Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg vil gerne til at i gang med at forstå country og jazz.. Jeg ved tilgangene er forskellige, men det handler jo om at spille over hver akkord.. Country er noget nemmere at forstå synes jeg, men i nogle jazz ting aner jeg ikke hvordan jeg skal improvisere over det..

Jeg ved det er en stor mundfuld at forklare, men i må meget gerne komme med råd og tilgange til de forskellige genrer.. Og måske gode lærerbøger eller hjemmesider!

Jeg vil lære at tænke det i stedet for bare at se en youtube video med et jazz lick eller country lick.. Det giver mig ikke en forståelse af hvad det er jeg spiller..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Swampthing »

Du starter med et par cowboystøvler og hat........

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Swampthing »

Når du så har fået god smag, kan du gå videre til jazz'en. ;)

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Nu ved jeg ikke hvor langt du er, men du har fat i det rigtige mht. at spille over akkorderne. Hvis du er helt i starten af dette kan jeg anbefale at sidde og spille over en Am Dm rundgang og prøve at ramme de toner der skiller akkorden ud fra den anden. Hvis du er langt forbi dette så kan jeg nok ikke hjælpe det store :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af GodSpeedDK »

Start med at drikke dig virkelig fuld. Grib guitaren, og spil, og hver gang du rammer en forkert tone, så skynder du dig at råbe: "Det' jazz!!!"

Selv tak :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Swampthing »

[quote="GodSpeedDK"]Start med at drikke dig virkelig fuld. Grib guitaren, og spil, og hver gang du rammer en forkert tone, så skynder du dig at råbe: "Det' jazz!!!"

Selv tak :) [/quote]
:lol: :lol: :clap: :clap: :P

Jeg undskylder lige for ikke skrive noget brugbart i denne tråd men kun laver sjov og spas. :angel:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at en god guitarlærer med speciale i én eller flere af disse genrer ville være et hit at opsøge...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af itsaysvuff »

ja, du har nok ret.. Der er i hvert fald ikke så meget at komme efter herinde :)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Telemaster »

Til country er treklange på de tre tyndeste strenge en rigtig god ting at improvisere over. Det, og så nogle bends op til durtertsen, mens du holder den lille septim eller grundtonen. Bends fra lille septim til grundtone, mens du holder den store none lyder også meget country. Til rytmespil fungerer vekselbas sammen med akkorder godt. Jazz vil jeg overhovedet ikke gøre mig klog på, men nøjes med at sige, at idéen med at arbejde med både jazz og country samtidig, virker en anelse ambitiøs i mine øjne :-)
So many assholes, so few bullets

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Rasmus »

Jeg har for mange år siden været i samme situation, men har erfaret at for at lære at spille jazz, og blive god til det er man nødt til at lytte til det, og "tænde" på det, såvel som man kan gøre med alle andre slags musik man spiller.

Jeg er ikke så god til at lytte til jazz, og ergo kommer jeg nok heller ikke til at blive den store jazz guitarist. Buhu. :)

Dog kan jeg anbefale dig at få fat i en realbook, eller lån en på biblioteket, eller hvis du er sød og smider en email så skal jeg se om jeg kan få noget .PDF til at lande i din indbakke.

Så ville jeg som en start finde et par jazzblues'er med et nemt tema og starte med det. F.eks "bessies blues" + "Billies bounce".

Udover det synes jeg enormt godt om f.eks Canteloupe island <a href="" rel="nofollow">
Da det er ret groove baseret, og et fedt tema, som også er tilpas nemt til at man kan lære at spille det rimeligt hurtigt.

Et andet nummer er Take 5, i en ret fin version med George Benson. <a href="" rel="nofollow">
Det er ret givenede synes jeg. Især er der noget god kromatik i b-stykket.

Det er ihvertfald en start!
Men jeg tror noget af det vigtigste for at forstå jazz er at lytte til det, og lytte til nogen af de gamle.

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Der må sgu gerne lande noget .PDF i min indbakke, hvis du sådan lige går og deler ud? :) (Koen_fra_kolding@hotmail.com)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af itsaysvuff »

Du må gerne sende til <a href="mailto:westmark99@hotmail.com">westmark99@hotmail.com</a>, hvis du kan finde det du taler om :)

El Chrissos
Himmelhund
Indlæg: 29
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af El Chrissos »

Til country er det en fed idé at spille over de enkelte akkorder, og ikke lave rocktricket med bare at tyre rundt i én pentaton-skala.
Jazz er jo lidt mere end én genre, så deciderede tips her er lidt svære. Når jeg prøver at lyde lidt jazzet (dog altid i en rock-kontekst), leger jeg lidt med septimen og tertsen - nogle gange den lille, andre gange den store.
Men husk én ting; du må aldrig nævne at du spiller jazz på GearFreak.
Cuando yo me muera
enterradme con mi guitarra
bajo la arena.

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af shm »

Man kan jo downloade det her lille program og så vælge sig nogle numre, som man syntes er til at overskue og indeholder den stil man godt vil blive klogere på, jazz, country ect. <a href="http://www.seventhstring.com/" rel="nofollow">http://www.seventhstring.com/</a>

Country, gennerelt, følger arkordsammensætningen og der spilles i udgangspunktet dur pentaton. Derudover spilles der på dur/mol terts og b5 som i bluespentatone. Mixolydisk er også ofte anvendt. Albert Lee blander suverænt alle disse ting, men i et tempo, der i hvert fald gør mig forpustet, men det er værd at lytte til hans måde at tænke på. Det er rigtig godt, at kunne sine appegios. Der anvendes ofte løse streng,der klinger samtidig med en tone der er taget. Yderliger anvendes ofte dobbelstops, to strenge samtidig. Pedalsteel bends bruges ofte eks. bends til tres, seks og lige på kornet, ikke blues. timingen er som regel også "lige på slaget" og ikke som i blues og rock lidt foran eller bag beatet. Lidt compressor og et slapback delay gir det der country snap.

Jazz er en rimelig bred definition på musik. Der er meget stor forskel på gågade jazz og Charlie Parker. Find det DU syntes lyder som jazz, du kan lide, og prøv at dyrke det lidt. Jeg vil foreslå noget, der er til den bluesede side og som ikke har fire udvidede akkorder i hver takt. Kenny Burell´s Midnight Blue syntes jeg er en super fed skive, som swinger fedt, uden det blir for langhårdet, men smag og behag er jo meget forskellig.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af Rasmus »

[quote="shm"]Man kan jo downloade det her lille program og så vælge sig nogle numre, som man syntes er til at overskue og indeholder den stil man godt vil blive klogere på, jazz, country ect. <a href="http://www.seventhstring.com/" rel="nofollow">http://www.seventhstring.com/</a>

Country, gennerelt, følger arkordsammensætningen og der spilles i udgangspunktet dur pentaton. Derudover spilles der på dur/mol terts og b5 som i bluespentatone. Mixolydisk er også ofte anvendt. Albert Lee blander suverænt alle disse ting, men i et tempo, der i hvert fald gør mig forpustet, men det er værd at lytte til hans måde at tænke på. Det er rigtig godt, at kunne sine appegios. Der anvendes ofte løse streng,der klinger samtidig med en tone der er taget. Yderliger anvendes ofte dobbelstops, to strenge samtidig. Pedalsteel bends bruges ofte eks. bends til tres, seks og lige på kornet, ikke blues. timingen er som regel også "lige på slaget" og ikke som i blues og rock lidt foran eller bag beatet. Lidt compressor og et slapback delay gir det der country snap.

Jazz er en rimelig bred definition på musik. Der er meget stor forskel på gågade jazz og Charlie Parker. Find det DU syntes lyder som jazz, du kan lide, og prøv at dyrke det lidt. Jeg vil foreslå noget, der er til den bluesede side og som ikke har fire udvidede akkorder i hver takt. Kenny Burell´s Midnight Blue syntes jeg er en super fed skive, som swinger fedt, uden det blir for langhårdet, men smag og behag er jo meget forskellig.[/quote]

+1 til Kenny Burell's midnight blue.

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af andkrup »

[quote="Rasmus"]Jeg har for mange år siden været i samme situation, men har erfaret at for at lære at spille jazz, og blive god til det er man nødt til at lytte til det, og "tænde" på det, såvel som man kan gøre med alle andre slags musik man spiller.

Jeg er ikke så god til at lytte til jazz, og ergo kommer jeg nok heller ikke til at blive den store jazz guitarist. Buhu. :)

Dog kan jeg anbefale dig at få fat i en realbook, eller lån en på biblioteket, eller hvis du er sød og smider en email så skal jeg se om jeg kan få noget .PDF til at lande i din indbakke.

Så ville jeg som en start finde et par jazzblues'er med et nemt tema og starte med det. F.eks "bessies blues" + "Billies bounce".

Udover det synes jeg enormt godt om f.eks Canteloupe island <a href="" rel="nofollow">
Da det er ret groove baseret, og et fedt tema, som også er tilpas nemt til at man kan lære at spille det rimeligt hurtigt.

Et andet nummer er Take 5, i en ret fin version med George Benson. <a href="" rel="nofollow">
Det er ret givenede synes jeg. Især er der noget god kromatik i b-stykket.

Det er ihvertfald en start!
Men jeg tror noget af det vigtigste for at forstå jazz er at lytte til det, og lytte til nogen af de gamle.[/quote]

+1

find noget jazz du kan li' og bevæg dig ind på det på den måde. Du blir aldrig god til en stilart du ikke syns er fed.

Jeg syns ikke jazz handler om at spille over hver akkord - syns mere det handler om at artikulere ens individuelle melodik så den står klart i forhold til den harmoniske kontekst der spilles over. Wes Montgomery er et fedt eksempel - alt han spiller er så selvfølgeligt at akkordskift/progressioner/modulationer er underordnet
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jazz og Country - hvordan kommer man lige i gang?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="El Chrissos"]
Men husk én ting; du må aldrig nævne at du spiller jazz på GearFreak.[/quote]

Eh ...?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen