Alabama Slammer

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Alabama Slammer

Indlæg af andkrup »

Hej - laver lige den samme post som på lydmaskinen :)

Vi har i bandet besluttet at forsøge at lave regelmæssige øvelokaleindspilninger. Regelmæssig som i en ny indspilning ca. hver 3. måned, hvilket sammen med vores økonomi betyder at det intet må koste, at vi bruger forhåndenværende gear og at der er en i bandet der lærer at blive så god som mulig til at producere noget så godt at vi måske kan bruge det i pr sammenhænge.

Jeg har haft det enormt sjovt med at mixe og smide en masse ting ind - det er måske noget rodet/der er sikkert en masse darlings der kan slås ihjel, men jeg har lært en masse af det.

Jeg ville blive glad for spørgsmål, kommentarer og folks uforbeholdne mening.

Lyt her:
<a href="http://loudnrowdy.dk/files/mp3/Mix4.3.dokstartmp3.mp3" rel="nofollow">http://loudnrowdy.dk/files/mp3/Mix4.3.d ... mp3.mp3</a>
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Telemaster »

Cool! Jeg kan jo godt lide sådan noget no-bullshit-rock and roll. Jeg mener at kunne huske, at I refererer til sydstaterne som en slags musikalsk forbillede? Jeg tænker egentlig meget mere på Aerosmith, når jeg hører nummeret. "Southern" forbinder jeg mere med Lynyrd Skynyrd/Black Crowes-territoriet - altså rock and roll med referencer til blues, Memphis/Stax soul (Otis Redding, Booker T & The MG's) og amerikansk folk/country. Anyway - det her er for mig mere hard rock end southern. Den begrebsafklaring kan måske virke lidt uvedkommende, men den kunne også føre til en intern snak og overvejelse om lydidealet.

Ang. sangen, så er det i den genre for mig, som i alle andre genrer, nødvendigt, at kompositionen er ret skarp - altså sådan "to the point", med et eller andet, der gør sangen karakteristisk. Det synes jeg desværre ikke helt, i rammer. Guitarriffet har helt bestemt noget - det er også det, der er meget Aerosmith, men når melodien ikke er specielt melodisk (det er vel ok at sige - det behøver den jo ikke være?), så skal den altså være vildt cool, meget distinkt eller noget tredie, synes jeg. Ellers er der ikke rigtig noget, jeg har lyst til at høre igen. Det kan også være en tekst, der bliver siddende i hovedet. Hvis det bare skal være 3 akkorder og en røgsky i horisonten, er det helt fint med mig, men det kræver også et eller andet mere end her. Det er jo bare min oplevelse, men den går altså på, at det meste egentlig fungerer, men det helt fundamentale mangler: en fed sang. Resten er egentlig ligegyldigt, hvis det ikke er på plads fra starten, og her hører jeg desværre ikke en fed sang.

Hvad optagelserne angår, så kommer det fint ud - som sædvanlig har jeg lidt svært ved at høre bassen i mixet. Det skyldes sikkert bl.a. de indbyggede højttalere i min bærbare, så man indvende, at det heller ikke er optimale lytteforhold. Desværre er det bare sådan, at kun en meget lille promilledel af den musik, der høres ude i verden, høres under gunstigere betingelser. Derfor giver det mening at lave et mix, der lyder godt på mange slags højttalere. Et helvedes arbejde og et helvedes kompromis, men uden tvivl fornuftigt - især når man ikke er et albumband. Langt de fleste, der kommer til at høre nummeret her, hører det vel over en computer, right? Så er det sådan et mix, man skal lave, synes jeg. Nå, det var bare i forhold til bassen. Resten er fint afbalanceret. Jeg ville foretrække at vokalen lå lidt længere fremme i mixet, men det er lige så meget en smagssag. Vokal er i bund og grund det vigtigste i et mix for 99 % af de mennesker, der kommer til at høre det, og så er det lidt uheldigt at gemme den væk :-)

Så vidt jeg kan bedømme, er I to guitarister? Så synes jeg bestemt, I skal fordele rollerne anderledes. Som det er nu, spiller I vist riffet unisont det meste af tiden. Det kan der sagtens være en pointe i, men personligt hørte jeg hellere to forskellige roller, der komplimenterer hinanden og resten af tracket godt. Så kan man ind imellem skære helt ind til benet og spille det samme for at understrege en stemning, men i det hele taget giver det mening for mig at tænke sig lidt om på det punkt. Hvem ved - måske kunne den ene guitar have spillet noget andet, der virkelig fik nummeret til at træde i karakter?

Lidt hårdt sagt, så kunne jeg godt tænke mig at høre sangen med en federe trommeslager - eller måske bare, at I havde brugt nogle flere takes. Der er flere steder, hvor beatet kommer til at hænge lidt - ikke på den fede, tunge måde, men mere som enkelte steder, hvor det hele bliver punkteret lidt. Jeg ved ikke, hvor mange takes, I har brugt, men I kan jo spille alle sammen, så mon ikke, man kunne have lavet et take, der var i skabet? Det synes jeg desværre ikke, det er lige nu.

Ang. vokalen, så har jeg ikke meget at udsætte på den. Det kan virke lidt forceret med den der rockattitude, men på den anden side kører det jo meget godt for Lemmy, der bestemt heller ikke lyder specielt naturlig eller afslappet :-) Altså igen et spørgsmål om smag - men overvej lige følgende: Man kunne jo transponere nummeret lidt op? Det lyder som om, guitarerne er stemt lidt ned. Hvis man nu lod være med det, og spillede det hele ca. en tone højere, skulle sangeren arbejde lidt mere for sagen, hvilket der ofte kommer en mere rocket og troværdig råhed ud af.

Gode guitarsoli, egentlig. Igen ville jeg ønske, at der var brugt nogle flere takes. Især i starten er de begge lidt fesne i timingen. Det kan I helt klart gøre bedre, for meget af det fungerer upåklageligt.

Held og lykke med det!
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Smittefar »

Mit indlæg bliver ikke nær så fedt som TMs, men jeg kan nu ikke lade være med at skrive, at jeg synes, det lyder som en blanding af Aerosmiths Eat the rich og Bloodlines "Stone Cold Hearted" (med Bonamassa)

Hvis jeg skal komme med noget lidt konstruktivt, så skal du se at få dine mix op i niveau - Der skal simpelthen en kompressor og en Brickwall limiter på masterbussen. Som compressor kan en hvilken som helst indbygges bruges - som brickwall limiter kan jeg godt lide at bruge den gratis "Pocket Limiter" som samtidig er åndsvagt nem at bruge.

EDIT: Her er "Stone Cold Hearted" med bloodline <a href="" rel="nofollow">
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Barf »

Skønt! Dejligt med noget rock og rul af den ligefremme slags.

Jeg vil erklære mig ueninig med Telemaster i forhold guitarrollerne. Jeg synes det ville rode mere end det ville gavne, hvis I spillede forskellige ting. Sådan som jeg hører nummeret, så er det riffet der er i centrum, og så skal det også være det 100 %. Man kan sagtens have et riff i centrum, mens en anden guitar spiller noget andet, forstå mig ret, men det giver ikke samme gennemslagskraft, som når begge guitarer spiller det (i studiet ville man bare have dubbet det, indtil det passede, men når I nu står i øvelokalet, så må man tænke det anderledes). Til gengæld synes jeg guitarerne skal meget længere frem i mixet, netop når der bliver spillet riff, ellers holder det slet ikke at gøre det på den måde, jeg nævner.

Som Smittefar skriver, så er det volumemæssigt meget lavt (tror i hvert fald det er det han skriver...), så gør endelig brug af hans råd.

Hvis det er øvelokale-indspilninger, så synes jeg ikke det skal "skjules" ved diverse effekter som fx i starten og før soli. Hold det simpelt og troværdigt i stedet. Personligt vil jeg meget hellere kunne høre at I spiller noget fedt musik i øvelokalet, end at I forsøger at lave studieindspilninger uden for studiet.

Men jeg synes det er nice, vil da gerne høre mere :)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Telemaster »

Jeg vil ikke indlede en genrel diskussion om guitarroller i denne tråd, men bare komme med et eksempel, der måske kan illustrere, hvad jeg mener. AC/DC er et rigtig godt bud på et band, der har meget riff-baserede sange, men som meget ofte har to distinkte guitarfigurer, der komlimenterer hinande, snarere end to guitarer, der spiller det samme. Og meget ofte spiller de det samme, når det giver mening. I hvert fald er det gennemtænkt, og i dette nummer havde det - for mig - fungeret bedre, med en 2. guitar, der spillede noget andet. Gav det mening?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Barf »

Bestemt, og det gav også mening første gang jeg læste det. Personligt synes jeg bare ikke det ville være en forbedring med lige dette nummer.

I mit band snakker vi også meget om, at begge guitarister skal spille noget forskelligt. Både for at fylde det mere ud og for at vi kan have flere roller på én gang (akkordinstrument/harmonisk underbygning, komplimentere sangen, spille tema/melodi, solo, holde kæft lidt for at give luft osv.), men en gang imellem virker det også kanon fedt at samle udtrykket lidt og dirigere fokus hen på et bestemt sted i sangen. Jeg er bestemt også modstander af, at man spiller det samme gennem hele sangen, men hvis man varierer det lidt, så kan unisone guitarer bruges som en fed effekt.

Præcis som du nævner AC/DC kan jeg også nævne Velvet Revolver (som jeg lige har smidt på anlægget), som for mig er et rigtig godt eksempel på riffrock. I et nummer som She Builds Quick Machines veksler de godt imellem at have fuldt fokus (altså unisone guitarer) på riffet og små figurer hver for sig.

Men som sagt tror jeg, vi er helt enige, bare ikke lige med dette specifikke eksempel.

Og ja, nu skal jeg nok også lade være med at komme med irrelevante holdninger i denne tråd. Back to subject :)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Telemaster »

[quote="Barf"]Bestemt, og det gav også mening første gang jeg læste det. Personligt synes jeg bare ikke det ville være en forbedring med lige dette nummer.

I mit band snakker vi også meget om, at begge guitarister skal spille noget forskelligt. Både for at fylde det mere ud og for at vi kan have flere roller på én gang (akkordinstrument/harmonisk underbygning, komplimentere sangen, spille tema/melodi, solo, holde kæft lidt for at give luft osv.), men en gang imellem virker det også kanon fedt at samle udtrykket lidt og dirigere fokus hen på et bestemt sted i sangen. Jeg er bestemt også modstander af, at man spiller det samme gennem hele sangen, men hvis man varierer det lidt, så kan unisone guitarer bruges som en fed effekt.

Præcis som du nævner AC/DC kan jeg også nævne Velvet Revolver (som jeg lige har smidt på anlægget), som for mig er et rigtig godt eksempel på riffrock. I et nummer som She Builds Quick Machines veksler de godt imellem at have fuldt fokus (altså unisone guitarer) på riffet og små figurer hver for sig.

Men som sagt tror jeg, vi er helt enige, bare ikke lige med dette specifikke eksempel.

Og ja, nu skal jeg nok også lade være med at komme med irrelevante holdninger i denne tråd. Back to subject :) [/quote]

Ål & rejer; vi forstår hinanden, men er uenige. Sådan skal det være :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af andkrup »

fedt - tak for kommentarerne. De hjælper mere end I tror, og til fremtidige kompositoriske overvejelser er det rart at have Klaus' kommentarer i baghovedet. Jeg prøver at holde en dør åben i bandet for at sangen ikke nu er mejslet ned på stentavle, og at vi kan ændre ting. Vi kommer nok ikke til at ændre indspilningerne, men vi genindspiller helt sikkert en anden gang (forhåbentligt på et større budget).

pt vil jeg arbejde lidt på at få trukket dynen væk fra mixet - jeg fjerner nok osse en del guitarer. Er der nogen af jer der har erfaring med at 'løfte dynen'? er det bare et treble-boost? eller ligger der mere i det?

brickwalls og andre plugins på masterbussen skal jeg nok smide på - har primært koncentreret mig om selve mix og lydbillede.
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af AnotherDan »

Der ligger mere i det, du skal arbejde med alle instrumenter og sørge for at lave en ordentlig eq og komprimering...
Hvordan har du sporene? Hvis du har wav der er i fuld længde på alle ting, kan jeg godt lige smide et hurtigt mix sammen som du kunne få som inspiration. Send mig en PM hvis det har interesse.
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige smidt en lille smule mastering på - jeg har downloadet mp3-filen og kastet lidt forskellig comp og EQ - alt er indbygget i Reaper eller gratisplugs.

<a href="http://smistrup.com/fora/AlabamaSlammerSmittefar.mp3" rel="nofollow">http://smistrup.com/fora/AlabamaSlammerSmittefar.mp3</a>

Tag et lyt - Hvis det skal blive meget bedre, skal der ryddes op i lyden af de enkelte instrumenter i mixet, som Dan skriver. Jeg tager lige det forbehold, at jeg kun har kunne lave masteringen i hovedtelefoner, da mine monitors ikke er oppe for tiden.

EDIT: Bemærk, at jeg har hævet lydniveauet 15-20 dB så skru lige ned igen, hvis I lige har hørt den originale version.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af andkrup »

Jeg har leget videre med en smule exciter på nogle af sporene, gen-eq'et de fleste guitarer og bassen + lagt comp, limiter og eq på masterbussen.

Det kan høres her: http://loudnrowdy.dk/files/mp3/Alabama%20Slammer.mp3

Igen tusind tak for alle inputs. Vi laver nok en genindspilning evt. osse med arrangementsændringer i et bedre studie senere. Ligenu *skal* vi ha' den færdig så vi har et bare nogenlunde præsentabelt pressekit
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Smittefar »

Det er i hvert fald fedt, at du har smidt de to guitarer til hver sin side - Det gør det lidt nemmere at opdage, at de ikke spiller nøjagtig det samme.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Morten M »

Har fulgt nysgerrigt med i Loud'n'rowdy i et par års tid. De første numre jeg hørte, lød ikke særligt sydstatsagtige i mine ører. Kom til at tænke på Maiden i nogle sekvenser. Men kunne fornemme, hvad intentionen er.

Nu skal det lige siges til dem, som ikke ved det. Jeg er meget stor fan af Molly Hatchet siden 1981. Molly Hatchet kommer oprindeligt fra det samme område i Florida som Lynyrd Skynyrd, og jeg har et meget entusiastisk forhold til den 'Country Metal' /'Gator Rock' stil, der udspringer af disse 2 bands.
Mit livs største koncertoplevelse var Molly Hatchet live at The Majestic Theater, San Antonio, Texas, 1983. Som Drive By Truckers synger i A Southern Rock Opera: 'I didn't se Lynyrd Skynyrd but i sure saw Molly Hatchet!'.

Tilbage til nutiden.
Alabama Slammer indeholder vokal, der lyder en hel del som Jimmy Farrar, Molly Hachet og Gator County. Meget autentisk mht til feel og frasering. Der er jeg faktisk imponeret.
Rytmeguitarerne minder lidt om Duane Roland's stil, - ok. Der er måske noget om kommentarerne om de 2 guitarer spiller for meget det samme. En løsning kunne måke være at lytte mere til Hatchet/Skynyrd/Gator County (Som har Mike Chapman med efter Duane's alt for tidlige bortgang). Southern style er normalt triple guitar attack og når I kun er 2 i Loud'n'rowdy, kan I sagtens arrangere det mere spændende/korrekt ift stilen. Men I er som sagt allerede godt på vej.
Jeg kan enormt godt lide lead guitaren. Det er bare i orden, som fraseringerne mange steder er udført som Dave Hlubek. Fedt! Det ka' jeg også li'.

Selvfølgelig er der alt det der med lyden osv osv. Jeg synes bare I skulle tage at indspille noget mere i en fart. Nogle former for musik kan man sgu aldrig få nok af.

Hvis formålet med dette lydflash er, at få mig til at finde min Molly Hatchet tour jakke + kasket + t-shirt + western boots frem, starte bilen og køre til Nyborg Station, tage toget og derefter gå fra KBH H hen til næste gig med Loud'n'rowdy, - så er det lykkedes. Det lyder absolut som noget, der er turen og pengene værd.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af andkrup »

Tak for roserne

Vi har arbejdet meget bevidst hen imod et southern rock udtryk som holder de klassiske sydstatsrockbands i hu. Og som stadig er vores eget og med en moderne lyd. Vi syns jo der er et tomrum i dk hvor den slags musik burde være.

Det der pt. er udfordringen for os, er at kombinere lyden fra de nyere bands, som f.eks. Down, Clutch og Alabama Thunderpussy for lige at nævne nogle at de store, med de goe' gamle, så det er sq rigtig fedt at du syns det nærmer sig! Det betyder at vi er ved at have fat i kernen som vi så forhåbentligt kan bygge videre på.

Vi spiller d. 20. nov. på Rust - sig til hvs du vil i døren?
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Starcaster »

Det eneste jeg lige vil kommentere på er vokalen. Den er efter min mening lidt for overdrevet og bliver derfor meget hurtig træls at høre på. Det er lidt for meget københavnsk med sydstats engelsk accent... Hvis det giver mening... Men det er jo svært at ændre på, og vil givetvis ikke blive bemærket så meget, når I spiller for et dansk publikum... 8-)

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Morten M »

[quote="andkrup"]Tak for roserne

Vi har arbejdet meget bevidst hen imod et southern rock udtryk som holder de klassiske sydstatsrockbands i hu. Og som stadig er vores eget og med en moderne lyd. Vi syns jo der er et tomrum i dk hvor den slags musik burde være.

Det der pt. er udfordringen for os, er at kombinere lyden fra de nyere bands, som f.eks. Down, Clutch og Alabama Thunderpussy for lige at nævne nogle at de store, med de goe' gamle, så det er sq rigtig fedt at du syns det nærmer sig! Det betyder at vi er ved at have fat i kernen som vi så forhåbentligt kan bygge videre på.

Vi spiller d. 20. nov. på Rust - sig til hvs du vil i døren?[/quote]
Den 20. på Rust. Vi har en aftale. Cool :)
Dét glæder jeg mig til!
@Starcaster: Jeg synes nu Mac synger et rimeligt flot Florida AMERIKANSK, som minder meget om dialekten i ghettoen i Jacksonville :D
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alabama Slammer

Indlæg af Anonym »

Det er fedt det der..

Men ligger de to soli ikke lidt off beat, altså lidt ude af takt..?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen