Ny (brugt) surroundforstærker. Hvad skal jeg kigge efter?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ny (brugt) surroundforstærker. Hvad skal jeg kigge efter?

Indlæg af FunkyValle »

Jeg har besluttet mig for, at vi i det nye hus, skal have noget mere og bedre lyd i stuen, end vi har i dag.
I dag har vi en kombineret BD-afspiller/surroundforstærker fra LG med nogle tilhørende højtalere som ikke rigtigt sparker den røv, jeg gerne ville have.

Jeg har besluttet mig for, at jeg vil sløjfe mit anlæg (som består af en Denon 2x40W forstærker, en tuner og 2 x Dali 104 højtalere) og så bruge det kommende surroundanlæg som stereoanlæg også. Det sker alligevel aldrig, at vi har tændt for begge dele på een gang. Musik spiller vi mest fra radio og alternativt streamet fra en iPhone eller iPad via aux-kabel.
Dalihøjtalerne skal så bruges som fronthøjtalere i surroundanlægget og jeg skal have fundet en center og et par baghøjtalere senere.

I første omgang skal jeg have lidt hjælp til i hvilken retning jeg skal kigge efter forstærker, højtalerne kigger jeg på senere.
Jeg kigger brugt på f.eks. dba.dk og har et budget for forstærkeren op til i omegnen af 500 kr. Ja, det er ikke mange penge, men der er dælme mange huller at putte 1000-kronersedler i i sådan et hus, der skal sættes bare en lidt i stand.

Jeg har kigget en smule på noget Denon og Harman Kardon, hvor der er et lille udvalg at vælge imellem i min budgetklasse, men er super forvirret over, hvad der er godt. Er der andre forslag til, hvad jeg skal kigge efter?

Jeg har et par enkelte krav:
- Optisk indgang (bruger det fra mit tv)
- En fornuftigt udgangseffekt, så mine Dali'er kommer til deres ret. (Min nuværende Denon er vist 2x40W og det er i den grad rigeligt, vi har endnu ikke haft skruet mere en halvt op for den, når der har været fest)
- Gerne integreret tuner, men det er absolut ikke et krav.

På forhånd tak for hjælpen.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny (brugt) surroundforstærker. Hvad skal jeg kigge efter

Indlæg af IkkeMig »

Du kan vel også fint bruge dine eksisterende surround-højttalere i første omgang sammen med Dalierne, så du kommer langt med en god surround-forstærker.

I den prisklasse er det jo en ældre sag, du skal have fundet, og så kan det jo godt være, at den ikke lige understøtter de nyeste formater osv. Jeg ville først og fremmest gå efter de solide mærker - du nævner selv to af de anbefalelsesværdige - jeg har selv en forkærlighed for Yamahas surround-receivere. Jeg havde selv en RXV 595 engang, som jeg var ret glad for - men om de kan findes nede i den prisklasse, det ved jeg ikke...

Men i forhold til sådan en indbygget model, så vil enhver god forstærker fra de anstændige mærker jo være at foretrække :-)

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny (brugt) surroundforstærker. Hvad skal jeg kigge efter

Indlæg af Morten M »

Technics surround forstærkere dukker op på dba fra tid til anden. Min har pladespiller indgang, og vinyler kan lyde fantastisk i sorround.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny (brugt) surroundforstærker. Hvad skal jeg kigge efter

Indlæg af FunkyValle »

Nu er vi flyttet ind i vores nye hus og har boet der en måneds tid.
Vi har indrettet vores stue cirka som på vedhæftede billeder.

Det giver mig en del problemer med placering at mit surroundanlæg (som stadig er det gamle anlæg med indbygget BD, sub, center og 4 små satellitter).
I dag står alle højtalere samlet under tv'et. Det giver en klart bedre lyd end tv'et alene, men der mangler i den grad spredning og surroundfølelse.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan jeg får placeret højtalerne, så jeg kan få den gode surroundfornemmelse.
Skal jeg går efter Soundbar i stedet for 5.1 system? Eller skal jeg bare finde et 2.1 system?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen