Now ambivalent

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Martin60 »

Ja det er i slukket tilstand. Jeg har 9 meter kabel mellem guitar og forstærker(Eksklusiv board). Når jeg sammenligner har jeg plugget min. en pedal til, så alle 9 m kabel er med i signalvejen. Så det tone tab der opstår mellem guitar-board og board-forstærker er mit udgangspunkt.

Boardet ser forresten således ud:
Billede
Kæden er tuner-fuzz-comp-ocd-TS-boost-Trem.
Min carbon copy´s switch er gået i stykke, når det engang bliver fikset ryger den nok også på.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Du er sikker på, at synderen ikke skal findes i ét af de dersens loddefri patch-kabler? Sådan noget med, at man skal sætte sin tilid til, at at kobbertrådene i selve ledningen får sig lænet nogenlunde hensigtsmæssigt op ad en metalpind i stikket, ville jeg ikke på forhånd pure afvise, i visse tilfælde kunne medføre et vist tab af den éne eller anden art...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]Jeg har før hørt, at kontaktmodstand og kontaktlapacitans i sådan en TB switch godt kan stjæle noget tone, når der sidder et par stykker efter hinanden. Empress fortæller lidt om det i deres buffer reklamevideo.[/quote]

Nu magter jeg ikke ligefrem at opstøve en reklamevideo, som sikkert på fremragende énsidig og dæmagogisk vis fremlægger nogle tørre "facts" om emnet. Men hvor har du ellers hørt om det? Og hvordan ville du skabe en kapacitet (kondensator) ud af to kontaktflader, som rent faktisk rører ved hinanden?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Martin60 »

Har skam overvejet det, og stadig ikke udelukket det. Har bare ikke haft problemer med dem før

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Det ville jeg nok lige tjekke som det første. Det kunne på den lidt længere bane også sagtens vise sig at være den billigste løsning.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Smittefar »

Du stiller store krav, når man sidder med sin telefon

Her er videoen (jeg har spolet dertil, hvor han begynder at sige noget brugbart for dig)

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Nej. Jeg stiller også store krav, når man ikke sidder med sin telefon... :-)

Jeg takker for linket og konstaterer i samme åndedrag, at der er tale om en løs, udokumenteret påstand - taget lige ud af luften - som hænges op på en graf på en computerskærm, som vi intet aner om - måske er det hans datter, der har tegnet den? Men meget belejligt kan man jo så på baggrund af den konkludere - omend ikke så overraskende: Køb min buffer! Så bliver dit liv langt og lykkeligt...

Og så følger han det op med en halv vind om, at sætter man en buffer først i kæden, undgår man alle problemer. Man må ikke håbe, at det så f.eks. er en OCD eller lignende pedal, der sidder sidst i kæden. For så gennemhuller den hurtigt hans påstand.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Smittefar »

Men kontaktmodstande og dertil hørende kapacitanser er nu meget reelle.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Måske. Men hvor og hvordan opstår disse påståede kontaktkapacitanser?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Smittefar »

Når man lader to metalflader røre ved hinanden som i en kontakt, så er det relativt få punkter på de to flader, der rent faktisk rører ved hinanden. Der vil være små luftlommer (nanometer tynde) over største delen af arealet. Hvis de faktiske kontaktpunkter så er bare det mindste irrede, så vil der endda være en kontaktmodstand i de punkter, der rør. Til gengæld vil der være to relativt store flader, der ligger utroligt tæt på hinanden, så en stor del af signalet kan vælge at koble sig gennem kontakten gennem parallelkapacitansen, der jo er mellem fladerne.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Jo, men hvis vi taler om kapaciteten mellem to kontaktflader, hvor det er meningen, at signalet skal overføres imellem dem, burde det da ifølge min ydmyge opfattelse ikke føre til diskanttab, at du måske udover den direkte overførelse også har en kapacitiv overførelse mellem dem? Det var noget andet, hvis den éne kontaktflade f.eks. var signalbærende og den anden stelforbundet. Men under alle omstændigheder køber jeg nu ikke sådan helt uden videre den gode Empress-mands påstand, som han sådan lige vupti kan opstille en fast og skarpt defineret model for - "sådan her påvirker kapaciteten i en kontakt dit signal"...

Jeg synes nærmere, at det kan være et problem med løse/dårlige forbindelser i kontakter. Men det er noget andet. Og det er selvfølgelig noget lort. Men gode kontakter, synes jeg nu ikke, plejer at være de store syndere. Og under alle omstændigheder kan dårlige forbindelser ikke fjernes eller "reddes" af en buffer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Lasse H »

Bare et helt igennem indlysende forslag: hvis du på et tidspunkt skulle have mulighed for at anskaffe dig et lille passivt loop, så er det ganske fortrinligt til at a/b teste fx pedalboardet/direkte signal eller dele af pedalbordet, og således kan du muligvis isolere problemet til nogle bestemte pedaler eller kabler/samlinger.

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Martin60 »

[quote="Sasha"]Du er sikker på, at synderen ikke skal findes i ét af de dersens loddefri patch-kabler? Sådan noget med, at man skal sætte sin tilid til, at at kobbertrådene i selve ledningen får sig lænet nogenlunde hensigtsmæssigt op ad en metalpind i stikket, ville jeg ikke på forhånd pure afvise, i visse tilfælde kunne medføre et vist tab af den éne eller anden art...[/quote]

Shit! Nu er jeg begyndt at overveje om jeg bare skal punge ud, og lodde nogle ordenlige kabler...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Altså, det skal jeg da være den sidste til at opponere imod. Men ud fra en pragmatisk betragtning om forhåndenværende søm kunne man måske se sådan på det, at disse loddefri stik jo da heldigvis virker fint i de fleste tilfælde. Så sandsynligheden for, at der kun er et problem ét sted i din kæde, er nok ret stor. Hvis jeg var dig, ville jeg lige sætte mig ned og prøve dine patchkabler igennem ét efter ét og se, om du kan finde en synder på dén konto.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Martin60 »

Det har jeg skam også tænkt mig at gøre i første omgang :) Det vil bare være skønt med nogle kabler man kan stole bare lidt på.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

NA: Jeg er sgutte for vild med ham dér Lars Hug, men det er netop kommet mig for øre, at han planlægger en tour, og at Peter Peter er med på guitar. Det lyder alligevel som er interessant nok match, til at jeg kunne overveje det.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af DarkoPage »

NA: Har set mig nødsaget til, i balle-embedets medfør, at købe en chorus pedal. Til gengæld min første chorus nogensinde. Jeg er ikke glad.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Smittefar »

Hvilken har du så købt - Der er jo kun een rigtig ballechorus - Så det er vel den, du har købt?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Odgaard »

Hvis man skal have en chorus"pedal", kan jeg anbefale en Boss DM-100. Den har en dejlig, analog delay og en chorus, hvor intensity-knappen sidder bag på kassen, så man ikke ved en fejl kommer til at skrue op for den :)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Smittefar"]Hvilken har du så købt - Der er jo kun een rigtig ballechorus - Så det er vel den, du har købt?[/quote]

Jeg skal ikke kunne sige om det er den rigtige, men det er bare sådan en ganske almindelig Boss fætter.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen