Now Optur

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Og vi er helt ude over det punkt, der hedder noget med “instrumentets akustiske lyd” ?

Men hvad siger den gode Anderson så?

NO: Smitttefaderens t-shirt i klippet.

NN: Holdt denne gang ud helt til dér, hvor hr. Koch pludselig gav sig til at ... - ahem, “fortolke” Castles made of Sand, ét af mine personlige yndlingsnumre til enhver tid. Det skulle jeg ikke have gjort.
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Det er klart, at guitarens akustiske lyd spiller ind. Jeg har aldrig haft en Anderson strat i hænderne, så jeg kan ikke sige, om det er meget forskelligt. Min guitar er dog lidt tungere end den typiske Anderson. Det kunne godt trække i den anden retning.

Uden at gå alt for meget i detaljer, så er tonepottet pt en 250k, det anbefalede han at skifte til 500k, så foreslog han at skifte standard tremblokken fra alu til stål - Hvis det gik helt galt, så kunne man også prøve at skifte aluslagpladen til plastik - alt det metal stjæler nogen gange lidt top. Endelig foreslog han også, at jeg skiftede fra AX8 til en rigtig forstærker :D
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Odgaard »

Det er alligevel god service - hvad man så end mener om AX8 vs. "rigtig" forstærker :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Præcis - jeg undlod at gå dybere ind i den diskussion
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Det er klart, at guitarens akustiske lyd spiller ind. Jeg har aldrig haft en Anderson strat i hænderne, så jeg kan ikke sige, om det er meget forskelligt. Min guitar er dog lidt tungere end den typiske Anderson. Det kunne godt trække i den anden retning.

Uden at gå alt for meget i detaljer, så er tonepottet pt en 250k, det anbefalede han at skifte til 500k, så foreslog han at skifte standard tremblokken fra alu til stål - Hvis det gik helt galt, så kunne man også prøve at skifte aluslagpladen til plastik - alt det metal stjæler nogen gange lidt top. Endelig foreslog han også, at jeg skiftede fra AX8 til en rigtig forstærker :D
Bort set fra, at jeg stadig hælder til, at guitarens akustiske lyd garanteret har en væsentlig finger med i spillet, synes jeg da, at det lyder som fornuftige forslag.

Hvilken værdi har dit volume-potmeter? Volumepotmeteret har ifølge min ydmyge erfaring langt mere at sige end tone-potmeteret. Når det så er sagt, bryder jeg mig ikke om den form for "added brightness", som et 500K-volumepotmeter giver med single coils. Men måske er det lige netop dét, der skal til i dette tilfælde? Måske hører dine ører helt anderledes end mine... ;)  

Hvorfor har du valgt en vibrato-blok af aluminium?

En metal-slagplade svarer vel cirka til at skærme sin guitars indre..?
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Den akustiske lyd betyder helt sikkert meget. Den gode Tom nævnte også, at han bemærkede, at der var mange flammer på halsen, og at det gjorde at træet var en anelse blødere end hvis det havde været plain ahorn, og en lidt blødere hals aldrig bliver helt så 'snappy'.

Volumepotmeteret er også 500k - Det er en rimelig hidsig wiring, der er til det setup. Blandt andet sidder der en 330k modstand parallelt med volumenkontrollen, når man har valgt single coils. Der er også treble bleed og det her VA boost system. Jeg ville helt ærligt ikke være i stand til at tegne et diagram over wiring. Vi fik bare sådan en paint-by-numbers loddeinstruktion fra Tom Anderson. Hvis alt andet fejler, vil jeg hive alt det fancy ud og lodde det simpelt op.

Jeg har ikke sådan rigtig valgt aluminium tremblok. Det er standardblokken til et BladeRunner system. Men jeg har fået både stål og messing med af Rahbek. Nu bliver stål så monteret.

Man kan bruge mange nætter på at læse på nettet om alu-slagpladers indflydelse på tonen. Sådan en skærmning foregår jo enten med grafitmaling eller med tynd kobbertape. Sådan en 1 mm tyk aluplade tillader noget større strømme (eddy-strømme og lignende). Jeg ved det ikke, men jeg har hørt fra flere sider, at man skal være lidt påpasselig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Den akustiske lyd betyder helt sikkert meget. Den gode Tom nævnte også, at han bemærkede, at der var mange flammer på halsen, og at det gjorde at træet var en anelse blødere end hvis det havde været plain ahorn, og en lidt blødere hals aldrig bliver helt så 'snappy'.

Volumepotmeteret er også 500k - Det er en rimelig hidsig wiring, der er til det setup. Blandt andet sidder der en 330k modstand parallelt med volumenkontrollen, når man har valgt single coils. Der er også treble bleed og det her VA boost system. Jeg ville helt ærligt ikke være i stand til at tegne et diagram over wiring. Vi fik bare sådan en paint-by-numbers loddeinstruktion fra Tom Anderson. Hvis alt andet fejler, vil jeg hive alt det fancy ud og lodde det simpelt op.

Jeg har ikke sådan rigtig valgt aluminium tremblok. Det er standardblokken til et BladeRunner system. Men jeg har fået både stål og messing med af Rahbek. Nu bliver stål så monteret.

Man kan bruge mange nætter på at læse på nettet om alu-slagpladers indflydelse på tonen. Sådan en skærmning foregår jo enten med grafitmaling eller med tynd kobbertape. Sådan en 1 mm tyk aluplade tillader noget større strømme (eddy-strømme og lignende). Jeg ved det ikke, men jeg har hørt fra flere sider, at man skal være lidt påpasselig.
Jeg er stadig på den med den akustiske lyd, selv om det selvfølgelig er svært at forholde sig til, når man ikke har hørt den i virkeligheden.

Jeg ville også være lidt påpasselig med at konkludere alt for meget ud fra, at "Jeg kan SE, at den har mange flammer på halsen". Pointen er: Jeg har en håndfuld Stratocastere, som i princippet er "ens". De lyder alle forskelligt - også rent akustisk. Go figure...

Jeg kunne personligt aldrig finde på bevidst at montere en aluminium-vibratoblok i én af mine guitarer, da aluminium på ingen måde slår mig som nogen særligt god form for "klangkasse". Så her tror jeg, at du er på rette vej.

Og du har garanteret helt ret i, at der er hulens mange, der kan fortælle utroligt mange kloge, kloge ting om en metal-slagplades indvirkning på lyden. Med al tænkelig risiko for at gøre mig selv totalt til grin, så ville jeg egentlig tro, at det største problem, man kunne løbe ind i på den konto, er kapacitiv kobling mellem signal-lederne og en stelforbundet slagplade..? Men som du ganske rigtigt selv antyder tidligere, er det da blot at prøve en ikke-ledende slagplade og se, om det gør den store forskel. Jeg vil tillade mig at tvivle. Men jeg ville elske at tage fejl... ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Nu er det der med "blot at prøve en en ikke-ledende slagplade" besværliggjort en anelse af, at kroppen og slagpladen (inklusiv pickupplaceringer) er rettet til, så det passer til guitarens 25" mensur. Så man kan ikke rigtig købe sådan en slagplade. Rahbek kunne selvfølgelig bare skære en :)

Jeg er også helt med på akustikken. Jeg må sige, at det er den mest resonante (= højest klingende elguitar jeg har), men det er muligvis nok ikke den med den lyseste klang.

Der er jo ikke andet for end at prøve og se, hvad der kommer ud af det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Skovgaard »

Smittefar skrev: Nu er det der med "blot at prøve en en ikke-ledende slagplade" besværliggjort en anelse af, at kroppen og slagpladen (inklusiv pickupplaceringer) er rettet til, så det passer til guitarens 25" mensur. Så man kan ikke rigtig købe sådan en slagplade. Rahbek kunne selvfølgelig bare skære en :)

Jeg er også helt med på akustikken. Jeg må sige, at det er den mest resonante (= højest klingende elguitar jeg har), men det er muligvis nok ikke den med den lyseste klang.

Der er jo ikke andet for end at prøve og se, hvad der kommer ud af det.
Mht beskæring af slagplade har jeg fået skåret en på specialmål hos en gut i UK. Jeg skulle bare lægge den eksisterende, som guitaren var født med, i en kopimaskine sammen med en lineal og sende ham en pdf på mail. Skåret ud i 3-lags akryl = 130 kroner og så et ubetydelig beløb i forsendelse. Jeg kan videregive kontaktinfo hvis det ønskes :-)

EDIT: Det kræver dog at man gør sig den ulejlighed at at afmontere slagpladen - der er jo et par ting man skal befri i sådan en strat :)
Last edited by Skovgaard 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Cool :)

Jeg er nu helt sikker på, jeg ville kunne få en gratis plastikslagplade, hvis nu det endelig skulle nå dertil (det håber jeg ikke, for jeg kan virkelig godt lide udseendet med alupladen)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Michael Vajhøj »

Plastik slagplade => perlemor... Og sådan er det bare. :D

NTK: Din signaturtekst begynder at blive mere og mere personligt rettet mod din nye guitar. ;-)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Cool :)

Jeg er nu helt sikker på, jeg ville kunne få en gratis plastikslagplade, hvis nu det endelig skulle nå dertil (det håber jeg ikke, for jeg kan virkelig godt lide udseendet med alupladen)
Som antydet tidligere tror jeg nu heller ikke ret meget på, at "den store synder" skal findes her.

Man skal måske heller ikke være helt blind for muligheden af, at man kunne stå med (endnu) et eksempel på, at et sæt pickupper kan lyde fantastisk i én guitar, men være en sand katastrofe i en anden guitar - måske endda en helt identisk guitar?

Jeg erindrer eksempelvis, at jeg for nogle år siden investerede i et sæt Suhr-pickupper til min hvide Strat, idet de hævdedes at være det mest geniale, verden havde set, siden skiveskåret brød blev opfundet. Jeg havde - og har også siden - også selv hørt andre Stratocastere lyde godt med disse pickupper i. Men jeg blev sgu´ aldrig rigtigt glad for dem i min guitar. Symptomerne var lidt i retning af dét, du beskriver med din...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

[quote="Michael Vajhøj" pid='71350' dateline='1537879725']
Plastik slagplade => perlemor... Og sådan er det bare. :D

NTK: Din signaturtekst begynder at blive mere og mere personligt rettet mod din nye guitar. ;-)
[/quote]Jeg tror nu snarere det ville blive sådan en røgfarvet næsten gennemsigtig tingest.

Teknisk set har jeg ikke moddet noget som helst. Den er tilbage på 'fabrikken' for at blive tilrettet [emoji16]B-)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af k_50 »

NO: Jeg har job til december. Det bliver rart med noget at rive i, penge i kassen og en fuckfinger til Jobcentret (hele 3 ting på en gang).

NO2: Nyt (for mig) band. For første gang i lange tider med originalt materiale. Det er sjov!

NN: Dion har ikke tid til at være rockstjerne, så vi mangler en bassist.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Tillykke - det lyder altsammen som gode opture (bortset fra nedturen)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Now Optur

Indlæg af Odgaard »

Primært tillykke :)

NO: Skal til guitar camp med Søren Reiff i weekenden.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Optur

Indlæg af Smittefar »

NO: skift af tone potmeteret gjorde hele forskellen for lyden i min Rahbek. Stålblok gjorde også noget, men jeg synes stadig den var for mørk. Nu er den der.

Jeg kan desværre ikke lave nogen lydklip, da min AX8 et parkeret på Soho i Holbæk, hvor vi et i gang med årets julefrokoster.

NN: i aften var sgu en lidt sløj aften både for band og publikum

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Now Optur

Indlæg af Odgaard »

[quote="Smittefar" pid='71434' dateline='1542414775']
NO: skift af tone potmeteret gjorde hele forskellen for lyden i min Rahbek. Stålblok gjorde også noget, men jeg synes stadig den var for mørk. Nu er den der.

Jeg kan desværre ikke lave nogen lydklip, da min AX8 et parkeret på Soho i Holbæk, hvor vi et i gang med årets julefrokoster.

NN: i aften var sgu en lidt sløj aften både for band og publikum

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
[/quote]

Hvordan går det så med spilletid til Smittecasteren ift. resten af guitarerne til julefrokosterne?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Optur

Indlæg af Smittefar »

I går spillede jeg 70% på Rahbek, 30% på den brune (LesPaul-agtige) PRS og den blå PRS var reduceret til backup.

Jeg satser på samme fordeling i aften, men det ville ikke være unormalt hvis jeg knækkede en streng undervejs, så der er gode muligheder for spilletid til backuppen

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Optur

Indlæg af Smittefar »

Nu er vi på 80% Rahbek

Faktisk er det kun Sex On Fire (Kings of Leon) jeg ikke rigtig synes fungerer på Rahbeken. Men nu havde jeg jo skiftet, og så gad jeg ikke rigtig skifte tilbage, så jeg spillede lige de sidste fire numre på den brune.

NN: vores sangerinde gik fuldstændig ned med sygdom i denne uge, så vi måtte ud og finde en afløser

NO: det lykkedes at finde en afløser ca seks timer før Showtime

NO2: han gjorde det supergodtBillede

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen