Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Med andre ord- man kan få fuldt udbytte af THX uden THX-amp eller højtalere?

Findes der noget "Best buy", så man er godt kørende indenfor 20K?[/quote]

Hvis du er ude i surround nu, så må der komme nogen andre med et svar, jeg er kun til stereo :)

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af udepost »

[quote="Turtle"][quote="Nicolai"]Med andre ord- man kan få fuldt udbytte af THX uden THX-amp eller højtalere?
[/quote]

Hvis du er ude i surround nu, så må der komme nogen andre med et svar, jeg er kun til stereo :) [/quote]

THX er kun en certificering, det er ikke en funktion eller en feature. Du kan det samme med eller uden. Det er heller ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

/Søren

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Jeg er lidt på Herrens mark.

Måske var det nok en god idé først at finde ud af, men det skal være stereo ikke Cinema-setup.

Da lyd fra DVD'en også skal køre over det fremtidige setup er det jo nærliggende at vælge surround, men stuen er forholdsvis begrænset i størrelse, og der er begrænset plads til floor speakers, som nok er det, jeg vil vælge, når det er. De kommer til at stå i hjørner af stuen inde ved sofaen. Set i dette lys er det jo ideelt at nøjes med stereo, der der så her er tale om 2 højtalere (med mindre man køre "dobbelt stereo").

Hvad vinder man kvalitetsmæssigt ved "kun" at vælge stereo?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

Som tidligere nævnt: "Hellere lidt, men godt end en masse lort" (for nu at skære det ud i pap) Jeg har allerede nu fornemmelsen af, at dette kan blive en meget lang tråd...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af drmaawenz »

[quote="GuitaRasmus"]Køber et anstændigt anlæg til 5k, og bruger resten af pengene på en fed ferie eller drømmespaden. :)

Nej, jeg er nok den forkerte at spørge. Jeg har stadig mit konfirmandanlæg til max 2000,- nypris, og jeg har virkeligt ikke brug for mere. Man kan givetvis få masser der lyder langt bedre, men jeg har aldrig rigtig forstået det der med at gå vildt op i hifi, når langt det meste moderne musik er komprimeret ind i helvede og tilbage igen.[/quote]
Enig. Jeg ved heller ikke særlig meget om anlæg, men men nok til at undgå de værste salgstrick fra Hi-fi-klubben. ;)

Der mangler en klar specifikation for hvad stueanlægget skal kunne: Er primær anvendelse (80% af tiden) hjemmebiograf, referenceanlæg til studiet eller stereoanlæg? Hvad er nice to have, hvad er need to have? :)

Edit: Jeg kører med en gammel Beolab 5000, med modificerede Cervin Vega v15f. Spiller upåklageligt.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Som tidligere nævnt: "Hellere lidt, men godt end en masse lort" (for nu at skære det ud i pap) Jeg har allerede nu fornemmelsen af, at dette kan blive en meget lang tråd...

:-)[/quote]

Jeg har nu kig på denne stereoforstærker:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hififorfolket.dk/node/98">ht ... node/98</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://jyllands-posten.dk/digitalt/lyd/ ... italt/lyd/ ... ker?page=1</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/test/nad-c39 ... c390dd/</a><!-- m -->

Problemet er så bare, at det "KUN" efterlader mellem 10-15K til højtalere.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Jeg er lidt på Herrens mark.

Måske var det nok en god idé først at finde ud af, men det skal være stereo ikke Cinema-setup.

Da lyd fra DVD'en også skal køre over det fremtidige setup er det jo nærliggende at vælge surround, men stuen er forholdsvis begrænset i størrelse, og der er begrænset plads til floor speakers, som nok er det, jeg vil vælge, når det er. De kommer til at stå i hjørner af stuen inde ved sofaen. Set i dette lys er det jo ideelt at nøjes med stereo, der der så her er tale om 2 højtalere (med mindre man køre "dobbelt stereo").

Hvad vinder man kvalitetsmæssigt ved "kun" at vælge stereo?[/quote]

Jeg aner ikke, hvad du mener med "dobbelt stereo".

Hvis du skal høre musik, så skal du køre stereo. Alt andet er salgsgas.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Som tidligere nævnt: "Hellere lidt, men godt end en masse lort" (for nu at skære det ud i pap) Jeg har allerede nu fornemmelsen af, at dette kan blive en meget lang tråd...

:-)[/quote]

Jeg har nu kig på denne stereoforstærker:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hififorfolket.dk/node/98">ht ... node/98</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://jyllands-posten.dk/digitalt/lyd/ ... italt/lyd/ ... ker?page=1</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/test/nad-c39 ... c390dd/</a><!-- m -->

Problemet er så bare, at det "KUN" efterlader mellem 10-15K til højtalere.[/quote]

Jamen, det ser da sikkert fint ud. Jeg kan kun sige, at alt i de tre tests ledte mig til denne konklusion, længe før jeg selv kunne se den éne forfatter skrive det sort på hvidt i den éne test:

"Men er du fan af den varme klang fra rørforstærkere, så er det ikke denne her, du skal have."

Så er det jo fint, at det ikke er mig, de skal forsøge at sælge den til.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Nu har jeg tænkt lidt:

Jeg har fundet en gammel artikel på hifi4all.dk, hvor de bad Tape Connection og Hifi-Klubben sammensætte deres bedste bud indenfor 25K:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hifi4all.dk/content/template ... t/template ... 8&zoneid=3</a><!-- m -->

Artiklen er gammel, men fordelingen af pengene er interessant for mig, og den viser tydeligt, hvor det er vigtigst at lægge pengene (højtalere, og dernæst forstærker).

Så hvis man tog udgangspunkt i, at man var villig til at ofre 15-16K for et sæt stereohøjtalere, ville der være ca. 10K tilbage til receiver. Mon man kan få noget godt for det?

Mht. til surround vs stereo: Han man beholde sine gamle stereohøjtalere, og bruge dem som en del af et surround setup, eller kræver det BÅDE ny forstærker og et komplet sæt nye højtalere?

Rør eller digital: rørforstærkere er vel markant dyrere (der kan vel ikke findes noget godt for 10K, nyt?) både i indkøb og at holde kørende med nye rør?

Anlægget vil blive brugt ca. 80-20 til musik og lyd fra fjernsyn/film. Musikken er rock/pop/blues og klassisk i ny og næ. (Bryan Adams, Bruce Springsteen, Bon Jovi osv.)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Telemaster »

Jeg vil i al beskedenhed mene, at du er helt ude i nørdland nu. Om man kan få en god hififorstærker for 10.000? Jo, det skulle jeg nok mene :-) Og at give op imod 16.000 for et sæt højttalere kan jeg vist ikke sætte mig ind i, men det kan da godt være, at du er narkobaron eller sådan noget - jeg troede bare, du var studerende.

Jeg har en gammel Sony forstærker og et sæt Dali 103, og det lyder pissegodt. Jeg bruger det til at høre musik på. Der er højttalere i mit fjernsyn, og har jeg virkelig ikke behov for biograflyd derhjemme, selvom jeg da godt gad have en biograf. Det har jeg bare ikke, jeg har en helt almindelig stue, hvor fjernsynet faktisk er slukket flere timer, end det er tændt. Jeg er med på, at det kan være fedt med musik dvd'er og god lyd, men jeg kunne ikke drømme om at bruge en månedsløn på et stereoanlæg.

Du skal bare gøre, hvad du har lyst til, men jeg kan fortælle dig med 100 procents indiskutabel sikkerhed, at du ikke bliver lykkeligere af at have et anlæg til 25.000. Køb et til 10.000 og brug resten på en flaske rigtig god rom og en weekendtur til London.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

[quote="Sasha"] Jeg har allerede nu fornemmelsen af, at dette kan blive en meget lang tråd...

[/quote]
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Odgaard »

Tag ud og hør nogle anlæg og lad det endelig være i flere forskellige prisklasser.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

Du kan sagtens genbruge dine stereo-højttalere, hvis du vil opgradere til surround senere.

Jeg anbefalede dig tidligere at tage ud og høre noget og at starte med at kigge under 10k samlet - det står jeg ved. Det er den prisklasse, hvor man får mest for pengene (fordi det er der, der sælges mest). Man skal langt op i pris for at det virkelig giver en forskel.

Og hvis du ikke kan klare dig uden et konkret bud, så er det her det bedste du får til dit brug:

Forstærker: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hifiklubben.dk/Products/nad- ... ducts/nad- ... ker-27642/</a><!-- m -->
Højttalere: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hifiklubben.dk/Products/dali ... ducts/dali ... ler-29185/</a><!-- m -->

Det synes jeg i hvert fald lyder fedt - men du kan sagtens tage et par billigere højttalere og lillebroren til forstærkeren uden at det bliver markant ringere af det. Og så brug resten af pengene på noget god musik :)

Disclaimer: Jeg kan ikke udelukke, at mine anbefalinger har relation til firmaer, jeg tjener penge på at arbejde for.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Starcaster »

Jeg plejer at spørge folk om de planlægger at sidde foran anlægget med lukkede øjne og lytte, eller om de bare skal have noget musik i stuen?
Hvis det første er gældende, så giver det mening at investere i et dyrere stereo-anlæg. Ellers kan surround sagtens være fint. Jeg bruger en ganske billig Yamaha RX-V667 til surround og det lyder ganske fint til film og tv. Hvis jeg derimod skal lytte til stereo (vinyl, PC og CD) bruger jeg mit stereoanlæg. Men jeg bruger nok også i nærheden af 2 timer om dagen på at lytte, så her er kvaliteten (oplevelsen af at være til stede) meget vigtig. Så i første omgang er det vigtigt at du spørger dig selv hvor meget tid du vil bruge på at nær-lytte?

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

En Pioneer A 70 virker da også fornuftig- men det er vist bare en forstærker- unden radiodel, ikke? Og er 90 watt nok? mit gamle, billige anlægget har 150. Den har dog vundet EISA-prisen.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]En Pioneer A 70 virker da også fornuftig- men det er vist bare en forstærker- unden radiodel, ikke? Og er 90 watt nok? mit gamle, billige anlægget har 150. Den har dog vundet EISA-prisen.[/quote]

Jeg anbefalede dig en 50 watts forstærker og sagde, at du sagtens kunne nøjes med en på 40. Så er dit spørgsmål vist besvaret? Og så er det vist en meget kreativ opgivelse, hvis din gamle forstærker skulle have 150 :lol:

Men jeg kan ikke udtale mig om den Pioneer, da jeg aldrig har hørt den. Tag nu ud og hør noget i stedet - du kan ikke læse, hvordan det lyder.


Sent from my iPod touch using Tapatalk - now Free

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

[quote="Turtle"] Tag nu ud og hør noget i stedet - du kan ikke læse, hvordan det lyder.
[/quote]

+1
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg får en eller anden fornemmelse af et dejavu - noget omkring at vælge en strat. Og en forstærker. Og en forvrængerpedal. :D Du må have det hårdt Nicolai - at være så meget i tvivl om det er det rigtige du vælger, hver gang. Lyt på tingene - hvis du synes det lyder godt, så ER det godt. Længere er den ikke. Jeg synes dog stadig det er tosset at brænde 25+ tusind af på et anlæg, når du helt sikkert kan få noget du vil være lige så tilfreds med for maks. 10k.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af efrandsen »

Hvis jeg skulle ud og have anlæg i dag, så ville jeg også gå i HiFi-klubben eller lignende og strikke et anlæg sammen til 10.000 max. Jeg kan ikke høre, at mit står i ca 15.000 og jeg ville helt sikkert heller ikke kunne høre, hvis det var 25.000 værd.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Kan man "splitte" signalet fra en stereoforstærker ud til flere højtalere, således at man kan have f.eks. 2 i dagligstuen, to i spisekøkkenet osv?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen