Strømforbrug i kontrakt?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Barf »

Kære fælles musikprostituerede... undskyld, ballemusikere! :)

Har I noget stående i jeres kontrakter ang. strømforhold og strømbrug? Hvor meget strøm, I bruger, hvad arrangøren skal have styr på osv.? Vi har aldrig oplevet problemer, så længe der er et par strømudtag (vi har også kraftstik), så det er måske ikke nødvendigt at have i kontrakten? Meeeeen, skulle der nu være bøvl med det et sted, er det jo rart at have sit på det rene.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Lasse H »

Det kommer vel meget an på, hvad i slæber med af lys.

En almindelig lysgruppe (230V gruppe med 10A sikring) kan du vel i princippet trække 2.300W fra. Så er spørgsmålet så, om det er nok til jeres behov? Men det kræver så, at der ikke i forvejen sidder andet på den sikringsgruppe, hvilket arrangører almindeligvis har lidt svært ved at redegøre for.

Da jeg spillede fast med sådan et orkester, bad vi om kraftstik (3 x 16A). Så havde vi to grupper til lys og én til baggear og PA. Ud over at have strøm nok får man næsten altid kraftgruppen for sig. I min erfaring kan køleskabe og lignende godt give støjproblemer.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Rasser »

Vi plejer bare at skrive, der skal være mulighed for kraft, så har vi aldrig problemer.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Smittefar »

Vi skriver sådan her i vores standardkontrakt(udkast)

"arrangør sørger for at der ved scenekant leveres mindst 400 V/16 A vekselstrøm med jord, der kører på sin egen 16A sikringsgruppe. "

Der er mange, der har lidt svært ved at opfylde dette, men så ringer de og snakker med os om det, og hvis vi blot er opmærksomme på det, er der ingen problemer.

Det er i det hele taget ikke det store problem, efter vi har skiftet til LED lys over hele linien. Nu er det stort set kun vores PA, der trækker nævneværdig strøm. Det kan godt nok også i sig selv trække >2400W, men så højt spiller vi trods alt aldrig :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Barf »

Vi har nemlig også LED-lys, så det hjælper jo på det. Vores PA er et HK Audio Premium Pro med en enkelt sub, og så har vi tre aktive monitors, keys, basforstærker, guitarforstærker og diverse småting.

Men handler det om at være på den sikre side, eller hvad tænker I? For som Smittefar også skriver, så er det jo langt fra alle der kan leve op til de specifikke krav, eller som har viden nok til at vide, om de kan, og så forvirrer man måske egentlig mere, end det gavner? 

Og tak for svar til jer alle.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Lasse H »

I forhold til at forvirre, så er min erfaring den samme som Smittes, at så vil arrangøren ringe til en inden, og så kan man have en dialog om forholdene. Så er i da på den sikre side og har ryggen fri.

Hvis i ikke nævner noget om strømkrav, kan i jo risikere at koble jer på en sikringsgruppe, hvor der sidder alt muligt andet på, og hvem kigger alle så på, når strømmen går, tror du? :-)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Lasse H »

Jeg synes ofte, at arrangører kan leve op til et krav om kraft. Nå de så ikke kan, er det som regel fordi det er små steder, private fester og lignende. I disse tilfælde kan man så omvendt ofte nøjes med en enkelt ramme lys eller nogle enkelte spots.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Smittefar »

Jep - hvis bare man kan få en dialog op at køre, inden man står i suppen, kan man næsten altid indrette sig.
Det værste jeg har prøvet var et festlokale med støjsensor, der afbrød l strøm i lokalet, når der blev slået på lilletrommen. Heldigvis er vi forberedt på det meste, så vi kunne trække strøm fra fællesvaskeriet i stedet. Det var nok ikke helt sådan foreningen havde forestillet sig det, men sådan blev det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Strømforbrug i kontrakt?

Indlæg af Barf »

Av, det lyder heller ikke særlig smart, Smitte.

Som sagt har vi ikke oplevet problemer, og kommer forhåbentlig aldrig til det (syv-ni-tretten), men det ville netop være ærgerligt, hvis strømmen skulle ryge, og alle står og kigger vredt på os. Problemet er så også bare, at ingen i bandet ved særlig meget om strøm, så det er faktisk lidt svært at skrive, præcis hvad vi skal bruge, da vi rent faktisk ikke ved det...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen