
Jeg kender INGEN af de nævnte numre (bortset fra Sweet Home Alabama)...




Sent from my mønttelefon using TapaTalk
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Michael Vajhøj"][quote="Smittefar"][quote="Turtle"]Det eneste, der er nævnt endnu, som jeg overhovedet kender er Seven Nation Army - hvis det skal blive en klassiker skal de fleste vel kende det inklusive en ignorant som mig...[/quote]

+1[/quote]
Jeg kender INGEN af de nævnte numre (bortset fra Sweet Home Alabama)...
[/quote]

Jeg er ret sikker på, at hvis jeg spurgte min farmor på 95, om hun kender Sweet Home Alabama, så ville svaret nok være nej. Og derfor er det diskvalificeret som en klassiker? Fordi én der for længst har meldt sig ud af musikverdenen ikke kender det?

I tre, der straks melder ind her i tråden, med at I ikke ved en skid, er alle notorisk kendte her på kanalen, for at fornægte ALT, der er indspillet efter 1990 (og senest 2000, som er skæringspunktet for tråden, sjovt nok), så I tæller lissom ikke rigtig :)

Men med alt det sagt, så kan jeg faktisk heller ikke komme i tanke om andet end Seven Nation Army. Meeeeen handler det ikke bare om, at riff-baseret rock ikke er dét, de unge vil have i øjeblikket? Jeg kan komme i tanke om en hulens masse nyklassikere, som keyboardspillerne sikkert står og lirer af inde i deres afdeling, i Aage.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Michael Vajhøj »

Hov hov - jeg hører da stort set ikke ret meget musik skrevet før år 2000 disse tider... Tror bare jeg hører 'det forkerte' (hvilket tit er blevet stadfæstet herinde)...


Sent from my mønttelefon using TapaTalk
RoadHigh.dk

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Dannyboy »

Smells Like Teen Spirit, Spoonman, Cowboys From Hell, Enter Sandman, Damn That River, Dead And Bloated.

Brugeravatar
Down
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Down »

[quote="Dannyboy"]Smells Like Teen Spirit, Spoonman, Cowboys From Hell, Enter Sandman, Damn That River, Dead And Bloated.[/quote]

I 00'erne? :D
Ain't found a way to kill me yet....

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af fortytwo »

[quote="Down"][quote="Dannyboy"]Smells Like Teen Spirit, Spoonman, Cowboys From Hell, Enter Sandman, Damn That River, Dead And Bloated.[/quote]

I 00'erne? :D [/quote]

Der lever Daniel jo ikke.. ;) :D
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="GodSpeedDK"]
I tre, der straks melder ind her i tråden, med at I ikke ved en skid, er alle notorisk kendte her på kanalen, for at fornægte ALT, der er indspillet efter 1990 (og senest 2000, som er skæringspunktet for tråden, sjovt nok), så I tæller lissom ikke rigtig :)
[/quote]

Det passer jo ikke, jeg hører masser af musik, der er indspillet for nylig, bare ikke noget, der er særligt mainstream...

Men jeg mener nu stadig, at for at kunne kaldes et klassisk riff, så skal det være kendt af folk, der ikke kender genren, det stammer fra. Ikke nødvendigvis, at de skal kende nummeret, men riffet (jeg tror faktisk aldrig, at jeg har hørt nummeret Seven Nation Army, men jeg kender riffet...). Jeg tror netop, at hvis jeg havde spurgt min mor, om hun kendte Smoke on the Water, så havde hun svaret nej, men havde jeg spillet riffet for hende havde hun genkendt det. Det var der, jeg gerne ville hen...

Og for øvrigt kan vi for mig gerne udvide til andre instrumenter end lige guitar. Hvad med Van Halens Jump eller Europes Final Countdown? Det er klassiske keyboard-riffs. Sådan nogen må der da dukke op i disse mere elektroniske tider. så? :)

Den slags riffs synes jeg jo netop er kendetegnet ved, at selv folk, der ikke kender musikken kender riffet. Om de så kender det fra en fodboldkamp, en sampling på et hiphopalbum eller en TV-reklame, det er jo egentlig underordnet. Der er mange, der kender det uden overhovedet at have hørt den oprindelige sang.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af fortytwo »

Hvis vi snakker "dansk" musik, så er det nok Love In A Trashcan med Raveonettes der kommer derop ad på min konto.. Eller Attack Of The Ghost Riders..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Dannyboy »

Ah fuck, jeg troede der stod 90'erne :) haha

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af kraen »

Meget fra The Blue Van har også rimelig "ikoniske" riffs, hvis du spørger mig.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Der er ingen. Rocken er død. Døde i 1999. Jack White lever ikke i det 21. århundrede, det er den eneste grund til at han kan gøre det.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Klassiske riffs i 00´erne?

Indlæg af andkrup »

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen