Now Optur

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Starcaster »

[quote="Stevi"][quote="GodSpeedDK"][quote="Loomer"]Altså, i 90erne var alting bare lort i mainstreamen. Sådan er det bare.[/quote]

Jeg vælger at tolke dette som din subjektive holdning? For objektivt set er det noget værre vrøvl. Der har til alle tider været en overflod af ligegyldigt lort, og en lille andel af tidløse klassikere, i alle årtier, siden the dawn of man. At man nemt kan forfalde til, at "det hele var meget bedre i gamle dage" skyldes ene og alene, at man lykkeligt har glemt alt det elendige. Om 20 år vil de fleste af os nok tænke tilbage på 2010'er som et ganske fint årti, rent musikalsk, fordi Jessy J.-poppen og Christiania-reggaen er pist væk fra hukommelsen.[/quote]
90'erne = 1991 = Nevermind, Blood Sugar Sex Magik, Ten, Metallica, Achtung Baby, Out of Time, Gish, Innuendo osv. 1991 er uden tvivl et af de mest betydningsfulde år i moderne musikhistorie.
Af andre mesterværker fra årtiet kan nævnes OK Computer, The Bends, Automatic for the People, Mellon Collie and the Infinite Sadness, Grace, Violator, The Battle of Los Angeles og Ill Communication.

Jeg tvivler på at 00'erne og 10'erne leverer varen så hårdt som 90'erne har gjort det.[/quote]

Jeg er helt enig Stevi. Og jeg tror det kommer meget an på hvor ens "formative år" har ligget: Jeg er selv startet med AC/DC i ca. 87 - 88 fordi min storebror var fan. Derefter gik det stærkt: Metallica, Anthrax osv. til The Black Crows, Gn'R, Aerosmith, The Cult, Faith No More, Primus, Living Colour - (håret blev længere og længere) noget Jimi Hendrix, Led Zep, Doors, Beatles og Creedens osv. Var i disse år også kæmpe fan af Fielfraz! (Det var jo før "den grønne bølge", så det var jo lidt sløjt på hjemmefromten). :D

Så kom året, der for mig stadig er fuldstændig skelsættende: 1991! Med alt hvad Stevi har nævnt og dertil regnes: Sailing the Seas Of Cheese (Primus), Weld (Neil Young and Crazy Horse) Mama Said (Lenny Kravitz), Temple Of The Dog, Niggaz4Life (NWA), Badmotorfinger (Soundgarden), Schubert Dip (EMF) osv. osv.

Jeg glemmer ALDRIG første gang jeg hørte "Smells Like Teen Spirit", "Under The Bridge" og "Alive" ;)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Rasmus »

[quote="DarkoPage"][quote="Rvasmus"]NO. Crazy Daisy i viborg.:-)[/quote]

Det er jo ikke så langt fra mig. Men jeg må spørge... Hvorfor dog?![/quote]
fordi vi kunne, og fordi vi havde spillet på paletten. Vi kom næsten op og slås og gik kort efter.
Til Dickens som havde karaoke... der stod så martin fra x factor og sang Bohemian rhapsody.....,

Wow... godt arbejde der.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af fortytwo »

[quote="Telemaster"]I mine ører er han en rigtig god sanger[/quote]

Say what..?
Rigtig god sanger er han ikke, han er ganske okay, og kan da holde en ren tone osv. Men god, der er sgu et stykke endnu.. ;)

[quote="Telemaster"]med nogle rigtig sløje tekster[/quote]

Tja.. Så sløje er de da heller ikke.. De er jo ikke nede på Razz, Shitkid, eller Rebecca Black plan.. ;)

[quote="Telemaster"]det er der vel ikke noget nyt i? :-)[/quote]

Nej.. Thomas Helmig har kørt det der act i flere årtier nu.. :D
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af fortytwo »

[quote="Starcaster"]Jeg er helt enig Stevi. Og jeg tror det kommer meget an på hvor ens "formative år" har ligget: Jeg er selv startet med AC/DC i ca. 87 - 88 fordi min storebror var fan. Derefter gik det stærkt: Metallica, Anthrax osv. til The Black Crows, Gn'R, Aerosmith, The Cult, Faith No More, Primus, Living Colour - (håret blev længere og længere) noget Jimi Hendrix, Led Zep, Doors, Beatles og Creedens osv. Var i disse år også kæmpe fan af Fielfraz! (Det var jo før "den grønne bølge", så det var jo lidt sløjt på hjemmefromten). :D [/quote]

Uhh.. Jeg kom til, at høre noget Living Colour for nogle uger siden, og det er altså et af de bands, jeg på en måde gerne lidt vil glemme, at jeg har hørt i 90'erne..

[quote="Starcaster"]Så kom året, der for mig stadig er fuldstændig skelsættende: 1991! Med alt hvad Stevi har nævnt og dertil regnes: Sailing the Seas Of Cheese (Primus), Weld (Neil Young and Crazy Horse) Mama Said (Lenny Kravitz), Temple Of The Dog, Niggaz4Life (NWA), Badmotorfinger (Soundgarden), Schubert Dip (EMF) osv. osv.[/quote]

Den vogn var heller ikke for heldig.. (jeg var så selv til Jesus Jones, da EMF bare var nogle fest typer uden noget på hjerte ;) )
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"]

Uhh.. Jeg kom til, at høre noget Living Colour for nogle uger siden, og det er altså et af de bands, jeg på en måde gerne lidt vil glemme, at jeg har hørt i 90'erne..

[/quote]

Der er vi så til gengæld helt enige! Jeg havde en lignende - og skræmmende! - oplevelse for nyligt. Uha, det var ikke rart! :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af AnotherDan »

Tak for heads-up vedr. Skunk Anansie - de holder stort i min verden og der er landet en billet her :)
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

NO: Livet som fotograf er unægteligt mangesidigt. På søndag skal jeg fotografere et par dansere, der - on site - "danser et skab i Bilka"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Telemaster »

[quote="fortytwo"][quote="Telemaster"]I mine ører er han en rigtig god sanger[/quote]

Say what..?
Rigtig god sanger er han ikke, han er ganske okay, og kan da holde en ren tone osv. Men god, der er sgu et stykke endnu.. ;)

[quote="Telemaster"]med nogle rigtig sløje tekster[/quote]

Tja.. Så sløje er de da heller ikke.. De er jo ikke nede på Razz, Shitkid, eller Rebecca Black plan.. ;)

[quote="Telemaster"]det er der vel ikke noget nyt i? :-)[/quote]

Nej.. Thomas Helmig har kørt det der act i flere årtier nu.. :D [/quote]

Både Seebach og Helmg er rigtig fede sangere, synes jeg, og sidstnævnte har endda skrevet rigtig gode tekster ind imellem :-)
So many assholes, so few bullets

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Loomer »

[quote="Sasha"] "danser et skab i Bilka"..[/quote]

Billede

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af MacG »

[quote="Telemaster"][quote="fortytwo"][quote="Telemaster"]I mine ører er han en rigtig god sanger[/quote]

Say what..?
Rigtig god sanger er han ikke, han er ganske okay, og kan da holde en ren tone osv. Men god, der er sgu et stykke endnu.. ;)

[quote="Telemaster"]med nogle rigtig sløje tekster[/quote]

Tja.. Så sløje er de da heller ikke.. De er jo ikke nede på Razz, Shitkid, eller Rebecca Black plan.. ;)

[quote="Telemaster"]det er der vel ikke noget nyt i? :-)[/quote]

Nej.. Thomas Helmig har kørt det der act i flere årtier nu.. :D [/quote]

Både Seebach og Helmg er rigtig fede sangere, synes jeg, og sidstnævnte har endda skrevet rigtig gode tekster ind imellem :-)[/quote]

DET kunne jeg så godt tænke mig at se eksempler på... For det har da aldrig slået mig ved Hr. Helmigs puerile enderim...

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Pluto »

Uden at være den store Helmig fan syntes jeg faktisk Malaga sangen og teksten er rigtig god.
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af MacG »

[quote="Pluto"]Uden at være den store Helmig fan syntes jeg faktisk Malaga sangen og teksten er rigtig god.[/quote]

Så prøv at lyt til den ubehjælpelige frasering af omkvædet...

"Så godnat Malaga, godnat København
Mine længslers vingesus
Sov godt Michigan og Englenes By
Jeg lukker mine øjne i Århus"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af fortytwo »

[quote="MacG"][quote="Pluto"]Uden at være den store Helmig fan syntes jeg faktisk Malaga sangen og teksten er rigtig god.[/quote]

Så prøv at lyt til den ubehjælpelige frasering af omkvædet...

"Så godnat Malaga, godnat København
Mine længslers vingesus
Sov godt Michigan og Englenes By
Jeg lukker mine øjne i Århus"[/quote]

Det er da mest den sidste linje, der virkelig træker ned.. Den er simpelthen så dårlig at synge på..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af MacG »

[quote="fortytwo"][quote="MacG"][quote="Pluto"]Uden at være den store Helmig fan syntes jeg faktisk Malaga sangen og teksten er rigtig god.[/quote]

Så prøv at lyt til den ubehjælpelige frasering af omkvædet...

"Så godnat Malaga, godnat København
Mine længslers vingesus
Sov godt Michigan og Englenes By
Jeg lukker mine øjne i Århus"[/quote]

Det er da mest den sidste linje, der virkelig træker ned.. Den er simpelthen så dårlig at synge på..[/quote]

Jep! Specielt hvis man ikke kan frasere..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

NO:

Se, dét er sgu´ en forstærker!

<!-- m --><a class="postlink" href="http://historische-elektronik.piranho.d ... .piranho.d ... aerker.htm</a><!-- m -->

Indbygget lysshow har den også:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

(Bemærk, at lyden, man hører, blot er "syngen" fra transformatorerne!)

:-)

Edit: Også meget stemningsfuldt klip (især fra omkring 2:45) :

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... ure=relmfu</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Telemaster »

[quote="MacG"]

DET kunne jeg så godt tænke mig at se eksempler på... For det har da aldrig slået mig ved Hr. Helmigs puerile enderim...[/quote]


Der er vel ingen tvivl om, at Helmigs metier først og fremmest er banale kærlighedssange. Hvis man per definition ikke kan lide den slags, er det nok vanskeligt pludselig at se lyset, medmindre man virkelig gerne vil. I øvrigt har jeg ingen anelse om, hvad han har gået og lavet de sidste mange år, så min udtalelese om de gode tekster knytter sig til Helmigs musik fra 80'erne. På Vejen Væk fra (vistnok) 1987 synes jeg især, han fik skrevet nogle tekster, der i et meget ligefremt sprog udtrykte ulykkelig kærlighed. Det er der ikke meget street cred i, det ved jeg godt, men det er nu engang den genre, han arbejder i. Linien "Men når jeg nu savner dig, hvordan kan du så undvære mig?" fra Nu Hvor Du Har Brændt Mig Af, synes jeg er tæt på genial i al sin rørende enkelhed. Vist er det banalt, men det ER de følelser jo, når man får dem lidt på afstand. Den linie opsummerer stort set alt, hvad der er at sige om den sag på ganske få ord.

RIgtig mange mennesker kan næste ikke holde ud, at det er så banalt og "tæt på", men det er jo en svær balance. For mig handler det om mod, ærlighed og autencitet. De fleste af sangene fra Dylan's store skilsmisseplade Blood on the Tracks har flere lag og er meget mere åbne, men ind i mellem gør han det samme som Helmig(eller omvendt): siger det lige ud, og det er fantastisk effektivt, midt i al tågesnakken. You're gonna make me lonesome when you go er et godt eksempel. Her er versene meget af tiden noget svære at afkode, men i omkvædet kommer han altså til sagen: you're gonna make me lonesome when you go. Så er der ligesom ikke mere at sige :-)
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Telemaster »

[quote="Pluto"]Uden at være den store Helmig fan syntes jeg faktisk Malaga sangen og teksten er rigtig god.[/quote]

Det synes jeg nu overhovedet ikke, men manden kan åbenbart et eller andet, der taler til folk.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"][quote="MacG"]

DET kunne jeg så godt tænke mig at se eksempler på... For det har da aldrig slået mig ved Hr. Helmigs puerile enderim...[/quote]


Der er vel ingen tvivl om, at Helmigs metier først og fremmest er banale kærlighedssange. Hvis man per definition ikke kan lide den slags, er det nok vanskeligt pludselig at se lyset, medmindre man virkelig gerne vil. I øvrigt har jeg ingen anelse om, hvad han har gået og lavet de sidste mange år, så min udtalelese om de gode tekster knytter sig til Helmigs musik fra 80'erne. På Vejen Væk fra (vistnok) 1987 synes jeg især, han fik skrevet nogle tekster, der i et meget ligefremt sprog udtrykte ulykkelig kærlighed. Det er der ikke meget street cred i, det ved jeg godt, men det er nu engang den genre, han arbejder i. Linien "Men når jeg nu savner dig, hvordan kan du så undvære mig?" fra Nu Hvor Du Har Brændt Mig Af, synes jeg er tæt på genial i al sin rørende enkelhed. Vist er det banalt, men det ER de følelser jo, når man får dem lidt på afstand. Den linie opsummerer stort set alt, hvad der er at sige om den sag på ganske få ord.

RIgtig mange mennesker kan næste ikke holde ud, at det er så banalt og "tæt på", men det er jo en svær balance. For mig handler det om mod, ærlighed og autencitet. De fleste af sangene fra Dylan's store skilsmisseplade Blood on the Tracks har flere lag og er meget mere åbne, men ind i mellem gør han det samme som Helmig(eller omvendt): siger det lige ud, og det er fantastisk effektivt, midt i al tågesnakken. You're gonna make me lonesome when you go er et godt eksempel. Her er versene meget af tiden noget svære at afkode, men i omkvædet kommer han altså til sagen: you're gonna make me lonesome when you go. Så er der ligesom ikke mere at sige :-)[/quote]

Uden i øvrigt at skulle gøre mig til yderligere dommer i sagen, vil jeg nu tillade mig at mene, at Dylan 99,9% af tiden opviser en grad af poesi og halvabstrakt legen med sproget og dets nuancerede muligheder, som jeg ihvertfald aldrig har bemærket hos hverken Helmig, Seebach eller Medina for dén sags skyld. Men det kan da selvfølgelig godt tænkes, at det blot er mig, der ikke har hørt ordentligt efter og bemærket de subtile nuancer, man først fanger efter mange gennemlytninger...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Optur

Indlæg af fortytwo »

[quote="Telemaster"]Linien "Men når jeg nu savner dig, hvordan kan du så undvære mig?" fra Nu Hvor Du Har Brændt Mig Af, synes jeg er tæt på genial i al sin rørende enkelhed.[/quote]

Det er klart også toppen af det han kan..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Now Optur

Indlæg af Swampthing »

NO : Er til hyggejam med en del gutter og har spillet "The Wall" fra start til slut, eller det meste af den.
NN : 2 af gutterne er gået i ballemode..... De får snart en glidende tackling.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen