At redde et VHS-bånd?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

At redde et VHS-bånd?

Indlæg af Sasha »

Jeg brugte lige lidt af aftenen på at gå på opdagelse i min omfangsrige samling af gamle VHS-bånd. Herligt, herlige gensyn med mange forlængst glemte perler. Egentlig var det fordi, jeg ledte efter et bestemt bånd. Da jeg så endelig fandt det og proppede det i maskinen, blev det spyttet ud igen med lidt "båndsalat" hængende ud. Nå, det kan vel lige strammes op igen...

Men så let gik det desværre ikke. Efter næste forsøg kom det lidt mere krøllet ud. Så jeg tænkte: Jeg bliver nødt til at skille selve kassetten ad og se på sagen. Det skulle jeg selvfølgelig aldrig have gjort! Det lykkedes mig sådan set at få den skilt ad uden de helt store problemer, Ligeså at få selve båndet reddet ud. Det var først, da jeg skulle samle selve kassetten igen, at jeg kom i problemer. Men efter lidt tid lykkedes det. Jeg havde endda stumper til overs bagefter... :-)

Men det lod faktisk til, at båndet og kassetten var intakt. Problemet er blot, at videomaskinen ikke vil spille det - ej heller spole det eller noget som helst andet. Nu tænker jeg så, at det måske nok har noget med de tiloversblevne stumper at gøre? Men hvad sylen gør man, hvis man gerne vil redde bånd og indhold? Er der én eller anden, som kan et cowboyder-trick fra sin pure ungdom? Én, som evt. har lyst til at forsøge sig? Ethvert input er velkommen! Kan man eventuelt gøre ét eller andet med at flytte spolerne over i en anden kassette eller noget i dén stil?

Og nej: Båndets indhold er skam lødigt nok!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At redde et VHS-bånd?

Indlæg af GodSpeedDK »

Stod jeg i samme situation, ville jeg nok tage kontakt til min nærmeste fotobutik, og høre hvad de havde at sige. De kan jo som regel overspille VHS til DVD, så mon ikke de kan nogle cowboydertricks, til de mere genstridige af slagsen også?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At redde et VHS-bånd?

Indlæg af MacG »

Jeg har reddet nogen stykker af dem, og mener at kunne huske hvilke dimser der gør hvad... Så tag det med næste gang.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At redde et VHS-bånd?

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"]Jeg har reddet nogen stykker af dem, og mener at kunne huske hvilke dimser der gør hvad... Så tag det med næste gang.[/quote]

Det lyder godt! Tak for tilbudet. Will do so...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren83
Himmelhund
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4 years ago
Kontakt:

RE: At redde et VHS-bånd?

Indlæg af Søren83 »

Jeg fladt lige over dette indlæg, og så nogle youtube videoer, hvor de viste, at man faktisk kunne flytte de de to spoler over i en ny kassette.
Mit problem gik dog væk, da jeg brugte en anden videoafspiller.

Jeg synes simplehten det var alt for dyrt at få overspillet 37 bånd  :s
Så jeg gik igang med at læse og prøve at finde en god vejledning omkring det.
Jeg valgte at købe en videograbber som denne: videograbber, da der åbenbart er stor forskel.
De fleste af dem i 200 kr. klasse læste ejg var ustabile og gav problemer. Men i den lidt højere prisklasse, er der amnge at vælge imellem


Her er mine take aways
  • Brug et godt mærke, såsom verbatim, der er vurderet til at holde 100 år
  • Læg max 2 timer på en dvd, da det ellers skal komprimeres
  • brænd med max 2x i speed
  • ConvertXToDvd er skide godt til at brænde og lave din videofil om til en dvd
Good luck
Søren

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen