Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

Moderne forstærkere har ikke brug for at være store - med switchmode-forsyninger og PWM-udgangstrin kan man lave en forstærker på størrelse med en guitarpedal med ganske meget power - køling er faktisk ved at være den ting, der kræver mest fysisk plads. Så lad være med at tænke over størrelsen af en forstærker, den er tit fastlagt af, hvor meget plads der er brug for til stik, knapper og display mv. - indvendig er de halvtomme. Det er også forklaringen på, at surround-receivere er nogle skrumler - de skal jo have plads til en milliard stik på bagsiden...

Du spørger om det er dumt IKKE at vælge surround. Jeg vil igen vende den om: Har du brug for surround? Hvis du har, så skal du vælge det. Ellers ville det være dumt at betale for noget, du ikke bruger. Som sagt kender jeg mange, der er gået bort fra surround igen, fordi de aldrig brugte det alligevel. Og ingen tvivl om, at hvis du lægger samme beløb for en stereo-forstærker og to højttalere som du lægger for en surround-forstærker og 6-8 højttalere, så får du den bedste lyd i første tilfælde.

Normalt råder jeg folk til ikke at spare alt for meget på forstærkeren - den betyder mere for lyden, end de fleste tror. Men i den her prisklasse ville det være tåbeligt at lægge 15k på forstærkeren og så skulle koble nogle billige højttalere til. Så vidt, jeg husker bor du i en lejlighed? Så er det jo begrænset, hvor højt, du skal spille - køb et par gode reol-højttalere - Dali laver nogle fine og personligt kan jeg også godt lide System Audio. Du kommer rigtigt langt ved at bruge 2-3k på en god stereoforstærker og det samme pr. styk for et par højttalere.

Men hvad der gør det for dig kan jeg ikke sige - i den her prisklasse er der stor forskel og lyd er og bliver meget subjektivt. Gå ned i HiFi-Klubben eller Tape-Connection eller hvem der nu passer dig og lyt til nogle kombinationer. Og prøv at starte med en forstærker og et par små højttalere til under 10k samlet - det er umiddelbart der, hvor du får mest lyd for pengene...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Vi bor i rækkehus nu på 108 kvm.

Jeg kan godt se, hvad du mener, med Stereo, men går man ikke glip af noget fedt ved lyden (dimensionsmæssigt), hvis man ikke vælger surround.

Er der nogle mærker som generelt er førende og derfor mere vigtige at tjekke ud end andre? TAD eller Onkiy?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Vi bor i rækkehus nu på 108 kvm.

Jeg kan godt se, hvad du mener, med Stereo, men går man ikke glip af noget fedt ved lyden (dimensionsmæssigt), hvis man ikke vælger surround.

Er der nogle mærker som generelt er førende og derfor mere vigtige at tjekke ud end andre? TAD eller Onkiy?[/quote]

Det kommer jo som sagt an på, hvordan du ser film - hvis du sidder opslugt af film jævnligt, så giver surround da noget ekstra. Det er kun dig selv, der kan vurdere, om du vil give penge for den oplevelse eller ej. (Og måske op til konen at bestemme, om du må have så mange højttalere placeret rundt om i stuen :lol: )

Jeg synes, at NAD laver gode forstærkere til pengene, men det gør firmaer som Denon, Onkyo eller Cambridge også - det er meget et spørgsmål om smag, så tag ud og kig og lyt. Og som med så meget andet, så er det også farligt at anbefale et mærke generelt - de laver allesammen både billige ting og eksklusive produkter, så hvem der lige laver noget i den her prisklasse, der passer dig, det må du selv vurdere...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Det mest optimale ville nok være en noget, hvor jeg nemt kan kopiere min musik til. Altså en fed forstærker/receiver, hvor der er indbygget (evt. kan tilkobles) en HDD og hvor man kan streame lossless fra andre enheder.

Denne koster faktisk mindre, end den Onkyo, som jeg tidligere har linket til, og så er den enda nyere.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/nyheter/topk ... heter/topk ... fra-onkyo/</a><!-- m -->

?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Det mest optimale ville nok være en noget, hvor jeg nemt kan kopiere min musik til. Altså en fed forstærker/receiver, hvor der er indbygget (evt. kan tilkobles) en HDD og hvor man kan streame lossless fra andre enheder.

Denne koster faktisk mindre, end den Onkyo, som jeg tidligere har linket til, og så er den enda nyere.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/nyheter/topk ... heter/topk ... fra-onkyo/</a><!-- m -->

?[/quote]

Som sagt tidligere: Glem det!

Lad være med at købe en forstærker, det er bygget ind i. Køb en god forstærker og så find noget at koble foran, der kan alt det fancy...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Ville disse højtalere være udemærkede?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/test/system- ... tra-50/</a><!-- m -->

Er lidt i tvivl om, om prisen er for begge højtalere her (ja, er en dør til HIFI).
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Ville disse højtalere være udemærkede?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydogbillede.dk/test/system- ... tra-50/</a><!-- m -->

Er lidt i tvivl om, om prisen er for begge højtalere her (ja, er en dør til HIFI).[/quote]

Hvis der ikke står andet er prisen normalt pr. styk...

Jeg har aldrig hørt den model der, så jeg kan ikke sige noget om lyden. Generelt plejer jeg at kunne lide System Audios lyd, men jeg kender flere, der har det lige omvendt. Men hvis jeg husker ret, så har Tape Connection i Århus System Audio, så smut forbi og hør dem - jeg ville aldrig købe højttalere i den prisklasse uden at høre dem først - du kan risikere at hade dem. Jeg har købt guitarer til 10k uden at prøve dem først, men jeg ville aldrig gøre det med en højttaler!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

Altså, bortset fra sit noget virkelighedsfjerne syn på rør i grej til gengivelse af lyd i stuen samt måske et lidt uforsigtigt forhold til indkøb af guitarer er ham Turtle faktisk helt fornuftig at høre på!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Altså, bortset fra sit noget virkelighedsfjerne syn på rør i grej til gengivelse af lyd i stuen samt måske et lidt uforsigtigt forhold til indkøb af guitarer er ham Turtle faktisk helt fornuftig at høre på!

:-)[/quote]

Nu er jeg heller ikke mere fanatisk, end at der faktisk er rør i mit anlæg. Godt nok kun i RIAA-forstærkeren, men de er der ;) Så er resten til gengæld ekstremt digitalt!

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Det næste er jo så, at én ting er at høre det i forretningen, noget andet er, hvordan det gør sig der hjemme. Hvordan klarer man den? Man kan vel næppe låne for 30K hifi med hjem, hehe...

Hvornår skal skal man have in RIAA forstærker?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]
Hvornår skal skal man have in RIAA forstærker?[/quote]

Inden man beslutter sig for at ville lytte til sine gamle (eller nye) vinylplader.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Man kan vel næppe låne for 30K hifi med hjem, hehe...[/quote]

Nogen steder kan man...

[quote="Nicolai"]Hvornår skal skal man have in RIAA forstærker?[/quote]

Sådan en skal der være imellem en pladespiller og en almindelig indgang på en forstærker. Nogle få pladespillere har den indbygget og det har mange forstærkere også...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Sjovt at en side som What Hifi kan vurdere så forskelligt fra Lyd og Billede.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.google.com/search?client=sa ... ?client=sa ... 8&oe=UTF-8</a><!-- m -->

Her er et Google link til mit nuværende anlæg, så I har en fornemmelse.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Nicolai"]Sjovt at en side som What Hifi kan vurdere så forskelligt fra Lyd og Billede.[/quote]

Som skrevet tidligere: Lyd er meget subjektivt. Det jeg mener er verdens fedeste anlæg kan det være, du slet ikke kan lide. En anden detalje er, at englænderne fx generelt set har et helt andet lyd-ideal end vi har i skandinavien.

Man kan ikke læse, hvordan noget lyder...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Sasha »

Ja, bare inden for lille Danmark - selv hvis vi ikke engang tæller blindtarme som Fyn og Sjælland med - kan det jo være svært at blive enige om, hvordan tingene skal lyde... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Jeg skal i hvert fald have en god forstærker og gode højtalere. Spørgsmålet er så, om man skal vælge en stand alone streamer hdd og så lægge alle CD'er digitalt ind, eller om man skal vælge en CD-afspiller. Skulle meget gerne kunne være oppe at køre rigtigt fornuftigt for absolut max 30K- helst 25K og derunder.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Forresten:

Jeg går meget op i at se musik DVD'er, som jo i dag m´har flere lydspor. Derudover er jeg Star Wars Fan, så forstærkeren SKAL næsten kunne afspille THX, men hvis forstærkeren er certificeret til dette, kan man så få glæde af det6 med alm. højtalwere, eller skal disse også være THX-certificeret før, det giver noget. Jeg kan se Onkyo TX NR1010 er THX-certificeret. Jeg regner med at opgradere min Adams DVD'er til Blue Ray, når jeg får sådan én i huset.

Er der nogen, der tør give et bud på, hvor meget jeg vinder ved at opgradere fra RXD9.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af IkkeMig »

THX-certificering er ikke et spørgsmål om kvalitet, det er et spørgsmål om at betale en licens til THX. Glem alt om THX-certificerede højttalere...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny lyd i stuen- hvad skal man vælge?

Indlæg af Nicolai »

Med andre ord- man kan få fuldt udbytte af THX uden THX-amp eller højtalere?

Findes der noget "Best buy", så man er godt kørende indenfor 20K?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen