Financiering af plade - hvordan deler man udgifterne?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Financiering af plade - hvordan deler man udgifterne?

Indlæg af Snake Boots »

Er her nogen som har erfaring med at indspille en plade, hvor man som band/bandmedlemmer selv betaler skidtet?

Mit band har indspillet en plade. To af os står for tingene (booke gigs, skrive numre, sende mails rundt, hyre producer, osv. osv.), de andre er en fast del af bandet, men deres rolle er hovedsageligt at møde op og spille. Fordi det er så langt deres initiativ rækker. Fair nok - så er vi to som gør mere for bandet, men det er så også vores idéer som er udgangspunktet.

Pladen skal financieres ved CD og LP-salg og da det formentlig ikke er nok, gennem hyren tjent på gigs.

Nu er spørgsmålet: skal alle betale lige meget til pladen? Skal os to der kører butikken betale det hele? Det er jo på en måde mest vores projekt. Omvendt ER vi et band, og det booster også de andres musikalske karierrer (bla. får vi meget bedre jobs nu hvor pladen er på trapperne).

Jeg kunne godt tænke mig høre især fra dem, som har erfaringer med sådan noget. Alle andre er også hjerteligt velkomne til at give deres mening tilkende.

Vh Snakeboots

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Financiering af plade - hvordan deler man udgifterne?

Indlæg af Jake »

Hvis de regner med at få penge for at være ude og spille, så må de også betale til indspilningen. Hvem der skriver numrene har betydning for copyright, og ikke for hvem der skal betale hvad - efter min mening! Som du selv nævner, så er det ofte i alles interesse at få sit band indspillet, da det åbner for mange muligheder i forbindelse med større fanbase, osv.

Af bitter erfaring må jeg sige, at du skal sørge for at få det hele ned på papir. Hvem har betalt for hvad - alle skriver under. Hvem har skrevet hvad - alle skriver under. Jeg har tidligere haft et stort arbejde med at få et gammelt band til at dække mine udgifter til ting som de bruger nu - trykte plader, scenerekvisitter, PA-anlæg, osv., og jeg fik det kun ved at hive en advokat ind over, og fordi jeg havde det hele på skrift. Det er en kedelig ting at bringe op med sit band, men omvendt så burde ingen have noget imod det, såfremt de ikke har noget at skjule så at sige.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen