Automatisk transskription

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Alice_in_hyperplanes
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Automatisk transskription

Indlæg af Alice_in_hyperplanes »

Hej!

Vi er 4 ingeniørstuderende der arbejder på en app som kan separere et bands musik i et track per instrument in real time, og transskribere det til noder & tabs. Indtil videre har vi fået positiv respons fra folk som Peter Spies, som bl.a. har komponeret musicalen Atlantis, og transskriptører.

Før vi udvikler det, vil vi vide om der interesse for det blandt musikere, især dem som også er sangskrivere;
hvis I vil bruge 2-3 minutter på at udfylde et 3-siders spørgeskema, har I vores taknemmelighed ;)

https://docs.google.com/forms/d/1ZIFv0q ... M/viewform


Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Kallum »

Det lyder sgu som en god idé

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af K-P »

Hvis det rent faktisk kan lade sig gøre, ville det være ret fedt og brugbart
Cogito sumere potum alterum


Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Jacob »

Har også svaret - kunne vise sig rigtig nyttigt, transskription er kedeligt !

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Rasmus »

Det er meget interessant, men hvis transkriptionen bliver automatiseret så kan det være at folk begynder at læse dårligere? Jeg læser personligt bedre hvis jeg selv transkriberer... ikke at jeg læser mine egne ting bedre, men bare generelt. Viden om og genkendelse af rytmer er en stor del af det, og hvis man ikke bliver tvunget ud i at notere, så tror jeg bare det gør læseegenskaberne dårligere.

Og bliver folk så dovne og og holder op med at bruge ørerne? Det kunne man forestille sig når man altid har et chord-sheet til rådighed.

Det ville efter min mening tage håndværket væk fra det at spille musik. Det ville nok være lidt ligesom musikalsk IKEA.

Alt dette sagt med et glimt i øjet. ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"]

Det ville efter min mening tage håndværket væk fra det at spille musik. Det ville nok være lidt ligesom musikalsk IKEA.

[/quote]

Har netop dette ikke været musikindustriens ultimative mål i de sidste mange år?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="Rasmus"]

Det ville efter min mening tage håndværket væk fra det at spille musik. Det ville nok være lidt ligesom musikalsk IKEA.

[/quote]

Har netop dette ikke været musikindustriens ultimative mål i de sidste mange år?[/quote]

Jo. Men ikke musikernes.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Sasha »

Ja, det kan der selvfølgelig være noget om - omend alle musikere næppe er ens... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Smittefar »

Jeg har også udfyldt.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan lade være med at tænke, om der ikke allerede findes en service, hvor man kan sende et musikstykke til 'Indien' og få noderne tilbage for nærmest ingen penge og på nærmest ingen tid?
Modded guitars were crap right out of the factory

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Jacob »

[quote="Smittefar"]Jeg har også udfyldt.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan lade være med at tænke, om der ikke allerede findes en service, hvor man kan sende et musikstykke til 'Indien' og få noderne tilbage for nærmest ingen penge og på nærmest ingen tid?[/quote]

Nu hvor jeg tænker over det, så gør Sibelius Audioscore vel egentlig noget lignende, bare ikke i realtime ?

Alice_in_hyperplanes
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af Alice_in_hyperplanes »

[quote="Jacob"][quote="Smittefar"]Jeg har også udfyldt.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan lade være med at tænke, om der ikke allerede findes en service, hvor man kan sende et musikstykke til 'Indien' og få noderne tilbage for nærmest ingen penge og på nærmest ingen tid?[/quote]

Nu hvor jeg tænker over det, så gør Sibelius Audioscore vel egentlig noget lignende, bare ikke i realtime ?[/quote]

Ja, vi kender til Audioscore. Det nye i vores produkt er at man kan gøre det for flere instrumenter ad gangen (givet at der en smartphone per instrument), og at der transkriberes in real time. Hvorvidt det kan lade sig gøre, finder vi ud af :) , men teoretisk set er det bestemt muligt.

Apropos at app'en ville gøre folk dovne, og dårlige til at læse noder, måske. Det er værd at overveje. Men vi forestiller os også at man kan bruge app'en til at lære at læse noder hurtigere; fx. når man øver prima vista, kunne man få feedback samtidigt med at man spiller.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Automatisk transskription

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Alice_in_hyperplanes"]
Apropos at app'en ville gøre folk dovne, og dårlige til at læse noder, måske. Det er værd at overveje. [/quote]

Dovne musikere er absolut en eksisterende målgruppe!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen