Now Optur

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Johannes
Smoke On The Water
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Johannes »

[quote="Sasha"][quote="Smittefar"][quote="Sasha"]NO: Så kom der atter en anstændig ringmodulator til det lille hjem... :-)[/quote]

Jeg kondolerer :) [/quote]

Det er der skam ingen grund til. Den har stået på ønskesedlen længe, efter at min gamle hjemmebyggede under mystiske omstændigheder nok må skrives på tabslisten, og alverdens folk har travlt med at sørge for, at et projekt med at bygge en ny nu i flere år blot er rykket længere og længere ud i horisonten. Så jeg synes da, at det er en fornem fødselsdagsgave fra min kære frue. Men OK: Nu har hun og jeg jo kendt hinanden i mange år - faktisk siden hun gik i gymnasiet. Og hvor andre unge kvinder måske kunne finde på et dekorere deres penalhus med navnet på deres udkårne, var min senere hustrus penalhus faktisk udsmykket med inskriptionen "Ringmodulator".

Se, dét er ægte kærlighed!

:-)[/quote]
Af ren nysgerrighed hvilken er det så?

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Barf »

NO1: Fantastisk øver her til aften. Et nummer, som vi har arbejdet på, blev justeret og rettet lidt til, så det stort set kun mangler noget vokal, og en af mine gamle idéer blev i løbet af fem minutter til et næsten færdigt nummer. Alle var på en eller anden måde enige om, hvad der skulle spilles og hvornår fra første gang.

NO2: Det kan godt betale sig at have en musiker-far. Udover et halvt sanganlæg (så køber vi den halvdel som mangler), som vi får til ubestemt opbevaring og brug, så har han da også lige et Hammond-orgel med Leslie-kabinet, som vi kan få lov til at lege med. Sådan!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Barf"]

NO2: Det kan godt betale sig at have en musiker-far. Udover et halvt sanganlæg (så køber vi den halvdel som mangler), som vi får til ubestemt opbevaring og brug, så har han da også lige et Hammond-orgel med Leslie-kabinet, som vi kan få lov til at lege med. Sådan![/quote]

Det er vist dét, som hedder "at være født med en guldske i munden/guldklump i røven" dér, hvor jeg kommer fra...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Johannes"]

Af ren nysgerrighed hvilken er det så?[/quote]

Moog.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Odgaard »

[quote="Sasha"][quote="Johannes"]

Af ren nysgerrighed hvilken er det så?[/quote]

Moog.[/quote]
Tillykke. Både med fødselsdagen og gaven. Sådan en kunne jeg også godt tænke mig (gaven, fødselsdagen har jeg haft for nylig).

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Barf »

[quote="Sasha"][quote="Barf"]

NO2: Det kan godt betale sig at have en musiker-far. Udover et halvt sanganlæg (så køber vi den halvdel som mangler), som vi får til ubestemt opbevaring og brug, så har han da også lige et Hammond-orgel med Leslie-kabinet, som vi kan få lov til at lege med. Sådan![/quote]

Det er vist dét, som hedder "at være født med en guldske i munden/guldklump i røven" dér, hvor jeg kommer fra...[/quote]

Det er bestemt en privilegeret situation, men når han alligevel søgte at sted at opbevare tingene, så kunne jeg lige så godt tilbyde min "assistance".

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Pluto »

NO- Jeg er ved at tolexere mit nye kabinet og det er jeg sku god til IMO(uden at prale).Kan godt se at jeg har lavet et før ,for det går noget nemmere nu.
Lige et par stykker mere og jeg er proff. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Odgaard"][quote="Sasha"][quote="Johannes"]

Af ren nysgerrighed hvilken er det så?[/quote]

Moog.[/quote]
Tillykke. Både med fødselsdagen og gaven. Sådan en kunne jeg også godt tænke mig (gaven, fødselsdagen har jeg haft for nylig).[/quote]

Tak-tak!

Og jo, det er absolut også en fed ting (selv om jeg ved lejlighed skal have kigget på dens bypass-funktion eller nærmere mangel på samme) med "a certain mad beaty all of its own"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Barf"][quote="Sasha"][quote="Barf"]

NO2: Det kan godt betale sig at have en musiker-far. Udover et halvt sanganlæg (så køber vi den halvdel som mangler), som vi får til ubestemt opbevaring og brug, så har han da også lige et Hammond-orgel med Leslie-kabinet, som vi kan få lov til at lege med. Sådan![/quote]

Det er vist dét, som hedder "at være født med en guldske i munden/guldklump i røven" dér, hvor jeg kommer fra...[/quote]

Det er bestemt en privilegeret situation, men når han alligevel søgte at sted at opbevare tingene, så kunne jeg lige så godt tilbyde min "assistance".[/quote]

Jo da, ellers skulle man da også være et skarn... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Johannes
Smoke On The Water
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Johannes »

[quote="Sasha"][quote="Odgaard"][quote="Sasha"]

Moog.[/quote]
Tillykke. Både med fødselsdagen og gaven. Sådan en kunne jeg også godt tænke mig (gaven, fødselsdagen har jeg haft for nylig).[/quote]

Tak-tak!

Og jo, det er absolut også en fed ting (selv om jeg ved lejlighed skal have kigget på dens bypass-funktion eller nærmere mangel på samme) med "a certain mad beaty all of its own"... :-)[/quote]

Fedt, synes flere af deres pedaler lyder godt. Har selv deres lowpass filter. Har specielt kikket på deres ring modulator.
Men netop dets bypass system har afholdt mig fra at købe flere af deres pedaler. Min nuværende løsning (som dog slet ikke er optimal for mig) er at ha' den i et true-bypass loop, synes dog stadig ikke det optimalt når man så aktiverer loopet. Tillykke med den og fødselsdagen!

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af FunkyValle »

NO: Duften af nyklippet græs, når man selv har klippet det...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Johannes"]
Fedt, synes flere af deres pedaler lyder godt. Har selv deres lowpass filter. Har specielt kikket på deres ring modulator.
Men netop dets bypass system har afholdt mig fra at købe flere af deres pedaler. Min nuværende løsning (som dog slet ikke er optimal for mig) er at ha' den i et true-bypass loop, synes dog stadig ikke det optimalt når man så aktiverer loopet. Tillykke med den og fødselsdagen![/quote]

Joh, men hvis der er én, som kan et trick eller to omkring "analog varme", så er det jo unægteligt også Bob Moog. Det er ligesom ikke for sjov, at han har været med i gamet, siden det gældende var en rørdrevet Theremin, og transistorer blev anset som et teknologisk fremskridt. Faktisk var han jo den eneste - i den periode, hvor Lev Sergeyevich Termen var "forsvundet" - som formåede at få bragt Clara Rockmore´s originale Theremin i brugbar stand igen. Jeg havde selv den store fornøjelse at hilse på legenden selv, da han var i Dnamark kort før sin død. Dér afslørede han også, at det f.eks. var mange år siden, at han sidst havde brugt et oscilloskop i forbindelse med udviklingen af sine produkter, der jo ellers om nogle formår at "bøje kurveformerne". Jeg kan ikke huske, hvordan han fik det formuleret. Men det var noget i stil med, at efter tilpas mange år så VED man, hvordan det ser ud, hvis man sendte et givent signal gennem et oscilloskop. Og så ville det sådan set blot forvirre mere, end det ville gavne... det er denne her evige ting med at gøre tingene "by ear" og ikke "by eye"..

Nå, men jeg havde så også selv fornøjelsen for nogle år siden at have de fire første Moogerfooger-effektenheder "boende" en uges tid i forbindelse med en test. Og man må sige, de lyder fedt! Og de er også noget ud over de noget konformt afstukne rammer for "normale" effekter. F,eks. er deres "Murph" pedal absolut ikke for sarte sjæle! Så jeg er absolut glad for endelig at blive ejer af sådan et stykke isenkram, der står Moog på - også selv om denne ringmodulator er lige en tand mere "pæn" end min gamle hjemmebyggede. Men indrømmet: Måske også en tand mere anvendelig i praksis..?

Hvori består problemet ved at bruge den med en loop-fætter af en art?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Johannes
Smoke On The Water
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Johannes »

Har ikke så meget forstand på den inden i, men synes det lyder spændene og der har bare været noget over Moog siden jeg hørte deres ting for første gang.
Må indrømme at nogen af indstillinger på Mf-101'eren går selvsving nok mere egner sig til noget mere spacy musik, end hvad jeg bruger den til. Men godt lyder den.
Problemet med loopet er af, for at MF-101'eren får nok signal ind bliver man nød til skrue op for drive så signalet er højere end hvis pedalen ikke er kæden. Det er jo så ikke noget problem når den ikke sidder i et loop, men når den sidder i et loop får jeg et uønsket volume boost. Det er til at leve med, skal bare huske at indstille gain på min forstærker så den ikke overstyrer. Er bassist så der er ikke tale om en rørforstærker (ikke lige mit lydideal og alt for tungt), mere en forstærker der giver en krystal klar lyd og som lyder sindssygt forfærdeligt når den overstyrer, men det ved du nok.
På sigt vil jeg prøve at finde en løsning hvor man kan få volumen ned, måske noget med et loop med volume kontrol i uden det går på kompromis med lyden ved ikke om det er muligt, men lever med den nuværende løsning indtil videre.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Mjah, man skal nok ud i noget med at have kringlet en volumekontrol ind før pedalens udgangsbuffer. Og det er nok ikke så nemt, eftersom disse pedaler er lavet med de små SMD-komponenter og dermed ikke særligt sjove at modificere på - ihvertfald ikke hvis man skal til at rode med selve kredsløbet. "Omverdenen" - altså switching og lignende halløj er noget mere tilnærmeligt.

Men du har i øvrigt ret: I forbindelse med den førnævnte test havde jeg også en bas klampet til gennem MF-101´eren (ikke at jeg på nogen måde skal prale af at være bassist! ), da jeg - måske med lyden af Red Hot Chili Pepper´s "Sir Psycho Sexy" samt "almost anything by Bootsy Collins" i baghovedet - tænkte, at den netop måtte være fed til bas - And Oh, my Gosh and Golly it is..! :-) Og det endda "bare" kværnet gennem en af mine Marshalls... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

On a second thought:

På den anden side er udgangsimpedansen fra sådan en Moog-fætter garanteret så lav, at man godt kan slippe afsted med at sætte en passiv volumekontrol med et ret lavohmigt potmeter på selve pedalens udgang - altså efter pedalens udgangsbuffer - uden de helt store bivirkninger. Alternativt kunne man snedkerere en dedikeret loopbox sammen til netop dette formål, hvori man lavede en "return level", sådan at man udgik at skulle til at molestere selve pedalen, men alligevel (ihvertfald i teorien) opnåede de fordele, som du efterlyser...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Johannes
Smoke On The Water
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Johannes »

Jeg synes den lyder himmelsk, har aldrig hørt noget bedre til bas. Fra tung langsomt "bevægelse" lyder nærmest synth agtigt, til det mere hurtige funk lyde.
Det var noget af den sidste løsning jeg havde forstillet mig inde i mit hoved. Kunne dog ikke finde noget i manualen om udgangsimpedansen. Kunne være man skulle skrive til Moog og spørge.
BTW tak for hjælpen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Under et halvt minut i selskab med Google ledte mig til denne side på Moog´s eget forum, hvor det står at læse, at udgangsimpedansen for en MF-101 er under 1 kiloohm:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://moogmusic.com/forum/viewtopic.p ... ?t=6795</a><!-- m -->

Så man burde sagtens kunne lave den førnævnte loopbox, hvor man så lader denne "return level" kontrol bestå af et potmeter på måske 10-25K.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Johannes
Smoke On The Water
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Johannes »

Ahh Hvorfor tænkte jeg ikke på Google. Endnu engang tak for hjælpen, fedt at ha' sådan et forum jeg har godt lært meget herinde!
Må lige skrive ned de tekniske ting og gemme dem, indtil jeg får lidt penge og kan finde en der flække sådan en sammen for mig.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Jamen, hvis du artigt begynder at lægge din søndagstier til side, så kan du jo evt. prøve at sende mig en PM, om en måneds tid eller to, hvis det skulle være... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Johannes
Smoke On The Water
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Johannes »

Det vil jeg gøre :) Så er gear budgettet nok også komme lidt under kontrol.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen