En god bog - part 2

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="kraen"]Skulle nogen være i tvivl kan jeg selvfølgelig anbefale "Steve Jobs" af Walter Isaacson. Meget inspirerende, og den indeholder meget livsviden og kan sagtens læses af ikke Apple-brugere eller Apple-elskere, selvom den selvfølgelig er sjovest, hvis man bruger Apple-produkter til daglig.[/quote]

Jeg har netop kæmpet mig igennem denne bog også. Du har ret, den er inspirerende, og giver et fint indblik i mandens genialt/vanvittigt forstyrrede verdensbilled; også selvom man ikke nødvendigvis selv er Apple-discipel.
Men når det er sagt, så er det også den største omgang kluddermor i bogform, jeg længe har begivet mig ud i; gentagelser, gentagelser, gentagelser (men det er vist ret almindeligt i amerikansk populærfaglitteratur/-biografier), roden rundt i nutid og datid, spring frem og tilbage i tid, mellem citater, jeg-fortæller og tredjeperson, osv. Stort set alle no-gos, man lærte om i folkeskolen, er rullet frem til skræk og advarsel her.

Og derfor er det også en sand fornøjelse, at lægge den fra sig, og bladre op på første side i "Mit liv og The Who" af Pete Townshend, og opleve, at den ene side bare tager den anden. Jeg er nået 100 sider ind, ca., og kan næsten ikke lægge den fra mig :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Telemaster »

[quote="Søren"][quote="Loomer"]Jep, den.

Satme noget deprimerende noget, skal jeg love for.[/quote]

Men er den ikke meget god? Eller skal man være VIRKELIG i sit es til at læse flere sider 2 gange?[/quote]

Jeg holder meget af at besvare indlæg med et par år på bagen, når jeg har fået en lille en. Derfor:

Jo, gu er den god. Rigtig god. Men den er fandeme svær at læse, synes jeg, selvom jeg både er bogorm og dansklærer. Det tog mig adskillige måneder at gøre den færdig, mest fordi jeg skulle bruge så lang tid på at tage mentalt tilløb, hver gang jeg åbnede den. Tillad mig at opsummere problematikken, som den huskes af denne morfinist og dagdriver: der er rigtig mange personer i spil i fortællingen. Alle disse personer har, angiveligt i overensstemmelse med russisk kultur, unikke kælenavne for alle andre personer i historien. Det bliver lynhurtigt til flere hundrede skæbner, man skal holde styr på. Når man så oven i købet er indrettet så upraktisk, at man oftest snarere skimmer end decideret læser en tekst, bliver det hurtigt en smule anstrengende at holde styr på de mange, mange navne, der oven i købet har en tendens til at minde om hinanden. Men jo, det er eddermame en god bog!

Og så kan jeg ikke huske, om jeg har husket at anbefale Jakob Ejersbos trilogi om Afrika? Det er i hvert fald det bedste, jeg har læst af en dansk forfatter i meget lang tid. Medrivende, underholdende og - frem for alt - tankevækkende.

For tiden modstår jeg skønlitteraturens fristelser, mens jeg bliver færdig med USA's Historie af Erling Bjøl. Jeg ved sgutte, om jeg ligefrem vil anbefale den. Bevares, den svulmer af informationer og fortælleglæde, men jeg synes, vægtningen af visse begivenheder frem for andre er pudsig. Cubakrisen kan man vel ikke uden videre afvikle på en sætning eller to, tænker jeg. Men spændende er den. Og så glæder jeg mig helt vildt meget til at gå ombord i en opdigtet røverhistorie snarest muligt - øverst i bunken ligger M.A. Nexøs "Pelle Erobreren". Det bliver fedt! :-)
So many assholes, so few bullets

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af MacG »

[quote="Telemaster"][quote="Søren"][quote="Loomer"]Jep, den.

Satme noget deprimerende noget, skal jeg love for.[/quote]

Men er den ikke meget god? Eller skal man være VIRKELIG i sit es til at læse flere sider 2 gange?[/quote]

Jeg holder meget af at besvare indlæg med et par år på bagen, når jeg har fået en lille en. Derfor:

Jo, gu er den god. Rigtig god. Men den er fandeme svær at læse, synes jeg, selvom jeg både er bogorm og dansklærer. Det tog mig adskillige måneder at gøre den færdig, mest fordi jeg skulle bruge så lang tid på at tage mentalt tilløb, hver gang jeg åbnede den. Tillad mig at opsummere problematikken, som den huskes af denne morfinist og dagdriver: der er rigtig mange personer i spil i fortællingen. Alle disse personer har, angiveligt i overensstemmelse med russisk kultur, unikke kælenavne for alle andre personer i historien. Det bliver lynhurtigt til flere hundrede skæbner, man skal holde styr på. Når man så oven i købet er indrettet så upraktisk, at man oftest snarere skimmer end decideret læser en tekst, bliver det hurtigt en smule anstrengende at holde styr på de mange, mange navne, der oven i købet har en tendens til at minde om hinanden. Men jo, det er eddermame en god bog!

Og så kan jeg ikke huske, om jeg har husket at anbefale Jakob Ejersbos trilogi om Afrika? Det er i hvert fald det bedste, jeg har læst af en dansk forfatter i meget lang tid. Medrivende, underholdende og - frem for alt - tankevækkende.

For tiden modstår jeg skønlitteraturens fristelser, mens jeg bliver færdig med USA's Historie af Erling Bjøl. Jeg ved sgutte, om jeg ligefrem vil anbefale den. Bevares, den svulmer af informationer og fortælleglæde, men jeg synes, vægtningen af visse begivenheder frem for andre er pudsig. Cubakrisen kan man vel ikke uden videre afvikle på en sætning eller to, tænker jeg. Men spændende er den. Og så glæder jeg mig helt vildt meget til at gå ombord i en opdigtet røverhistorie snarest muligt - øverst i bunken ligger M.A. Nexøs "Pelle Erobreren". Det bliver fedt! :-)[/quote]

Hvilken bog er det du/i taler om ? Og en dansklærer der ikke har læst "Pelle Erobreren"... ;)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Telemaster »

Forbrydelse og Straf - det fremgår ikke, kan jeg se :-)

Du kan uden tvivl finde meget mere dansklærerpligtlæsning, jeg ikke har nået. Så mange bøger, så lidt tid :-) Men jeg glæder mig til at komme i gang!
So many assholes, so few bullets

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af MacG »

[quote="Telemaster"]Forbrydelse og Straf - det fremgår ikke, kan jeg se :-)

Du kan uden tvivl finde meget mere dansklærerpligtlæsning, jeg ikke har nået. Så mange bøger, så lidt tid :-) Men jeg glæder mig til at komme i gang![/quote]

Tænkte nok vi var ude i noget Dostojevskij. Og med hensyn til "pligtlæsning" for dansklærere: Fake it ´till you make it..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Telemaster »

[quote="MacG"][quote="Telemaster"]Forbrydelse og Straf - det fremgår ikke, kan jeg se :-)

Du kan uden tvivl finde meget mere dansklærerpligtlæsning, jeg ikke har nået. Så mange bøger, så lidt tid :-) Men jeg glæder mig til at komme i gang![/quote]

Tænkte nok vi var ude i noget Dostojevskij. Og med hensyn til "pligtlæsning" for dansklærere: Fake it ´till you make it..[/quote]

Ja, nu har jeg da hutlet mig igennem siden 2005 uden nævneværdige indvendinger, så måske kan man faktisk godt være dansklærer, uden at have læst Pelle Erobreren :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Telemaster"][quote="MacG"][quote="Telemaster"]Forbrydelse og Straf - det fremgår ikke, kan jeg se :-)

Du kan uden tvivl finde meget mere dansklærerpligtlæsning, jeg ikke har nået. Så mange bøger, så lidt tid :-) Men jeg glæder mig til at komme i gang![/quote]

Tænkte nok vi var ude i noget Dostojevskij. Og med hensyn til "pligtlæsning" for dansklærere: Fake it ´till you make it..[/quote]

Ja, nu har jeg da hutlet mig igennem siden 2005 uden nævneværdige indvendinger, så måske kan man faktisk godt være dansklærer, uden at have læst Pelle Erobreren :-)[/quote]

Men du har vel set filmen? Det er næsten lige så godt.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Telemaster »

Filmen har jeg set, ja. Så vidt jeg husker, dækker den kun første halvdel af romanen, men jeg har da en fornemmelse af handlingen :-)
So many assholes, so few bullets

calavera
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af calavera »

Flere anbefalinger:
- Jo Nesbø's serie om den norske rock n' roll politbetjent Harry Hole er intet mindre end FANTATISK - efter "Flagermusmanden" bliver de bedre og bedre. Det er topklasse krimi med lidt ekstra oveni - men ikke for sarte sjæle.
- Michael Connelly - serien om Michael Haller (bla. Limousineadvokaten) samt Harry Bosch er solide amerikanske thrillere.
- I samme stil - Harlan Coben (I skoven / Hold tæt / På fersk gerning) hvis man kan lide velgennemtænkte plots, hvor alle tråde mod alle odds samles til sidst.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="calavera"]Flere anbefalinger:
- Jo Nesbø's serie om den norske rock n' roll politbetjent Harry Hole er intet mindre end FANTATISK - efter "Flagermusmanden" bliver de bedre og bedre. Det er topklasse krimi med lidt ekstra oveni - men ikke for sarte sjæle.[/quote]

Jeg er virkelig træt af "skandinaviske krimier", efter at have læst en del, i mangel på bedre alternativer, henover de sidste par år (bl.a. "Flagermusmanden"), men skulle trangen melde sig igen, ved jeg, at fruen har hele den serie stående :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Smittefar »

Jeg har også kværnet hele serien - jeg synes sgu det er fedt :)
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af kraen »

[quote="GodSpeedDK"][quote="kraen"]Skulle nogen være i tvivl kan jeg selvfølgelig anbefale "Steve Jobs" af Walter Isaacson. Meget inspirerende, og den indeholder meget livsviden og kan sagtens læses af ikke Apple-brugere eller Apple-elskere, selvom den selvfølgelig er sjovest, hvis man bruger Apple-produkter til daglig.[/quote]

Jeg har netop kæmpet mig igennem denne bog også. Du har ret, den er inspirerende, og giver et fint indblik i mandens genialt/vanvittigt forstyrrede verdensbilled; også selvom man ikke nødvendigvis selv er Apple-discipel.
Men når det er sagt, så er det også den største omgang kluddermor i bogform, jeg længe har begivet mig ud i; gentagelser, gentagelser, gentagelser (men det er vist ret almindeligt i amerikansk populærfaglitteratur/-biografier), roden rundt i nutid og datid, spring frem og tilbage i tid, mellem citater, jeg-fortæller og tredjeperson, osv. Stort set alle no-gos, man lærte om i folkeskolen, er rullet frem til skræk og advarsel her.

Og derfor er det også en sand fornøjelse, at lægge den fra sig, og bladre op på første side i "Mit liv og The Who" af Pete Townshend, og opleve, at den ene side bare tager den anden. Jeg er nået 100 sider ind, ca., og kan næsten ikke lægge den fra mig :) [/quote]

Mht. Steve Jobs er jeg også ekstremt farvet. Jeg er så langt fra objektiv, som nogen kan være.

Men godt, at du er gået i gang med Pete Townshend. Jeg er lige blevet færdig med den - som jeg skrev på Gear-freaks facebook-side - og jeg synes virkelig, den er inspirerende.

Nu er jeg så gået i gang med noget fagstof. The Hero With A Thousand Faces af Joseph Campbell, hvor han beskriver heltefiguren i myter og legender fra hele verden. Bogen er fra 40'erne og George Lucas har sagt, at teorierne i den bog er fundamentet for Star Wars.
Ikke skønlitterært eller nemt stof, men spændende sager.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="kraen"]

Mht. Steve Jobs er jeg også ekstremt farvet. Jeg er så langt fra objektiv, som nogen kan være.
[/quote]

Jeg tror såmænd ikke, at vi er så langt fra hinanden, hvad angår forholdet til Apple-produkter, og hele konceptet bag. Jeg er også stor fan! Faktisk har denne bog sat ord på en masse, som jeg før havde svært ved at forklare andre, når jeg skulle "retfærdiggøre" mine valg af computer/telefon/osv.

Men man skal være mere end almindeligt starstruck, for ikke ret hurtigt inde i bogen at blive irriteret over, hvor svært det er at holde hoved og hale i alt dét, man så gerne vil sluge råt, men som konstant farer i alle mulige retninger.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen