Nogen der spiller cover?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Nogen der spiller cover?

Indlæg af udepost »

Jeg var så heldig at opleve et super cool cover band til et bryllup i weekenden, og der var nogle ting de gjorde der fungerede rigtig godt, som jeg synes er værd at give videre. Jeg har ikke selv meget erfaring med at se eller spille cover, så jeg ved ikke om det er noget i allerede gør i forvejen...

1) Der var både en mandlig og en kvindelig forsanger, der ikke spillede nogle instrumenter. Det gav en rigtig god dynamik, og gjorde at de kunne veksle mellem mange numre, og samtidig være tro mod nummer og vokallyd. Personligt synes jeg ikke det er helt så fedt når en mand synger Gwen Stefani eller en kvinde synger Bob Marley, for det bliver ret hurtigt for meget "cover" hvis man ikke leverer varen.

2) De var selvfølgelig super tjekkede, og spillede kun numre der kunne danses til og passede til lejligheden. Det er naturligvis en no-brainer, men jeg er ret sikker på at det ofte forekommer at man spiller noget fordi man selv synes det er fedt.

3) Den vigtigste: De havde maks 1-2-3 sekunders pause mellem hvert nummer. Hver gang. Det er sikkert helt standard at sådan er det, men jeg har ikke oplevet det så konsekvent før. Det gjorde at folk blev på gulvet, og festen ikke gik i stå.

Måske kan nogle bruge det :shy:

/Søren
Last edited by udepost 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nogen der spiller cover?

Indlæg af Smittefar »

Jeg spiller rimeligt meget af den slags.

Vi havde tidligere både mandlig og kvindelig sangerinde, men nu har vi kun en kvindelig. Til gengæld synger jeg en to-tre numre på en aften.

Nummer to er vi meget opmærksomme. Det dermed at spille Comfortably Numb for et dansegulv duer bare ikke rigtig.

1-3 sekunder er meget imponerende. Det er svært at komme derned. Jeg tror, vi typisk ligger på 10.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Nogen der spiller cover?

Indlæg af kraen »

Det kunne til forveksling lyde som os - vores mandlige sanger spiller bare keys.

Specielt pauserne mellem numrene er vi meget opmærksomme på, og jeg græmmer mig lidt når jeg hører nogle stå og diskutere i 1-2 min hvad de skal spille. Pinligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ptessing
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Nogen der spiller cover?

Indlæg af Ptessing »

Setliste. Setliste. Setliste.
Vi følger altid vores setliste slavisk. Af og til kan der godt ryge en ekstra sang ind eller en sang eller to ud, alt efter behov.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nogen der spiller cover?

Indlæg af FunkyValle »

Vi arbejder også hård med at minimere pauserne mellem numrene. Vi har erfaring for, at hvis vi har mere end 4-5 sekunders pause mellem numrene, så når gæsterne at forlade dansegulvet inden næste sang er i gang. Og gæster på dansegulvet holder gang i festen! 2-3 sekunders pause er absolut ikke unormalt hos os.
Alle der spiller cover, skulle tage at prøve det af. Det er en super god øvelse.

Vi arbejder derfor aktivt med sætlisten, så den er så sammenhængende som muligt, og hvis der skal ske noget mellem numrene, så er det planlagt og nedskrevet, så vores sangerinde ved, at nu skal hun tale lidt.

Og ellers, så har vi faste aftaler om, hvem der starter det kommende nummer og hver især en pligt til at orientere os på sætlisten INDEN slutningen af hvert nummer, så vi er klar til at starte det kommende nummer med det samme.
Last edited by FunkyValle 7 years ago, edited 1 time in total.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nogen der spiller cover?

Indlæg af Telemaster »

Det vil jeg sgu godt udfordre, det der. Jeg er ikke så bange for lidt luft mellem numrene, og har ikke den oplevelse, at det på den måde suger momentum. Jeg kan godt se, at det kan virke utjekket med en masse spildtid, men det der med et maksimalt antal sekunder har jeg overhovedet ikke noget behov for at leve op til. Det handler nok om, hvilken æstetik man arbejder i, eller hvad skal man sige. Hvis det er med aftalt scenetøj, backingtracks og laminerede sætlister, er det sikkert noget andet, men jeg kan selv bedre lide at høre et band, der interagerer dynamisk med publikum i en grad, der umuliggør så faste aftaler. No offence, for det andet kan også være fedt, men de er ikke lige mig, og den der angst for lidt ro eller snak mellem numrene kan jeg simpelthen ikke tilslutte mig. 

PS. Jeg har spillet masser af cover og gør det stadig med stor fornøjelse ind imellem, så der er ikke noget snobberi her :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nogen der spiller cover?

Indlæg af FunkyValle »

Ja, der er stor forskel på, hvilket produkt, man ønsker at levere til sine kunder. Og en del af produktet er også, hvordan man kører sættet med pauser osv.
BEMÆRK: For mig er der ikke noget, der er bedre end det andet, man skal blot være opmærksom på, hvilket produkt, man ønsker at levere, og så være tro mod det. Hvert produkt har så absolut sin rettighed.

Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at dem der hyrer Bronco Billy (hvis I stadig hedder det), forventer et helt andet produkt end dem, der hyrer Party On! (mit band).
Og det er selvfølgelig forventningen fra kunden, der afgør om produktet er det rigtige i den enkelte situation. Og forskellen i forventningen fra kunden er stor...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nogen der spiller cover?

Indlæg af Sasha »

Hvis man måler et bands' kvaliteter på (fraværet af) pauser mellem numrene, var det så ikke både bedre, nemmere samt sikkert adskilligt billigere at leje en jukeboks istedet? 

Men OK: Så er det jo selvfølgelig ikke covermusik længere og derfor nok helt uden for kategori.

;)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nogen der spiller cover?

Indlæg af Kallum »

Jeg vil bare tilføje at folk der spiller covers er dumme, og burde skamme sig.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Nogen der spiller cover?

Indlæg af Telemaster »

Ignorer min første post. Kallum har (altid) ret, og så er al anden snak overflødig. Vil en admin slette tråden?
Last edited by Telemaster 7 years ago, edited 1 time in total.
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen