Now Optur

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Swampthing »

NO : Har igen repareret bilen for billige penge. Denne gang kostede det kun en flad 50'er.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Morten M »

NO: Nyt indspilningsprojekt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Urup
Johnny B. Goode
Indlæg: 187
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Urup »

[quote="k_50"]NO: Min nye stegepande. Kobber med sølv indvendigt. Super varmefordeling og kontrol, og bøffen fik god stegeskorpe (det var aldrig sket i en tefal). Så kan man godt leve med, at det kræver en smule håndelag at få æggene ud og lidt mere indsats ved opvasken.

NO2: Den var Billy. Nogle gange er den blå slet ikke så tosset.

NO3: Min samling af køkkengear ser efterhånden ret fornuftig ud. I princippet mangler jeg bare en støbejernspande og en større sauterpande for at være helt dækket ind.[/quote]

Lækkerier!
Kan du anbefale en god kobber gryde/pandeserie? Jeg har kigget lidt på Cucino, fordi de er ret billige. Men dur de?
Jeg er ret glad for mine Scanpan pander, men jeg er blevet ret hooket på kobber! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af GuitaRasmus »

NMO: Jeg har lige været ude at hente den fedeste relictele jeg fandt på den blå, til en ren foræringspris. Hold da fest, den er fed. :D

NN: Telemaster har lovet mig tæsk hvis jeg modder den. Bare et par stratpickups? Bare en?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af k_50 »

[quote="Urup"][quote="k_50"]NO: Min nye stegepande. Kobber med sølv indvendigt. Super varmefordeling og kontrol, og bøffen fik god stegeskorpe (det var aldrig sket i en tefal). Så kan man godt leve med, at det kræver en smule håndelag at få æggene ud og lidt mere indsats ved opvasken.

NO2: Den var Billy. Nogle gange er den blå slet ikke så tosset.

NO3: Min samling af køkkengear ser efterhånden ret fornuftig ud. I princippet mangler jeg bare en støbejernspande og en større sauterpande for at være helt dækket ind.[/quote]

Lækkerier!
Kan du anbefale en god kobber gryde/pandeserie? Jeg har kigget lidt på Cucino, fordi de er ret billige. Men dur de?
Jeg er ret glad for mine Scanpan pander, men jeg er blevet ret hooket på kobber! :-)[/quote]

Cucino ville jeg umiddelbart holde mig fra. Jeg slog dem lige op, og det er sådan en sandwichkombination af kobber, alu og stål med så lidt kobber, at det bare er til pynt (0,5 mm.) og også et for tyndt lag aluminium til at, jeg vil tro, man kan få en ordentlig varmefordeling.
Skal det være kobber, skal det helst være ren Kobber med en eller anden belægning indeni og mindst 2 mm. tykt (gerne 2,5). Af mærker kan så nævnes Mauviel, Bourgeat og Falk Culinair, der alle er 2,3 mm kobber med 0.2 mm rustfrit stål indvendigt. Det er nok det bedste, man kan få, men det koster også derefter! Ellers er der dem her, der ser ud til at være det samme som Mauviel, men er en smule mindre pebrede.
På den blå avis er der jævnligt ok tilbud på f.eks. Cohr og Georg Jensen Taverna, som begge er 2mm med sølv indvendigt. Der er også altid diverse fortinnede sager, som også kan være fine, hvis tykkelsen er i orden - tin har så den ulempe, at det allerede smelter ved omkring 230 grader.
Jeg har sammenlagt 400 kroner investeret i en stegepande og en lille sovsegryde (begge Cohr), som efter min mening de vigtigste ting at have i kobber. Jeg ville dog ikke sige nej til et godt tilbud på en sauterpande også. Derudover synes jeg, det er vigtigt at have en stege/simregryde og en pande i støbejern, og for resten kan man fint klare sig med noget rustfrit stål med en god tyk alubund, f.eks. Scanpan Impact, som kan findes ret billigt på nettet.
Læs evt. det her. Det er en ret fin indføring i fordele og ulemper ved diverse materialer til kogegrej, som gør det lidt lettere at lure, hvad man skal se efter.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Nu er jeg på ingen måde den store køkkengrejs-fetichist. Men kan én eller anden forklare mig, hvad forskellen er på at stege på en kobberpande og f.eks. en god, tung støbejernspande?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

N01: 8-9 timers nattesøvn er åbenbart alt for lidt. Så gør det godt med en god morfar på et par timer.

NO2: Pulled Lamb med eksorbitante mængder hvidløg har stået og simret hele dagen. Det er klar om en times tid, vil jeg tro.

Se, dét kalder jeg sgu´ en go´ søndag! Der er tilmed udsigt til, at mit hus i aften bliver Carlsbro-frit. Kan man ønske sig mere..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af k_50 »

[quote="Sasha"]Nu er jeg på ingen måde den store køkkengrejs-fetichist. Men kan én eller anden forklare mig, hvad forskellen er på at stege på en kobberpande og f.eks. en god, tung støbejernspande?[/quote]

Forskellen er, at kogegrej af hhv. kobber og støbejern opfører sig ret forskelligt på grund af materialernes forskellige egenskaber. Kobber er en ret god varmeleder, så det opvarmer hurtigt og jævnt og reagerer godt på temperaturskift. Støbejern leder knap så godt, så det er lang tid om at varme op og er ikke så responsivt, men holder til gengæld godt på varmen og giver også, hvis tykkelsen er i orden, en god varmefordeling.
Kort sagt er støbejern efter min mening fedt til at tilberede ting under forholdsvis konstante temperaturer (f.eks. bøffer eller ting-i-gryde-som-skal-hygge-sig-i-mange-timer), mens kobber er at foretrække, når der kræves mere kontrol eller justeringer af temperaturen (eksempelvis stegning og sautering af mere sarte emner, eller når man laver emulgerede saucer).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Ok. Jeg takker for forklaringen, som jo da virker logisk. Jeg har nu ellers altid bare lavet bearnaisen i en støbejernsgryde. Så det må jo blot være en cadeau til mit blændende talent..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Rasser »

NO: Efter 6 uger er boligselskabet endelig færdig med at renovere badeværelserne i min opgang. Dvs. at jeg ikke længere skal gå ned fra 4. sal for at komme på toilet eller i bad, og at der ikke længere kommer håndværekere i min lejlighed kl. 7 om morgenen.

NN: 6 uger med håndværkere sviner virkelig meget, så de næste dage står vist på hovedrengøring af hele lejligheden.

NO2: Bøf med hjemmelavet béarnaise til aftensmad.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

NO: Nu er det vist endelig blevet så meget forår, så min dejlige OM42 må komme ud af vinterhiet i guitarkassen - Nørrj hvor har jeg savnet den :)
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af kraen »

NO: Det tegner til at blive en rigtig god oktober måned med både Joe Bonamassa i Falkoner og John Mayer i Herning.

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Frost »

Så har jeg endeligt modtaget de rørsokler fra Banzai, som har været i restordre i over en måned

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]NO: Nu er det vist endelig blevet så meget forår, så min dejlige OM42 må komme ud af vinterhiet i guitarkassen - Nørrj hvor har jeg savnet den :) [/quote]

Har du slet ikke brugt den hele vinteren?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Frost"]Så har jeg endeligt modtaget de rørsokler fra Banzai, som har været i restordre i over en måned[/quote]

Er det nogle meget eksotiske rørsokler, vi her taler om?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

[quote="Sasha"][quote="Smittefar"]NO: Nu er det vist endelig blevet så meget forår, så min dejlige OM42 må komme ud af vinterhiet i guitarkassen - Nørrj hvor har jeg savnet den :) [/quote]

Har du slet ikke brugt den hele vinteren?[/quote]
Stort set ikke - Jeg får kun sjældent brugt guitarer, der ikke står fremme :(
Modded guitars were crap right out of the factory

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Frost »

[quote="Sasha"][quote="Frost"]Så har jeg endeligt modtaget de rørsokler fra Banzai, som har været i restordre i over en måned[/quote]

Er det nogle meget eksotiske rørsokler, vi her taler om?[/quote]
Næh. Ganske almindelige oktalsokler af biligste model

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af itsaysvuff »

NO: Har fået en PTD mini-bone fuzz - det er den fedeste jeg nogensinde har prøvet!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"][quote="Sasha"]Har du slet ikke brugt den hele vinteren?[/quote]
Stort set ikke - Jeg får kun sjældent brugt guitarer, der ikke står fremme :( [/quote]

Jeg har det på samme måde. Derfor står alle mine guitar altid fremme.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Det er også den eneste, der har været pakket væk. Alle siger jo, det er så farligt med akustiske og tør luft
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen