Apple/Mac OS

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="AnotherDan"]

- Kan man finde ud af at servicere sin windows maskine funger den ligeså nemt og godt som din mac.

[/quote]

Åhr ja, dette kan ikke pointeres nok: En Mac skal ikke serviceres, have installeret drivere, småprogrammer, antivirus, anti-altmuligt, geninstalleres hvert halve år, eller på anden måde "nørdes med". Den kører bare lige ud af boksen. I bogstaveligste forstand. Batteriet (i MacBook'en) er endda ladet op for dig, så: Ud af æsken, tryk på 'on', brug din tid på noget fornuftigt :)

[quote="AnotherDan"]

- Det er helt galt godspeed, det er nemt at samle en langt kraftigere computer til billigere penge. Mac computere kan kun lige akkuret "konkurrere" på specs/pris lige de første par uger efter de opgraderes.[/quote]

Men som nævnt, så giver det ikke mening at holde en PC's og en Mac's specs op mod hinanden. Det rigtige ville være at holde de respektives lidt mere uhåndgribelige, men dog mere sigende begreb, performance, op mod hinanden, men det dækker jo over mange parametre, så det er man nødt til at prøve på egen hånd.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Pickles »

Er man mest orienteret mod de lavpraktiske gevinster og problemer, er det én sag, der kommer meget an på pengepung (jeg finder personligt Macs ekstremt dyre og kan nemt samle en PC med tilsvarende hardware for den HALVE pris), viden og evner med betjening og om man gider roder med sagerne (jeg magter det godt og kæresten servicerer Macs for bekendte, der også sagtens kan have problemer med både hardware og software), samt æstetik (nogle vil gerne betale ekstra for flot design samt brandet, jeg prøver at minimere den slags).

Hvad der klart afgør sagen for mig selv, er selve tilgangen til computeroplevelsen. Jeg bryder mig på ingen måde om den strenge indhegning, som Apples styresystem og softwaremiljø sætter om min brug af produkterne. Vil man selv kunne tilpasse, bestemme, vælge og styre ud over det helt grundlæggende, er man henvist til Windows eller Linux. Den smooth brugeroplevelse har en pris - nogle betaler den gladelig, andre ved ikke bedre. Jeg vil det på ingen måde.

(Ironisk nok roder jeg faktisk for tiden med at få Ubuntu til at fungere på en gammel gratis iBook, det er skægt.)

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af kanten »

Jeg har aldrig haft det mindste bøvl med min Mac og kunne aldrig finde på at gå tilbage til PC igen. Det samme siger fruen derhjemme, der nok mest af alt gik med til at købe en Mac pga designet. Nu er hun super glad for at slippe for virusprogrammer, firewalls, vil du tillade dit og dat osv... Og det tog hende ingen tid at vende sig til det nye styresystem.
Mht prisen får man vidst 10% rabat, hvis man arbejder/går på en uddannelsesinstitution. -Kan ikke lige helt huske, hvordan det er.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af fortytwo »

Der er fordele og ulemper ved begge dele, så spørgsmålet er vist bare, hvilke man vil leve med..?

Syn's man det er vildt sjovt, at rode med sin computer, og spille spil, så vælg en Windows platform.
Syn's man det er vildt sjovt, at lave alt muligt andet, så vælg en Apple platform.

Og så kan det godt være, at man betaler for designet hos Apple, men det er jeg villig til at leve med, specielt når jeg tænker på, at jeg har en 7 år gammel G4 powerbook, som stadig trucker for hårdt.. Jeg kender ikke nogen, der stadig har en 7 år gammel Windows baseret bærbar.
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

[quote="Pickles"]
(Ironisk nok roder jeg faktisk for tiden med at få Ubuntu til at fungere på en gammel gratis iBook, det er skægt.)[/quote]

Jeg kører Ubuntu Maverick 10.10 på min studiepc fra 2006, og det kører lækkert. Sagt er jeg måske også bare ude efter en "all in one"-computer, som jeg så kan smide Linux på. Men det kan jeg jo også på en Mac, og så har man begge muligheder plus Imacens flotte design.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

[quote="kanten"]Mht prisen får man vidst 10% rabat, hvis man arbejder/går på en uddannelsesinstitution. -Kan ikke lige helt huske, hvordan det er.[/quote]

Nej, man får 6% ved at gå ind i Education Store, og man skal ikke engang dokumentere, at man er studerende (dette kunne jeg nu sagtens). Hvilke institutioner giver ret til 12%?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

[quote="kraen"]Jeg er fuldstændig subjektiv, da jeg ikke betegner mig selv som Apple-fan eller fanboy, men nok nærmere Apple-evangelist.

Så mine varmeste anbefalinger går selvfølgelig til alt, der bærer et Apple-logo - og så synes jeg selvfølgelig, at du skal komme og købe din Mac hos mig i Eplehuset i Århus.[/quote]

Når du arbejder som Mac-sælger, kan du så sige lidt om, hvor tit der kommer opdaterede / hurtigere vers.?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Nicolai"]
Når du arbejder som Mac-sælger, kan du så sige lidt om, hvor tit der kommer opdaterede / hurtigere vers.?[/quote]

Nej det kan ingen andre end apple, og så kan du få en indikation her:

<a href="http://buyersguide.macrumors.com/" rel="nofollow">http://buyersguide.macrumors.com/</a>
Bah

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af kraen »

[quote="AnotherDan"][quote="Nicolai"]
Når du arbejder som Mac-sælger, kan du så sige lidt om, hvor tit der kommer opdaterede / hurtigere vers.?[/quote]

Nej det kan ingen andre end apple, og så kan du få en indikation her:

<a href="http://buyersguide.macrumors.com/" rel="nofollow">http://buyersguide.macrumors.com/</a>

[/quote]

Lige præcis. Vi kan dog af og til gætte rimelig præcist, når vi f.eks. ikke kan få lov til at bestille computere som tilfældet var med MacBook Air for en måned siden.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af MacG »

[quote="kraen"][quote="AnotherDan"][quote="Nicolai"]
Når du arbejder som Mac-sælger, kan du så sige lidt om, hvor tit der kommer opdaterede / hurtigere vers.?[/quote]

Nej det kan ingen andre end apple, og så kan du få en indikation her:

<a href="http://buyersguide.macrumors.com/" rel="nofollow">http://buyersguide.macrumors.com/</a>

[/quote]

Lige præcis. Vi kan dog af og til gætte rimelig præcist, når vi f.eks. ikke kan få lov til at bestille computere som tilfældet var med MacBook Air for en måned siden.[/quote]

Men hele linjen er relativt nyopdateret, så der komme sandsynligvis ikke noget nyt før efter jul.

Kattekiksen
Still Got The Blues
Indlæg: 207
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Kattekiksen »

Jeg smider ligee hurtigt en kommentar:
Grunden til dårligere spilperformance på mac ligger ikke udelukkende i OSX. Det er nærmere grafikkortproducenternes manglende vilje til at skrive drivere til flere platforme samtidigt. Det er ved at blive bedre, efter steam blev lanceret, men det halter stadig lidt bagefter. Det er jo det samme som på Linux. Det er ikke fordi systemerne ikke KAN køre spillene, det er fordi udviklerne ikke ser penge i at udvikle til det. Jeg spår en stor fremgang for Macgaming i nær fremtid. Blizzard, som må siges at være ret dominerende indenfor spilmarkedet, udvikler fx alle deres spil til mac, uden porting.

@Nicolai
Jeg synes det ville være ærgeligt at købe en iMac for så at smide Ubuntu (eller en anden distro) på den. OSX er vanvittigt lækkert og kører bare perfekt. (jaja, det synes jeg).
Hvis du vil have linux behøver du ikke købe en mac :) .
Min version af artsyfartsy fotoblogging:
http://www.cccamera.tumblr.com
Dårlig og ond tegneserie:
http://www.foelgpreuss.blogspot.com

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Swampthing »

Jeg vil fandme snart have en MAC....
Min computer har lige smidt 2 harddiske på 2 måneder.
Den sidste der røg var den store på 500 GB med ALT backup, billeder, musik, etc etc....
Jeg håber det "bare" er controllerne til harddiskene der er røget sig en tur.

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af kraen »

[quote="MacG"][quote="kraen"]

Lige præcis. Vi kan dog af og til gætte rimelig præcist, når vi f.eks. ikke kan få lov til at bestille computere som tilfældet var med MacBook Air for en måned siden.[/quote]

Men hele linjen er relativt nyopdateret, så der komme sandsynligvis ikke noget nyt før efter jul.[/quote]

Nej netop. Sagen var jo den, at vi i september måned ikke kunne bestille flere, hvilket bare underbyggede alle de rygter, der var. Så på den måde har vi nogle gange en anelse mere indsigt, men vi er ude i specialtilfælde.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

Jammen, jeg er splittet:

Mac's OS virker fedt (i hvert fald flot grafisk), Imac'en har et rigtigt flot design, synes jeg (jeg kan godt lide all-in-one), og så synes jeg, det er fedt, at man får 21" skærm.

MEN: Jeg vant til, at man med Linux har alle de programmer, man har brug for GRATIS til rådighed, Ubuntu (og andre Linux distro'er) er gratis, Ubuntu udgiver ny vers. hvert halve år, og så kan man køre spil i Wine.

Macs er begrænset i, hvor meget man kan tilpasse dem til ens behov, dyre specsmæssigt (og her sammenligner jeg igen med Ubuntu, hvor "performance" er "up there with the best of them"), og så er der ikke engang garanti for, at alle spil kan køre på dem. Derudover står jeg og skal have 2: en stationær samt en laptop, så det er jo noget af en udskrivning samlet set.

Kan nogen hjælpe med at samle en PC (uden styresystem) til ca. 8K? Gerne mange ram, 1 TB HDD samt et rigtigt fedt grafikkort og WIfii. Jeg skal også have en fed stor skærm (gerne 21").

Mht. til den bærbare til den have LAAAANG batteritid (gerne 10 timer som min kammerats Mac Book Pro, udmærket grafikkort og mange ram. HDD-størrelse er ikke så vigtigt her, men den skal være praktisk og side med i en retssal, til foredrag etc.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

Lad os nu antage, at det ikke bliver Mac men PC:

Jeg skal ikke spille de vilde krævende spil (De nye Football Managers og FIFA, lidt Diablo osv), men den skal bruges til surf, arbejde og indspilning af guitar. Gerne med en af Intels I-processorer og 8GB ram samt et ok grafikkort.

Prisen er er mellem 6-9K inkl. fed skærm

Den bærbare skal have LAAANG batteritid være ca 13" og derudover samme krav som stationær.

Kan I hjælpe med det?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Jake »

Nu er det ret off-topic - overvej at lave en ny tråd ;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

[quote="Jake"]Nu er det ret off-topic - overvej at lave en ny tråd ;-)

Mvh Jake[/quote]

Jo, men alligevel stadig om comp. Jeg vil gerne have det samlet i én tråd, så jeg kan sammenligne mac vs. ikke-mac argumenter.

Men er Macbook Pro ikke overpriced i forhold til, hvad man kan få for de samme penge i ikke-mac?

Jeg vil gerne have Imac'ens skærm, men er bange for, at den også er outdated med specs.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Stevi »

[quote="Nicolai"]
Men er Macbook Pro ikke overpriced i forhold til, hvad man kan få for de samme penge i ikke-mac?

Jeg vil gerne have Imac'ens skærm, men er bange for, at den også er outdated med specs.[/quote]

Nej, Macbook Pro er IKKE overpriced, den koster præcis hvad den skal. Man kan ikke umiddelbart sammenligne tekniske specifikationer, det er æbler og pærer. Det svarer til at sammenligne en tunet Golf og en Rolls Royce. Samme antal HK, 4 siddepladser i hver, samme benzinøkonomi, men hvilken ville du helst køre i?
Nok er der nogle tal som ikke stemmer overens på PC kontra Mac, men alt kan ikke måles i specifikationer og puttes i kasser. En stor del af forskellen gør sig i brugeroplevelsen, og den fås ikke bedre end på en Mac.

Det er muligt at du kan bygge en eller anden random IBM-kompatibel PC med samme eller højere tekniske specifikationer end en Macbook, men et er specs, noget andet er hvordan de højtydende hardwareenheder spiller sammen. Det er langt fra altid givet at man bare kan klaske en bunke dele sammen og få en fed maskine. Det ved Apple hvordan man gør, og denne ekspertise er én af de ting man betaler lidt ekstra for.

At købe en Imac og smide en Linux-distro på er da direkte tåbeligt, for en stor del af grunden til at man køber en Mac, er jo OS X, som selvfølgelig også har sin del af prisen.

Jeg fornemmer lidt at du rigtig gerne vil pille tingene fra hinanden (ikke bogstaveligt) og putte dem i kasser, men det kan man altså ikke altid. Der er nogen ting som ikke kan måles og benævnes ved et tal. En af disse ting er brugeroplevelsen.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

Har du prøvet Ubuntu, Stevi? Det er sgu også lækker brugeroplevelse, synes jeg.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af kraen »

Et godt billede på det med specifikationerne er at sammenligne den nye MacBook Air 13" 1,86 GHz med 2 GB RAM og MacBook Pro 13" 2,4 GHZ og 4 GB RAM.
I en Speedmark test scorer MB Air 108 point, mens MBP scorer 106 point.
Vælger man MacBook Air med 2,13 GHz og 4 GB RAM, scorer den 119 point - selvom processoren er langsommere end MBP.

Så man kan ikke sammenligne specifikationer sådan umiddelbart på papiret - og slet ikke PC vs. Mac

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen