En diskussion af modereringen på dette forum.

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af GuitaRasmus »

Ja, jeg synes det er på tide at tage denne debat. Som alle jo godt ved, er dette Gearfreak v. 2.0, efter det oprindelige forums nedbrud. Jeg må indrømme at jeg synes modereringen er blevet for skrap, og jeg synes der skal noget grelt til, for decideret at slette en tråd. Et er at lukke den, men når den er slettet, kan den aldrig genskabes. Det mener jeg er uacceptabelt, medmindre der er noget helt fucked up igang. Og så må jeg indrømme at jeg stejler ved MacG's bemærkning: "men det synes Kræn, og det er hans forum..." :s hock:

Ah hva? Det er absolut rigtigt at det er Kræn der har bygget dette forum, og stillet serverplads til rådighed, men jeg undres ved at det er blevet til sandheden, at "det er Kræns forum" - nu er intellektuel rettighed andet og mere end en forumplatform og et webhotel, og Gearfreak er IKKE Kræns intellektuelle rettighed. Gearfreak som anmeldelsesdatabase blev skabt af Garnet, og Gearfreak som forum blev skabt af Garnet, Fortytwo, Funkis, Rockelektrikeren og undertegnede. Jeg er ikke specielt interesseret i at få moderatorstatus igen, da det er et utaknemmeligt erhverv, og jeg gerne vil have friheden til ikke at skulle tjekke tråde i tide og utide, men jeg synes at forummoderationen har taget en drejning der strider imod den oprindelige ånd, og det stryger mig mod hårene. Derfor; debattér.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Jeg synes ihvertfald vi kan se Aage's moderator stil som skræmmebillede. Er det ikke bare noget med at vi, lige meget hvor hippie-agtigt det lyder, respekterer moderatorens stop 100%? Når en moderator henstiller til at der bliver talt ordenligt, så ikke lige en sidste kommentar med "jamen det var jo...". Man logger lige af 1 time, går sig en tur, spiller noget guitar, whatever. Når man så kommer tilbage, kan man lige læse sine indlæg igennem og tænke en ekstra gang over hvorfor der mon blev sagt stop. Det lyder sindssygt børnehave agtigt, men jeg tror sgu det er en løsningsmodel.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af IkkeMig »

Den tråd der blev slettet, blev slettet på anmodning fra flere brugere.

Vi diskuterer lige nu internt blandt moderatorerne, hvordan linien skal lægges, men det er klart, at der skal lægges en linie, som kan være rimeligt konsekvent.

Jeg forventer, at vi melder ud efterhånden som vi bliver enige om noget, men det kan naturligvis tage lidt tid, alle er ikke online hele tiden.

I mellemtiden skal alle andre brugere da være velkommen til at komme med deres input og meninger her :)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af GuitaRasmus »

Kaptajn Kropp: Rørende enig. Aages moderatorstil er efter min mening helt uacceptabel på et forum som dette.

Turtle: Det lyder godt - Det er netop det jeg savner - mindre diktator-stil og mere input fra brugernes side.

Edit: Bare lige for at gøre det helt klart, så ved jeg godt at Kræn ikke på noget tidspunkt har postuleret at det er "hans forum". Citatet var MacG's.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Sasha »

Okay, det er, hvad der står. Men jeg tror måske nok, at dét med Kræn og "hans forum" i den pågældende sag lige så godt kunne have været udlagt som "Moderatoren syntes, at indholdet i den pågældende tråd var over stregen. Og derfor valgte han at slette den"..?

(uden i øvrigt at forholde mig til, om det var rigtigt eller forkert at gøre det i det konkrete tilfælde)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Okay, det er, hvad der står. Men jeg tror måske nok, at dét med Kræn og "hans forum" i den pågældende sag lige så godt kunne have været udlagt som "Moderatoren syntes, at indholdet i den pågældende tråd var over stregen. Og derfor valgte han at slette den"..?

(uden i øvrigt at forholde mig til, om det var rigtigt eller forkert at gøre det)[/quote]

Det kan meget vel være tilfældet. Det er heller ikke fordi jeg skal være ordkløver, men jeg føler jeg er nødt til at råbe vagt i gevær, når jeg ser at noget (Gearfreak), som jeg og de andre fra den gamle stab har brugt utroligt mange timer på at bygge op fra bunden, og prøve at give en anden stemning end andre fora, er ved at tage en (efter min mening) uheldig drejning ifht. moderationen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Jeg tror, vi ser rimeligt ens på den sag. Jeg skal dog på ingen måde hævde, at mit synspunkt er "den eneste sandhed"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Det der også adskiller Gearfreak fra andre fora, er jo at mange herinde kender hinanden privat. Dette skaber en hjemlig stemning også udadtil for os, som holder os bag skærmen. Vi er jo heller så mange aktive brugere herinde, så vi lærer jo efterhånden, hvor man måske ikke skal trykke, og hvilke kommentarer til bestemte personer der er bedst at sige ud i luften og lade fingrene hvile lidt :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"]Okay, det er, hvad der står. Men jeg tror måske nok, at dét med Kræn og "hans forum" i den pågældende sag lige så godt kunne have været udlagt som "Moderatoren syntes, at indholdet i den pågældende tråd var over stregen. Og derfor valgte han at slette den"..?

(uden i øvrigt at forholde mig til, om det var rigtigt eller forkert at gøre det)[/quote]

Det kan meget vel være tilfældet. Det er heller ikke fordi jeg skal være ordkløver, men jeg føler jeg er nødt til at råbe vagt i gevær, når jeg ser at noget (Gearfreak), som jeg og de andre fra den gamle stab har brugt utroligt mange timer på at bygge op fra bunden, og prøve at give en anden stemning end andre fora, er ved at tage en (efter min mening) uheldig drejning ifht. moderationen.[/quote]

Det glæder mig at der var nogen der fangede den... Det var en provokation, og den virkede, som eksistensen af denne tråd viser. Den tråd der blev slettet var ikke særlig slem, og nu er den væk, så det kan jeg bare påstå... Så min udlægning af tråden er ligeså god som ehver andens.

Det forekommer mig at moderationen her er noget tilfældig, og hvis en klage kan få en tråd slettet på den, efter min mening, spinkle baggrund, så mangler der klare retningslinjer... Som både brugere OG Moderatorer skal rette sig efter. Det kan ikke være så svært: "Personangreb er ikke tilladt, gå efter bolden, ikke manden. Hvis ikke: Three Strikes: You´re out."

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Smittefar »

Som turtle har skrevet, så diskuterer vi moderatorer livligt, hvordan vi skal finde en konsekvent linie her på forummet.

Nu siges det, at moderationen er for skrap - jeg kan stort set ikke komme i tanke om andre eksempler på moderation end at nævnte tråd er slettet, og at den efterfølgende tråd blev låst. Hertil kommer et par henstillinger om at tale ordentligt.

Jeg synes selv, det var en fejl, at tråden blev slettet helt, men jeg ser det som en del af en proces, vi skal lære af.

Ja, dette er et forsøg på at føre det gamle gearfreak videre, men det er også en helt ny moderatorstab (næsten), så det er klart, at der vil være et skift i, hvordan der bliver modereret - det kan simpelthen ikke undgås.

Jeg synes, det er rigtig fint, at vi har denne tråd, hvor moderationen kan diskuteres - jeg opfatter det nemlig som brugernes forum mere end nogen andres. Men husk nu, at moderatorer også begår fejl, og vi skal også ind i mellem tilgives. Det nytter ikke, hvis man decideret farer i flint over, at en moderator har begået fejl.

Mit personlige udgangspunkt er, at alt kan diskuteres, og man må også gerne gå til stålet - jeg gider bare ikke at se på personlige tilsvininger og vendettaer - Noget, jeg synes var ved at blusse op i den slettede tråd - jeg var selv nået dertil, hvor jeg overvejede kraftig moderation - Bemærk, at jeg ikke har udtalt mig om, hvem der startede eller var grovest. Det er jeg nemlig ligeglad med.

Jeg er egentlig enig med "Personangreb er ikke tilladt, gå efter bolden, ikke manden. Hvis ikke: Three Strikes: You´re out." - men efter mine begreber, havde vi også krydset den linie, så der i hvert fald var et par strikes på kontoen hos nogle brugere.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af kraen »

Så er det vist på tide, at jeg lige melder mig ind i debatten:

Sletningen af pågældende tråd, var en fejl - det kan jeg godt se nu. Men det er altså for sent at græde over, for den er HELT væk og kan ikke genskabes.
Ang. moderationen, så kan jeg ikke komme i tanke om andre ting, hvor jeg har været inde og gribe ind - andet end at henstille til at tale ordentligt. De eneste tråde, jeg har låst og slettet hidtil (udover dén ene) var dubletter af andre tråde.

Hvis nogle synes, at det er for meget, at moderatorer går ind og skriver til folk, at de skal tale pænt til hinanden, uden at det er gået helt over gevind, så er det for at fange det i optrækket. Jeg synes efterhånden, at jeg kan se, hvor en tråd bærer hen, efter 2-3 spydige indlæg. Der forbeholder jeg mig altså retten, som moderator - ikke ejer, at gå ind og lave en henstilling og sidenhen evt. låse tråden.

Men det er da rart med en debat om linjerne på VORES forum.

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Pickles »

Jeg går ind for streng moderation, jeg gider simpelthen ikke at forholde mig til personangreb og irrelevante posts. Faktisk er jeg holdt op med at bruge Aage, fordi de lader for meget lort stå (jeg ved ikke om det er blevet værre eller anerledes i det seneste halve år).

Jeg synes det er helt fint, at moderatorer forholder sig aktivt til hvilken vej, en tråd går, og kommer med henstillinger, hvis slem off topic eller skænderier er tydeligt under opsejling. Men som sagt er det bedre værktøjer at låse tråde og slette enkelte indlæg, end det er at slette hele tråde.
Når jeg selv modererer (på et politisk forum) låser jeg sjældent tråde, jeg sletter simpelthen indlæg, der er trælse jf. ovenfor, samt skriver en begrundelse. Det kan tit få snakken tilbage på sporet uden at den helt behøver at forstumme, som når man lukker en tråd af.

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Jens H »

Jeg synes det er svært det her, da mange brugere kender hinanden også udenfor. Når man kender en "hel" person, så er man meget mere tolerant over for hans gøren og laden.
Det viser sig i mange af livet forhold at nogle mennesker bare får lov at slippe afsted med hvad som helst, mens andre der træder ved siden af en gang bliver hårdt slået ned på.

Jeg kan ikke se at det gamle gearfreak skulle være bedre. Fora svinger op og ned, alt efter hvem der ligger energi i dem.

Jeg vil forbeholde mig retten til at henstille til andre, når jeg synes at nogen går over stregen. Det er ikke noget med at jeg betragter mig selv som moderator, men at man som menneske ikke gider se på hvad man selv betragter som uretfærdigt. Og det kan ligesåvel være et moderatorindgreb der overskrider mine grænser som alt muligt andet. Skriver man i et fora, så er det åbent for alle at "blande" sig. Ellers må folk tage den over en PM.

I sidste ende er det jo bare sådan at hvis jeg som person ikke passer til tonen eller reglerne for et fora, så må jeg jo bare finde et andet sted.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af thomasrytter »

Jeg havde egentlig skrevet et længere indlæg, men valgte at slette det igen. Helt kort:

Selvom jeg ikke har sitets højeste postcount, har jeg alligevel læst med hver dag lige fra starten - lad det være sagt, at jeg IKKE synes, at tonen herinde er et problem generelt, og jeg synes også at vi som brugere er gode til at holde en vis form for selvjustits. Men træerne vokser altså ikke ind i himlen.

Man kan også opleve sarkasme og selfedme på gearfreak, og ja, af og til bliver der trådt på nogen uden at der bliver grebet ind. Det er ikke klædeligt, og heller ikke i forummets "ånd". Jeg orker personligt i de tilfælde ikke at gå i diskussion, da jeg hverken har tid eller stædighed nok i mig til at få min mening sat igennem, overfor diverse "hobby-debattører". I et sådant tilfælde synes jeg det er rart, at en moderator kan bryde ind og henvise til fælles retningslinjer for hvad god opførsel er.

I pågældende tilfælde synes jeg, at det var helt fint at der blev grebet ind. Vi mangler blot at få formuleret de fælles retningslinjer...

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af eitreach »

Selv voksne mænd kan ikke finde ud af at opføre sig ordentligt.. Mig selv inkluderet, fra tid til anden. Moderation skal der til, i de nødvendige mængder - og de nødvendige mængder synes jeg helt og aldeles må være op til den åndelige leder af sitet, hvem end han så er - kan man ikke lide lugten i bageriet. er der sikkert en anden ikke så langt væk, også en som tager visa electron.

Ikke alt skal følges blindt, men såfremt det virker som om der er oprigtighed bag beslutningen, og et nogenlunde solidt tankegrundlag, også selvom man ikke altid er enig, synes jeg man skal gøre sit for ikke at gøre tingene værre, ved blot at få endnu kraftigere moderation til boardet - for så har man lige præcis opnået det modsatte af hvad man egentligt vil.

Dette er skrevet som den tunge hammer og den bløde handske jeg er på ubuntudanmark.dk, og hvad jeg har fundet frem til i min periode som.. Well, åndelig leder., Sort of.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Morten M »

Foreløbigt ser det ud til, moderatorerne gør det bedre end på det gamle gearfreak. Klart bedre.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Sasha »

Hvordan "klart bedre"..?

- bare et nysgerrigt spørgsmål...

Og man skal da passe på, at man ikke får en glorie i hovedet her, hvor man øjensynligt er omgivet af moderatorer, som ligefrem skal gøres til åndelige ledere. Jeg er da glad for, at mine fødder stadig kan nå ned til den gode, jyske muld. Der er vel ikke noget at sige til, at det til tider kan være svært for en jordnær baggårdskat at gebærde sig i sådan et selskab?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af kraen »

Jeg vil nu nok også sige, at jeg er lidt for jysk til at tale om åndelige ledere.

Christian Mogensen
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Christian Mogensen »

Hvis andre ikke melder sig, vil jeg gerne være Jesus...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En diskussion af modereringen på dette forum.

Indlæg af Sasha »

Ja, det ville jo da i mindste være rart at have styr på, hvilken religion de selvbestaltede åndelige ledere bekender sig til - om ikke andet så for at have en vis idé om, hvordan dét med syndsforladelse klares: Om man må se stening i øjnene, forvente at blive født som en hund i næste liv, eller det eventuelt kan klares med indkøb af lidt vokslys til moderatoren...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Låst

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen