Efterskole?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Efterskole?

Indlæg af GodSpeedDK »

Det er planen, at min datter skal på efterskole om 1½ år, i 9. klasse, og jeg er derfor gået igang med at undersøge markedet. Men der er jo 260 skoler at vælge imellem, så hvor fa'en skal man starte og slutte? :think:

Nogen der kan anbefale noget? Skoler de selv har gået på, eller har/har haft børn på?

Hun har tænkt sig at starte på guitarundervisning i ungdomsskolen til næste år, og vi kigger derfor på en efterskole, der har musik på plakaten. Men det snævrer kun udbuddet en meget lille smule ned.
Geografisk er det kun Bornholm, der er no-go (opholdet er dyrt nok i forvejen, så overdrevne transportudgifter, som til Bornholm, er ikke en mulighed)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Barf »

Klejtrup og Mellerup er jo de oplagte inden for musik, men det er måske sjovest, hvis man kan noget i forvejen, og der er måske stadig venteliste. Det har der i hvert fald været tidligere.
Ellers kender jeg en del, som har gået og fortæller positivt om både Viby og Ollerup. Begge er jo på Fyn, så det er måske smart nok. Eller negativt hvis det ikke er langt nok væk for hende.

For god ordens skyld vil jeg lige sige, at jeg ikke selv har erfaring med nogle af stederne, lige som jeg ikke ved, om de tilbyder 9. klasse eller kun 10.

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af sørendybdal »

Unge Hjem syd for Aarhus har, hvis man kan abstrahere fra at navnet lyder mere som en anstalt end en skole, også en del musik på programmet. Ellers er der vist også en musikefterskole i Humble på Langeland, så vidt jeg husker ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Barf »

Aaaah, Unge Hjem Efterskole. Der har jeg saftsusemig spillet mange forårskoncerter med Aarhus Musikskole. Samme jammer fra de samme violinelever og samme trafiksang fra "Leg og musik"-holdet år efter år. Det var forfærdeligt.

Men jeg kender faktisk også to, som har gået der, og de var vist glade for det.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Telemaster »

Eriksminde og Mellerup har jeg hørt meget godt om. Begge ligger i Østjylland, så vidt jeg husker.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Sasha »

Ja, Eriksminde og Vestbirk Efterskoler har begge et godt ry på disse kanter. Ditto for Brøruphus. Men jeg skal ikke lige kunne sige, hvordan deres musiklinje er...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Urup
Johnny B. Goode
Indlæg: 187
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Urup »

Mit afgangsprojekt som konstruktør var en udvidelse af Eriksminde Efterskole... Og jeg har været dernede et par gange i forbindelse med andre arbejdssituationer. Jeg synes nu, der lugtede liiige lovligt meget af gran.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Swampthing »

Jeg gik på Fjordvang efterskole ved Ringkøbing.
Det bedste sted jeg har gået på skole, jeg tror det er blevet endnu bedre med årene.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.fjordvangungdomsskole.dk/lin ... ik.html</a><!-- m -->

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af efrandsen »

Jeg kender også en hel del, som har gået på Klejtrup og Mellerup og været rigtigt glade for det.
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af FunkyValle »

Her ved Haderslev ligger Hoptrup Efterskole, som reklamerer med "Musik, Dans &Teater". Jeg kender ikke ellers efterskolen, men mon ikke der kan findes noget om tidligere elevers erfaringer via Google eller andet?
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af K-P »

En del af mine musikalske venner har gået på Mellerup og Femmøller efterskole, som begge ligger omkring Østjylland.
Cogito sumere potum alterum

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af KHoldt »

Jeg gik på Hoptrup Efterskole i 9. klasse. Det var det fedeste år jeg længe har haft. Super dygtige lærer og vildt mange muligheder med professionelt studie og hele molevitten. Musiklærerne, som jeg kender til er følgende:
Hanne Rømer - professionel saxofonspiller, hvilket hun altid er klar på at lære sine elever. Hun har udgivet en del teoribøger, og det er også hende som står for at lære det. Hun er også sanglærer og klaverunderviser.
Så er der Kasper Skytte, som startede året efter mig, men jeg har mødt ham og han er super dygtig til klaver. Derudover har han været med til at coache kendte bands og lavet en masse musicals.
John Sørensen står for guitarundervisning, studieindspilninger, sangskrivning og generelt bare at få tingene til at hænge sammen bandmæssigt.
Hvert år er der musical som enten Hanne, John, Kasper eller teaterlæreren Lars skriver. Den er altid en kæmpe succes og det er to uger på skolen, hvor man kun arbejder med den - så fedt.
Der er også en uge, hvor man skal på turné på sine linjer i Danmark.
Derudover kommer der rigtig mange koncerter i løbet af året på skolen, hvor de får nogle ret kendte musikere til at spille.
Og prikken over i'et er nok, at de (selvfølgelig året efter mig) tager til New York på studietur.
Det var i hvert fald et lærerigt år for mig. Både mht musikken, men også som person. Jeg udviklede mig på alle fronter, og jeg er lykkelig over, at jeg kom på lige præcis dén efterskole.
Da jeg gik der var det kun efterskolens 3. år, og allerede dér var der styr på det hele. Størrestedelen af skolen brændte ned i 2011, men de har fået renoveret det hele igen, hvilket også betyder at alle lokaler er nye og lækre.
Hoptrup Efterskole kan varmt anbefales :-)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af kraen »

Unge Hjem hedder i dag Aarhus Efterskole

Jeg vil slå et slag for Den Rytmiske Efterskole i Baaring (i nærheden af Middelfart)
Der er nogle superdygtige musikundervisere, og mit indtryk er, at de generelt holder et ret højt fagligt niveau.

ffsjake
Himmelhund
Indlæg: 44
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af ffsjake »

Jeg gik selv på Viby efterskole i sin tid og det var jeg sgu meget glad for!
De har, den dag idag, stadig de samme musiklærere, men de kan satme osse deres kram! :)

Rigtig god musikundervisning og så er der osse mulighed for at kaste sig ud i teater og dans, hvis hun er til den slags!
Viby's varemærke er jo, at de hvert år sætter en større musical-produktion op, hvor der ikke bliver sparet på noget!
[font='Open Sans', Arial, Helvetica, sans-serif]Gibson Les Paul Studio / Ibanez RGT 6 EXFX / Ibanez EGEN8 / Ibanez AFS75TD
Sigma SG / Squier Jazzmaster / Akkustisk Tellson / LTD D5 / Hjemmestrikket Tele-bas[/font]

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Morten M »

[quote="kraen"]

Jeg vil slå et slag for Den Rytmiske Efterskole i Baaring (i nærheden af Middelfart)
Der er nogle superdygtige musikundervisere, og mit indtryk er, at de generelt holder et ret højt fagligt niveau.[/quote]
Niveauet er konservatorie forberedende. Fornuftig ledelse af stedet i øvrigt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af Pickles »

Jeg gik selv på Nord-Samsø Efterskole i midthalvfemserne og havde det fedt. Generel vægt på det kreative uden at være decideret musik- eller teaterefterskole. Det er også fint, at hun får erfaring med noget forskelligt IMO.
Det er et dejligt sted med masser af natur, og selvom der er noget rejsetid, var det fedt at være godt langt væk fra by og det man kender. Vigtigst, så har de en rigtig god filosofi - det er en ret fri efterskole, hvor der fx ikke er separate drenge- og pigebygninger (det har de fleste steder, og det er meningsløst strengt efter min mening) eller låse på alt muligt, til gengæld lærer man respekt og fællesskab, og natterend og hashrygning toleres slet ikke.
Den kan anbefales.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af GodSpeedDK »

Der bliver til stadighed snakket frem og tilbage herhjemme, og vi har selvfølgelig tjekket alle de forskellige bud her fra tråden ud (og tak for dem), så godt som man nu kan via internettet (det er sgutte alle hjemmesider, der er lige informative, skulle jeg hilse at sige).

Min datter har selv lavet noget mere dybdegående research, og er foreløbig landet på, at Ollerup Efterskole ( <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ollemus.dk/">http://www.ollemus.dk/</a><!-- m --> ) kunne være et godt bud. Faktisk har hun stirret sig ret blind på OE, så indtil videre er det dén, vi styrer efter.

Men nu er der opstået et nyt dilemma: 9. eller 10. klasse?

Jeg synes jo, at hun skal gå på efterskole i 9. klasse, primært fordi jeg synes det er meningsløst at gå i 10. klasse i det hele taget, for hendes vedkommende - hun ligger over gennemsnittet i alle fag, og er i øvrigt kommet lidt sent i skole, så hun er i forvejen lidt ældre, end hendes klassekammerater, så det dér "ekstraår" virker temmelig overflødigt. Hell, hun når næsten at blive 18 år i 10. klasse.
Men hun er ikke enig. Hun vil gerne afslutte afgangsprøve, osv. med sin nuværende klasse, og det kan jeg jo også godt følge lidt. Måske er jeg lidt for ambitiøs på hendes vegne, og vil bare have hende igennem uddannelsessystemet hurtigst muligt?
Hmm ... jer der har gået på efterskole; var det 9. eller 10. klasse, og hvad var der af fordele og ulemper ved det?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Nu har jeg ikke gået på efterskole, jeg har heller ingen børn, eller er ekspert på dem på nogen måde, men eftersom at opholdet er for hendes skyld, så er det vel kun fair at hun selv vælger hvornår hun vil?

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Efterskole?

Indlæg af GodSpeedDK »

Mjøh, mjah, njahh ... en klog mand har engang sagt: "En forælders fornemmeste opgave er, at være et dumt svin", og jo ældre min datter bliver, jo mere giver dén "læresætning" mening. Hun er 14 år nu, og fuld af hormoner og irrationelle, pubertære synspunkter, hun formentlig kommer til at grine højt og længe af, når hun bliver ældre. Jeg vil faktisk sige, at det vil være decideret uansvarligt af mig, som forælder, at lade hende selv tage beslutning om noget som helst.
Hun er med på råd, bestemt, men hun får ikke selv lov til at bestemme :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen