Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Nicolai »

Hej allesammen

Jeg har fornyligt været ude at investere i "ny lyd" fra Tape Connection i Aarhus. Det spiller rigtig fint og jeg er godt tilfreds. med i "pakken" røg en netværksafspiller, så jeg nu har pakket mange af mine CD'er ned. Musik streames nu fra en 1 TB HDD, der er plugget bagi min router og som Netværksafspilleren så streamer fra: en fattigmands-NAS, men det fungerer glimragende til mit nuværende behov. Selve musikken er i tabsløs Flac, og hvis jeg vil på "musikalsk opdagelse" er et Spotify Premium-login et udmærket udgangspunkt- her er det dog ikke tabsløst men 320 kbs CBR.

Efter dette lille "streamings-eventyr" var jeg overbevist om, at fysiske medier ville blive noget jeg KUN ville købe for at have 100 procent tro originaler og så rippe disse digitalt.

Jeg må indrømme, at jeg igennem hele "Vinyl-renæssancen" har grint lidt af folk som, i mine øjne, bevidst vælger et mere skrøbeligt, dyrere og sjældnere format end CD'en.

MEN: nu har skæbnen alligevel "spillet mig et puds":

Historen er, at min far, i min tidlige barndom, stadigt i ny og næ brugte sin pladespiller ved "særlige lejligheder", som når ham og jeg gik og hyggede os på første sal med oprydning og lignende en lørdag eftermiddag.
Jeg er så på det seneste kommet til at huske den fascination jeg havde, når han tog den store, sorte skive ud af omslaget og forsigtigt lagde den på pladespilleren (der vist nok var semi-automatisk).

Mekanikken: nålen, der langsomt kørte ned og "greb" pladen, der langsomt begyndte at spinde (her set i bakspejlet: nærmest meditativt) rundt og hernæst den obligatoriske venlige, men bestemte, formaning fra far til (den spastiske og gangbesværet) søn, om at holde riiigelig sikkerhedsafstand til "spilleværket", da mine tunge og klodsede skridt med stor sandsynlighed ville forvandle den spindende plade til noget ligende en overarm, der agerede legeplads for tatovørnålens mere eller mindre fantasifulde påfund.

Så når alt kommer til alt går jeg altså nu med tanker om at anskaffe mig sådan et "drejebord". På trods af at de vinyler jeg har blev købt som collector's item og egentligt aldrig med den hensigt, at de skulle afspilles. Med andre ord: jeg skal ud og købe de plader, jeg ønsker at afspille og forstiller mig ikke at der bliver tale om ret mange.

Ideelt set ville jeg egentligt gerne have så meget automatik som muligt, men jeg fornemmer, at de pladespillere, der har disse features til gengæld ikke levere synderlig fed lyd. Derudover har jeg fundet ud af, at sådanne vinyller, vist, både har ind- og udløbsriller, hvilket selvfølgeligt gør det mindre kritisk at vælge en manuel.

Jeg er ude efter "value for money", men tænker umiddelbart ikke brugt, das jeg ikke har forstand på den slags.

Jeg har dog kigget på (som i: læst om) en Project Debut Carbon Esprit: http://www.lydogbillede.dk/test/project ... on-esprit/ og Rega RP1: http://www.lydogbillede.dk/test/hi-fi/5 ... /rega-rp1/ samt en Thorens: http://www.lydogbillede.dk/test/hi-fi/thorens-td-203/

Målet er, at gerne skulle holde i mange år, og jeg er derfor nervøs for om RP1 er for billig i sin opbygning. Dog har jeg heller ikke ubegrænsede midler til projektet. Faktisk havde jeg gerne holdt det inden for 5K inkl. en god value for money RIAA. 

Er der nogen, der har nogle indspark?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Sasha »

Inden for de afstukne rammer ville jeg absolut købe brugt. Netop m.h.t. grammofoner rækker pengene meget, MEGET længere på den måde. Du kan sagtens finde en fin grammofon - f.eks. en Thorens 321 eller noget i den stil - til omkring 3000 kroner. Så er der også lidt til overs til forforstærker mm.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Nicolai »

Jo, men når man nu ikke selv kan lave NOGET som helst på / med disse ting, virker det ikke som det mest velovervejet at købe brugt. Det er klart, at en mand med dine kompetencer naturligvis kan finde en masse guld (som en given sælger ikke engang altid selv er klar over, han sælger dig), og gøre super fine handler. Men jeg kan ikke reparere noget som helst selv, så det virker som et stort sats. :-)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Odgaard »

Men hvad så, hvis du finder en brugt, hvor garantien stadig dækker?

Jeg ville ikke være så bange for at købe en brugt pladespiller af en god kvalitet - og de taber nemlig godt med værdi ift. nypris.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Sasha »

Nicolai skrev: Jo, men når man nu ikke selv kan lave NOGET som helst på / med disse ting, virker det ikke som det mest velovervejet at købe brugt. Det er klart, at en mand med dine kompetencer naturligvis kan finde en masse guld (som en given sælger ikke engang altid selv er klar over, han sælger dig), og gøre super fine handler. Men jeg kan ikke reparere noget som helst selv, så det virker som et stort sats. :-)
Idet jeg takker for tilliden, må jeg sige, at mine grammofon-skills er, hvad man må betegne som "meget begrænsede". Men med mindre du vitterligt bevæger dig helt ud på markedet for antikke optræksgrammofoner, burde det nu da heller ikke være nødvendigt at kunne renovere en grammofon fra bunden for at anskaffe sig et brugt eksemplar af slagsen...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Nicolai »

Nu heder tråden jo bl.a. "god lyd":

Er der noget, man kan bruge som rettesnor, hvis man ønsker de(n) bedst lydende udgivelse(r) afr noget bestemt? "Remastered" synes jo at være et ord diverse musikforretninger "ret så villigt" trækker i forgrunden på relevante udgivelser, men hvordan er det lige med "remastered" kontra "Loudness War"? Før i tiden gik jeg bestemt efter Remastered, men nu er jeg ikke helt sikker på, hvad man skal gå efter.

Og hvad så med "Dynamic Range" (Dynamisk spændvidde??) på dansk? Hvis mann nu f.eks. lytter til et nummer som Adele's "Hello" har det jo kun 5 i DR i følge Dynamic Range Database ?

Men altså, hvad gør god lydkvalitet?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Ptessing
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Ptessing »

Jeg er ude på dybt vand. Jeg hører LPer og kender og spiller sammen med nogle hifi-nørder. Alt så'n noget hifi-halløj er jo lige så nørdet, hvis ikke mere, end guitarforum. Når de begynder at snakke hifi, står jeg helt af. De kan endda høre hvilken slags nål, der kører i rillen på pladen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Sasha »

Nu er jeg bestemt ikke Hifi-freak eller -kyndig. Men jeg tror ikke, at man automatisk kan fastsætte nogen sammenhæng mellem "remastered" og så volume-krigen. Det afhænger helt af, hvem der har remastered hvad og hvorfor...

En compilation af "Eurobeat's greatest umpti-umpti for braindead teens" får f.eks. nok en lidt anden behandling end "The Complete recordings of Robert Johnson" eller "Stan Getz/Joāo Gilberto" bare for at nævne et par eksemper.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af IkkeMig »

Med hensyn til afspilleren købte jeg for et par år siden (Da min Technics stod af efter kun 37 år :s  ) præcis den Project, du linker til. Den er jeg godt tilfreds med - til gengæld virker de nyere Thorens ikke for solide på mig.

Med hensyn til lydkvaliteten, så er nyudgivelser af Vinyl 100% gambling. Mange vinyler er bare hurtigt trykt med samme mastering som cd-udgivelsen og byder ikke på noget som helst brugbart. Andre gange laves der en speciel mastering til vinylen og så sidder man og lytter til sine plader og føler sig helt snydt over, at man ikke kan få den samme version på CD også, for det er så meget federe.

Der er kun 3 ting at gøre: 1) Satse på at være heldig. 2) Stole på anmeldelser. 3) Købe brugt og håbe på at få pengene igen på et salg, hvis det er et miss..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan ikke bidrage med så meget andet, end at min far købte en brugt AKAI pladespiller til mig, og den fungerer altså glimrende. Den ser pissegammel ud :P

Mht. loudness war og 'remastering', så var det da jeg hørte Pink Floyds The Wall på vinyl, at det gik rigtig op for mig, hvad det var CD mediet bare ikke kunne. NØøørrjjjj hvor er det en dejlig dynamisk plade. Den remasterede CD version har godt nok ikke meget dynamik tilbage sammenlignet med originalen. Desværre går meget remastering jo ud på at klemme de gamle dynamiske optagelser ned på det lidt mere begrænsede dynamiske medie CDen er. Det kan selvfølgelig gøres mere eller mere nænsomt, men det handler altid om det samme.

Men det går jo altså begge veje - Hvis man går længere tilbage end 70erne, så synes jeg ofte de originale optagelser er så ringe i lyd/masterkvalitet, at jeg faktisk har svært ved at nyde dem. De må for min skyld gerne blive masseret lidt af folk med gyldne ører.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Lasse H »

Nu du er på det spor, der hedder god lyd, så bør du ikke overse den enorme betydning et rums akustiske egenskaber har herunder også placering af højtalere og lytteposition.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: ...Desværre går meget remastering jo ud på at klemme de gamle dynamiske optagelser ned på det lidt mere begrænsede dynamiske medie CDen er.
Var ét af salgsargumenterne for CD´en i sin tid ellers ikke, at CD´en netop gav mulighed for et større dynamikområde end en vinylplade? Om det så bliver udnyttet i praksis, er en helt anden sag...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af IkkeMig »

Smittefar skrev: det lidt mere begrænsede dynamiske medie CDen er.
Ikke for at ødelægge debatten med tekniske facts, men der er faktisk meget større dynamik-område at gøre med på en CD. Man har bare af en eller anden grund besluttet at den moderne musiklytter ikke ønsker stor dynamik...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Smittefar »

Really - det troede jeg faktisk ikke
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af IkkeMig »

En CD har 16 bits opløsning - det giver et teoretisk dynamisk område på 96 dB. En LP er lidt sværere at kvantificere, men støjgulvet alene er dårligere end det. Afhængig af kvaliteten af vinyl osv. taler man typisk om, at de allerbedste LP'er har et dynamikområde omkring 78 dB, men i de fleste tilfælde er det praktisk uopnåeligt.

Til gengæld har en LP mulighed for at gengive lidt højere frekvenser end en CD, men det er alligevel udenfor det hørbare område...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Sasha »

Turtle skrev:
Ikke for at ødelægge debatten med tekniske facts
Nej, det kan jo ødelægge enhver god diskussion..! ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Smittefar »

Turtle skrev: En CD har 16 bits opløsning - det giver et teoretisk dynamisk område på 96 dB. En LP er lidt sværere at kvantificere, men støjgulvet alene er dårligere end det. Afhængig af kvaliteten af vinyl osv. taler man typisk om, at de allerbedste LP'er har et dynamikområde omkring 78 dB, men i de fleste tilfælde er det praktisk uopnåeligt.

Til gengæld har en LP mulighed for at gengive lidt højere frekvenser end en CD, men det er alligevel udenfor det hørbare område...

Nu startede du jo selv, så nu må jeg jo spørge lidt ind til det :)

Nu siger du 16 bit giver et dynamikområde på 96 dB (hvordan regner man egentlig det ud?), men CDen udnytter jo ikke alle de 16 bit - dels bliver de laveste 1-2 bits fjernet/maskeret med dithering, og dels så undgår man jo oftest at lægge et meget lavt lydniveau, fordi det ville reducere den udnyttede bit dybde til f.eks. 8 bit (hvis nu man lå så lavt, at man slet ikke udnyttede de øverste 6-8 bit), og når vi kommer så langt ned i bitdybde, så er det min forståelse, at det faktisk blive hørbart, at lyden er digitaliseret.

På en vinylplade, kan man vel i teorien indspille lige så lavt, det overhovedet skal være uden at miste opløsning i musikken - prisen er 'blot' at man kommer tættere på støjgulvet.


Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Snak om Pladespillere, Vinyler og "god lyd"

Indlæg af Nicolai »

Turtle skrev: Med hensyn til afspilleren købte jeg for et par år siden (Da min Technics stod af efter kun 37 år :s  ) præcis den Project, du linker til. Den er jeg godt tilfreds med.
Hvordan vurderer du kvaliteten af den, kontra de gamle? Jeg ville i givet fald nappe den med speed box. Er de gamle bedre bygget, eller kan man med rimelig forlange MANGE års drift på de nye i dag?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen