Forskel på undergrund og vækstlag?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Forskel på undergrund og vækstlag?

Indlæg af ewido »

Jeg færdes i musikbranchen på mange forskellige plan, og har især meget med amatørmusikere at gøre. 
Noget jeg nogle gange studser over er, at en del musikere definerer sig selv som undergrundsband. Mange sikkert fordi det lyder sejt og for at vise, at man i hvert fald ikke spiller populærmusik. 
Andre musikere definerer sig selv som vækstlagsbands, og har ingen problemer i at kæmpe sig længere op ad rangstigen i musikmiljøet og musikbranchen.
Knapt så mange definerer sig selv som amatørband, da det kan forekomme negativt - selv om det nu er det mest ordrette valg.

Men kan man egentlig både være vækstlagsband og undergrundsband på samme tid?
Eller ligger det i definitionen at undergrundsbands bevidst vælger at forblive i undergrunden - og altså at forblive amatører og blot dyrke sin egen niche uden vidtrækkende ambitioner? 

Begrebet vækstlagsbands  har sandsynligvis sin oprindelse fra brancheorganisationerne, der har haft brug for at benytte et positivtlydende begreb omkring amatørmusikerne. Siden da er det blevet brugt mere og mere. Det er vel en dansk oversættelse af "upcoming band", som igen har en lidt anden ordlyd.

Min pointe er nok bare, at jeg oplever at begrebet "undergrundsmusik", har en lidt uheldig negativ konnotation i musikbranchen, men at de selvudnævnte undergrundsmusikere ikke er bevidste herom. Men det er nok også svært at overbevise en punker om, at han ikke er en del af undergrunden men derimod en del af vækstlaget :)  

Hvordan oplever I det og hvad kalder I jer selv? Upcomingband, vækstlagsband, amatørband, undergrundsband eller andet?

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forskel på undergrund og vækstlag?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg har altid brugt "undergrund" som betegnelse, og synes ikke der er noget negativt ladet i ordet.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forskel på undergrund og vækstlag?

Indlæg af Barf »

Nu er det noget tid siden, jeg har været i et band, som ikke havde ordet "balle" foran, men dengang brugte vi faktisk ikke en af de betegnelser, du nævner. For det meste tyede jeg til den længere udgave a la: "Jeg spiller i et rockband, hvor vi skriver vores eget materiale".

Men jo, om man er "underground", "upcoming", "nichéband", "konceptband" eller noget andet, så kan man godt være en del af vækstlaget. Som jeg forstår det, dækker vækstlaget over den gruppe af bands, som endnu ikke har slået igennem - hverken kommercielt eller kunstnerisk, men hvor der er mulighed for udvikling. Tror til gengæld aldrig, jeg har hørt nogle kalde sig selv for "vækstlagband".

Noget, jeg i sin tid tænkte over, var, om der er en udløbsdato på at være "upcoming". I Aarhus fandtes i sin tid - det gør der måske stadig, en festival for upcoming bands, og jeg blev en smule ærgerlig over at se de samme bands optræde flere år i træk og på samtlige andre festivaler og showcases for "upcoming" bands. Med mindre artisten har fuldstændig har ændret lyd og stil, ville det måske give mere mening at lade pladsen gå videre til næste række af "upcoming" bands i stedet for at holde det prædikat kunstigt i live, bare fordi man engang rent faktisk var "upcoming".

Nå, nu blev det måske en anelse langhåret. Og bevares, måske en knivspids bitter erfaring sneg sig ind :)
Last edited by Barf 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forskel på undergrund og vækstlag?

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg plejer at bruge betegnelsen 'upcoming' om mit band. Men Barf har da en pointe i, at hvis man skal tage det helt bogstaveligt, så må jeg erkende, at der skal ret fintfølende udstyr til, for at måle den opadrettede bevægelse :D  

'Vækstlagsband' kunne for så vidt også bruges, det lugter bare lidt for meget af musikskribent-/lokalpolitiker-lingo.

'Amatør-band' er sgu lidt at starte sin salgstale på brækkede ben, synes jeg. Hvem gider hyre et amatør-band, hvis næste CD i lyttebunken er fra et band, der er overbeviste om, at de står lige på tærsklen til det store gennembrud? Omend 'amatør-band' er den korrekte og udmærket dækkende betegnelse. 

'Undergrund' må dække over et bevidst valg om at forblive "ukendt", og er derfor ikke aktuelt for mit band - vi har ingen øvre grænse for, hvor store stjerner vi vil være :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen