Mundharpe.

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mundharpe.

Indlæg af VilhelmNielsen »

Så er det sket.

I forbindelse med min fødselsdag, har jeg fået en mundharpe. En Hohner Pro Harp i F, for at være helt præcis. Er selv ret stor fan a bl.a. Neil Young, så det passer jo perfekt. Men jeg ved ikke rigtigt noget om det, så tænke der da nok var nogle mundharpe entusiaster her på siden. Ved som sagt intet om det endnu, så alt er velkommen.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mundharpe.

Indlæg af udepost »

hejsa, og tillykke med harpen :)

prøv at google lidt rundt efter nogle harpe-sider, der kan du let finde oversigter over toner, numre mv. det er sådan med harper at du enten kan spille i tonearten, eller bruge den som bluesharpe. skal du spille neil young og kashmir, er jeg ret sikker på at de bare spiller diatonisk i de fleste tilfælde. du kan eksv. spille from hank to hendrix, du skal bare lige transponere nummeret en tone ned (til f)

skal du spille blues, skal du spille et nummer i c. det passer med at du så bruger en harpe en kvart over, dvs. f. det er dog lidt sværere at spille god bluesharpe, da det kræver lidt teknik. det kommer dog ret hurtigt synes jeg...

/søren

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mundharpe.

Indlæg af Telemaster »

Jeg har spillet en del mundharpe, og har også besvaret en del indlæg på gearfreak og aage om emnet. Du kan prøve at finde de gamle tråde, hvor tingene vist bliver forklaret ret udførligt - og ellers skal jeg gerne uddybe! I går havde jeg to forskellige harper fremme ad tre omgange på et akustisk solojob, og det giver sgu lige lidt ekstra krydderi, synes jeg.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mundharpe.

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg tænkte nok det var jer to jeg sku' ha' fat i. Mange tak for svarende, jeg prøver mig lidt frem og søger lidt på Aage, men I må meget gerne tilføje.

Jeg tror jeg har fanget den med diatonisk og blues, men har lige et par spørgsmål. Der er vel ikke noget i vejen med at spille på f.eks. F-harpe i en sang i Dm (dumt spørgsmål, men ville lige høre alligevel)? Hvad med vejrtrækning (ind/ud), hvad er godt at vide om det? (teknikker, osv.)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mundharpe.

Indlæg af Telemaster »

Du har helt ret - harperne passer også til den parallelle moltoneart.

Hvad angår pust og sug, er det nærmest umuligt at forklare på skrift, hvad der virker - men det fede ved mundharper er, at det meste virker, når man har fat i den rigtige :D

Det bedste råd er nok, at du skal sørge for at få spillet en masse og øve dig i at bende tonerne (nemmest ved sug). Find nogle fede sange i F og C, som du kan spille henover, mens du hører dem. Jeg har som sagt spillet ret meget harpe, og tænker overhovedet ikke over, hvad tonerne hedder, men jeg kan finde rundt på instrumentet og ved, hordan det lyder, når jeg gør det ene eller det andet. Det er vildt nemt instrument at komme i gang med, fordi det er meget intuitivt, og fordi man nærmest ikke kan gøre noget forkert. Man kommer meget hurtigt til at kunne spille noget, der faktisk fungerer og lyder tjekket, selvom man ikke har spillet ret længe, hvis man ellers er nogenlunde musikalk. God fornøjelse!
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen