Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Mit Sony RDX9 stereoanlæg fra 2000 er begyndt at drille "i det små". Jeg har været glad for det, og det spiller som sådant fint. Imidlertid er der sket RIGTIG meget med den måde, jeg hører musik på, fra jeg fik det og til i dag (jeg spillede f.eks. ikke guitar den gang).

Jeg ville derfor høre, om der er nogen, der har en idé til, hvad der er godt på markedet i dag.

Er Hifi stadig måden at gøre det på, eller er der kommet noget nyt "under solen", som er bedre? Jeg er lidt gammeldags på denne front, så selvom CD'en er på vej ud, vil jeg gerne kunne afspille CDer stadigvæk og også gerne vinyler, hvis det er muligt.

Nu skriver vi jo dog trods alt 2013, så det ville da være fedt, om man kunne afspille alt musik fra en HDD eller lignende (Flac-filer osv).

Det er vel bedst at bruge langt de fleste penge på forstærker/højtalere, går jeg ud fra?

Budgettet vil nok ligge på 15 til max 25K.

Hvad gør man?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af GuitaRasmus »

Køber et anstændigt anlæg til 5k, og bruger resten af pengene på en fed ferie eller drømmespaden. :)

Nej, jeg er nok den forkerte at spørge. Jeg har stadig mit konfirmandanlæg til max 2000,- nypris, og jeg har virkeligt ikke brug for mere. Man kan givetvis få masser der lyder langt bedre, men jeg har aldrig rigtig forstået det der med at gå vildt op i hifi, når langt det meste moderne musik er komprimeret ind i helvede og tilbage igen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af FunkyValle »

Jeg ville nok gå skridtet videre end at tænke på at afspille fra HDD, men tænke streaming i stedet.
Der findes masser af fede løsninger til at udbygge sit anlæg med, så der kan streames musik.

Jeg kender ikke denne konkrete model, men den er umiddelbart ud til at kunne det, du efterspørger. Og så udbygger du blot med f.eks. et Spotify-abbonnement (spotify skulle vist have en del mest acceptable opløsning af streamingtjenesterne) og så har du adgang til alverdens musik....
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hifiklubben.dk/Products/deno ... ducts/deno ... dio-49049/</a><!-- m -->

Resten af anlægget er der andre, der må rådgive dig om. Jeg er et par skridt længere fremme end GuitaRasmus med en ældre Denon forstærker og et par Dali 104 højtalere, men jeg aner intet om, hvad der rør sig i hifi-verdenen lige nu og her. Anlægget er rigeligt til mit behov. Det kan meget nemt spille min stue op (også når stuen er fuld af gæster) og har overskud nok til at lyde fornuftigt i mine ører samtidigt.

Så nogle billeder af Turtles nye anlæg for lidt tid siden og det så da ganske moderne og fancy ud.... Og hvis jeg kender Turtles præferencer ret, så er lyden i den grad i top!
Tror aldrig gear-rejsen ender....

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="FunkyValle"]Så nogle billeder af Turtles nye anlæg for lidt tid siden og det så da ganske moderne og fancy ud.... Og hvis jeg kender Turtles præferencer ret, så er lyden i den grad i top![/quote]

Absolut, men så mange nuller var der ikke på Nicolais anslåede budget ;)

Mit bedste råd er: Køb et godt, basalt anlæg, dvs. et par gode højttalere og en god forstærker (receiver, hvis du bruger det dersens radio). Og eventuelt en CD-afspiller. Så kan du også købe en pladespiller senere, det behøver ikke koste en formue. Hvad du lige skal købe kommer lidt an på dit behov: Hvor højt kan du spille, hvor meget plads har du osv. - gå ned i HiFi-klubben e.l. og lyt til nogle løsninger og se dem med fingrene...

Men lad være med at købe noget, fordi det har alle mulige fancy funktioner. Du aner ikke, hvilke streaming-tjenester og trådløse formater, der er de dominerende om 2 år og det er da tåbeligt at skulle skifte fx en forstærker bare fordi man skal kunne bruge en ny streaming-tjeneste. Så køb noget helt basalt til lyden. Og så køb noget at koble foran, der understøtter det, du gerne vil kunne. Hvad det så er, det kommer an på, hvad du bruger af tjenester osv. Mange iPhone-brugere bruger en Airport-express og streamer fra iPhone/iPod. Er du til Android eller windows findes der løsninger til det. Personligt har jeg en hel computer koblet foran, der så er medieserver for både det ene og det andet. Eller der findes dedikerede bokse til det fra fx Sonos, mens andre igen bruger deres Playstation e.l. som mediecenter.

Men få et godt anlæg og så køb de smarte, moderne bokse til bagefter, de skal sikkert skiftes ud ofte...

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="GuitaRasmus"] jeg har aldrig rigtig forstået det der med at gå vildt op i hifi, når langt det meste moderne musik er komprimeret ind i helvede og tilbage igen.[/quote]

Løsningen ligger lige for: Man lader være med at høre "moderne musik" :lol:

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Enig Turtle- jeg hører (stort set) kun mp3 i bilen, hvor anlægget aligevel "er derefter". Her hjemme ville jeg bruge lossless-formater som Flac eller lignende.
Jeg har for øvrigt en Denon Pladespiller hos de gamle.

Hos mig må det så være en receiver, jeg skal have- Hvordan er det så lige med alm. FM vs DAB? Receivere i dag kan vel DAB- er dette frit tilgængeligt som FM er?

Altså god receiver og højtalere og så måske lægge alt ens på musik i lossless på en Mac mini, anden HDD eller lignende.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Enig Turtle- jeg hører (stort set) kun mp3 i bilen, hvor anlægget aligevel "er derefter". Her hjemme ville jeg bruge lossless-formater som Flac eller lignende.
Jeg har for øvrigt en Denon Pladespiller hos de gamle.

Hos mig må det så være en receiver, jeg skal have- Hvordan er det så lige med alm. FM vs DAB? Receivere i dag kan vel DAB- er dette frit tilgængeligt som FM er?

Altså god receiver og højtalere og så måske lægge alt ens på musik i lossless på en Mac mini, anden HDD eller lignende.[/quote]

Jeg bruger netop en Mac Mini - det har den fordel med en hel computer, at hvis du kobler den til TV'et, så kan den også bruges til netflix og andre video-tjenester. Og da jeg bruger iPhone og har en iPad, så er iTunes en fed løsning pga. remote-programmet...

DAB er frit tilgængeligt, men modtagerne er dyrere end ren FM, og DAB kræver en bedre antenne. Jeg har selv droppet at have en radio - jeg har en ret god FM/DAB tuner, men den står bare i et skab, for jeg hører mest radio som baggrundsmusik, hvor kvaliteten ikke er så vigtig, og så er netradio en fin løsning, når jeg alligevel har en computer koblet til.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

[quote="Turtle"][quote="FunkyValle"]

Mit bedste råd er: Køb et godt, basalt anlæg, dvs. et par gode højttalere og en god forstærker (receiver, hvis du bruger det dersens radio). Og eventuelt en CD-afspiller. Så kan du også købe en pladespiller senere, det behøver ikke koste en formue. Hvad du lige skal købe kommer lidt an på dit behov: Hvor højt kan du spille, hvor meget plads har du osv. - gå ned i HiFi-klubben e.l. og lyt til nogle løsninger...[/quote][/quote]

Helt enig! Uanset hvor smart og moderne tingene bliver, er de grundlæggende krav til god forstærkning og ditto højttalere altså ikke ret meget anderledes. Om det så lige er i Hifi- klubben, man finder det, skal jeg på ingen måde gøre mig klog på. Jeg ville jo personlig f.eks. til enhver tid foretrække nogle rør i signalkæden for lige at bløde lidt op på den værste digitale "hårdhed". Men masser af andre ville stå i kø - med "gode argumenter i spandevis" - for at ryste på hovedet eller dét, der er værre, af mig. Det er nu under alle omstændigheder næppe den mest effektive måde at få pengene til at række længst på... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Swampthing »

Jeg støvede min gamle NAD 3020 forstærker af i foråret, samt min pladespiller, der sikkert er over 30 år gammel. Købte en cd afspiller i et genbrugsmarked til 200 kr. Voila !
Det eneste digitale jeg hører, er streaming fra iPhone. Og en sjælden gang cd.
Bevares jeg har både set og hørt anlæg, der gør mig lidt våd i buksen, men det rækker min pengepung ikke til, lige pt.
Jeg har hørt nogle rørforstærkere til hifi, sjældent har musik lydt så godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Turtle"][quote="FunkyValle"]

Mit bedste råd er: Køb et godt, basalt anlæg, dvs. et par gode højttalere og en god forstærker (receiver, hvis du bruger det dersens radio). Og eventuelt en CD-afspiller. Så kan du også købe en pladespiller senere, det behøver ikke koste en formue. Hvad du lige skal købe kommer lidt an på dit behov: Hvor højt kan du spille, hvor meget plads har du osv. - gå ned i HiFi-klubben e.l. og lyt til nogle løsninger...[/quote][/quote]

Helt enig! Uanset hvor smart og moderne tingene bliver, er de grundlæggende krav til god forstærkning og ditto højttalere altså ikke ret meget anderledes. Om det så lige er i Hifi- klubben, man finder det, skal jeg på ingen måde gøre mig klog på. Jeg ville jo personlig f.eks. til enhver tid foretrække nogle rør i signalkæden for lige at bløde lidt op på den værste digitale "hårdhed". Men masser af andre ville stå i kø - med "gode argumenter i spandevis" - for at ryste på hovedet eller dét, der er værre, af mig. Det er nu under alle omstændigheder næppe den mest effektive måde at få pengene til at række længst på... :-)[/quote]

Hej Søren. Hvis ikke jeg husker meget galt, er der rør i din forstærker/receiver oppe på loftet? Er klogt at købe noget med rør, når man ikke ved en skid om disse? Jeg mener, de skal jo skiftes, og er der risiko for "danger zone", som når man roder med det til guitarforstærkere?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af udepost »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"][quote="Turtle"]

Mit bedste råd er: Køb et godt, basalt anlæg, dvs. et par gode højttalere og en god forstærker (receiver, hvis du bruger det dersens radio). Og eventuelt en CD-afspiller. Så kan du også købe en pladespiller senere, det behøver ikke koste en formue. Hvad du lige skal købe kommer lidt an på dit behov: Hvor højt kan du spille, hvor meget plads har du osv. - gå ned i HiFi-klubben e.l. og lyt til nogle løsninger...[/quote]

Helt enig! Uanset hvor smart og moderne tingene bliver, er de grundlæggende krav til god forstærkning og ditto højttalere altså ikke ret meget anderledes. Om det så lige er i Hifi- klubben, man finder det, skal jeg på ingen måde gøre mig klog på. Jeg ville jo personlig f.eks. til enhver tid foretrække nogle rør i signalkæden for lige at bløde lidt op på den værste digitale "hårdhed". Men masser af andre ville stå i kø - med "gode argumenter i spandevis" - for at ryste på hovedet eller dét, der er værre, af mig. Det er nu under alle omstændigheder næppe den mest effektive måde at få pengene til at række længst på... :-)[/quote]

Hej Søren. Hvis ikke jeg husker meget galt, er der rør i din forstærker/receiver oppe på loftet? Er klogt at købe noget med rør, når man ikke ved en skid om disse? Jeg mener, de skal jo skiftes, og er der risiko for "danger zone", som når man roder med det til guitarforstærkere?[/quote]

Til hi-fi, nej. Det er for dyrt og lyder alt for ringe. Bare gør som skildpadden siger. :)

/Søren

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af efrandsen »

Jeg bruger også en NAD reciever fra '04, ditto cd-afspiller, en pro-ject pladespiller, NAD preamp samt et sæt Mini Pod Speakers.. Mener jeg har fået det hele for ca 15.000.. Det er sgu ganske hæderligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Her eer f.eks. en test:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/test/onkyo-t ... nr1010/</a><!-- m -->

Jeg ved dog ikke, om man går på kompromis ved at have Film/biograflyd og musik"base" i et?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

[quote="udepost"]

Til hi-fi, nej. Det er for dyrt og lyder alt for ringe.

/Søren[/quote]

Pure Bull....!

Der er nu få ting som en nuanceret og velargumenteret debat.

Jeg tror ikke, at jeg har yderligere at føje til diskussionen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Her eer f.eks. en test:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/test/onkyo-t ... nr1010/</a><!-- m -->

Jeg ved dog ikke, om man går på kompromis ved at have Film/biograflyd og musik"base" i et?[/quote]

Det kommer jo an på, hvad du gerne vil - hvis du skal have surround-anlæg, så kan det give udmærket mening, men surround er fordyrende, så du skal ikke købe en surround-receiver, hvis du ikke vil bruge den. Og jeg ser flere og flere, der fjerner alle de der højttalere fra stuen og lever med god stereo også til film, for hvor tit skruer man op på biograf-niveau, slukker lyset og sidder præcis i den gode stol og ser en hel film derhjemme? Det er ikke alle de kabler og ekstra højttalere værd for de fleste...

Med hensyn til rør i HiFi, så har jeg hørt rigtigt mange anlæg gennem tiderne - og selv oppe i million-klassen er der stadig ikke nogen, der rigtigt har imponeret mig med rør. Det fjerner detaljer, det farver lyden ... rør hører ikke til i HiFi. Og selv, hvis man kan lide lyden (hvilket jeg aldrig vil kunne forstå, at folk kan) så er det i hvert fald ikke et alternativ i din prisklasse. Så glem det og kom videre ;)

Men beslut dig for, om du vil have surround-setup i stuen først...

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Martin60 »

Mit anlæg består af en NAD C316 forstærker, to DALI Zensor 1(eller 3?) højtalere og en Sony cd afspiller. Det lyder super godt, og jeg har kun godt at sige om det setup!Forstærkeren og højtalerne er købt i HIFI klubben til en ganske fair pris - synes jeg selv :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

[quote="Turtle"]

Med hensyn til rør i HiFi, så har jeg hørt rigtigt mange anlæg gennem tiderne - og selv oppe i million-klassen er der stadig ikke nogen, der rigtigt har imponeret mig med rør. Det fjerner detaljer, det farver lyden ... rør hører ikke til i HiFi. Og selv, hvis man kan lide lyden (hvilket jeg aldrig vil kunne forstå, at folk kan.[/quote]

Og jeg vil aldrig kunne forstå, at man frivilligt vil leve uden. Men sådan er der jo så meget... :-) Der findes f.eks. også folk, som sværger til humbuckere i deres guitarer... :-)

Du har dog ret m.h.t. prisen (hvis man ikke vil ud på det brogede brugtmarked, hvor man skal se sig for og vide lidt om sagerne) og dine øvrige betragtninger m.h.t. stereo/surround mm.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

<Jeg skal bruge det både til radio, cd lyd fra TV og DVD. Tænker bare, om det ikke er dumt IKKE at vælge surround, eller hvad? I dag, hvor der er fede dts, surround tracks på blue ray osv.
Hvad prisklasse skal man i, for at få gode højtalere?

15K på receiveren er OK, men så er der jo ikke meget tilbage til CD og højtalere.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Der er også denne <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/test/nad-c39 ... c390dd/</a><!-- m --> , men hvis man gratis får flere kanaler med Onkyo er det vel at foretrække, hvis de ellers lyder godt?

Hvad er forskellene på disse typer af forstærkere:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://nadelectronics.com/products/hifi ... ducts/hifi ... -Amplifier</a><!-- m --> og så dem, jeg har linket til tidligere? Den sidste her er jo meget mindre- er det fordi, den mangler receiver?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Martin60 »

[quote="Nicolai"]http://nadelectronics.com/products/hifi ... -Amplifier Den sidste her er jo meget mindre- er det fordi, den mangler receiver?[/quote]

Ja, men ved ikke om det er derfor den er mindre :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen