Now Optur

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Kallum »

Nu er akupunktur efterhånden blevet så accepteret af det konventionelle medicinske samfund at det ikke engang figurerer under alternativ behandling længere.

At den kære hr. Godspeed omtaler det som hokus pokus og det rene humbug, skyldes nok at han sætter sin lid til den tid i lægevidenskaben hvor rigtige doktorer røg Camel, børnene fik radiumpastiller mod snue og hysteri hos kvinder var noget man kurerede med en syngende lussing..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Det har ihvertfald aldrig skadet at vide lidt om det, man udtaler sig om. Men OK: jeg har så på intet tidspunkt i denne tråd talt om hverken medicinmænd, kvaksalvere eller shamaner. Måske til nød en enkelt ret klog dame. Jeg undskylder så hermed overfor hende, at jeg som et dårligt forsøg på en spøg brugte udtrykket "heksedoktor" om hende. Det var upassende, og jeg beklager![/quote]

Fair nok ... men hvis hun stikker nåle i dig, og bilder dig ind, at det godt for dig - og du tror på det, og det virker! - så er det jo dig, der har vundet, og ikke mig :)

Jeg, personligt, ville bare aldrig kunne finde mig overens med en tro på, at tigertestikler, eller næsehorns-horn-pulver, eller nåle placeret stratagisk rigtigt skulle kunne redde mig fra den sikre død, og .... undskyld mig ... så er det sgu bare hokus pokus ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg har da vundet en skulder, som så "kan lidt igen". Og i min verden er det altså også værd at tage med. Hvori forbindelsen til tigertestikler og næsehornspulver så skulle bestå, er vist lige røget over hovedet på mig.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Kallum"]Nu er akupunktur efterhånden blevet så accepteret af det konventionelle medicinske samfund at det ikke engang figurerer under alternativ behandling længere.

At den kære hr. Godspeed omtaler det som hokus pokus og det rene humbug, skyldes nok at han sætter sin lid til den tid i lægevidenskaben hvor rigtige doktorer røg Camel, børnene fik radiumpastiller mod snue og hysteri hos kvinder var noget man kurerede med en syngende lussing..[/quote]

First off ... jeg tror faktisk ikke, at jeg er meget ældre, end du er ... og skal vi få den afklaret med det samme: Jeg er fra 1977 .. ergo jeg er 36 år gammel, men føler ikke rigtig, at det skulle være et issue nu, vel?!?

Hvis folk vælger at bekende sig til hokus pokus, så er jeg ikke større mand, end til at sige "lad dog barnet" eller "fred være med det", mit håb er dog bare, at de vil lade alle os andre slippe for at høre om det.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"] Hvori forbindelsen til tigertestikler og næsehornspulver så skulle bestå, er vist lige røget over hovedet på mig.[/quote]

Fordi det er det samme, som akupunktur ... hvis du skal have hjælp til at holde din skoletaske, på sin første tur til skolen, så vil da også gerne være behjælpelig ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"] Hvori forbindelsen til tigertestikler og næsehornspulver så skulle bestå, er vist lige røget over hovedet på mig.[/quote]

Fordi det er det samme, som akupunktur ... [/quote]

???

Den udtalelse tror jeg vist, at vi lader stå og tale for sig selv.

Over and out for i aften
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Joerfe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Joerfe »

Jeg bruger akupunktur på flere af mine klienter. Nålene er en perfekt udvidelse når man som fysiurgisk massør arbejder med smertebehandling.
Jeg vil ikke kalde mig hverken klog kone eller mand eller heksedoktor, men jeg har gennem tiden haft en del klienter der har gået fra klinikken med en aha oplevelse efter de har fået nåle for første gang i deres liv.
Man skal passe på med at underkende noget bare fordi man ikke forstår det eller har haft erfaring med det.

Joerfe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Joerfe »

Og nej, tigertestikler og næsehornspulver har intet med akupunktur at gøre. Dette ordineres af en læge udi kinesiologi hvorimod akupunktur udføres af en akupunktør. Meget forskellige ting, og lidt som at sige at panodiler og skalpeller er det samme.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Joerfe"]Og nej, tigertestikler og næsehornspulver har intet med akupunktur at gøre. Dette ordineres af en læge udi kinesiologi hvorimod akupunktur udføres af en akupunktør. Meget forskellige ting, og lidt som at sige at panodiler og skalpeller er det samme.[/quote]

Jo jo, men vi er dog stadig i "hokus-pokus"-land ... Jesus og julemanden er heller ikke det samme, selvom de begge udspringer af samme mangel på kvalificerede svar.

Jeg håber virkelig ikke, at jeg på nogen måde skulle have rystet jeres tro her, for det var ikke intentionen. Faktisk var det bare et lille stik af misundelse, fra min side, over at kunne overbevise sig selv om, at den slags virkede, så man kunne slippe fra for at se virkeligheden i øjnene.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Kallum »

Fra sundhed.dk "Akupunktur er en 3-4.000 år gammel teknik med oprindelse i Kina, som anvendes til at forebygge og behandle sygdomme ved indstik af tynde nåle i forskellige punkter på kroppen. Teknikken er velunderbygget videnskabeligt og er ved at finde sin naturlige plads i moderne sygdomsbehandling. Ikke som en alternativ behandling, men for visse lidelser, på linje med andre hyppigt anvendte behandlingsmetoder."

Det er IKKE hokus pokus. At du sidestiller det med næsehornspulver, julemanden eller andre fiktive fjollerier udstiller blot din egen uvidenhed.

Fortæl os lige, hvilke andre ting inden for den medicinske verden betragter du som hokus pokus? Er røntgenbilleder fjollede? Er kiropraktorer nogle fidusmagere? Er vacciner det rene nonsens?

Akupunktur er en videnskabeligt anerkendt behandlingsform. Hvis du ikke kan forstå det, så prøv bare at accepter det.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af GodSpeedDK »

Det er hokus-pokus i den forstand, at det kræver man selv tror på det, før det virker. Og tro i det hele taget, har sgu aldrig rigtig bidt på mig ...

En vaccine eller et røntgenbilled "virker", uanset om jeg vil det eller ej. Det er hér forskellen ligger.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Joerfe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Joerfe »

Jeg tror ikke videre diskussion nytter. Er vi ikke bare enige om at være uenige?

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Joerfe"]Jeg tror ikke videre diskussion nytter. Er vi ikke bare enige om at være uenige?[/quote]

Jo. Intentionen var aldrig, at gøre jer andre enige med mig, så jo, lad os bare holde ved, at være uenige :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Rasmus »

Jeg går til akupunktur i ny og næ, og det holder mit ømme håndled i skak.
Jeg var skeptisk, men Jeg har fået svar på tiltale.
At min "heks" så altid lige føler ens puls når man kommer, og kigger på ens tunge og siger en masse ævl, det Er bare en del af det Jeg godt kan se bort fra.
Men nålene virker. Har også fået af en Jordmoder, som bruger det på de gravide.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af IkkeMig »

At sundhed.dk skriver, at akupunktur er både gammelt og videnskabeligt underbygget kan man jo kun ryste på hovedet over - i Kina er det blevet anset som overtroisk nonsens altid, indtil det fik en revival i forrige århundrede, som så er nået hertil. Og videnskabelig understøttelse er totalt ikke-eksisterende.

Det, jeg synes, man skal spørge sig selv om er, som med alt andet af den slags: Hvorfor er det kun godt? Kan man ikke risikere at sætte en nål i, som så har en dårlig effekt? Det sjove er, at det kan man ikke, og det er fordi effekten kun er psykisk.

Men placebo er veldokumenteret, og hvis folk er tilfredse med det, så siger jeg som Godspeed: Fred være med det, det skader ingen. Men lad være med at gå og bilde jer ind, at det er gammelt, veldokumenteret osv. Videnskabeligt set er det på niveau med krystal-healing o.l.

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af efrandsen »

Jeg har både prøvet arkupunktur og zoneterapi. Jeg tror ikke på hokus pokus, men det har gjort underværker med de skavanker jeg har..


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Turtle"] Kan man ikke risikere at sætte en nål i, som så har en dårlig effekt?
[/quote]

Jo, det kan man sagtens, hvis man ikke ved, hvad man laver.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"][quote="Turtle"] Kan man ikke risikere at sætte en nål i, som så har en dårlig effekt?
[/quote]

Jo, det kan man sagtens, hvis man ikke ved, hvad man laver.[/quote]

Så hvis jeg stikker mig med en nål et tilfældigt sted på ryggen, så kan jeg risikere at få ondt i min højre fod af det? Desværre, det giver ingen mening i mit lille hovede. Jeg nægter at tro på noget, bare fordi det er gammelt og mange andre tror på det.

Men hvad andre folk gør, det skal jeg ikke blande mig i - jeg blandede mig kun herinde, fordi Kallum kom brasende og råbte om, at det var videnskabeligt dokumenteret, at det virkede. Folk må tro, hvad de vil - misinformation er en anden ting...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Nej, kære ven: Du lægger ord i munden på mig. Der er ingen udover dig, som har snakket om at stikke nåle i tilfældige steder - hverken i ryggen eller andre steder .

Jeg nærer ingen illusioner om at overbevise nogen som helst af dem, der på trods af, at de aldrig selv har prøvet det, skråsikkert kan afvise akupunktur som det pure humbug. Men jeg kunne dog opfordre til lidt almindelig pli i debatten...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Nej, kære ven: Du lægger ord i munden på mig. Der er ingen udover dig, som har snakket om at stikke nåle i tilfældige steder - hverken i ryggen eller andre steder.[/quote]

Du misforstår mig: hvis jeg ved et uheld bliver stukket af en nål et tilfældigt sted, så kunne det tilfældige sted jo godt være et, der ikke er tilfældigt for akupunktur og dermed have en effekt på min krop.

Og for øvrigt har jeg prøvet akupunktur - jeg kendte flere, der mente, at det skulle virke mod høfeber og andre allergier, så jeg gav det en chance. Det ændrede intet. Så med den erfaring vælger jeg at tro på, at selv om "Søren har erfaret, at" er en del af diskussionen, så prioriterer jeg "videnskaben mener, at" højere.

Og når jeg skråsikkert afviser det er det blandt andet på baggrund af de undersøgelser, der refereres til her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://videnskab.dk/alternativ-behandli ... v-behandli ... akupunktur</a><!-- m -->

Og ja, det er en populær-videnskabelig side, men seriøs nok til at den linker til sine kilder og de undersøgelser, de refererer (i modsætning til den information, som man rystende nok kan finde på sundhed.dk).

Som sagt: Folk må tro på, hvad de vil. Men man må ikke fremstille noget som fakta, hvis det ikke er det. Akupunkturs eventuelle effekt er udokumenteret. Så længe den er det tillader jeg mig at tro på, at det ikke har en effekt uanset, hvad du kalder mig!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen