For få kvinder...

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

For få kvinder...

Indlæg af stl »

...der spiller et instrument: http://www.information.dk/245661
Interessant læsning.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af GodSpeedDK »

Puhhh ... den sidste rødstrømpe er ikke født endnu, ser det ud til :roll:

Jeg er stor tilhænger af ligestilling, men det skal sgu ikke indføres ved tvang. Lad den bedste få jobbet/taletiden/pladsen på Aages facade, og lad så være med at snakke mere om køn. Det er jo kun fordi der med jævne mellemrum skal dukke sådan et "problem" her op, at vi bliver holdt fast i, at der er forskel på mænd og kvinder.

"Man benytter sig af stereotyper, fordi det stadigvæk er upassende at se en pige spille elektrisk guitar. Guitaren er jo en mandlig potensforlænger."

Hånden på hjertet; er der nogen af jer, der tænker sådan?? Nej, nærmest tværtimod, ik'? Det er da for fedt, når der endelig er en pige/kvinde, der kan give os andre kam til vores hår.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af IkkeMig »

Jeg er helt enig med GodSpeedDK. Hvis der er færre kvinder, der spiller et instrument, så er det fordi at der er færre piger, der vælger det. Og hvem er det, der mest påvirker dem til at vælge hobby? Jeg vil vælge at tro, at deres mor er ret højt oppe på listen.

Så det er ikke "samfundets" skyld. Det er pigernes og kvindernes eget valg...

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af fortytwo »

Til gengæld er der så færre mænd der danser..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af Jake »

Jeg kender rigtig, rigtig mange piger, som spiller et instrument. At det så måske ikke er elguitar, gør i min verden ingen forskel. Den forfatter har intet belæg for sine påstande, andet end i egne fordomme.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Jake"]Jeg kender rigtig, rigtig mange piger, som spiller et instrument. At det så måske ikke er elguitar, gør i min verden ingen forskel. Den forfatter har intet belæg for sine påstande, andet end i egne fordomme.[/quote]

Jeg synes da, at udgangspunkt i KODA's medlemstal mv. er meget godt rent statistisk. Tror du ikke bare, at det er din omgangskreds, der er lidt atypisk? Jeg synes da i hvert fald, at de tal, forfatteren citerer, er et noget bedre statistisk grundlag, end hvor mange du kender...

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af IkkeMig »

[quote="fortytwo"]Til gengæld er der så færre mænd der danser..[/quote]

Ja, det er sjovt nok kun et problem den ene vej. I forbindelse med diskussionen om, hvorvidt det var i orden at et universitet favoriserede kvinder i forbindelse med ansættelser sagde en af min venner meget rammende: "Det ville jo være det samme som at sige, at mandlige sygeplejersker og pædagogmedhjælpere skal have 20% mere i løn end de kvindelige for at lokke flere mænd ind i faget. Tror i ikke det ville give et ramaskrig af dimensioner?"

Men ligestilling gælder kun den ene vej...

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af stl »

Det var nu ikke min hensigt at starte en diskussion om rødstrømper, ligestilling eller hvorvidt det er samfundets skyld :-) Men hvis man nu skræller artiklens bavl væk og bare forholder sig til hvordan det ofte ser ud i virkeligheden, på skoler, ungdomsskoler, klubber osv. er det da interessant (og det kan jeg da selv huske fra min egen skoletid) at piger/kvinder ofte (ikke altid!) tiltænkes rollen som ju-hu piger, kor, forsanger, eller evt. med et par claves eller tamburin i hånden... Det er jo stadig sådan idag, at man kigger en ekstra gang hvis man oplever et orkester med en kvindelig trommeslager eller leadguitarist.
Påstand: trommer, bas og guitar (særligt elektrisk) er instrumenter som tillægges maskuline attributter og værdier. Det er ikke nødvendigvis skidt, for dårligt eller noget der skal tvangsændres med kvoter. Men bare interessant og muligvis noget man skal forholde sig lidt til når musiklæreren laver sine arrangementer osv.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af IkkeMig »

[quote="stl"]Påstand: trommer, bas og guitar (særligt elektrisk) er instrumenter som tillægges maskuline attributter og værdier. Det er ikke nødvendigvis skidt, for dårligt eller noget der skal tvangsændres med kvoter. Men bare interessant og muligvis noget man skal forholde sig lidt til når musiklæreren laver sine arrangementer osv.[/quote]

Jeg tror du har ret i at det er sådan. Men som jeg skrev tidligere, så tror jeg, det er et valg, de selv tager på baggrund af interesser. At man så måske godt i skolen mv. kan gøre noget ekstra for at forøge den interesse, der måtte være, er noget andet. Men jeg mener nu ikke, at det som sådan er et problem. Der er bare forskel på drenge og piger i den alder, hvor de vælger at starte på et instrument...

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af GuitaRasmus »

"Er mændene mere tiltrukket af vildskaben i et trommesæt, end den pæne pige er?"

Det mest latterlige er, at forfatteren bare skulle have lettet bagdelen og gå 20 skridt hen til trommeafdelingen i aage, hvor der hænger et kæmpe billede af en kvindelig trommeslager på vinduet. Jeg ved ikke hvem hun er, men jeg ved heller ikke hvem de andre trommeslagere er.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af Jake »

Nu er KODA's medlemstal jo mere en forklaring om "Hvor mange spiller balle" end "Hvor mange spiller musik" - og der er stor forskel på de to! ;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

AH^DK
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af AH^DK »

Nu bliver jeg grov.. Men det her er simpelthen for trættende.

Hvor går grænsen for lige stilling? Uanset hvor meget Ulla Rødstrømpe gerne vil have det, så kan jeg fysisk ikke føde et barn... Ligeså vel som hun får forholdsvist svært ved at gro skæg og andre ting.

De der ligestillingskvinder, er de samme forbitrede Liste Ø stemmende kvinder, som i 70erne råbte om det ene, i 80erne det andet og i 90erne det tredje. Mit budskab til jer er:

LUK RØVEN.

Jeg har mødt en del kvinder igennem min tid. Fælles for 9 ud af 10 rødstrømper jeg møder, er at de er i det alternative miljø. Jeg har en idé om at det stammer fra, at man er så træt af at få pis for at være anderledes, at man bliver bitter over alt. Hvad fanden forventer folk? Ja man skiller sig ud, med dreadlocks, emo makeup - whatever. Nogle mennesker vil kommentere på det. Sådan er det. Piv og vræl.

En anden situation hvor ligestilling pisser mig af, er i sælger miljøet. Da jeg var teamleder, oplevede jeg en tøs der spurgte mig ad, hvorfor der hovedsageligt var mænd i min afdeling. Svaret er simpelt. Mænd er, i de virksomheder jeg har været, meget bedre sælgere. Fordi de fleste kvinder tænker mere følelsemæssigt, medens mænd har tendens til at være mere penge motiverede. Dette er ikke chauvanistisk, det er simpel business. Det handler om intjening og intet andet. Synes kvinderne det er surt? Syndt. Se filmen Glengarry Glen Ross, for at se hvordan de steder jeg har været fungerer.

Der er så mange brancher/ting at lave for alle, at jeg ikke fatter, hvorfor visse ting skal være som de er. Jeg fatter heller ikke kvinder i militæret. Førstehjælp er helt ok, men ikke i frontlinjen.

Jeg ved jeg har skrevet mine meninger groft. Men det er den eneste måde, jeg fornemmer at jeg virkeligt kan få min pointe igennem på :)

Og nej jeg hader ikke kvinder. Jeg elsker dem....... Specielt fredag aften hvis der er sprut indblandet ;)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af kraen »

Jeg melder mig også på holdet, der mener, at ligestillingen er gået over stregen.

Hvorfor skal man f.eks. som firma sætte et mål om, hvor mange kvinder, man vil have ansat? Er det klogeste ikke, at ansætte de bedst egnede?

Som flere har pointeret, gælder ligestillingen kun for kvinder og de får derfor en særstatus i samfundet - hvorfor? Kunne man ikke bare i stedet acceptere, at vi er forskellige (heldigvis) og dermed også har vores forskellige forcer. Generelt er kvinder mere følsomme og derfor f.eks. bedre til børn, hvor mænd generelt er mere kyniske og derfor også typisk bedre direktører.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af GuitaRasmus »

Hehehehe... Ligestillingsdebat. :D Det er altid sjovt.

Jeg vil bare byde ind med, at præmissen at kvinder er lige så gode til at spille musik som mænd (hvilket jeg så absolut mener de er), og omvendt, er det flintrende ligegyldigt hvilket køn musikeren er - og herved er debatten ligegyldig. Jeg er da pisseligeglad med om den musik jeg hører er skrevet og spillet af en kvinde, mand, katolik, snorkeldykkeentusiast eller mentalt handicappet. Hvis det er godt, er det godt, hvis det er skidt, er det skidt. Hvorfor overhovedet interessere sig for noget så ligegyldigt som kunstnerens køn?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af CobraPizza »

Jeg kender da relativt mange piger der spiller i orkester (vitterligt met orkester, altså brass band etc) så nej, de er ikke så udøvende, når det kommer til et Guitar, Bas, Tromme og sanger band, men hvorfor skulle det være noget dårligt?

Jeg ser dog gerne flere piger der begynder at spille.. men det er nogle gange lidt federe udelukkende at være mænd i et metal band, for så skal man heller ikke være politisk korrekt når man er sammen med det kvindelige medlem (det er nogle gange en dynamik dræber, ikke at kunne fortælle døde baby jokes)

Kvinder er ikke mænd, og omvendt..

Ps. piger på violin er herre sexede..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="CobraPizza"] (...) men det er nogle gange lidt federe udelukkende at være mænd i et metal band, for så skal man heller ikke være politisk korrekt når man er sammen med det kvindelige medlem (det er nogle gange en dynamik dræber, ikke at kunne fortælle døde baby jokes)[/quote]

Det afhænger så sandelig af det pågældende kvindemenneske. Forsangerinden i mit band ligger ikke på den lade side, når vi snakker 'døde baby'-jokes, sjofle vitser, det-sagde-hun-også-igår-kommentarer, skulle jeg hilse at sige. Og dét i en grad, hvor vi andre bliver forlegne.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af Telemaster »

Det er røvhamrende sexet, når kvinder er gode til noget - fx musik, hvor det endda er ret synligt, at de er gode til noget. Jeg kan altså ikke genkende tanken om, at det ser forkert ud med kvinder i rockbands.

Hvorfor så få kvinder vælger den vej, er sgu et kompliceret spørgsmål, men det handler helt sikkert både om gener og miljø. Der er heller ikke mange kvindelige Formel 1-kørere, så vidt jeg ved. Hvorfor ikke? (og her skulle det ligge lige til højreskøjten med en joke om kvinder og biler, men lad os springe den over. Nej, ok: Hvorfor kan kvinder ikke parallelparkere? Fordi rattet ikke sidder i deres side. Undskyld).
So many assholes, so few bullets

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af Dannyboy »

Jamen skal kvinder ikke bare lave mad og passe den lille?

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af Flyveøglen »

Jeg tror der er færre kvindelige musikere end mandlige, og jeg tror at de kvindelige musikere lever mere i det skjulte end de mandlige.

Jeg tror årsagen til fx. de relativt få kvindelige leadguitarister skal findes et helt andet sted. Mænd har simpelthen et større behov for at hævde sig, promovere sig selv osv. osv. Det går helt tilbage til dengang hvor vi boede i huler og gik med bar røv.

Jeg er af den overbevisning at der er lidt "parringsdans" i det. Man stiller sig frem på scenen, viser sine evner og håber på trusseregn.

Kvinder er derimod ofte mere tilbagetrukne musikere, eksempelvis bassister, cellister osv. osv.

Sådan ser verden i hvert tilfælde ud fra mit ringhjørne

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: For få kvinder...

Indlæg af Jens H »

Kvinder kan vel også være "potente" :?
[youtube]WMKmQmkJ9gg[/youtube]
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen