Now Optur

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Max Power »

:lol:
Til min undskyldning skal det siges, at jeg lige er kommet hjem fra Dubai, hvor jeg har talt engelsk, dansk, tysk og en sørgelig parodi på spansk, så min sprogopfattelse er helt skæv, men det var først indenfor de sidste ca. 20 sek, at det faktisk gik op for mig at den unge mand med foruroligende løse håndled faktisk talte dansk :s hock:
Jeg måtte spole tilbage....og så forstod jeg det faktisk. Det blev det ikke mindre sjovt af :)

Jeg kender ikke spillet, men det ser nu også en anelse creepy ud :wtf:

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Max Power »

Hmm, wrong thread. Det skulle selvfølgelig have været i Sjov og ballade-tråden.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Swampthing »

NO : Vox AC30'eren i øvelokalet, den lyder ikke værst.
NA : Jeg vippede den 45 grader, det blev eddermame harskt....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Rasmus »

[quote="Swampthing"]
NA : Jeg vippede den 45 grader, det blev eddermame harskt....

Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Så lad være med det. :lol:

EDIT: Det kan være fedt ude i rummet, men det er sjældent fedt for den der får skudt dødsstrålen lige i fjæset. Jeg gør det ofte på min Super Reverb, fordi jeg synes den kobler for meget med gulvet.

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Rasmus"][quote="Swampthing"]
NA : Jeg vippede den 45 grader, det blev eddermame harskt....

Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Så lad være med det. :lol:

EDIT: Det kan være fedt ude i rummet, men det er sjældent fedt for den der får skudt dødsstrålen lige i fjæset. Jeg gør det ofte på min Super Reverb, fordi jeg synes den kobler for meget med gulvet.[/quote]
Her tænker jeg straks at hvis i så smider en mikrofon foran forstærkeren, så forstærker den blot den "harske" lyd?

Jeg har aldrig helt forstået dem der kører med et setup der kommer dårlig lyd ud af, så man i realiteten er nødt til at pege det væk fra sig selv, for at man kan holde ud at høre på det?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Nu kommer det jo nok temmelig meget an på, hvor man sætter denne mikrofon.

Og nu er der vel ikke tale om at "køre med et setup, der kommer dårlig lyd ud af". Det er et faktum, at langt de fleste - hvis ikke alle - højttalerkabinetter lyder forskelligt, afhængigt af hvor man står i forhold til dem. Dette eksemplficeret ved, at man hører mest diskant, hvis man står ret foran dem - også kendt som "i dødsstrålen". Men det drejer sig måske om 10% af "dækningsområdet". I resten af området lyder tingene fint. Jeg ved ikke, om man kan tillade sig på denne baggrund at konkludere, at "der kommer dårlig lyd ud"..? Jeg ville da mene, at der i langt højere grad var tale om, at "der kom dårlig lyd ud", hvis man indstillede tingene sådan, at der var fin lyd i de førnævnte 10% af "dækningsområdet", mens det så i de øvrige 90% lød som om, at der er ti dyner foran højttaleren. Feel free to disagree.

Men hvis du har et bud på, hvordan man opnår en ensartet "god" lyd over hele "dækningsområdet", er jeg lutter øre...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Sasha"]Nu kommer det jo nok temmelig meget an på, hvor man sætter denne mikrofon.

Og nu er der vel ikke tale om at "køre med et setup, der kommer dårlig lyd ud af". Det er et faktum, at langt de fleste - hvis ikke alle - højttalerkabinetter lyder forskelligt, afhængigt af hvor man står i forhold til dem. Dette eksemplficeret ved, at man hører mest diskant, hvis man står ret foran dem - også kendt som "i dødsstrålen". Men det drejer sig måske om 10% af "dækningsområdet". I resten af området lyder tingene fint. Jeg ved ikke, om man kan tillade sig på denne baggrund at konkludere, at "der kommer dårlig lyd ud"..? Jeg ville da mene, at der i langt højere grad var tale om, at "der kom dårlig lyd ud", hvis man indstillede tingene sådan, at der var fin lyd i de førnævnte 10% af "dækningsområdet", mens det så i de øvrige 90% lød som om, at der er ti dyner foran højttaleren. Feel free to disagree.
Men hvis du har et bud på, hvordan man opnår en ensartet "god" lyd over hele "dækningsområdet", er jeg lutter øre...[/quote]
Jeg er helt med på hvad du mener, og mit indlæg var nok mest en provokation. Desuden kan jeg også være jeg er farvet af, primært at have spillet jobs med "halv professionelle" musikere og lydmænd (læs = folk der ikke helt aner hvordan det kan gøres ordentligt).

Det er hele diskussionen om scene- vs. publikum lyd, og her forekommer det mig ret ofte, at guitarister bruger kræfterne på at få førstnævnte til at lyde godt. Og den opgave kan så være løst med finurlige stativer, placeringer og vinkler på guitarforstærkeren - gerne i løbet af en koncert. Herefter har jeg så ofte overværet holdningen, at lydmanden/PA anlægget må klare resten for at det skal lyde godt, men shit in = shit out.

Ensartet god lyd over hele dækningsområdet, må for mig være ;) :

Billede

+

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Well, det er da ét bud på sagen. Men jeg må så nok erkende, at jeg er hverken halv- eller helprofessionel musiker nok til at være SÅ ligeglad med min scenelyd...

(Nu var det jo dig selv, der startede med det dér "mest ment som en provokation" osv. osv.)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Sasha"]Well, det er da ét bud på sagen. Men jeg må så nok erkende, at jeg er hverken halv- eller helprofessionel musiker nok til at være SÅ ligeglad med min scenelyd...

(Nu var det jo dig selv, der startede med det dér "mest ment som en provokation" osv. osv.)[/quote]
Hvis scene lyden bliver elendig på denne måde, betyder det så også at du er ligeglad med lyden der når publikum? Den er jo i princippet skabt på samme måde.

Det er min oplevelse at et ordentligt monitor setup, giver meget bedre og nemmere scenelyd, end en combo på en 26 cm. høj orange vintage kuffert, placeret i 32 graders lodret vinkel, med ditto obskur mikrofon og diffuser placering.

Det er ikke en nem opgave for en lydmand at bringe den afledte lyd man oplever på 3 meters afstand videre til publikum og øvrige band medlemmer, hvis en guitarist kun fokuserer på sin egen fede oplevelse af scene lyden.

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af sørendybdal »

NO: Jeg blev frikendt hos ørelægen i dag ... Jeg har haft en tilbagevendende trykkende fornemmelse i venstre øre i et lille års tid, men han mener, at generne måske skyldes kombinationen ørepropper (grantræer) og smal øregang. Der er i hvert fald ikke noget galt med selve øret, og hørelsen er helt normal ... next step må være et par formstøbte ørepropper.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="morfarpåsofaen"]

Det er ikke en nem opgave for en lydmand at bringe den afledte lyd man oplever på 3 meters afstand videre til publikum og øvrige band medlemmer, hvis en guitarist kun fokuserer på sin egen fede oplevelse af scene lyden.[/quote]

Nej, det er vi helt enige om. Men jeg tror ikke, at publikum vil opleve bedre lyd, hvis de skal udsættes for en guitarist, som er irriteret over dén lyd, han får præsenteret gennem monitors. Men hvis det virker for dig, er det jo bare heldigt. Til gengæld må jeg da så sende en cadeau til de (dygtige) lydmænd, for hvem det til trods for tilsyneladende næsten urimeligt svære arbejdsforhold lykkes at få en god lyd ud over PA´et, uden at vi skal ud i isolations-kabinet og guitarlyd gennem monitors.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Rasmus »

Har jeg sagt jeg har købt en Blues Junior, og så lader jeg alle mine gamle fede vintage amps blive hjemme?

Jeg skal forhåbentlig aldrig slås med lydmænd igen.

27 år "Living on the edge"! :angry-fire:

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af MacG »

[quote="Rasmus"]Har jeg sagt jeg har købt en Blues Junior, og så lader jeg alle mine gamle fede vintage amps blive hjemme?

Jeg skal forhåbentlig aldrig slås med lydmænd igen.

27 år "Living on the edge"! :angry-fire:[/quote]

Næste trin:

Billede

Og dernæst:

Billede

(Når det så er sagt: Jeg forstår det godt, det er en meget praktisk og rimeligt lydende forstærker...)

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af fortytwo »

[quote="MacG"][quote="Rasmus"]Har jeg sagt jeg har købt en Blues Junior, og så lader jeg alle mine gamle fede vintage amps blive hjemme?

Jeg skal forhåbentlig aldrig slås med lydmænd igen.

27 år "Living on the edge"! :angry-fire:[/quote]

Næste trin:

Billede[/quote]

Dem har han allerede.
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Vildt!

Jeg mener, at jeg engang så et billede af Hendrix, hvor han...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af sørendybdal »

Billede

Aaarh, Chas, det får du mig ikke til ... Først hippiekluns, og nu de der tøfler ... aarh :roll:
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

I virkeligheden var det slet ikke Stratocasteren, han satte ild til...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af sørendybdal »

Eller også brugte han tøflerne til at tænde op med ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Jah, man skal sgu´ passe lidt på, når man sidder med fusserne oppe og gnider dem imod hinanden. Lige pludselig: Poff!!! Og så har man sin helt egen lille Monterey-festival hjemme i stuen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Barf »

NO: Jeg går desværre glip af Rival Sons i Aarhus på lørdag, og dem ville jeg ellers gerne have set. Men jeg kan nu se, at Robben Ford spiller i Aarhus 16. april. To dage før jeg tager til New York på studietur, hvor jeg skal se Larry Carlton Quartet og Tower Of Power. Det bliver ikke helt tosset.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen