Hjemmesideprogramering

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hjemmesideprogramering

Indlæg af Jens H »

Et computerspørgsmål. Ved ikke om det hører til her.
Men jeg prøver.

Når man laver hjemmeside idag, hvad er så "det man bruger"?

Min side er bygget op med PHP, mySQL, html og grafik.
PHP tolkes på hjemmeside, og f.eks EasyPHP kan oprette en server på ens PC så man kan teste der.

Men er der nogle programmer der kan anbefales til at holde styr på sådan et projekt, hurtig view og test og debug?
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmesideprogramering

Indlæg af GuitaRasmus »

Hvad med at lave en wordpress blogbaseret hjemmeside? Det er meget nemt at opdatere, når det er oppe at køre?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmesideprogramering

Indlæg af AnotherDan »

Det er meget forskelligt hva man programmerer i - det handler om opgaven. En simpel hjemmeside ville jeg også satse på et open source system, wordpress som rasmus nævner er et rigtig godt og ikke mindst modent system der bliver opdateret og som har nogle kommercielle krafter bagved, der sørger for det bliver udviklet.

Ellers kan du kigge på noget ala. etomite som også er utroligt stærkt - og mere CMS orienteret end Wordpress - selvom det er blevet bedre i de sisdte par versioner.

Hvis du har en konkret situation kan du sende en PM så skal jeg gerne dirigere dig i den rigtige retning. :)
Bah

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmesideprogramering

Indlæg af Jens H »

@Rasmus. Jeg har kigget lidt på wordpress. Det ligner noget Joomla, som min kone roder noget med for tiden.
@AnotherDan, jeg har også kigget på emote.

Jeg skal måske forklare lidt bedre hvad det er konkret jeg søger.

Jeg har i dag en hjemmeside der er bygget op med PHP og html. Den er skræddersyet til mine behov. Når jeg ligger et billede om, logger jeg in på en admin side, og oploader billede i projekt, og skriver en tekst. PHP tager sig så af at konverterer billede til rette størrelse, påsætte en copyright banner, og ligge det på siden.
Det samme med nyheder.

Men nu har jeg haft lidt svært ved at få fat i ham der har programmeret min side, og da jeg havde brug for at opdatere prisliste var det jo lidt uheldigt. Men nu har jeg så kigget lidt igennem PHP modulerne, og der har jeg kunne se had der sker, og hvordan jeg retter teksten.

Men så var det jeg tænkte: Findes der ikke noget software der kan holde styr på alle filer, previewe hvad der sker når man ændre noget, holde styr på de moduler der inkluderes osv.

Det er ikke fordi jeg vil lave min hjemmeside om, men det er for at være fremtidssikret, så jeg selv i et omfang selv kan lave små opdateringer, tilføje sider osv.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmesideprogramering

Indlæg af AnotherDan »

Det du forklarer Jens vil jeg foreslå dig at kigge på wordpress, lige bortset fra at kunne tilføje copyright i billederne så kan det hvad du vil som "standard".

Hold dig så vidt muligt fra Joomla medmindre din kone får dig overbevist, hehe...
Bah

holbech
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmesideprogramering

Indlæg af holbech »

Hej Jens!
De gode folk fra microsoft havde i gamle dage et versionstyrings program ved navn Visual Source Safe.... Det kunne holde styr på forskellige versioner af et filsæt, med mulighed for at rulle tilbage hvis der var behov for det.

I dine sko vile jeg gøre følgende:

1) Installer XAMPP fra apachefirends på din lokale maskine (en super cool pakke som rummer Apache, PHP, MySQL og en masse andre gode sager) - fra denne vil du kunne teste dit site lokalt

2) Få dit site op at køre på den lokale server

3) Inden du retter i en fil bruger du Visual Source Safe til at checke den fil du vil arbejde med ud.

4) Du retter i den fil du ønsker med den editor du ønsker - Dreamweaver / Aptana / Notepad

5) Når hele moletjavsen virker som du ønsker på din lokale maskine checker du den ind igen via Visual Source Safe

6) Du uploader de opdaterede filer via FTP til din host

.... skulle der gå er et eller andet galt i procesen kan du altid rulle til bage til en ældre version via Sour Safe

MEN!

Jeg ved ikke om source safe stadig findes og kan købs - og så vidt jeg husker koster det NALLER mange penge ....

Der findes en Open Source alternativ ved navn CVS, det skulle også kunne gøre jobbet, men jeg har ikke nogen erfaringer med dette.

Hvis vi snakker fremtid, så er WordPress et rigtigt fint alternativ og med lidt Voodoo virker det fint som almindeligt dødeligt CMS. Min kones site anvender wordpress som CMS til et ganske almindeligt CMS.

Som djævlens advokat vil jeg dog siger - prøv at kigge lidt på UMBRACO som platform! Open Source baseret på Microsoft .NET teknologi. Et SUPER cool system som du kan ALT med .... den eneste begrænsning er hvor god gutten som skal kode det er :-D


EDIT: og +1 til "hold dig væk fra joomla" kommentaren ..... efter min ydmyge mening er det noget bras!

..... en lang smører for lidt ..... sorry ..... håber det gav mening elles sig til :-D

/Christian

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen