Hvilke pærer?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hvilke pærer?

Indlæg af Sasha »

Så oprandt aftenen, hvor jeg modstræbende ville forsøge at tilnærme mig én af EU-bureaukraternes seneste og temmeligt tvivlsomme beslutninger om at påtvinge os endnu et påbud: Vi taler om det faktum, at den gode gamle glødepære jo som bekendt er blevet forbudt! Nu har jeg da heldigvis et lille lager til mere kritisk brug. Men jeg forsøgte faktisk at imødekomme "udviklingen", da pæren i den éne af lamperne over mit arbejdsbord sprang. Så den hidtidige 40 watts glødepære blev udskiftet til fordel for sådan en nymodens lavenergi-fanden.

Fy for s...! Nu kan man jo prise sig lykkelig over, at det da heldigvis ikke er fotografering i farver, der oftest bedrives ved mit arbejdsbord. For dét tør jeg da slet ikke tænke på, hvordan ville spænde af. Men det er da det grimmeste lys, jeg nogensinde har set! Det er jo nærmest sådan "skidengrønt" - koldt og sygeligt - findes der en optisk pendant til digital forvrængning, så må vi være tæt på her! Hvis ikke man i forvejen kunne få ondt i hovedet af at prøve at få folks forstærkere til at makke ret, når de er "på bænken", så kan man da i særklasse få det af at skulle forsøge at gøre det i denne "mareridts-belysning".

Så spørgsmålene er selvfølgelig: Hvad gør I? Hvad fungerer mindst ringe af disse påstået energibesparende lyskilder? Er det på nogen måde muligt at finde noget, som blot har lidt af den gamle glødepæres varme og farvegengivelse? Er det kun mig, som er frustreret over dette?

Alle erfaringer og meninger er velkomne!

:-)


- Jimi, Do you believe in God?

- Now let's see, there's several gods I believe in... we have, Noel Bedding, Mitch Mitchell, yes, we have the reincarnation of Thomas Edison...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Odgaard »

Du er ikke alene. For et par år siden dummede jeg mig ved at købe en flok af de billige elsparepærer i Ikea. De leverer det værste, koldeste, mest grønlige lys, jeg har oplevet. Til gengæld tager de så også en krig om at komme i gang, når man tænder for dem.
Senere har jeg dog i en lampeforretning set elsparepærer, der giver et bedre lys (og som tænder hurtigt). De koster en del. Jeg synes dog, de desværre stadig lider lidt af samme problem som en del digital forvrængning - de er lige ved og næsten :) (men markant bedre end førnævnte, helt billige Ikeamøg)

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af stl »

Halogenpærer "indbygget" i normalt udseende pærer, fungerer udmærket og giver et ok lys (ihvertfald bedre end almindelige sparepærer der er noget møg). Fås efterhånden i flere watt størrelser, stor og lille sokkel osv.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af FunkyValle »

[quote="stl"]Halogenpærer "indbygget" i normalt udseende pærer, fungerer udmærket og giver et ok lys (ihvertfald bedre end almindelige sparepærer der er noget møg). Fås efterhånden i flere watt størrelser, stor og lille sokkel osv.[/quote]

De kaldes "krystalhalogen" og er et rigtigt godt bud på en sparepære, der giver godt lys.
Wattforbruget ligger midt i mellem gammeldags glødepærer og de små hæslige sparepærer, altså typisk 15-30 watt.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Førslev »

Jeg vil til enhvertid anbefale krystalhalogenerne frem for almindelige sparepærer.

selvom man kan få sparepærer med et varmere lys end det almindelige (og end krystalhalogener også) så er det lidt snyd, da farvegengivelsen i en sparepære (Varmt lys eller ej) er elendig. der er glødepæren (som man jo desværre ikke må købe længere) og halogener meget meget bedre!

det er især de gule og røde farver der kommer til at se kedelige ud.

da jeg solgte designerlamper i sin tid kaldte vi sparepærer for skilsmissepærer da de får konen til at se kedelig og grå ud ;)

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af stl »

Men er der ikke et par år endnu inden glødepæren skal være helt udfaset fra EU markedet? Så vi skal da bare til at købe stort ind, og så om 10 år kan vi sælge "NOS glødepære, 40 watt, original ubrudt phillips pakke, kun 240,-"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af FunkyValle »

[quote="stl"]Men er der ikke et par år endnu inden glødepæren skal være helt udfaset fra EU markedet? Så vi skal da bare til at købe stort ind, og så om 10 år kan vi sælge "NOS glødepære, 40 watt, original ubrudt phillips pakke, kun 240,-"[/quote]

Mener at det allerede nu er ulovligt at sælge glødepærer i EU, så det er vist for sent, men ellers en knaldgod ide... :D
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Pickles »

De bliver udfast løbende frem mod 2013:

I 2009 udfases 100 watt glødepæren
I 2010 udfases 75 watt glødepæren
I 2011 udfases 60 watt glødepæren
I 2012 udfases 15, 25 og 40 watt glødepærerne
I 2013 er der total forbud mod alle glødepærer

I øvrigt har jeg ikke noget problem med lyset fra pærerne, i hvert fald ikke dem, jeg køber. Som specialestuderende indenfor klima og miljø kan jeg til gengæld se mange gode grunde til at spare på strømmen (at der så er for mange CO2-kvoter til at det har nogen effekt, er en anden ting).

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Smittefar »

Vi har sparepærer i alt derhjemme - Det giver et fint lys, og konen ser bestemt ikke trist og grå ud :)
Modded guitars were crap right out of the factory

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af stl »

Jeg har prøvet et hav af forskellige sparepærer, og jeg har stadig til gode at opleve en pære der giver et godt lys i hele spektret. Her er halogen og diodepærer det bedste bud (IMO) indtil videre. Det lys der kommer fra sparepæren er li'ssom at besøge sin kinagrill: blottet for charme, varme og detaljerigdom :-)

- men forårsrullerne er gode...

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Jake »

Hvornår mon vores radiorør bliver forbudte? Et KT88-rør kan jo kaldes en 10 Watt glødepære, hvis man streger resten af beskrivelsen i databladet ud.
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Sasha »

Man behøver vel ikke forbyde noget, som stort set ikke bliver produceret? Men ellers er det vel blot et spørgsmål om, hvornår mine "favourite type-guys" nede i EU har en tilpas dårlig dag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Flyveøglen »

[quote="Smittefar"]Vi har sparepærer i alt derhjemme - Det giver et fint lys, og konen ser bestemt ikke trist og grå ud :) [/quote]

Samme her... og min kone ser bestemt heller ikke mere trist og grå ud end det kan rettes op med et par sjusser....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Sasha »

Det eneste, man kan konkludere ud fra dette, er vel, at alkoholproducenterne har dygtigere lobbyister end glørepæreproducenterne? Nuvel, jeg drikker ikke. Så dét trick kan jeg desværre ikke bruge til noget. Men giver de førnævnte krystalhalogen-pærer et lys, som svarer til "almindelige" halogen-pærer? For det er da faktisk ikke SÅ tosset...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af stl »

[quote="Sasha"] Men giver de førnævnte krystalhalogen-pærer et lys, som svarer til "almindelige" halogen-pærer? For det er da faktisk ikke SÅ tosset...[/quote]

Ja - det skulle jeg mene. Det er en almindelig halogenpære bare i en "Lightbulb".Der kan måske være nogle spændingsforskelle, det ved jeg ikke...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Sasha »

OK. Det lyder som om, at det er sådan nogle, man skulle prøve...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Jake »

Jeg har dem selv. Lyset er mere hvidt end gult som med en almindelig glødepære, men jeg synes det er meget bedre end de andre alternativer.
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

39 Special
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af 39 Special »

[quote="Pickles"]De bliver udfast løbende frem mod 2013:

I 2009 udfases 100 watt glødepæren
I 2010 udfases 75 watt glødepæren
I 2011 udfases 60 watt glødepæren
I 2012 udfases 15, 25 og 40 watt glødepærerne
I 2013 er der total forbud mod alle glødepærer

[/quote]

Det er formentlig rigtigt, men med til historien hører vel, at alle matte glødelamper er udgået, således at de der stadig kan købes, alle er med klart glas med hvad dertil hører af skygger osv.

Jeg må indrømme, at jeg ligger inde med et lager af de gamle. Måske, Sasha, kan jeg på et tidspunkt lokke dig til at kigge på min Music Man mod betaling i 100-Wattere (altså Osram`ere, ikke Music Mans)?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af Sasha »

Nu koster det jo ikke noget at kigge... :-)

(endnu da!)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilke pærer?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Jake"]Hvornår mon vores radiorør bliver forbudte? Et KT88-rør kan jo kaldes en 10 Watt glødepære, hvis man streger resten af beskrivelsen i databladet ud.[/quote]

Jeg gad sku godt se det hjem der udelukkende brugte Kt-88 rør som belysning.

Men LED er jo også en mulighed eller hvad? Jeg ved godt man så skal skifte nogle installationer, men de er da nogle "2203 kinda bright" sataner..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen